Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading

Startet av rsa, torsdag 30. oktober 2014, klokken 23:43

« forrige - neste »

bno

#150
Jeg sier ikke at BC ED er noe søppel jeg holder meg for god til det, men jeg er ikke i tvil om at det hadde vært greit om de hadde fått inn (i 2015) minimum en dobbelt lader 22AC, men de har valgt å dumme seg ut på BK ED i motsetning til den virkelige minimalistiske (bybil/"nærområdet" bil) Smart.

Begrepet tullebil henspeiler på MB org. som "tuller" det til med overlegg og sier at du som kunde bare skal får kjøre lokalt (det er realiteten og fremført ovenfor).

Jeg har bestilt prøvetid på bilen og synes den er toppers og skulle gjerne hatt den, men jeg finner meg ikke som elbil kunde at man idag avgrenser "aksjonsområdet" med en bil til 350000,- som her er LAGT OPP TIL.   

Mon tro om det hadde vært optimalisert ladefunksjon om de skulle konkurrert uten "subsidier"? og bilen hadde kostet "skjorta".

dundun

Jeg har 22kw i min Tesla og har brukt den én eneste gang. Lader stort sett bare med samme garasjekontakta som MB kommer til å lades fra.

Det hadde sikkert vært greit med en større lader i Mercedesen, men synes ikke lademulighetene er så katastrofale som mange her legger opp til.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

kvolle6


Sitat fra: bno på fredag 06. mars 2015, klokken 15:02
Jeg sier ikke at BC ED er noe søppel jeg holder meg for god til det, men jeg er ikke i tvil om at det hadde vært greit om de hadde fått inn (i 2015) minimum en dobbelt lader 22AC, men de har valgt å dumme seg ut på BK ED i motsetning til den virkelige minimalistiske (bybil/"nærområdet" bil) Smart.

Begrepet tullebil henspeiler på MB org. som "tuller" det til med overlegg og sier at du som kunde bare skal får kjøre lokalt (det er realiteten og fremført ovenfor).

Jeg har bestilt prøvetid på bilen og synes den er toppers og skulle gjerne hatt den, men jeg finner meg ikke som elbil kunde at man idag avgrenser "aksjonsområdet" med en bil til 350000,- som her er LAGT OPP TIL.   

Mon tro om det hadde vært optimalisert ladefunksjon om de skulle konkurrert uten "subsidier"? og bilen hadde kostet "skjorta".

Jeg mener jeg har diskutert dette tidligere med deg bno, for jeg er en som har vurdert mitt behov dit at en MB ED faktisk kan fungere som min familie-bil - og bil no 1. Det er alltid behovet som bør være drivende, og det er viktig å ha respekt for at forskjellige individ har forskjellig behov, og kan kjøpe bil basert på dette. Og ikke på flåsete forståsegpåkommentarer fra noen som mener å vite behovene til alle andre.

For min del kommer jeg ikke til å planlegge noen langturer, så jeg trenger ikke "hurtiglading". Skal jeg på langtur tar jeg fly. Jeg vil dog kunne ha et behov for å lade semihurtig hjemme, så jeg håper Zaptec kan levere sin trafo/ladestasjon snart slik at jeg kan lade på 11KW i løpet av året. Årsaken er at jeg kan i lokal sammenheng "plutselig" kan måtte legge på 5 mil kjørelengde på slutten av en dag, og da er rask lading kjærkomment. Særlig når man vinterstid sannsynligvis kan halvere den oppgitte rekkevidden på vogna. Det er helt unntaksvis jeg ser for meg å bruke tilgjengelige ladere "out there".

Det er helt greitt at du ønsker deg en annen og mer egnet bil bno - da kan du vente til du finner en som egner seg til ditt bruk. I mellomtiden får du vel heller kjøre rundt i en fossil, og glede deg over at mange andre faktisk kan klare seg med de elbilene og den teknologien som nå er tilgjengelig.

bno

Sitat fra: rsa på torsdag 30. oktober 2014, klokken 23:43
Ser av omtale på VG at B-Electric kommer med 11KW AC lader men uten mulighet for DC Hurtiglading. Så skal du på langtur må du beregne noen timers stopp for lading. Det var vel en liten nedtur? Glad jeg valgte Kia'n allikevel da. :)

Jeg har forholdt meg til tråd starter sitt utgangspunkt. Det har vært mitt fokus hele tiden. Registrerer at dialogen nå går på lokal versus langtur bil og det blir en annen diskusjon.

Rio

Sitat fra: kvolle6 på fredag 06. mars 2015, klokken 18:44
Jeg vil dog kunne ha et behov for å lade semihurtig hjemme, så jeg håper Zaptec kan levere sin trafo/ladestasjon snart slik at jeg kan lade på 11KW i løpet av året.

Et par tekniske punkter her: 11 kW er fremdeles normallading - semihurtig er over ca 22 kW.

Men til poenget: dersom du har en garasje, eller lignende faste sted, så forstår jeg ikke hvorfor du vil ha Zaptecs sin elektroniske trafo? Det må da være mye billigere med en helt vanlig trefase-trafo (fra delta til stjerne), som gir deg 11 kW TN?

Ja, den er tyngre, men det gjør jo ikke noe i en garasje. En vanlig trafo er nok mer pålitelig enn en elektronisk trafo, den er billigere også, men tyngre.

Jeg antar du finner slike trafoer på finn.no. Det er da ingen grunn til å vente?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kvasbo på fredag 06. mars 2015, klokken 14:20
Sitat fra: bno på fredag 06. mars 2015, klokken 11:07
Hvor får vi da ikke en nr en bil da. Det er jo det som er det fundamentale her eller er det slik du beskriver som er normalen?
Hvordan ville 10 liters tank kap. bli møtte med i en ICE ver?
Hoderysting tror jeg. Dette er en sterk demo i hvordan MB ser på en kundegruppe
og hvordan de fokuserer på samfunnsansvar. Det driter de i

Jeg er litt usikker på hva du mener. Det er vanskelig plass til stort flere batterier i bunnen av B-klasse (det er en grunn til at Model S er så svær!), så da må man evt. ha kjappere lading.  Hurtiglading er på mange måter oppskrytt (med unntak av Teslas superladernettverk), da man uansett må vente ganske lenge (fordi man ikke kan kjøre max futt på slutten, og fordi lading rett og slett tar tid).

Jeg er forsåvidt enig i at Mercedes burde lage en stor elektrisk familiebil, men det er ikke denne her, og det blir litt tullete å vurdere den som om den var det.

Hurtiglading er hurtiglading, uansett om man kaller det CHAdeMO, CSS eller Super Charger.

Grunnen til at det er langsomt mot slutten handler om batteripakken (temperatur, kjemi og størrelse). Det er batteriet som er begrensende.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

dundun

Tja. Det er enorm forskjell på f.eks Teslas superladere og 22kw eller Chademo. Jeg har ladet på alle tre, og det er ingen sammenlikning.

Når jeg er på superlader lades bilen min med ca. 450-500km/t, på 22kw får man 150ish. Altså en tredjedel. Chademo ligger et sted litt under midtpunktet av de to. Forskjellen mellom å stoppe i ti-femten minutter for en halv tank og en halvtime-trekvarter er stor rent psykologisk.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

jkirkebo

Sitat fra: Rio på fredag 06. mars 2015, klokken 19:13
Men til poenget: dersom du har en garasje, eller lignende faste sted, så forstår jeg ikke hvorfor du vil ha Zaptecs sin elektroniske trafo? Det må da være mye billigere med en helt vanlig trefase-trafo (fra delta til stjerne), som gir deg 11 kW TN?

Ja, den er tyngre, men det gjør jo ikke noe i en garasje. En vanlig trafo er nok mer pålitelig enn en elektronisk trafo, den er billigere også, men tyngre.

Tja, en ny 12.5kVA lavtapstrafo koster ca. 25.000 kroner, vi kan jo håpe at Zaptecs løsning blir billigere enn det...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: kvasbo på fredag 06. mars 2015, klokken 20:15
Tja. Det er enorm forskjell på f.eks Teslas superladere og 22kw eller Chademo. Jeg har ladet på alle tre, og det er ingen sammenlikning.

Når jeg er på superlader lades bilen min med ca. 450-500km/t, på 22kw får man 150ish. Altså en tredjedel. Chademo ligger et sted litt under midtpunktet av de to. Forskjellen mellom å stoppe i ti-femten minutter for en halv tank og en halvtime-trekvarter er stor rent psykologisk.

Men det forutsetter at du har et batteri på f. eks. 85 kWh. Ca, 85% av elbilene i Norge har ikke det, men har batterier på rundt 20-25 kWh, og da er det fint liten forskjell mellom en semihurtiglader og en "Supercharger" hva angår ladetid.

CHAdeMO-standarden kan håndtere 100 kW, for øvrig.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kvolle6


Sitat fra: Rio på fredag 06. mars 2015, klokken 19:13
Sitat fra: kvolle6 på fredag 06. mars 2015, klokken 18:44
Jeg vil dog kunne ha et behov for å lade semihurtig hjemme, så jeg håper Zaptec kan levere sin trafo/ladestasjon snart slik at jeg kan lade på 11KW i løpet av året.

Et par tekniske punkter her: 11 kW er fremdeles normallading - semihurtig er over ca 22 kW.

Men til poenget: dersom du har en garasje, eller lignende faste sted, så forstår jeg ikke hvorfor du vil ha Zaptecs sin elektroniske trafo? Det må da være mye billigere med en helt vanlig trefase-trafo (fra delta til stjerne), som gir deg 11 kW TN?

Ja, den er tyngre, men det gjør jo ikke noe i en garasje. En vanlig trafo er nok mer pålitelig enn en elektronisk trafo, den er billigere også, men tyngre.

Jeg antar du finner slike trafoer på finn.no. Det er da ingen grunn til å vente?
Har nok ingen garasje dessverre, og selv om jeg har sett på muligheten til å sette opp en stor trafo på kryploftet så frister det ikke. Støy, strømtap, stråling og i det hele tatt flytte 100-150kg opp dit frister ikke. Den er heller ikke billig, ca 20-25 brune lapper det jeg har sett på.

Så lenge Zaptec kan levere teknologien sin til ESA, så burde det duge til en elbil også.....

Men du har rett ref 11KW - det regnes vel som normallading ja.

Lars-bgo

Det blir en del "ytringer" her som kan være spennende nok, men det er som det påpekes den enkelte sitt behov som vil ligge til grunn.. (Er man skarpt kritisk til B Electric er det en enkel sak å gå for en bil som måtte være bedre egnet, og bruker man av erfaring aldri hurtiglader så vil man neppe legge vekt på om bilen har dette eller ikke.)

Nå når vi begynner å få testet bilen "live", er det noen som kan bekrefte at lading ved 32a/230v/1 fase IKKE fungerer?
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

kvolle6

"Live" testing har jeg ikke fått gjort enda, da bilen min ikke kommer før til påske. Men jeg har hatt en runde med BoS og produktansvarlig for MB ED. De er helt klare på at bilen ikke vil trekke mer enn maks 16A på en fase/230V. For meg var det en nedtur, Tesla med "samme lader" kan jo bruke 32a/230v/1 fase? Så er det dog min forståelse at Tesla støtter dette kun med dobbeltlader, så de støtter heller ikke mer enn 16a på 1 fase. Med dobbeltlader kan man trekke det dobbelte og få den effekten vi er ute etter.

Beviselig er det dog slik at i USA kan de lade med 240V på 1 fase(?) opptil 40A. Men da må laderen og ledningsnettet i bilene se litt anderledes ut tipper jeg.  De bruker jo ikke Type2 i USA, og de har ikke 3 fase 400V heller.

16a/230V/1 fase er jo heller ikke godkjent med standard husholdningskontakt som kontinuerlig last, så for å lade med dette må man ha en industrikontakt, samt dedikert kurs fra sikringsskap. Dette krever i sin tur enten en ladeboks eller en ladekabel med industrikontakt, som må kjøpes i tillegg til det som følger bilen. Forøvrig følger det med Mennekes type kabler for Mode2 (std kladd) og Mode3 (til ladeboks) av solid kvalitet med bilen......

Lars-bgo

En saksopplysning:
Jeg har 32a, 230v, 1. Fase i garasjen.
Tesla med enkelt lader og i3 utnytter begge 32a fullt og gir med ca 7kw rask og effektiv lading.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

bno

#163
Har 32A 230V 3 fase i garasjen så kapasiteten og den siden (rask lokal lading) er på plass. Det blir sannsynligvis Zaptec når tilgjengelig.

Softblue

#164
B Electric drive har en enkelt 11 kw (Tesla)lader.
For å få 11 kw fra nettet så må du ha 3-fas 16A TN-nett.
3 x 16(A) x 230(v) = 11.040 watt (11kw)
Har du bare 1 fase, så får du:
1 x 16(A) x 230(v) = 3.680 watt (3,7kw)
B electric drive vil ikke ta i mot mer strøm om du lader fra et 32A uttak som i eksempelet nedenfor.

Tesla med dobbeltlader (2 x 11Kw) vil på 3 fase 32 A kunne lade:
3 x 32(A) x 230(v) = 22.080 watt (22kw)
Har du bare 1 fase, så får du:
1 x 32(A) x 230(v) = 7.360 watt (7,4kw)
Lader du Tesla fra et 16A uttak så blir det som for B electric drive ovenfor. Du får ut maks 11 kw.

Veldig forenklet er det slik at du på 1-fase lader med 1 ledning og på 3-fase lader med 3 ledninger. 3-fase blir som om du skulle tanke opp fossilbilen med 3 slanger samtidig.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA