Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde på vinteren?

Startet av Jejl, torsdag 27. november 2014, klokken 21:28

« forrige - neste »

Jejl

Noen som har erfaring med hvor langt Kangooen kommer på en lading nå på vinteren? Og hvor mye  dieselvarmeren har å si for rekkevidden?

fimreite

Hei Jejl :)

Nei, ikke enda. Men har jeg lest på et forum at rekkevidden blir begrenset med opptil 50 % uten dieselvarmer.

-Tøger

ZerOE

Er det importbiler dere snakker om her? På norske biler er vel dieselvarmer standard?

fimreite

Jeg har dieselvarmer på min bil selv om den er importert, ZerOE :) Det fvar uaktuelt uten fordi vi bor i Norge.

Dieselvarmer eller ikke, så er det interessant å se hva er det som kulda "tar direkte" fra batterikapasiteten, og hva tar varmeapparatet.

Jeg har vært i kontakt med Renault, og de kan fortelle meg at Kangoo ZE er vannavkjølt. Dette betyr at det tar tid å varme opp kupeen, dieselvarmer eller ei.

-Tøger

Jejl

Jeg får også dieselvarmer på min, men jeg er usikker på om jeg kommer til å bruke den særlig mye. Fikk opplyst at elvarmeren gav 4 kw på full guffe, og at dieselvarmeren skulle gi enda flere kw. Å bruke diesel blir vel ca dobbelt så dyrt pr kwh i forhold til el. Men da kommer det jo litt ekstra slitasje på batteriene også, så jeg vet ikke hva som blir mest lønnsomt på sikt.
Kommer den med setevarme forresten? Jeg glemte å spørre selgeren om det. Hvis ikke får jeg vel kjøpe et løst setetrekk med elvarme koblet til sigarettenneren på biltema eller Clas Ohlson.

fimreite

Hmm...

Jeg har forstått det slik at dieseloppvarmingen "slår av" eller "kobler ut" den elektriske.

Kan noen hjelpe meg og Jejil å oppklare dette?


emil

Sitat fra: Jejl på onsdag 03. desember 2014, klokken 22:11
Å bruke diesel blir vel ca dobbelt så dyrt pr kwh i forhold til el.

Hvis en dieselvarmer har en virkningsgrad på ~85% betaler du ca 1.5kr/kWh varme i bilen ved 13kr/L (aner ikke pris på sånt fortiden). For strømmen må du regne med tap i ledninger, lader, batteri, dc-dc convert o.l. og strømprisen om vinteren inkludert nettleie for å finne ut hvor mye du faktisk betaler for 1kWh varme i bilen fra strømmåleren din. For å få det totale prisbildet må man jo også ta med vedlikeholdskosnader og slitasje på både batteri og dieselvarmer.

Lader du gratis fra offentlige stolper og bare kjører noen mil pr dag og aldri vil presse grensene for batteriet ser jeg ikke noen vits i å ha dieselvarmer.

Skal du derimot kjøre opp mot maks rekkevidde vil dieselvarmeren gjøre nytten, særlig hvis alternativet til elbil med dieselvarmer er fossilbil.

fimreite

ok :)

Da har jeg tittet litt i instruksjonsboken. I instruksjonsboken jeg har (som forøvrig er på tysk og gjelder phase I Kangoo ZE) står det at når dieselvarmeren aktiveres, deaktiveres den elektriske oppvarmeren.

Så jeg antar at det er slik på Phase II også.

-Tøger


Jejl

#8
Kan dele min erfaring etter første dag.
Startet med ca 95% på batteriet og etter 77 km kjøring var det ca 27% igjen. Det var totalt 8 kjøreturer i ca 3+ grader og stort sett styrtregn. Jeg kjørte både med og uten dieselvarmeren på, men mest på, og endel testkjøring. Farten var mest 40-50-60 soner og ca 25 km i 80-90. Det går betraktelig mye mer strøm i 90 enn 50, og jeg hadde kulig i motvind den ene veien. Strømforburuket så da ut til nesten å dobble seg.

Jeg vil tro at jeg kommer minimum 90km på en lading nå på vinteren, og kanskje opp mot 130 km hvis det skulle trenges men da måtte jeg nok holdt meg under 70kmt. Rundt 100 km med normal kjøring tror jeg er rimelig å forvente her på vestlandet vinterstid.

fimreite

#9
Takk for at du delte Jejl :)

Og gratulerer med ny Kangoo ZE :)

Jeg har ikke testet bilen slik du har gjort, så dette var nyttig informasjon. Jeg ble litt betrygge på rekkevidden, for rekkeviddemåleren min står på 9,3 mil når bilen er fulladet. Men jeg antar at jeg kommer lenger med den enn det.

-Tøger

Jejl

Snittforbruket på min bil er nå etter en uke 179wh/km. Jeg nullstillte måleren første dag og forbruket har gått ned litt etter litt. Har vi 22 tilgjengelige kwh fra batteriet eller er det 22 kwh totalt? Hvis den har 22 tilgjengelige kwh så er den mulige snittrekkevidden til nå 122,9km. Har ikke kjørt noe særlig økonomisk, og pedalen er i bunn ut av hvert lyskryss.

Det virker som om det er uvant for folk å se en varebil med stiger på taket i kollektivfeltet. Ved et par anledninger har antageligvis fossilbilene gitt bånn gass ut fra lyskrysset fordi de tror jeg sniker kollektivfeltet. Begge gangene lå vi nokså parallelt opp til ca 45-50 km/t, men de tapte en billengde eller to når de girte fra 1. til 2. Det gjorde arbeidsdagen litt kjekkere :)

fimreite

#11
Hei Jeil.

Jeg kjører for det meste forsiktig og med eco-modus på. Spennende å høre at du bare kjører på uten særlig tanke på dette. Ganske befriende.

Og jeg liker også at du tar fra fosilbiler. Kangooen sparker godt fra seg.

Jeg tror jeg skal nullstille  telleren og se hvor mange kw/t jeg kjører på en vanlig uke.

Jeg er forresten halvveis imponert over antiskrens/antispin funksjonen på Kangooen. "Mykere" og mer effektiv enn på mine tidligere bilen. Mye på grunn av at det ikke er gir.

-Tøger

Jejl

Jeg har i en periode nullstilt måleren for hver ny arbeidsdag. Den har variert mellom 159-184wh/km etter endt arbeidsdag. Flesteparten av dagene har den endt på ca 165 wh/km. Dvs at jeg jeg kommer ca 12-14 mil på en lading nå på vinteren. Det er betydelig bedre enn jeg trodde før jeg fikk bilen.

Eco-knappen har jeg ikke prøvd enda da kapasiteten på batteriet er mer enn god nok for min del

calefranco

Det høres veldig positivt ut, Jejl  :) Kanskje har eco knappen veldig redusert effekt på rekkevidde (i forhold til Leaf, for eksempel). Har kun hatt bilen en uke, og ikke kjørt mye enda, men det ser riktignok ut som at eco knappen har begrenset effekt. Hvis du klarer 12-14 mil nå om vinteren, så klarer du nok 16-18 mil om sommeren?

Jejl

Jeg kjører bilen mest i 40-50-60 soner og da går det lite energi. I 95 km/t(på speedometeret) bruker den rundt 210wh/km.
Hvor stor forskjell det blir i forbruket mellom sommer/vinter skal bli spennende å se.

Forvarming av bilen er en veldig kjekk funksjon å ha nå på vinteren synes jeg, og bilen holder veldig bra på varmen når tanken først er varmt opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA