Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Tesla nedgradert bilen min?

Startet av sn0le, torsdag 20. november 2014, klokken 06:18

« forrige - neste »

sn0le

For 3 uker siden hadde jeg et havari som førte til batteribytte.
Først i går fikk jeg serviceordren etter mye knot fra Tesla.
Greit nok det, ikke verdens undergang.

Men.....

Ser på serviceordren at batteriet de har satt inn har følgende varenummer:
ASY,HV BATTERY,S3BB,REMAN,CAT1,MDLS (1038596-01-B)

Det er altså et refurbished/remanufactured 85kWh batteri av revisjon B.

Så at bb i sin video nevnte at D-revisjon etter sigende skal kunne takle høyere effekt på lading. Det er jo kjekt hvis Superchargerne kommer med enda høyere effekt enn i dag.

Føler meg litt snurt akkurat nå. Tesla har altså erstattet mitt pent brukte (lite bruk av høy SOC) D-batteri med knappe 12.000km bak seg og satt i et refurbished B-batteri med Gud vet hvor mange km bak seg og Gud vet hvor mye det har vært på høy SOC.

Hvis det at B-batterier tåler 120kW lading og D-batterier tåler 150kW lading stemmer, så føler jeg meg faktisk litt lurt. Da vil jeg jo ikke kunne få nytte av neste generasjon SC hvis de øker slik de gjorde på 2 generasjon SC. :(

Faen..... Litt småforbanna nå kjenner jeg.

Edit:
Kom på en ting.
Når jeg hentet bilen så spurte jeg hun som jeg snakket med på Tesla Grorud om det var et nytt eller refurbished batteri jeg hadde fått.
Da svarte hun "Det er selvfølgelig et helt nytt batteri du har fått".
Mao blank løgn....
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

Ta bilde av serienummeret og post her.

For en tid tilbake sikret jeg meg id på batteriet mitt i tilfelle noe skulle skje. Er faktisk såpass mistenksom at jeg sjekker dette når bilen har vært inne til reklamasjonsarbeid. For øvrig er jeg en av de som har fått inndratt ca. 5kwh over natta i software. Har D-pakke.

sn0le

Verst tenkelige tilfelle er vel om den B-pakken har gått 100.000km i USA og så blitt refurbished pga kontaktorfeilen.
Mulig de har gått over cellene og byttet noen, men vil tro at de ikke har byttet alle 7000+ celler.

Så kjører jeg 20-30k pr år og etter 6 år har jeg 50% restkapasitet.
Hvis jeg reklamerer på det da, og Tesla sier det ikke skyldes produksjonsfeil men heller normal slitasje så sitter jeg med skjegget fullt av postkasser.
:-\
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

#3
En grei indikator kan vel være om du får samme rekkevidden som med den gamle pakken. Tenker da på indikert, samt i praksis. Batteriet har en status i dag som er en sum av tidligere bruk. Det vil neppe degraderes raskere fra det punktet om det har vært utsatt for "frisk" bruk tidligere.

Øyvind.h

Hvor er info om at D-pakken kan lades raskere enn B? Er dette gjetning, eller offisiell info?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kagex

SnOle.  Jeg har sluttet å tro det tesla ansatte sier.  De kaller det uheldig kommentar.  Jeg kaller det løgn
P29687

bb

Kanskje du har fått mitt gamle batteri? Jeg tror dessverre ikke at jeg har noen videoer/bilder med serienummeret på det gamle batteriet.

Det kan tenkes at du har fått nytt batteri, men at pakken er av en gammel batch de hadde liggende. En indikator er å se under bilen. Ser batteripakken ny ut? Det gjorde min. Hvis den hadde vært brukt ville jeg sett det.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

kjølholdt

hvorhen på bilen finner jeg serienummeret til batteriet
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Hyperstress


Sitat fra: bb på torsdag 20. november 2014, klokken 09:19
Kanskje du har fått mitt gamle batteri? Jeg tror dessverre ikke at jeg har noen videoer/bilder med serienummeret på det gamle batteriet.

Det kan tenkes at du har fått nytt batteri, men at pakken er av en gammel batch de hadde liggende. En indikator er å se under bilen. Ser batteripakken ny ut? Det gjorde min. Hvis den hadde vært brukt ville jeg sett det.

Skal ikke se bort fra at «refurbished» også inkluderer omlakkering, slik at det ser helt nytt ut.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Espen Hugaas Andersen

Jeg ville sjekket hva som er faktisk installert, og om det stemmer at du har fått B-versjonen ville jeg klaget. Om de sier at det ikke er nevneverdig forskjell på B og D versjonen ville jeg krevd skriftlig dokumentasjon på hva som er forskjellene. Og dokumentasjon på hvor langt batteripakken har gått i forrige bil.

Om batteripakken har gått 10.000 km, og de kan dokumentere at forskjellene er ubetydelige, når den er remanufactured, så ville jeg ikke bekymre meg for mye. Om det skulle dukke opp forskjeller som ikke er i dokumentasjonen ville du ha en god sak.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

F_P

Helfrekt å montere en eldre revisjon uten å opplyse om det. Sågar juge når du spør spesifikt. Mulig kontorpersonalet på serviceavdelingen har opplyst deg i god tro, men uansett uholdbart å ikke gi beskjed.

Blir bare mer, og mer overgitt over kommunikasjonen fra Teslaansatte. Det gjelder tydeligvis fra topp til bunn i organisasjonen  :o
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Øyvind.h

Det er et annet alternativ her - koden på service-skjemaet er bare et produktnavn som service-personalet har lagt inn. Det trenger ikke stemme med hva som faktisk er satt inn. Sjekk hva som står på batteriet. Mener det er synlig på en stor hvit lapp bak høyre forhjul (dvs midt under bilen, ikke i selve hjulbrønnen).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RaBalder

Da er det vel på innsiden av høyre forhjul man bør titte og ikke baksiden av forhjulet  ;)

Så langt frem på batteripakken man kommer og på høyre hjørne sitter det en vertikal merkelapp.
Titter man fra innsiden av høyre forhjul (mot venstre forhjul) burde man se merkelappen.

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. november 2014, klokken 10:59
Det er et annet alternativ her - koden på service-skjemaet er bare et produktnavn som service-personalet har lagt inn. Det trenger ikke stemme med hva som faktisk er satt inn. Sjekk hva som står på batteriet. Mener det er synlig på en stor hvit lapp bak høyre forhjul (dvs midt under bilen, ikke i selve hjulbrønnen).

Du mener denne lappen ja? (Dette er bilde jeg tok under min egen bil, bak høyre forhjul.)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA