Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde test mellom forskjellige elbiler

Startet av sjeverni, fredag 31. oktober 2014, klokken 11:18

« forrige - neste »

sjeverni

Kan noen fra media samle det meste av elbiler (eller alle) og kjore dem alle sammen, samme retningen, på samme måte (eco+?, uten varme!) og se deres rekkevidde?
De bør drive en etter en, men med en avstand lang nok til å unngå vind påvirkning.
Det blir interesant.
Hva sier dere til dette? Noen andre forslag?

P.S. Viktige biller (BMW i3, e-Golf, e-Up, Renault Zoe, Leaf, Focus).
e-Golf bestilt 03.10.'14. Levering tid ca. Mars 2015
Night Blue m. Shetland beige interiør, VP+++

timingbeltkiller

JA,
interessant

MEN
glem ikke disse bilene er såpass like at det personlige kjøremønsteret gir langt større forskjeller enn iboende forskjeller.

MED
andre ord oppnår du langt mer som langsomkjører enn med å velge bil X framfor bil Y.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 31. oktober 2014, klokken 13:17
MED
andre ord oppnår du langt mer som langsomkjører enn med å velge bil X framfor bil Y.

Dette har du helt sikkert rett i, men det folk er ute etter er ikke "Hvor sakte må jeg kjøre bil X for å komme Y km?", men "Hvor langt kommer jeg i bil X ved normal kjøring?".

Hva som er "normal kjøring" varierer jo svært mellom forskjellige sjåfører og forskjellige veier....
Model S 85D

sjeverni

Jeg foreslår å følge trafikkskilter og bruke Cruiscontrola. Avstand mellom biler ca. 50m
e-Golf bestilt 03.10.'14. Levering tid ca. Mars 2015
Night Blue m. Shetland beige interiør, VP+++

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#4
Det som i dag brukes for å sammenlike elbiler er "kjøpeguiden" hvor man rått bruker importørenes data.

Som et eksempel på utslag dette gir er når Nissan i sin markedsføring i Nord-Amerika sier at 135km er forventet rekkevidde for en Nissan Leaf, hvordan kan de da i Norge mene at 233km er realistisk for denne samme Leaf'en???

Den beste testen noen har gjennomført til nå er vel NAF sin sammlikning inntil bilene gikk tom for strøm:
- Volkswagen e-up: 158 km. Oppgitt maksimal rekkevidde: 160 km
- Nissan Leaf: 163 km. Oppgitt maksimal rekkevidde: 199 km
- Renault Zoe: 174 km. Oppgitt maksimal rekkevidde: 200 km
- BMW i3: 182 km. Oppgitt maksimal rekkevidde: 190 km

Men her mangler det nå viktige biler som eGolf og Soul, men den testen indikerte i alle fall hvem som har skrytt opp rekkevidden på bilene altfor mye.

Og så kommer det en annen faktor: praktisk rekkevidde. Ingen ønsker å kjøre bilen helt tom for strøm, og etter noen år og mange titalls tusen km går batterikapasiten ned.
Hvis man skal planlegge en lengre tur på en elbil så ønsker man å være sikker på at man når målet; dette bør den praktiske rekkevidden.

For å finne den praktiske rekkevidden for ulike scenarier kan man prøve følgende testløyper, hver på minst 50km og målet er å kjøre mest mulig likt hvordan "annen trafikk" er på samme løype.
- typisk bykjøring og kjøring i bynære områder. Mye start stopp, max fart 50 osv.
- typisk motorvei. Gjennomsnitt opp mot max tillatt fart på motorvei i Norge.
- typisk flat landevei. (Hvis NEDC var realistisk, så burde en teoretisk nærme seg kjørelengden her)
- landevei med noe utfordrende topografi, dette har vi mye av  i Norge. Min strekning til og fra jobb ville vært glimrende :-)

sjeverni

e-Golf bestilt 03.10.'14. Levering tid ca. Mars 2015
Night Blue m. Shetland beige interiør, VP+++

ganton

Sitat fra: sjeverni på fredag 31. oktober 2014, klokken 21:46
Det et bare tull. Det beste test har jeg sett på:

http://www.vox.de/medien/sendungen/auto-mobil/aktuelle_sendung/406f8-0-629b-27/e-golf-vs-bmw-i3.html

Se på min. 5:30.
Sånne sammenligne vill jeg gjerne se

Hva er tull egentlig?

Så igennom filmen, mht. rekkevidde var vel dette nok en av disse testene der man kikket på restindikatoren (rundt halveis) for å se hvor lang rekkevidde bilen har totalt, siden disse guess-o-meterne er ubrukelig er slike tester etter min mening også ubrukelige. Det eneste som gjelder er å faktisk kjøre bilene til de stopper.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Vind

Sitat fra: ganton på mandag 03. november 2014, klokken 09:08
Det eneste som gjelder er å faktisk kjøre bilene til de stopper.
Det fungerer om man ser på resterende batteri% - det er nesten like bra som å kjøre til den stopper. 

Rekkeviddeindikatoren baserer seg jo på hvor man skal, hvordan man har kjørt, og hvordan forventninger er til bla. trafikk - så den vil aldri bli helt nøyaktig.  På noen biler tar dne kun med seg hvordan man har kjørt - og det blir veldig unøyaktig.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

sjeverni

#8
Sitat fra: ganton link=topic=17529.msg280631#msg280631 date=1415002132
b]Det eneste som gjelder er å faktisk kjøre bilene til de stopper[/b].

Helt enig!!!  ;D
e-Golf bestilt 03.10.'14. Levering tid ca. Mars 2015
Night Blue m. Shetland beige interiør, VP+++

hdh

Sitat fra: sjeverni på fredag 31. oktober 2014, klokken 11:18
Kan noen fra media samle det meste av elbiler (eller alle) og kjore dem alle sammen, samme retningen, på samme måte (eco+?, uten varme!) og se deres rekkevidde?
De bør drive en etter en, men med en avstand lang nok til å unngå vind påvirkning.
Det blir interesant.
Hva sier dere til dette? Noen andre forslag?

P.S. Viktige biller (BMW i3, e-Golf, e-Up, Renault Zoe, Leaf, Focus).

NAF har gjort akkurat dette med i3, Leaf, Zoe og e-UP. Kjørte de til det var tomt.
https://www.youtube.com/watch?v=prMCCSfLEQc&list=UU5P0_2F6myJOb44YPwwuK2w
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '24 Skoda Enyaq IV80X Sportline

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: ganton på mandag 03. november 2014, klokken 09:08
Sitat fra: sjeverni på fredag 31. oktober 2014, klokken 21:46
Det et bare tull. Det beste test har jeg sett på:

http://www.vox.de/medien/sendungen/auto-mobil/aktuelle_sendung/406f8-0-629b-27/e-golf-vs-bmw-i3.html

Se på min. 5:30.
Sånne sammenligne vill jeg gjerne se

Hva er tull egentlig?

Så igennom filmen, mht. rekkevidde var vel dette nok en av disse testene der man kikket på restindikatoren (rundt halveis) for å se hvor lang rekkevidde bilen har totalt, siden disse guess-o-meterne er ubrukelig er slike tester etter min mening også ubrukelige.
Det ene er at man kun ser på GOM, men i tillegg viser man biler som kjører flat vei i Tyskland; for meg er dette nesten like lite realistisk som NEDC tall. Jeg må vite at bilene duger i utfordrende topografi.

sjeverni

#11
Sitat fra: hdh på tirsdag 11. november 2014, klokken 00:54
NAF har gjort akkurat dette med i3, Leaf, Zoe og e-UP. Kjørte de til det var tomt.
https://www.youtube.com/watch?v=prMCCSfLEQc&list=UU5P0_2F6myJOb44YPwwuK2w

Niceeee.... takk skal du ha.
Manglar kun E-golf :(
e-Golf bestilt 03.10.'14. Levering tid ca. Mars 2015
Night Blue m. Shetland beige interiør, VP+++

Thomas Parsli

https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/bruke-elbil/rekkeviddeangsten-og-elbil/
https://www.youtube.com/watch?v=prMCCSfLEQc&list=UU5P0_2F6myJOb44YPwwuK2w

NAF testet "variert kjøring" fra Oslo nedover i Østfold, men jeg fikk intrykk av at det var lite motorvei.

"Bilene er forbausende like"

e-Up: 158km
Leaf: 163km
Zoe: 174km
i3: 182km

"Testens dyreste bil (i3) er den eneste som står på sommerdekk..."

Jeg var overrasket helt til jeg forstod at de kjøre med vinterdekk på tre av bilene...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hdh

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 11. november 2014, klokken 09:41
https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/bruke-elbil/rekkeviddeangsten-og-elbil/
https://www.youtube.com/watch?v=prMCCSfLEQc&list=UU5P0_2F6myJOb44YPwwuK2w

NAF testet "variert kjøring" fra Oslo nedover i Østfold, men jeg fikk intrykk av at det var lite motorvei.

"Bilene er forbausende like"

e-Up: 158km
Leaf: 163km
Zoe: 174km
i3: 182km

"Testens dyreste bil (i3) er den eneste som står på sommerdekk..."

Jeg var overrasket helt til jeg forstod at de kjøre med vinterdekk på tre av bilene...

Thomas

Dette kan jo tolkes dithen at Zoe potensielt har lengre rekkevidde enn i3, en bil som er ca. 100,000,- dyrere.
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '24 Skoda Enyaq IV80X Sportline

haggen

Jøss!
Koster Zoe bare 150' + levering og sommerdekk? Det var veldig billig, løp og kjøp!
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA