Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Død Reva-i vekkes til livet. . . .

Startet av chrugel, mandag 17. november 2014, klokken 19:35

« forrige - neste »

chrugel

Hei,
Da har jeg blitt den heldige eier av en død gammel Reva. Jeg visste det når jeg kjøpte den så ingen overraskelser der.
Den har gått 20k på orginabatterier, så er vel tida for battteribytte, men jeg må få liv i den for å se at den ellers har livsgnisten i seg før jeg gidder å koste på den nye batterier. Forventer ikke stort av disse batteriene, men så har jeg bare 8km til jobb i flatt terreng, så det burde jeg nesten klare på alkaliske AA batterier!  :)

Planen er å få den på veien en liten tid til for så å se om det er verdt å investere i nye batterier til sommeren, drømmen er jo selvfølgelig LiFePo4 300AH 17 celler . . . . . Realistisk 100AH 16 celler . . ..


Vel dette har skjedd så langt:

Fått den hjem, konstatert at hjulbasen akkurat er så smal at den balanserte på biltilhengeren med halvparten av gummien på innsiden av kjørebanen på tilhengeren. (Litt uventet problem men det gikk bra! ;D)

Satt i ladeledningen for å være helt sikker på at den faktisk var helt død som selger sa, det var den.

Demontert seter og batterideksel samt baksete for å komme til godsakene.
Her fant jeg en del batteri-gris i form av hauger med hvitt pulver her og der, samt tydelig seigt gris på batteriene. Litt urovekkende men jeg er fortsatt ved godt mot! ;)

De små 12 V agm batteriene har ikke gjort noe nytte på en stund, polene var helt korrodert bort, håpe ikke dem har en vital funksjon! ;D

Frem med multimeteret for å måle batterispenninger, fire batterier på rundt 5,5 volt og 4 på under 2 . . . . .  ikke så godt mot lenger.

Etter å ha sovet på saken fant jeg ut at det er bare å prøve så jeg fant frem et lab Power og satt det på konstant strøm 1A over hele pakken for å få opp spenningen. Dette var forresten først etter at jeg hadde funnet ut at alle batteriene er sveist til sine respektive ledninger . . . :-\ 
Fant også ut her at noe trekker mye strøm når jeg forsøker å øke spenningen, hvert 3 sekund kicket strømbegrenseren inn og spenningen falt til nesten 0, så her må batteriene kobles fra resten! Skrudde av batteriledningen fra hovedkontaktoren.
(Så for øvrig i ettertid at dette er stedet det gjøres på i servicemanualen også!! flaks!)
Første halvtimen var spenningen over 65V så her var det tydelig sulfatering! Etter dette falt den til rund 45V hvor den ble liggende de neste dagene.
Jeg har for øvrig Delux utgaven med Radio! Den skrudde seg, til min store forundring, på selv med batteriledningen koblet fra og alle sikkeringene ute av sikkeringsboksen??  ???


Jeg Tok av vannpåfyllingstingen på det dårligste batteriet, for så til min forundring, å observer blyplater, ikke at jeg er forundret over blyplater i et blybatteri, men hadde forventet at de skulle være dekket av veske.

Så da tenkte jeg at det ville være et glimrende tidspunkt å teste vannpåfyllingen! Det var ganske kult å se på vannet som fordelte seg ut i slangene til de respektive batteriene! Siden jeg åpenbart har så god greie på dette har jeg enda ikke lest instruksjonsboken, ei heller de små lappene som står rundt forbi som begynner med "warning", på norsk "advarsel".
Litt overrasket over at det gikk på 8 liter vann fortsatte jeg ladningen i 2 dager til med 1 A. Da tenkte jeg å prøve bilens lader, og vips DEN LADER!

Etter 2 timer renner det første batteriet over . . . .  i tur og orden renner det over for alle sammen. Burde kanskje lest advarselen?? Mulig det er en grunn til at må skal fylle etter ladning og ikke før? Etter nesten 20 timer sier den at den er ferdig ladet. Jeg aner ugler i mosen!

Sjekker ladespenningen og den er aldri mer enn 54 volt, videre undersøkelser avdekker 1 helt defekt vifte i lader og en som ikke sender ut den den skal på den "lure" gule ledningen. Så da har jeg bestilt 6 vifter på nett med gul ledning! :P

Lader for øvrig fortsatt med 1 A, spenningen ligger nå på 57V og batteriene ligger fra 6,5 til 7,2 V. :D

Verdt å nevne er det kanskje at batteripåfyllingen til det dårligste batteriet lakk under fylling og dette batteriet var også mest utsatt for gris. Har kjøpt syrevekt i dag så dette må undersøkes nærmere. Har en teori om at kanskje dette batteriet har blitt vannet ut? (Burde nå kanskje måle alle sammen siden jeg nå har vannet ut hele gjengen? :P)

Koblet i dag til EMS analyser, det kommer i en egen post senere da jeg åpenbart har skrevet alt for mye allerede!. .. :)

Christian

chrugel

Hei,

Som jeg sa i går så koblet jeg til EMS Analyzer, og hva fant jeg der? Jo der var alt tilsynelatende satt til random verdier.
Det fascinerende ved det hele var at flere av verdiene ikke gikk ann å skrive tilbake fordi dem var ugyldige!
Ganske utrolig i grunn at ikke dette har forårsaket utilsiktede hendelser i systemet når verdiene er så ville som dem var her.

Etter mye lesing på forumet her fant jeg sånn høvelig hvilket området verdiene skal ligge i og skreiv inn dette etter beste evne.
Bv1 til Bv8 verdiene to ganske lang tid å få riktig men nå tror jeg det skal vare innafor 0,1v i forhold til mitt multimeter.
En rarietet her var at verdien i EMS Analyzer endret seg med over 0,2 v mens jeg så på den, samtidig stod multimeteret dønn stille??
Er det ikke litt spesielt å dytte inn configurasjonsparametere i minne som åpenbart ikke tåler å være uten strøm? burde være en enkel sak å unngå spør du meg!

Uansett så ser nå verdiene sånn høvelig ut igjen, må få tak i et tang-ampermeter for å få kalibrert shunten. Dette er forøvrig en +-400A -> +-75mV shunt. Burde være mulig å kalibrere den når laderen er i C1 da går det jo en del strøm.

Fikk også bekrefte min misstankte om at EMS ikke mottar noe TTL signal fra viften så den skal bli spennende å se om det hjelper med ny vifte.

Batteristatus i dag morges er:
Jeg har ladet to og to batterier i serier med en vanlig "smart" liten 4A lader og den har nå sagt at den er ferdig med 3 av fire par. Siste parret er også de dårligste batteriene så spørs om de noen gang blir ferdige.
Har Fortsatt Lab poweret stående med 700mA cc. Planen er å la det stå sånn til viftene er byttet for så å måle syrevekta før jeg setter den sammen for en prøvetur. Forhåpentligvis skulle eventuell sulfatering være borte samt at dem burde være rimlig balansert ut ifra forutsettningene.


Ha en fortsatt god dag!

christian

scoot

Viften til laderen spiller liten rolle nå i kulda, laderen "kutter" når den passerer 60-70 grader ish og det er sjeldent med mindre bilen står i sollys - til tross for defekt vifte.

Batteriviften din derimot må gi tilbakemelding til EMS for at ladingen noengang skal passere 54,8V som du selv sier.
Får denne riktig tilbakemelding så drar ladeprosessen helt opp mot 62-63V før den avsluttes.

2009 Revai

chrugel

Hei igjen,
Da har det gått noen timer til Revan i går. Vifta er byttet, men dessverre så får fortsatt ikke ems noe TTL signal. :( Så for så vidt at disse viftene hadde blå, og ikke gul ledning, men trodde de hadde samme sensorsignal likevel. Mulig feilen ligger i EMS? Problemet nå er vel at jeg ikke får ladet helt opp og at utjevningslading også er en sagablått . . .  :-\
Kommer noen bilder i neste post, de ligger på mobilen.

Jeg ente med å ikke gidde å ta av bakfangeren for å bytte viftene til laderen siden scoot (tak til deg) kommenterte at disse ikke hadde noe innvirkning.

Har også lekt litt med syrevekta, funnet ut at det er tett sammenheng mellom spenningen på mine batterier og syrevekta. Det var litt jobb å få av disse "påfyllingstingene" så jeg målte bare det beste batteriet og de to dårligste. Det gikk forresten ganske bra med det som biltema kaller "Polygrip tang", (ikke noe spesielt altså bare jeg husker ikke hva den heter!) bare pass på å holde igjen toppen med slangene.

Siden syrevekta har en "oppløsing" på 0.025 har jeg oppgitt nærmeste verdi.
Det beste:
1.275
1.275
1.275
De var ikke helt like men litt over og litt under.
De dårligste:
1.200
1.225
1.225

1.225
1.250
1.200
Det batteriet med totalt sett den laveste syrevekta, er det batteriet hos meg med den laveste spenningen.
På syrevekta står det at mellom 1.200 og 1.275 er fair, over det er Good og under er Bad. Viktig at dette gjøres når du er helt sikker på at dem er helt oppladet. Hvis ikke måles SOC på batteriet med et utgangspunkt i at batteriet har riktig syremengde.
I praksis betyr disse verdiene for meg at veldig få av min batterier noen gang når 100% oppladet, de beste når rett over 90% mens de dårligste litt over 60%. Jeg bør Øke syrevekta på de dårligste. Se vedlegg for SOC vs syrevekt.

Monterte alt sammen igjen og koblet til EMS for å ta en "runde".
Soc lå på null, og der var 3 feilmeldinger etter å ha mikset og trikset litt med kalibreringsverdien til SOC fikk jeg den til å harmonisere sånn høvelig med verdien som stod i EMS. Verdien stod i utgangspunktet på 2000 men oppdaget for at den burde være i området 10000, min endte på 9700.
Feilmeldingene var fra tiden med "random" kalibreringsverdier, blant annet en som sa at Tmot > 150 grader!
Etter dette var det å finne seg en bakke!
Fant en bakke på neste to km . . .  :P
Opp denne bakken, med EMS Analyzer tilkoblet, lå Ibatt på rundt 200A i F med gassen i bunn hele tiden, lå slik i rundt 4 min.
Batterispenningene var godt gruppert sammen med omtrent de samme forskjellene som ellers, det dårligste er fortsatt dårligst men ingen som "datt av"  rett under 0,5V mellom minste og største. Meget fornøyd. SOC var nå rett over 70%. Denne testen vil helt sikker vise vesentlig større forskjeller ettersom SOC går nedover men jeg tror jeg aldri kommer til å trenge å gå under 50%.

Spørsmål: Griser batteriene deres mye?
Jeg har nå vasket to ganger og ser fortsatt at det kommer batterisyre ut av påfyllingstingene.
Er det mulig at disse fyller batteriene for fulle? i så fall gjelder det nesten hele gjengen hos meg?
Det er ikke rart at mine batterier har lav syrevekt.

mvh
Christian

chrugel

Tror neste Jeg har noe galt med EMSen jeg for nå har jeg målt vifta og den gir ut det den skal på den blå ledningen.
Ganske irriterende for nå får jeg jo ikke ladet helt opp, og ikke minst utgjevningsladingen.
Prøvd å sette i gang Equalization charge med EMS Analyzer men den vil heller ikke så lenge vifta ikke virker.

Så nå har jeg vært på ebay, kjøpt to Led drivere for 600mA lysdioder.
http://www.ebay.com/itm/IP65-Waterproof-Driver-for-14-18pcs-3W-High-Power-LED-AC85-265Vto-DC42-68V-600mA-/221247534102?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3383617416

I praksis er dette en konstant strøm kilde som levere 600mA opp til 68V To av disse i parallell gir 1.2A. Disse koblet på batteriene via en liten sikring og bryter så jeg kan skru dem av i ferien skulle kunne oppnå utgjevingslading innimellom når bilen ikke er i bruk på en stund?
En helg fra fredag 1600 til mandag 0700 gir meg 63 timer med 1.2 A som er 75Ah, burde gi noe utgjevning? Kan hende jeg må kjøre Audien fredag eller mandag en gang eller to i måneden for å være helt sikker.  :)
Siden jeg aldri når mer enn 70% skulle aldri bilen rekke å bli overladet med disse koblet inn hele tiden i uken, skal jeg på ferie i 2 uker bør dem vel skrus av da jeg ikke trenger å fylle garasjen med Hydrogen og oksygen mens jeg er borte.
Observerte for øvrig, når jeg hadde labpoweret koblet på med CC 700mA i nesten to uker, at det aldri mer enn 57V. Jeg er rimelig sikker på at batteriene var godt utjevnet da. Etter noen dager koblet jeg på bilens lader så den ladet da opp til 70%, poweret stod over en uke etter det med 700mA.

Jaja de kostet ikke stort så det er verdt et forsøk, eventuelt får jeg kjøpe flere i paralell!  :P
Alternativet er vel å koble bort hele EMS men fortsatt blir vel utgjevningslading et problem?

Ut ifra det jeg har lest er jo egentlig EMSen litt for tøff med batteriene så kanskje ikke det er så dumt likevel. ::)

christian

scoot

Hva gir den blå ledningen din i retur? Altså volt?
2009 Revai

chrugel

Sitat fra: scoot på søndag 23. november 2014, klokken 19:19
Hva gir den blå ledningen din i retur? Altså volt?

Med multimeteret så gir den 2,7V.
Hadde jeg tenkt på det da så skulle jeg forsøkt å måle frekvens for etter det jeg har forstått skal det være et pulstog der.
Mulig jeg står ovenfor et ledningsbrudd, må ut med baksetet igjen å måle litt.

scoot

Jeg mener dette skal ligge på 3,2-3,5V. Den er ganske sær denne EMSn, jeg fikk null reaksjon på 2,5V og null reaksjon på 4V. Når jeg derimot kom over ei vifte med 3,2V gikk det fint.
2009 Revai

chrugel

Sitat fra: scoot på mandag 24. november 2014, klokken 20:19
Jeg mener dette skal ligge på 3,2-3,5V. Den er ganske sær denne EMSn, jeg fikk null reaksjon på 2,5V og null reaksjon på 4V. Når jeg derimot kom over ei vifte med 3,2V gikk det fint.

Såpass ja! Forventet den skulle virke bare den fikk et "vanlig" signal jeg. Hmm får prøve med flere vifter å se om jeg er heldig å finner en som virker.

Litt frustrerende at den aldri lader helt opp, ser allerede nå etter "vanlig" bruk noen dager at de to dårlige batteriene sakte men sikkert blir dårligere for hver lading. Når jeg har fått brukt litt vann skal jeg fylle de dårligste batteriene med batterisyre.


chrugel

Fiklet litt mer med vifta i går kveld.
Tenkte det ville være lurt å se hva som gikk på den blå ledningen så jeg to med mitt lille Ebay hånholdte oscilloskop. Der var det som jeg trodde 2,6 v, men til min store forundring var det ingen pulser??
Oppdaget forøvrig også at vifta snurrer rundt, men vesentlig saktere enn forventet.
Da bar det inn på internett for å finne databladet på vifta.

På denne vifta er sensorledningen vit . . . . . ikke blå som jeg hadde fått for meg!
Brukte en nål og byttet om pinnene i kontakten under baksetet og umiddelbart gikk laderen over i CF3!! :)
Så for første gang i dag kjørte jeg til jobb med en fult oppladet bil!

Litt spesieelt må jeg si at vifta snurrer med jord på sens ledning og da ligger jord ledningen på 2,6 v??

Jaja nå virker det!!

Eneste jeg har funnet ut ikke virker nå er dørbryteren på førersiden.

christian

edyrli

På min var gummien litt hard på dørbryteren så ikke alltid lyset gikk på. Har du prøvd å trekke litt i bryteren?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

chrugel

Sitat fra: edyrli på onsdag 26. november 2014, klokken 09:55
På min var gummien litt hard på dørbryteren så ikke alltid lyset gikk på. Har du prøvd å trekke litt i bryteren?
Takker så mye!
Det viste seg at du hadde helt rett, gummien var helt hard og med et stort hull i.
Tror nok bryteren har fått seg en dose vann for den er lang fra stabil, men etter litt herjing og elektronikkrens på boks ser den ut til å gjøre nytten litt til.

chrugel

God morgen!
Har en liten bekymring kanskje noen her inne han kaste itt lys over:

Ved noen gassposisjoner har bilen en tendens til å miste kraft innimellom slik at akselerasjone ikke blir javn. Har lest om der hvor posisjonsgiveren i motoren begynner å gå og det gir voldsomme rykk, ikke sånn dette føles ut.
Jeg lurer på om det kan være gasspotmeteret som er utslitt noen steder, spesieelt om jeg trykker gassen i bunn, der er det verst.

noen som har byttet dette potmeteret, eventuelt kjenner igjen symptomene?

christian

OlavEmil

Eg kan ikkje hjelpe med noko som helst, vil berre seie at dette var morosam lesing. Lukke til vidare med prosjektet :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

chrugel

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 02. desember 2014, klokken 16:46
Eg kan ikkje hjelpe med noko som helst, vil berre seie at dette var morosam lesing. Lukke til vidare med prosjektet :) .

Alltid hyggelig å se at noen leser. :)

Gassproblemet mitt består, det går bra å kjøre men tror jeg miste en del fart siden den ikke akselererer jevnt opp bakker o.l.

I går restartet den seg selg når jeg bremset litt hardt inn mot et lyskryss, var oppe og gikk igjen før det ble grønt men fortsatt en litt urovekkende opplevelse. 12V forsvant også mens eberspracheren stod på det likte den svært dårlig. Måtte ut med sikkringen til Displayet for å få den på igjen! Tor kanskje jeg må få inn nye auxilary batterier, tror jeg ser nytten av dem nå!

mvh
Christian

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA