Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er en optimal el-bil ?

Startet av moonbuggy, søndag 23. november 2014, klokken 16:58

« forrige - neste »

elektrolux

Trikk!

Ingen rekkeviddeangst, ingen parkeringsproblemer, ingen vedlikehold......

Etter den kommer nok Think Classic som har minimal verdi, meget parkeringsvennlig, omtrent vedlikeholdsfri,
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mhal

Den optimale el bil er en bil kunden vil ha. Altså trengs det ett stort utvalg av el biler som dekker forskjellige behov.

Hansi

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 27. november 2014, klokken 15:22
Den optimale elbilen hadde vært VW e-Golf med dobbel rekkevidde og opsjon for stasjonsvogn :)

Enig :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. november 2014, klokken 17:28
Trikk!
Ingen rekkeviddeangst, ingen parkeringsproblemer, ingen vedlikehold......

Ingen tilgjengelighet, ingen fleksibilitet..... ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

grorudklovnen

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 27. november 2014, klokken 15:22
Den optimale elbilen hadde vært VW e-Golf med dobbel rekkevidde og opsjon for stasjonsvogn :)
La oss si at målet kommer, men i trinn. I første omgang litt større bil (stasjonsvogn) og deretter større batteripakker med noe attåt (vp o.l.). Det betyr at vi som allerede har elbil kan se frem til et "lite" sprang hvis vi bytter bil ofte eller et "stort" sprang hvis vi bytter sjeldent, ref. feks. 1 og 2 generasjon Leaf.

moonbuggy

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 28. november 2014, klokken 12:48
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 27. november 2014, klokken 15:22
Den optimale elbilen hadde vært VW e-Golf med dobbel rekkevidde og opsjon for stasjonsvogn :)
La oss si at målet kommer, men i trinn. I første omgang litt større bil (stasjonsvogn) og deretter større batteripakker med noe attåt (vp o.l.). Det betyr at vi som allerede har elbil kan se frem til et "lite" sprang hvis vi bytter bil ofte eller et "stort" sprang hvis vi bytter sjeldent, ref. feks. 1 og 2 generasjon Leaf.
Det biter seg i halen. Større batteripakke betyr langt mer vekt, som igjen betyr at bilen må forsterkes, enda mer vekt, og resultatet blir langt mindre energieffektivitet og en langt dårligere bil. Tung og uhåndterlig.(Det er bare å se i disse spaltene hvor mange Tesla eiere som også eier en mindre el-bil)

Personlig mener jeg det beste er å fokusere på vekt og energieffektivitet og holde batterivekt på et rimelig nivå, ca 200-230 kg. Da ivaretar man 90-95% av transportbehovene i hverdagen. Etterhvert som batteriteknologi utvikles, så kan man pakke mer og mer rekkevidde innenfor disse 200-230 kiloene.
Det er en sunn utvikling som gir oss gode håndterlige el-biler med gode kjøreegenskaper.

arnejorg1

Den optimale elbilen for meg er en med 1000 km rekkevidde og hengerfeste. Utover det har jeg like store krav til utstyr som det som er i elbilene i dag. Det med 1000 km rekkevidde er ikke noe krav så lenge man har nok hurtigladere som er raske. Da holder det med 500km i Norge, men det hadde hvert ideelt dersom man skal på ferie til Tyskland eller andre land med høyhastighets motorveier. Da blir rekkevidden på 1000 km i 80km/t for satt ned til 500 km, når man raser avgårde i 130-150 km/t. Da har man vel omtrent 3-4 timers kjøring før man må lade. For ikke å snakke om det å dra med seg en familievogn på 2t i 80km/t på Norske veier, da får man vel omtrent samme reduksjon.

Jeg sier ikke at alle trenger en slik elbil, men folk må ha muligheten dersom rekkevidde er viktig. Vi trenger ett bredt utvalg av elbiler i fremtiden, både små og store med ulikt prissegment. Etterhvert som batteriene blir bedre går også vekten ned.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

grorudklovnen

#22
Jeg tenker at rekkeviddedebatten egentlig avsporing av hva som er viktigst på kort sikt.

Ja, det hadde vært fantastisk med 1000 av km på en lading. Men det vil ikke skje før neste teknologiske kvantesprang. Det er heller ikke sikkert at vi noensinne kommer til å få bruk for biler med ekstrem energibatteri med unntak av de som reiser utenfor asfaltert vei.

I mellomtiden så trenger vi flere hurtigladere og et standardisert system for betaling og oppetid.

Med et hurtig og godt ladesystem på hovedveinettet så trenger vi ikke lenger fossilbiler. El-bil er billigst i drift når batterirekkevidde er løst. Og flere elbiler som kommer på veiene jo mer bidrar dette til økt utbygging av ladestasjoner. Dette er en selvforsterkende utvikling som bare kan bli knust av oljeindustrien,  lobbyvirksomhetene til disse kapitalistene og konservative politikere som er mer opptatt av å høre sine stemme enn å tenke på miljøet.

Og dette er noe vi kan få til for en relativt liten penge (bruker finansierer seg selv).

arnejorg1

Ja vi trenger flere hurtigladere fordi vi ikke har gode nok batterier pr.i dag. Hurtigladere hvil man også ha bruk for i fremtiden selv om elbilen går lengre.

Noen trenger fortsatt fossilbilen slik som det er i dag. Ikke alle gidder å kjøre i 90 minutter for så å bruke 45 minutter på hurtiglading, de gangene man kjører langt. Men når batteriene er gode nok kan alle kjøre elbil.

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 28. november 2014, klokken 14:45
Det er heller ikke sikkert at vi noensinne kommer til å få bruk for biler med ekstrem energibatteri med unntak av de som reiser utenfor asfaltert vei.


eller de som reiser langt på asfaltert vei ;)
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

kos

Hei Utfordringen med elbiler er at  de må lades. Jo større et batteri er jo lengre tid tar det å lade det. Når man samtidig struper hvor mye man kan lade inn er utfallet gitt. Med dagens teknologi er det kun SC til tesla som er funksjonelle. Om vi får større batteripakker blir dagens hurtigladere trege. Vi blir stående å lade i timesvis for å få fult batteri. Så når vi bygger ut hurtigladere som  fungerer greit på 20 til 30 mil lade frekvens. Så er det ikke like greit om bilen skulle trenge lading opp mot 100 mil.

grorudklovnen

Sitat fra: arnejorg1 på fredag 28. november 2014, klokken 15:33
Ja vi trenger flere hurtigladere fordi vi ikke har gode nok batterier pr.i dag. Hurtigladere hvil man også ha bruk for i fremtiden selv om elbilen går lengre.

Noen trenger fortsatt fossilbilen slik som det er i dag. Ikke alle gidder å kjøre i 90 minutter for så å bruke 45 minutter på hurtiglading, de gangene man kjører langt. Men når batteriene er gode nok kan alle kjøre elbil.

Jeg tror feilen mange gjør når de skal definere elbilbehovet sitt er å sammenligne alt med utgangspunkt i en fossilbil. Jeg tror man heller må prøve å forstå at gjennom denne teknologiens begrensinger så vokser det frem muligheter man ikke har hatt før. Vi har idag f.eks. fjernstyring på mobil, varmepumpe etc. Mer kommer sikkert senere.

Med hurtigladning så vil rekkevidden er/bli forlenget til det uendelige. Ja, det er noe utfordringer foreløpig, men dette vil sannsynligvis bli bedre i årene fremover.

Jeg tror derfor som sagt at vi bør se mer på begrensinger som "muligheter" til forbedring i dette fantastiske energisystemet/teknologien.

Espen Hugaas Andersen

Lading og rekkevidde må være i balanse. Med 1000 km rekkevidde kan man droppe hurtiglading fullstendig, og i stedet sette opp 22 kW trefase overalt. Med 100 km rekkevidde må man ha lett tilgjengelig og billig hurtiglading overalt, som helst lader bilen 0-100% på et par minutter. Med 500 km rekkevidde er hurtiglading fortsatt nødvendig, men da er 0-100% på 30 minutter greit.

Det må være slik at folk ikke føler at hurtiglading og rekkevidde er et problem.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Hei det er greit med hurtiglading men det er vel SC du mener når man passerer 500 km ?. Om du har til 1000 km med SC så vil nok det ta noen timer å lade dette batteriet. Likeså så vil 22kw ta lang tid. Det jeg prøver å forklare er at når vi bygger ut 22 kw systemer og SC. Så lager vi en standard for lading som begrenser hvor fort du praktisk kan lade et batteri. Eks et batteri på 1000kmvil med 16 amper på en tesla ta over 60 timer å lade. Ingen parkerer bilen halve uka for å dra på tur til helgen. Så den praktiske rekkevidden i dag med et batteri er nok ca 500 km og da må man ha sc for å kunne kjøre langt. Den eneste bilen på markedet som har et slikt system er tesla. Neste generasjon med biler som får rekkevidde på 500 km må enten kjøpe seg inn i tesla sitt system SC eller så vil nok kundene føle seg direkte lurt uten et funksjonelt lade system for langkjøring.

arnejorg1

Sitat fra: kos på fredag 28. november 2014, klokken 17:49
Neste generasjon med biler som får rekkevidde på 500 km må enten kjøpe seg inn i tesla sitt system SC eller så vil nok kundene føle seg direkte lurt uten et funksjonelt lade system for langkjøring.

Så vidt jeg vet har ikke Tesla monopol på å lage hurtige ladeløsninger. Det er jo flere som kan utvikle ladesystemer.

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 28. november 2014, klokken 16:31
Sitat fra: arnejorg1 på fredag 28. november 2014, klokken 15:33
Ja vi trenger flere hurtigladere fordi vi ikke har gode nok batterier pr.i dag. Hurtigladere hvil man også ha bruk for i fremtiden selv om elbilen går lengre.

Noen trenger fortsatt fossilbilen slik som det er i dag. Ikke alle gidder å kjøre i 90 minutter for så å bruke 45 minutter på hurtiglading, de gangene man kjører langt. Men når batteriene er gode nok kan alle kjøre elbil.

Jeg tror feilen mange gjør når de skal definere elbilbehovet sitt er å sammenligne alt med utgangspunkt i en fossilbil. Jeg tror man heller må prøve å forstå at gjennom denne teknologiens begrensinger så vokser det frem muligheter man ikke har hatt før. Vi har idag f.eks. fjernstyring på mobil, varmepumpe etc. Mer kommer sikkert senere.

Med hurtigladning så vil rekkevidden er/bli forlenget til det uendelige. Ja, det er noe utfordringer foreløpig, men dette vil sannsynligvis bli bedre i årene fremover.

Jeg tror derfor som sagt at vi bør se mer på begrensinger som "muligheter" til forbedring i dette fantastiske energisystemet/teknologien.

Jo, men det hjelper ikke når det fortsatt er en begrensning. Flere kan fortsatt ikke kan ha elbil fordi de trenger den gode rekkevidden nå å ikke senere.  Da hjelper det ikke med fjernstyring på mobil eller varmepumpe. Vi lever i ett travelt samfunn og ikke alle har tid til å bruke så lang tid på lading.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

kos

arnejorg1 Hei tesla er den eneste produsenten på markedet som kan lade en bil med rekkevidde på 500 km innen 45 minutter til 80 % ved tomt batteri. Det andre som kalles Hurtigladere er som å sammenligne 10 amper med 32 amper. Det jeg mener er at med tesla sitt Super lade system i Europa ( se tesla superlader så forstår du) så vil det ta tid for andre å bygge et slikt system, ikke at det er umulig for tesla har frigitt alle patentene, men at jeg tror at en bil som en kunde vurderer og som ikke har tesla sitt nettverk vil ikke bli vurdert. Trist som forbruker JA.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA