Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertere Volt fra hybrid til elektrisk

Startet av Trekkoppbil, onsdag 10. desember 2014, klokken 21:29

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Er det noen enkel måte å konvertere en Chevrolet Volt til elektrisk bil?
Og er det noen som veit hvordan det gjøres reint praktisk?

Bilen skal ha et batteri på 16kWt, og vanligvis skal den gå noen mil på batteri.
Etter det jeg har fått høre, så vil bilen innrette seg til å kjøre kun på batteri, dersom den får signal om at bensintanken er tom. Dersom man tenker seg at bilen blir "fiksa", så den får signal om tom tank hele tida, så vil den oppføre seg som en elektrisk bil.

Det jeg egentlig ønsker meg, er en bil hvor aggregatet kun går, når bilen står i park. Om man klarer å legge inn noe elektronikk, sånn at bilen alltid får signal om tom tank, når den ikke står i park, så burde bilen få moms og engangsvgift som en el-bil.

Sånn jeg tolker loven:

Biler som bruker kun elektrisitet til framdrift, slipper moms og  engangsavgift utenom vrakpant.
Unntaket er hvis det brukes stempelmotor til å lade batteriene under kjøring, så må man betale en del engangsavgift.

En elbil kan bruke drivstoff til oppvarming under kjøring, og den kan lade fra bensinaggregat når den ikke kjøres, hvis jeg har forstått det rett.

Dersom man har en Volt, med en ekstra feature som gjør at aggregatet kun kan kjøres når bilen står i Park, så vil man få en elbil, som kan stoppe og hurtiglade nesten hvor som helst. Jeg lurer også på hvilke muligheter man har til å kjøre generatoren når bilen står i park.

Jeg vurdere å importere en Volt fra USA til Norge. Engangsavgiften på Volt, er bare en håndfull tusenlapper om man kjøper den fra Europa, siden den har så låge utslipp.

Det er 2 eu-godkjenninger som jeg funnet:

e13*2007/46*1158 Chevrolet Volt D1JCI
e13*2007/46*1159 Opel Ampera D1JOI

Disse godkjenningene sier at bilene har utslipp på 27g Co2/km og Nox på 0,6. Problemet er når jeg kommer med en bil fra USA, så vil ikke trafikkstasjonen registrere utslippstall på bilen, uten at jeg har noe offisiellt dokument fra fabrikanten på at den spesifikke bilen med aktuellt vin-nummer, har samme utslipp som bilene som selges i Europa, og det har jeg ikke klart å få. Derfor blir engangsavgiften urimelig dyr, og jeg lurer på hva jeg skal gjøre med bilen, og om konvertering til elektrisk bil kan være en utvei.


elektrolux

Liker tankegangen din. Problemet er godkjenning av en slik ombygging. Selv ville jeg forsøkt å bytte ut den stempeldrevne motoren med en turbindreven en. F.eks fra et fly. Jaguar laget en hybrid med en slik løsning og den ville ikke utløst avgift slik ordlyden i lovteksten er utformet.

Får du bilen godkjent som ren Elbil før import bør du også slippe avgift.

Den enkle løsningen er selvfølgelig å kjøpe en Tesla.....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Kult initiativ, der er ikke så mange smutthull lenger etter at Kombibil, minibuss, Mannskapsvogn etc. Har forsvunnet. Men du ryker på et annet problem som er at bilen ikke er homologert for Europa og da må du godkjenne den etter paragraf 1-15 og da må bilen være fabrikkorginal.
Eller leste jeg om en norskbygget lastebil som var laget for å borre og sette ned stolper til autovern. Den bilen skulle jo bare kjøre 8 meter også skulle den stå og borre og montere stolper. Den fikk de godkjent med at den vekslet over til avgiftsfri diesel når bilen ble satt i park. Det er vel samme prinsippet som du snakker om? Jeg tror det var i Yrkesbil jeg leste om den for noen år siden.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA