Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Død Reva-i vekkes til livet. . . .

Startet av chrugel, mandag 17. november 2014, klokken 19:35

« forrige - neste »

scoot

Har du sjekket batteritilkoblingene i det siste? Jeg hadde "lignende" symptomer i ukene før jeg brant av den ene terminalen på ett av mine batterier. Bilen "slo seg av" i tide og utide - gjerne ved høy belastning eller ved mye regenerering pga store strømmer rundt i pakken.

2009 Revai

chrugel

#16
Nei det har jeg ikke gjort.
Jeg er jo så heldig å ha de helsveiste tilkoblingene så polene spørs om det er noe,men jeg skal ta en titt. Burde prøve å kjøre en tur uten sete og batterilokk . . .  litt utfordrene kansje, men definitivt lettere å finne potensiell dårlig kontakt da. Sjekket med EMS amalyzer og der var ingen filmeldiger lagret.

Det er jo en glimrende mulighet til å få satt inn nytt Auxilary batteri! Kansje ikke hele systemet slår seg av nestegang.

christian

edyrli

Kjører du med voltmeter? Du har jo ganske gamle batterier. Mulig at spenningen ikke er stabil og bilen har en tendens til å gå over i "limp mode" Merker min gikk vesentlig mye dårligere når spenningen datt under 35v ved kjøring.
Jeg hadde montert et voltmeter permanent på dashbordet. Det var veldig nyttig når batteriene begynte å bli slitne.
Noe i denne duren: http://www.dx.com/p/water-resistant-0-56-3-digit-blue-led-voltmeter-black-dc-4-5-150v-259819#.VIF5xTGG9ms
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

scoot

Sitat fra: chrugel på fredag 05. desember 2014, klokken 09:38
Nei det har jeg ikke gjort.
Jeg er jo så heldig å ha de helsveiste tilkoblingene så polene spørs om det er noe,men jeg skal ta en titt. Burde prøve å kjøre en tur uten sete og batterilokk . . .  litt utfordrene kansje, men definitivt lettere å finne potensiell dårlig kontakt da. Sjekket med EMS amalyzer og der var ingen filmeldiger lagret.

Det er jo en glimrende mulighet til å få satt inn nytt Auxilary batteri! Kansje ikke hele systemet slår seg av nestegang.

christian
Hele systemet dør av en enkel grunn:
De aux batteriene er der kun for backup av paramtere eller noe, 12V spenningen i bilen hentes faktisk direkte fra laderen. Denne har en 48V/12V DC omformer innebygd, dør batteripakken - dør også 12V din.
2009 Revai

chrugel

Sjekket batterikoblingene og ingen av dem som bærer preg av varmen eller noe. Det har bare skjedd en gang og det var under en kraftig oppbremsing, ikke sjedd når jeg trykker gassen i bunn på B?

Har merket nå som det er blitt kjøligere ute at det jeg trodde var en vifte med utslitt lager ikke er vifte men et lager i motoren. Støyer ganske mye de første 5 min så blir det stille, lyden er sterkt korrelert med hastigheten. Håper dette skal være greit å bytte. . . . . Er det bare lager og ikke enkoderen burde deleprisen og tilgjengeligheten være grei.

Edyril, har du byttet reva motor? Har du den gamle? Interessert i en ødelagt en å "øve" på. Skudd på en del elmotorer tidligere men aldri denne størrelsen.
Hadde vært greit å finne lagerdimensjoner osv før den kjørbare bilen ikke er det lenger. . . :)


edyrli

Nei, jeg kjøpte motor men byttet aldri motoren. Bilen ble solgt med reservemotor.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

opelgt

Hei igjen,og takk for praten ;) henger meg på ,med samme problem,så ser vi hvordan det går.

Lasse

edyrli

2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

opelgt

Hei igjen,min Reva 2010 i begynner og våkne ;) dvs har fått ladet nok til å få testet lys,dashbord forover og bakover.
Det blir batteribytte.
Hva benyttes di to små 6volt 10 ah batteriene til(sitter mellom driftsbatteriene,under seter)? Og hva med di små strømtyvene som er koblet til batteripolene på blybatteriene,merket med nr.

MvH Lasse

scoot

Strømtyvene du sikter til er målereferanser til EMS. Dermed VELDIG viktig at disse blir montert i korrekt rekkefølge ved bytte.

Jeg er noe usikker på hva disse to 6v batteriene egentlig gjør, men jeg mistenker det er "minnespenning" eller lignende, f.eks til EMS/Dieselvarmer osv. På min døde _alt_ når jeg knakk en batteripol under kjøring, så de har ingen funksjon direkte til instrumenter eller lignende. Driftspenning herfra kommer fra laderen som har en innebygd 48v/12v DC omformer.
2009 Revai

lastve

Hei.
Kjør en tur med Ems Analyzer tilkoblet slik at den Logger Total Batterispenning.
Hvis total spenning faller under 35 - 40 volt så kutter omformeren i laderen som genererer 12 volt ut og hele bilens elektronikk faller ut. Motoren slutter å få strøm, Spenningen på batteripakka øker og bilen våkner igjen. På min bil ser jeg tydelig at lysene slukner et kort øyeblikk når dette skjer og bilen oppfører seg på samme måte som da du setter på tenningen. Problemet forsvant med nye batterier  :)

Lastve
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA