Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av satheesh.net, tirsdag 09. desember 2014, klokken 08:57

« forrige - neste »

Øggen

@Amoss
Tatt fra artikkelen som svar på når den kommer for salg.

While the R8 e-tron will only be available "upon customer request" starting this year, it is a sign of things to come. Audi says it will use the car's technology to help it create a more mainstream vehicle.

Amoss

Sitat fra: Øggen på torsdag 26. februar 2015, klokken 21:01
@Amoss
Tatt fra artikkelen som svar på når den kommer for salg.

While the R8 e-tron will only be available "upon customer request" starting this year, it is a sign of things to come. Audi says it will use the car's technology to help it create a more mainstream vehicle.

Takk, leste nok litt for kjapt gjennom da ja, siden jeg klarte å over se dette. Blir spennende å se da, om og hva som evnt. leveres :)
Model S 85D

eDooku

Har en teori om at R8 e-tron vil bli levert til 10 velbeslåtte kjøpere før produksjonen avvikles til fordel for mer tilgjengelige modeller. Audi prøver seg på en Tesla Roadster-modell her...
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Dennis

Er vist rwd på den Audi R8'en :o Kan jo umulig ha lyst til å selge den bilen til Audi kjøpere iallefall.

Amoss

Her kommer det noen flere detaljer angående denne Audien:
http://www.fool.com/investing/general/2015/03/01/did-audi-just-bridge-tesla-motors-moat.aspx

SitatAudi says that the battery pack in the new R8 e-tron was developed and produced in-house, using a "newly developed lithium-ion technology which was specially conceived for a purely electric vehicle drive." It has a capacity of 92 kilowatt-hours, Audi says, and according to a report in Germany's Motor Talk, it weighs about 600 kilograms.

Its power density -- kilowatt-hours per kilogram -- is about the same as Tesla's, in other words. That's a big deal.
(Min uthevning)

Så, slik jeg forstår det blir det en mindre og lettere bil med ett større batteri og kortere (men ikke så mye kortere) rekkevidde?

Vel, det begynner i alle fall å lukte fugl, kan bli spennende dersom dette stemmer, og samme batteri drivlinje blir brukt i andre Audi/VAG produkter...
Model S 85D

Car-El

Ja men...     R8 e ennå ingen 5seters familiebil med et stort bagasjerom.

Til forsvar så startet jo Tesla med en liten sportsbil også. Roadsteren. Så kansje en dag, men ikke i morra.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: Car-El på mandag 02. mars 2015, klokken 15:28
Ja men...     R8 e ennå ingen 5seters familiebil med et stort bagasjerom.

Helt sant dette....  Men så står det jo også følgende i artikkelen da:
Sitat...but Audi isn't quite ready to take on Tesla
It sounds like Audi's new battery technology isn't quite ready for prime time, though. Audi's statement said that the new R8 e-tron is primarily a "mobile high-tech laboratory," and that its experience with the new sports car would help in creating an electric sedan in the future.

Så det er håp, kanskje det kommer en gang - "in the future"...
Model S 85D

Amoss

Sånn ja, da begynner smitteeffekten vi har ventet på å gjøre seg gjeldende :)  Er rent så jeg synes jeg hører kimingen av vekkeklokker helt hitt ;)

http://www.automobilemag.com/features/news/1503-ford-will-unveil-chevrolet-bolt-competitor-this-year/

SitatFord will unveil a 200-plus-mile capable electric vehicle designed to compete with the Chevrolet Bolt later this year, AUTOMOBILE has learned. Scant details are available, and it is unclear whether Ford will bring a long-range full electric to market by 2017, the year General Motors plans to launch the Chevy Bolt. But the Ford competitor serves as reassurance that the age-old rivalry between the two mainstream American brands goes beyond pony cars and pickup trucks, and extends to green cars.

With this car, Ford also will be ready to compete with Tesla, which has promised an "affordable" pure electric called the Model 3 for under $40,000 after its oft-delayed Model X debut, as well as with potential rivals from Google and Apple. Last year, Google unveiled its own fully autonomous, electric prototypes, assembled by Roush, a close and longtime supplier to Ford Motor Company. Apple has hired away engineers from Ford Motor Company and is rumored to be working on a car of its own.

Så får vi se hva de klarer å mikse i hop da. De har jo alt sagt at de er fullt istand til å produsere en Model S ;) Får bare håpe de ikke blir hengende så alt for mye etter GM...
Model S 85D

NegativeElectrode

Dette tror jeg er en ganske korrekt analyse
http://www.businessinsider.com/tesla-we-arent-a-giant-car-company-and-could-get-crushed-2015-3

Om den tradisjonelle bilindustrien ville, kunne de ha utkonkurrert Tesla, men de velger å la Tesla finne ut av elbilen og ta mye av risikoen.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: Car-El på onsdag 04. mars 2015, klokken 14:21
FEIGINGA!

Neida, de er ikke feige, de bare sov for godt ;)

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 04. mars 2015, klokken 08:39
Dette tror jeg er en ganske korrekt analyse
http://www.businessinsider.com/tesla-we-arent-a-giant-car-company-and-could-get-crushed-2015-3

Om den tradisjonelle bilindustrien ville, kunne de ha utkonkurrert Tesla, men de velger å la Tesla finne ut av elbilen og ta mye av risikoen.

Sant nok, eller var det i alle fall. Det åpne spørsmålet er da om dette fortsatt gjelder?  Eller ha de "sovet" for lenge? Er "lokomotivet" Tesla kommet for langt til at de kan stoppe dem?  Joda, setter de alle kluter til kan nok Tesla's markedsøkning bremses, men kan den stoppes? Ser knapt ut til at de rekker ut med noen nevneverdig konkurranse i Tesla-klassen før GF og Model 3 er godt på vei?
Model S 85D

Rio

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 04. mars 2015, klokken 08:39
Om den tradisjonelle bilindustrien ville, kunne de ha utkonkurrert Tesla, men de velger å la Tesla finne ut av elbilen og ta mye av risikoen.

De vil den dagen de mener de kan tjene penger på det; selvsagt synes de det er helt greit at noen andre tar risikoen og går først.
Selv om Tesla selger 500 000 biler i året (Teslas mål) så er det fremdeles mindre enn 1% av verdens årlige bilproduksjon.

For å sette det i perspektiv - etter det jeg husker er VWs forskning- og utviklingsbudsjett av en størrelse som gjør at de kunne bygget 4-5 av Teslas batterifabrikker PER ÅR på F&U-budsjettet.

Det er også verd å huske at det som er Teslas innovasjon (sette masse batterier i en bil, sette opp hurtigladere, osv.) er ganske lett å kopiere dersom noen ønsker det. Tesla er på ingen måte "uangripelig".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

Må heller ikke glemme at de store konsernene ikke kan bygge noe som helst om de har lyst, de blir styrt av aksjonærer og må ha de med seg.
De kan bli kraftig rammet også økonomisk om de kjører feil for å si det slik.

VW konsernet sponser faktisk hver av de dyreste superbilene sine med 45 millioner pr stk. (Koster over 20mill å kjøpe, så kostnaden pr bil produsert var 60-70 millioner.)

Skulle de flyttet alle midler fra forskning til batterifabrikker, hvor gode batterier og elbiler hadde det kommet ut av de 4-5 fabrikkene?
Fortjenesten på de millioner av bilene de selger er faktisk svært lav pr bil og om de har mye penger i omløp og noen endel på bok er det faktisk lite sammenlignet med Apple som bare selger mobiler og ipadder.
Det at konsernene er store gjør at det tar tid å endre seg, for noen er set mulig det kan ta for lang tid.
Bedre med liten og kjapp en stor og slapp.  He he he he
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Sitat fra: sigurdi på onsdag 04. mars 2015, klokken 23:26
Må heller ikke glemme at de store konsernene ikke kan bygge noe som helst om de har lyst, de blir styrt av aksjonærer og må ha de med seg.
De kan bli kraftig rammet også økonomisk om de kjører feil for å si det slik.

VW konsernet sponser faktisk hver av de dyreste superbilene sine med 45 millioner pr stk. (Koster over 20mill å kjøpe, så kostnaden pr bil produsert var 60-70 millioner.)

Skulle de flyttet alle midler fra forskning til batterifabrikker, hvor gode batterier og elbiler hadde det kommet ut av de 4-5 fabrikkene?
Fortjenesten på de millioner av bilene de selger er faktisk svært lav pr bil og om de har mye penger i omløp og noen endel på bok er det faktisk lite sammenlignet med Apple som bare selger mobiler og ipadder.
Det at konsernene er store gjør at det tar tid å endre seg, for noen er set mulig det kan ta for lang tid.
Bedre med liten og kjapp en stor og slapp.  He he he he

Poenget er ikke at de skal bygge 5 stk batterifabrikker, men å vise litt om hvilken størrelse de har.

Tesla lager noen flotte biler, men de koster 2-4 ganger mer enn de fleste andre elbiler; derfor har de bare ca 15% av markedet i Norge.

Jeg håper selvsagt at Tesla har suksess, men dersom elbiler blir en slager i andre land enn Norge så kommer de andre raskt etter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

educk

S85 Multi-coat red

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA