Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Noen som er fornøyde?

Startet av e-h, søndag 23. november 2014, klokken 14:55

« forrige - neste »

knutgrr

Flott bil. Bare velstand å melde herfra. Kjøpte i desember 2013.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

RuneW

#46
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 21:02
Da oppnår man jo ikke det man ønsker - bilen blir ikke rask varm for effekten er kun 2,3 kW, for eksempel.

Nå skriver han jo at forvarmingen godt kan ta lenger tid for hans del. Synes egentlig dette kunne ha hadde vært et godt alternativ. Trenger ikke mer enn litt lunk i bilen når jeg starter.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

akseln

Nettopp! Det burde være nok strøm på en 16A kurs til å gi god varme uten å tappe batteriet.

klawrenc

sølv-pilen, takk for oppklaringen om lokal geografien. Men finnes det gratis hurtiglading i selv Leirvik?? Trødde at den på Heiane var den eneste som er hurtiglading. Det lokker ikke noe særling med flere timers treglading hvis man er på langreise, men hvis nødvendig kunne man anvende det for å klare Aksdal eller Halshjem...
Skal lete etter den tunnelen neste gangen jeg ar på Heiane, takk for tipsen!
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 21:02
Sitat fra: akseln på onsdag 26. november 2014, klokken 20:50
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 20:18
Men hvordan kan de designe det på en annen måte? Hvor skal energien/effekten komme fra når man trenger 5-6 kW, og strømuttaket kun gir maks 3,6 kW?
Enkelt (for et økonomhode)
HVIS bil er koplet til strøm
SÅ begrens effekten til varmeapparatet til maks effekt som kan hentes fra strømuttaket
SLIK at bilens batteri ikke tappes unødvendig

Dette burde eventuelt være mulig å stille inn.


Da oppnår man jo ikke det man ønsker - bilen blir ikke rask varm for effekten er kun 2,3 kW, for eksempel.

Dersom man sier at man må starte bilen tidligere siden det tar lang tid, så fungerer jo det nå også. Så snart bilen er varm lades batteriet.
Tror poenget til akseln er at 5-6kW kanskje er overkill til forvarming. Tanken har slått meg også. En vanlig kupevarmer er kanskje 1200-2000W og noe sånt hadde vært nok også i Leafen. En Eco innstilling på forvaringen hadde vært fornuftig. Jeg trenger ikke sommer og solskinn når jeg setter meg inn i bilen(men deilig er det). 2kW varme og kanskje forvarmet seter i tillegg til rattet hadde holdt tror jeg.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Rio

Men hvis du mener det er nok, så er det vel bare å starte et par minutter før du skal i bilen? Da får du litt lunk.

Joda, den tapper selvsagt litt av batteriet på selv noen få minutter, men det har neppe noen praktisk betydning. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Jeg er meget fornøyd med min leaf og servicen jeg har fått. Eneste negative jeg har opplevd er at carwings til tider ikke virker optimalt men det skjer på alle. Har også hørt at andre elbiler som har lignende system tidvis har problemer, så er ikke unikt for Nissan. Hadde også problemer med at start batteriet ladet seg ut noen ganger men nissan fikset dette på service.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

CarWings er nok i en litt egen kategori for "ustabil", men mange har problemer med telemetri, dessverre. Det er et av mine fagfelt, og jeg gremmes hver gang jeg ser slike løsninger!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

Om jeg kobler til 16a lader eller 10a lader, så tapper den btteriet ca. 5% under forvarming i 30 minutter. Virker ikke som 16a laderen leverer mer enn 10a laderen under forvarming...

Ved 100% tappes batteriet mye mindre. Rart...

sølv-pilen

Sitat fra: klawrenc på torsdag 27. november 2014, klokken 13:46
sølv-pilen, takk for oppklaringen om lokal geografien. Men finnes det gratis hurtiglading i selv Leirvik?? Trødde at den på Heiane var den eneste som er hurtiglading. Det lokker ikke noe særling med flere timers treglading hvis man er på langreise, men hvis nødvendig kunne man anvende det for å klare Aksdal eller Halshjem...
Skal lete etter den tunnelen neste gangen jeg ar på Heiane, takk for tipsen!
Gå forbi mc donald og ned mot parken, undergrunn og opp trappen. gå så videre rett frem ettlitt lengre stykke gå over broen, du er da på baksiden av kjøpesenteret.

Kommer nye ladestasjoner på Leirvik, men jeg vet ikke hva de er, gratis er de ikke da de står inne i parkeringshus ved kjøpesenter.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Mippen

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 27. november 2014, klokken 21:57
Om jeg kobler til 16a lader eller 10a lader, så tapper den btteriet ca. 5% under forvarming i 30 minutter. Virker ikke som 16a laderen leverer mer enn 10a laderen under forvarming...

Ved 100% tappes batteriet mye mindre. Rart...


Sikker på at kursen leverer 16a? På min er det motsatt etter bilen var inne på service og fikk sw oppdatering. Setter jeg grense på 80% og tar på forvarming er den alltid litt over 80% når jeg skal ut å kjøre. I dag for eksempel viste den 7% over. Men hvis jeg sitter den på bare i 10-15 minutter kan den vise 1-2% under 80%.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

#56
Sitat fra: Marius Engel på torsdag 27. november 2014, klokken 21:57
Om jeg kobler til 16a lader eller 10a lader, så tapper den btteriet ca. 5% under forvarming i 30 minutter. Virker ikke som 16a laderen leverer mer enn 10a laderen under forvarming...

Ved 100% tappes batteriet mye mindre. Rart...

Det er rart; jeg antar det skyldes ulike forutsetninger (temperatur, tid, osv.)

En annen mulighet er at batteriet ikke alltid lades til akkurat 80%, osv., og at estimatet derfor ikke er helt riktig.

Til sist, dersom batteritemperaturen synker vil den jo også ha lavere kapasitet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Mippen på fredag 28. november 2014, klokken 00:57
Sitat fra: Marius Engel på torsdag 27. november 2014, klokken 21:57
Om jeg kobler til 16a lader eller 10a lader, så tapper den btteriet ca. 5% under forvarming i 30 minutter. Virker ikke som 16a laderen leverer mer enn 10a laderen under forvarming...

Ved 100% tappes batteriet mye mindre. Rart...


Sikker på at kursen leverer 16a? På min er det motsatt etter bilen var inne på service og fikk sw oppdatering. Setter jeg grense på 80% og tar på forvarming er den alltid litt over 80% når jeg skal ut å kjøre. I dag for eksempel viste den 7% over. Men hvis jeg sitter den på bare i 10-15 minutter kan den vise 1-2% under 80%.

Den eneste måten kursen ikke kan levere 16 A på er hvis sikringen er 10 A, og den går.

Se ovenfor hvordan det fungerer. Den skur på laderen når du skrur på klimaet, så hvis du varmer lenge får du mer enn 80% (med mindre det er veldig kaldt), spesielt hvis det ikke er så kaldt.

Varmer du kort, vil den først trekke energi ut av batteriet, før den får til å lade det igjen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

#58
Laderen er justerbar, til 16a, ladefarten er merkbart høyere enn ved 10a.

Jeg mener jeg har lest flere ganger på forumet at dette skjer ved lading til 80%, men ikke ved 100% eller i mye mindre grad.

2014 acenta.

Jeg kan jo henge på strømtangen å sjekke. Eller dvs: Jeg skal sjekke strømtrekket!

EDIT: (oppdateres)
Målt på dedikert kurs i sikringsskapet.
-Strømtrekk ved lading 10a: 9,1a ved utetemp ca 3 grader, rett etter kjøretur.
-Strømtrekk ved forvarming 10a: 9,4a med en gang, ved utetemp på ca 4 grader.
-Strømtrekk ved lading 16a:
-Strømtrekk ved forvarming 16a:

Marius Engel


Sitat fra: Rio på fredag 28. november 2014, klokken 01:27
Sitat fra: Mippen på fredag 28. november 2014, klokken 00:57
Sitat fra: Marius Engel på torsdag 27. november 2014, klokken 21:57
Om jeg kobler til 16a lader eller 10a lader, så tapper den btteriet ca. 5% under forvarming i 30 minutter. Virker ikke som 16a laderen leverer mer enn 10a laderen under forvarming...

Ved 100% tappes batteriet mye mindre. Rart...


Sikker på at kursen leverer 16a? På min er det motsatt etter bilen var inne på service og fikk sw oppdatering. Setter jeg grense på 80% og tar på forvarming er den alltid litt over 80% når jeg skal ut å kjøre. I dag for eksempel viste den 7% over. Men hvis jeg sitter den på bare i 10-15 minutter kan den vise 1-2% under 80%.

Den eneste måten kursen ikke kan levere 16 A på er hvis sikringen er 10 A, og den går.

Se ovenfor hvordan det fungerer. Den skur på laderen når du skrur på klimaet, så hvis du varmer lenge får du mer enn 80% (med mindre det er veldig kaldt), spesielt hvis det ikke er så kaldt.

Varmer du kort, vil den først trekke energi ut av batteriet, før den får til å lade det igjen.

Noen som vet om det er mulig å måle strømtrekket på varmepumpen/-apparatet når den står til forvarming? Er det AC eller DC?

Evt. noen som vet strømtrekket til varmeapparatet ved forvarming, og om dette er likt ved 10/16a lader tilkoblet? Går strømtrekket ned når temperaturen når ønsket verdi?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA