Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Renault Zoe - Funkder offentlige gratisladere 16 amp?

Startet av aageS, fredag 31. oktober 2014, klokken 10:49

« forrige - neste »

aageS

Zoe kever NT-system ved offentlig lading. Vil gratisladerne med 16 amp være NT?

Electrix

Noen er TN, noen er IT og noen er TT, det kommer an på nettet de er tilkoblet. I "nye" (yngre enn ca 10 år) bydeler og ved nyere bygg og bedrifter vil det normalt være TN.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Gogs

Hei Aages og velkommen til forumet!  :)

Lading av elbil har i dag blitt en jungel av informasjon, og Renault Zoe med TN/IT-problematikk har ikke gjort det bedre. Men jeg skal prøve å gi en liten guide:

Litt nedover på denne siden finner du et ladekart: http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet

Hvis du kun krysser av "Hurtig Type 2" og "Semihurtig Type 2" oppe i høyre hjørne på kartet så finner du alle ladestasjonene hvor Zoe kan lades med medfølgende "Type 2" kabel.

Skal du lade i vanlig stikkontakt finnes det to alternativer. Enten kan du som ekstrautstyr kjøpe en lignende ladekabel som de andre elbilene har med vanlig stikkontakt på. Denne vil kun fungere i nyere elektriske anlegg som er TN. Dette finner man kun ut ved å prøve og feile siden det ikke finnes noen oversikt over hvilke offentlige stikkontakter for elbil som har TN og hvilke som har IT. Det positive med denne kabelen er at den veier lite og er lett å ta med. Det negative er at man overhodet ikke har peiling på om bilen vil lade eller ikke i den stikkontakten man plugger i.

Alternativt kan man kjøpe en "ladebøtte" av Renault som ekstrautstyr. Denne veier 15-20 kilo, men gjør at man kan lade absolutt overalt i en hvilken som helst vanlig stikkontakt. Det positive er at den funker, det kjipe er at det er en svær bøtte.

Vi har kjøpt Zoe og i mitt hode så lades denne bilen kun på hjemmeladeren med Type 2 kabel eller på offentlig Type 2 hurtig/semihurtiglader. Jeg har bestilt "ladebøtten", men har ikke fått sett/prøvd den ennå fordi det er forsinkelser i leveransen pga. en feil med produktet opplyste forhandler. Selv om jeg ikke savner denne fordi bilen funker fint med Type 2, så er den grei å ha hvis vi skal på en langtur hvor Type 2 ikke er tilgjengelig.

Ladestress? Jepp. Overkommelig? Absolutt.  8)
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA