Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf vs e-Golf

Startet av Olekaa, lørdag 22. november 2014, klokken 22:05

« forrige - neste »

Rav4_EV

SitatAlt er bedre i Golf,  bilen er nyere, sikrere, har mere og bedre utstyr, bedre å kjøre, bedre service.
Alt er bedre i Tesla model S,  bilen er nyere, sikrere, har mere og bedre utstyr, bedre å kjøre, bedre service.

Så over til det seriøse:
Er e-golfen sikrere enn Leaf?

Etter hva jeg har forstått er det avdekket svakheter i forbindelse med kollisjonsikkerhet på e-golfen.  Det er kun bensinutgaven som er krasjtestet og rykter skal ha det til at innfesting av batteriene er for svake.
I tillegg er vektfordelingen dårligere fullastet i forhold til Leaf.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

emil

Sitat fra: Vind på onsdag 26. november 2014, klokken 09:31
Alt er bedre i Golf,  bilen er nyere, sikrere, har mere og bedre utstyr, bedre å kjøre, bedre service.

Den eneste grunnen til å kjøpe Leaf er pris...  ...eller vent - du skal jo kansje selge den om noen år, og da tror jeg faktisk (men her kan man bare tro) at du får mere igjen for en e-Golf enn en Leaf - som markedet er oversmømt av.

Beklager til alle Leaf eiere - men vinneren er Golf - Løp og kjøp....

Vet om folk som bestillte eGolf, kjøpte en brukt Leaf for å ha de 6-8mnd ventetiden var på og så kansellerte eGolf bestilingen fordi Leafen var mer enn god nok. De fikk også to brukte Leaf for omtrent samme prisen som en ny eGolf med nødvendig ekstrautstyr.

OlavEmil

Sitat fra: emil på onsdag 26. november 2014, klokken 11:19De fikk også to brukte Leaf for omtrent samme prisen som en ny eGolf med nødvendig ekstrautstyr.

No kan du vel strengt tatt få to brukte Leaf for omtrent same prisen som ein ny Leaf med naudsynt utstyr òg... ;)

Sjølv har vi ekstremt dårlege (i fleirtal) erfaringar med Möller, som forhandlar VW. Det stemmer vel òg greit overeins med kundetilfredsheitsundersøkjingar dei siste åra. Dette gjorde at verken eUp eller eGolf var aktuelle for oss, ikkje eingong på prøvekøyrestadie (i tillegg til at eUp var for liten og eGolf for dyr).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

emil

Siden du nå nevner dårlig erfaring med Møller kan jeg jo nevne litt mine erfaringer med den lokale VW pusheren i Arendal.

Kontaktet dem da eGolf ble "lansert" i våres for å sjekke mulighetene for prøvekjøring- Da var de ikke interessert i noe annet enn å skrive kontrakt. Sa at bilen selger som bare det og jeg måtte være raskt ute hvis jeg ville ha. Så over til i sommer da jeg endelig fikk bestillt meg time for prøvekjøring. Møtte opp og selgeren ga meg nøkkel til bilen før han gikk avgårde til noe annet. Ingen info om bil eller noe som helst. Etter halvannentimes kjøretur var jeg tilbake og da sto vi og småsnakket litt i halvtime ca mens han omtrent viftet kontrakten i trynet mitt. Han skrøt fortsatt av hvor bra bilen solgte og snakket dritt om alle de andre elbilene på markedet.

Hadde i den samme perioden prøvekjøringer av de fleste andre aktuelle elbilene og de andre tok seg god tid både før prøvekjøring inne og i  bilen og etter prøvekjøring. De nevnte både fordeler og ulemper med egen bil uten å snakke noe stygt om konkurrentene. Den som faktisk var mest realistisk i forhold til bruksområder, kjørelengder og lademuligheter var Nissan forhandleren.

Nå hadde jeg jo da vært Leaf-eier i et år da jeg tok den runden og har ingen umiddelbare planer om å bytte ut bilen. Møtte opp i fossilblilen min og sa ingenting om at jeg allerede hadde Leaf for å teste selgerene litt også.

Erfaringen min med selgere og biler etter den runden ble at jeg fortsatt hadde valgt Leaf (med 6.6kW lader), men at Soul kom rett bak. Nesten delt førsteplass hvis ventetid ikke hadde vært en faktor. eGolf er uaktuell grunnet pris, forhandleren (og at jeg aldri har likt VW biler) og fortsatt ganske begrenset med Combo lademuligheter der jeg ferdes, mens Zoe er uaktuell av veldig mange andre grunner selv om det er den bilen jeg synes ser best ut og jeg gjerne skulle hatt høyeffekt AC-lading (men ikke på bekosnting av problemfri schukolading).

zapateria

Sitat fra: emil på onsdag 26. november 2014, klokken 13:02
Siden du nå nevner dårlig erfaring med Møller kan jeg jo nevne litt mine erfaringer med den lokale VW pusheren i Arendal.

Kontaktet dem da eGolf ble "lansert" i våres for å sjekke mulighetene for prøvekjøring- Da var de ikke interessert i noe annet enn å skrive kontrakt. Sa at bilen selger som bare det og jeg måtte være raskt ute hvis jeg ville ha. Så over til i sommer da jeg endelig fikk bestillt meg time for prøvekjøring. Møtte opp og selgeren ga meg nøkkel til bilen før han gikk avgårde til noe annet. Ingen info om bil eller noe som helst. Etter halvannentimes kjøretur var jeg tilbake og da sto vi og småsnakket litt i halvtime ca mens han omtrent viftet kontrakten i trynet mitt. Han skrøt fortsatt av hvor bra bilen solgte og snakket dritt om alle de andre elbilene på markedet.

Da kan jeg komme med en motsatt erfaring med Møller selgere. Jeg var innom for å se hvordan e-Golfen så ut og fikk nøklene i handa før jeg fikk sagt noe mer. Tok en liten tur og kom tilbake ganske fornøyd med prøveturen. Spurte om pristilbud og det skulle hun sende på mail.

En uke etter hadde jeg ikke fått pristilbud. Jeg stakk nedom igjen, og fikk låne e-golfen til neste dag, og ble enda mer fornøyd med bilen. Fikk tilbud på mail etter å ha purret, og svarte med et par spørsmål. Ny uke gikk uten at jeg hørte noe. Gikk ned igjen og snakket med en annen selger siden den første var opptatt, han kunne ikke gi meg noe svar på det jeg spurte men skulle snakke med hun som hadde gitt meg tilbudet og lovte at hun skulle sende meg mail senest ettermiddag samme dag.

To uker etter har jeg gått og vært klar til å skrive kontrakt men har ikke hørt et ord, så nå har jeg slått fra meg hele bilkjøpet. Hvis de er så vanskelig å få svar fra FØR jeg har kjøpt bilen tenker jeg at det i hvertfall ikke blir noe lettere i ettertid hvis det skulle være noe.

Marius Engel

Leveringstiden på varmepumpe på golfen er jo fortsatt lang og usikker.

Uten vp mener jeg golfen er en dårligere elbil. Med vp mener jeg den er en like bra bil som leaf.

Med samme utstyr er golf dyrere, men den kan gjøres kulere.

Råde

Dere. Det er tullball å karaktergi en bil/merke/kjede ut fra en erfaring med en selger/forhandler. Jeg er ingen fan av Møllerapparatet, men har en selger som er fabelaktig med det han har å gå på. Kundetilftedshetsbarometer begynner å hjelpe noe. Men i forhold til oppgulpet over om selgere av VW, som ikke tjener til så mye annet enn å lette en persons hjerte, er følgende sitat beskrivende:

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 26. november 2014, klokken 08:47
Anekdotiske bevis tyder på at enkelte biler aldri har feil og at russisk rulett er 100% sikkert
e-Golf | X75D

emil

Sitat fra: Råde på onsdag 26. november 2014, klokken 19:46
Dere. Det er tullball å karaktergi en bil/merke/kjede ut fra en erfaring med en selger/forhandler.

Men oppførsel/inntrykk av selger har mye å si for hvordan man kan forvente at kjøpsprosessen og ikke minst årene etter kjøp vil fortone seg.

Men ja, selve bilen er uskyldig og flere steder i landet kan man velge seg en annen forhandler av samme bilmerke innen rimelig avstand.

K S

Sitat fra: zapateria på onsdag 26. november 2014, klokken 13:51
Sitat fra: emil på onsdag 26. november 2014, klokken 13:02
Siden du nå nevner dårlig erfaring med Møller kan jeg jo nevne litt mine erfaringer med den lokale VW pusheren i Arendal.

Kontaktet dem da eGolf ble "lansert" i våres for å sjekke mulighetene for prøvekjøring- Da var de ikke interessert i noe annet enn å skrive kontrakt. Sa at bilen selger som bare det og jeg måtte være raskt ute hvis jeg ville ha. Så over til i sommer da jeg endelig fikk bestillt meg time for prøvekjøring. Møtte opp og selgeren ga meg nøkkel til bilen før han gikk avgårde til noe annet. Ingen info om bil eller noe som helst. Etter halvannentimes kjøretur var jeg tilbake og da sto vi og småsnakket litt i halvtime ca mens han omtrent viftet kontrakten i trynet mitt. Han skrøt fortsatt av hvor bra bilen solgte og snakket dritt om alle de andre elbilene på markedet.

Da kan jeg komme med en motsatt erfaring med Møller selgere. Jeg var innom for å se hvordan e-Golfen så ut og fikk nøklene i handa før jeg fikk sagt noe mer. Tok en liten tur og kom tilbake ganske fornøyd med prøveturen. Spurte om pristilbud og det skulle hun sende på mail.

En uke etter hadde jeg ikke fått pristilbud. Jeg stakk nedom igjen, og fikk låne e-golfen til neste dag, og ble enda mer fornøyd med bilen. Fikk tilbud på mail etter å ha purret, og svarte med et par spørsmål. Ny uke gikk uten at jeg hørte noe. Gikk ned igjen og snakket med en annen selger siden den første var opptatt, han kunne ikke gi meg noe svar på det jeg spurte men skulle snakke med hun som hadde gitt meg tilbudet og lovte at hun skulle sende meg mail senest ettermiddag samme dag.

To uker etter har jeg gått og vært klar til å skrive kontrakt men har ikke hørt et ord, så nå har jeg slått fra meg hele bilkjøpet. Hvis de er så vanskelig å få svar fra FØR jeg har kjøpt bilen tenker jeg at det i hvertfall ikke blir noe lettere i ettertid hvis det skulle være noe.

Først vil jeg få si at jeg har hatt VW siden -99, fem i tallet, alle har vært tilnærmet feilfrie. Forhandleren i Lyngdal har vært perfekt!

Men tilbudet på e-Golf venter jeg fortsatt på! Vel, er forsåvidt ikke irritert, da jeg etter to måneder i Soul ikke angrer jeg fortsatt ikke.
Kia selgeren svarte på epost sent og tidlig, søndag og mandag, det var bare en fornøyelse. Og det er det enda!

Ut fra min erfaring med Kia, både når det gjelder opplevelse av bil OG forhandler (Kia Sørvest), så kunne det nesten ikke vært bedre.

Men nå er folk misfornøyde med både VW, Nissan og Kia forhandlere, så jeg tror det beste er å gjøre opp sin egen oppfatning. Jeg hadde ihvertfall ikke kjøpt bil av en forhandler jeg ikke likte. Møller Forus/Stavanger kommer nok aldri få selge bil til meg!
Men som sagt: Har bare gode erfaringer med VW fossilbiler, det samme med "min" forhandler i Lyngdal.

Råde

Sitat fra: emil på onsdag 26. november 2014, klokken 20:31
Sitat fra: Råde på onsdag 26. november 2014, klokken 19:46
Dere. Det er tullball å karaktergi en bil/merke/kjede ut fra en erfaring med en selger/forhandler.

Men oppførsel/inntrykk av selger har mye å si for hvordan man kan forvente at kjøpsprosessen og ikke minst årene etter kjøp vil fortone seg.

Men ja, selve bilen er uskyldig og flere steder i landet kan man velge seg en annen forhandler av samme bilmerke innen rimelig avstand.
Helt enig. Treffer man er dårlig og uinteressert selger er det bare å løpe skrikende vekk. Det betyr bare ikke at selgeren i nabobyen er dårlig eller, som du sier, at kvaliteten på bilmerket korrelerer spesielt godt med selgerens evner.
e-Golf | X75D

OlavEmil

Sitat fra: K S på onsdag 26. november 2014, klokken 20:32
Jeg hadde ihvertfall ikke kjøpt bil av en forhandler jeg ikke likte.

Nettopp dette!

Eg har ingenting imot VW generelt, og eg forstår godt at eGolf kjem til å bli mestselgjande på elbil i Noreg dei neste åra (det er eg sikker på at dei blir). Men eg personleg må nesten passe på å setje meg på rett side på bybanen, så eg ikkje blir sitjande med vindauge mot Møller når banen passerar Nesttun, etter tre uavhengige skandalebehandlingar med tre ulike bilar.

Kjenner folk som både jobbar og har bil hos VW andre stader i landet, og er nøgde med det, så det er sikkert moglegheit for problemfrie forhold til VW-forhandlarar òg. Men det er klart, ein legg jo merke til tendensar når ein sjølv har kjent dårleg kundebehandling på kroppen...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

NKF

Jeg bestilte meg en Leaf for 3 uker siden. Det skal sies at jeg var rimelig klar på forhånd hvilken bil jeg ville ha, men for å være sikker på å gjøre riktig valg tok jeg også turen innom Møller for å prøvekjøre eGolf of eUp.

For å gjøre en lang historie kort - jeg endte opp med Leaf Nordic med 6,6 kWh lader.

eUp: Helt grei og kurant bil, men føltes som en billig småbil. Vil si at denne egner seg godt til bykjøring, men ble litt for smal og falt mellom sporene på E6.

eGolf: Vel, det er jo en Golf med alle fordeler det fører med seg. Ulempen for min del er at det ble veldig fristende å trykke på gassen på denne kjappe spreke karen. Konkluderte med at det er lite økonomisk ;-) Andre ting som trakk i negativ retning er at bilen ble 20.000 dyrere enn Leaf med det tilleggsutstyret jeg valgte (ikke at det var avgjørende). Det avgjørende for at jeg ikke valgte eGolf er rett og slett lang leveringstid (april/mai 2015), samt mangel på hurtigladere. Hjelper lite at forhandler sier det kommer ila et års tid - jeg trenger strømmen nå.

Leaf: Jeg falt for denne bilen med en gang. Den er godt testet og er kvitt barnesykdommer. I ECO-mode er bilen en del latere enn eGolf, noe som gjør at jeg fikk mere lyst til å kjøre økonomisk. Og med begrenset kjørelengde er det jo en fordel å spare på strømmen. Negative ting om Leaf er at rattet ikke kan justeres i lengden (kun høyde) samt mangel på Adaptive Cruise Control.

Anbefaler alle å prøvekjøre flere biler før man tar en endelig avgjørelse. Da kan man bestemme seg ut fra egne erfaringer.

Jeg får min Leaf på mandag (1. desember) og gleder meg til å cruise rundt på Trønderske veier i adventstiden :-)
Har bestilt Nissan Leaf - leveres i desember :-)

ionboy

Jeg mener å ha gjort en perverst god jobb med prøvekjøring. Jeg holdt på i mange uker og prøvekjørte bilene flere ganger. Jeg kjørte Leaf, eGolf og Soul.

Det er liten tvil om at eGolfen føltes mange hakk mer eksklusiv. Dette er en "bil" og mindre "fartøy" enn Leafen. Jeg digger Leafen da den ikke prøver å gjemme hva den er. Den er IKKE pen, men den er nydelig å kjøre. Prisene er også svært gode samtidig som leveransetidene var helt syke. Vi kunne få klar bil to dager etter signert kontrakt. Bagasjerommet har noen idiotiske "søyler" som tar plass på hver side. Dette gjorde at barnevognen ikke ville skikkelig nedi.

Kia Soulen var utrolig gøy å kjøre. En super bil. Men lasterommet var helt idiotisk. For meg som må dra på vogn til ungene så var det ikke en løsning å gå for et så lite bagasjerom. Men bilen var superkul å kjøre. Hadde den hatt bagasjerom så hadde vi gått for den.

eGolfen var bare lekker. Den ser premium ut. Innvendig er den veldig pen, fast i formen og responsiv. Den var nydelig å kjøre og hadde intuetive løsninger. Men leveringen av bil med varmepumpe gjør meg ravende gal. Vi bestillte tidlig i august og venter fortsatt. Skikkelig demotiverende.

Å kjøpe elbil føles som å kjøpe datamaskin. Alle har en eller annen idiotisk mangel. Og så kommer Mercedes med en skikkelig killer på bagasjeromsplassen...men den kan ikke hurtiglades... Hva er det de tenker med??!?

1. eGolf: Meget pen, rask og responsiv. Mer "bil" enn de andre. Minus med patetisk leveransetid. Kan bruke skiboks
2. Kia Soul: Tøff i rød og sort. Rask og fin. Lav gulvhøyde i baksetet. Idiotisk lite bagasjerom.
3. Leaf: Deilig å kjøre, men siger en del i svingene. Tøff ryggekamera-løsning. BOSE-annlegg er bra. Bagasjerom ikke for lite, men har søyler som gjør at barnevogn ikke passer. Mange fornøyde kunder.

Det er ikke en elbil jeg har 100% hjertet i. Alle mangler noe. Du gjør egentlig ikke feil uansett hva du kjøper om du ikke har særbehov slik som vi har (barnevogn).

Blir GAL av å vente på eGolfen...


Rav4_EV

Sitat
1. eGolf: Meget pen, rask og responsiv. Mer "bil" enn de andre. Minus med patetisk leveransetid. Kan bruke skiboks

Kan bruke skiboks ;D
Med kjørelengden som kommer da bør du ha kort vei til skisporene.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Elk

Du må ha en enorm barnevogn? Vi får plass til en tvillingvogn, men må ta av hattehylla. Hadde det ikke vært billigere å bytte barnevogn til en som passer den bilen du vil ha og som har rett leveringstid?
Rød Tekna 2014
Levert 24.09.2014
Pendler 35 km t/r hver vei

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA