Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading

Startet av rsa, torsdag 30. oktober 2014, klokken 23:43

« forrige - neste »

moonbuggy

Sitat fra: flux på tirsdag 25. november 2014, klokken 01:47
"Mercedes engineers told PluginCars.com that they preferred to use the existing fuel door on the back left side of the vehicle, rather than changing the car's sheet metal to accommodate a bigger port for faster charging."

http://www.plugincars.com/mercedes-b-class-e-cell
Det bare styrker inntrykket av at mercedes har laget en nullutslippsbil for å tilfredstille myndighetskrav i California og et par andre stater, og ikke lagt særlig arbeid i det. 

Griffel

#46
Sitat fra: Vind på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:48
Sitat fra: flux på tirsdag 25. november 2014, klokken 01:47
"Mercedes engineers told PluginCars.com that they preferred to use the existing fuel door on the back left side of the vehicle, rather than changing the car's sheet metal to accommodate a bigger port for faster charging."

http://www.plugincars.com/mercedes-b-class-e-cell
Det er den dummeste grunnen jeg har hørt.  e-Golf har samme luke som standard - og har plass til hurtiglading....
Nå er jo ikke USA combo og EU combo det samme.
Har e-Golf USA modellen Type 1-combo eller har den separat CHAdeMO port?
Jeg antar at både USA MB og VW har en type 1 kontakt i bilen, og at MB for USA har erstattet 3-fas laderen for EU med Teslas 1-fas lader for USA.

Om type 1 combo i det heletatt vil være noe salgsargument i USA er vel tvilsomt, og CHAdeMO krever en egen luke så jeg antar at det var det MB ingeniøren snakket om.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

Ja sikkert det, men rart at de ikke anstrenger seg mer for å få til CCS i eu. Kanskje er det begrensninger fra Tesla?

Griffel

Sitat fra: flux på onsdag 26. november 2014, klokken 23:26
Ja sikkert det, men rart at de ikke anstrenger seg mer for å få til CCS i eu. Kanskje er det begrensninger fra Tesla?
Det krever i et hvert fall en egenutvikling i forhold til ladepakken de har kjøpt fra Tesla.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

moonbuggy

Igjen:
Dette er en "compliance" car for USA, og MB har foreløpig lagt minimalt inn i dette. Kjøpt inn en pakke fra Tesla og klasket den inn i en B-klasse.

flux

Dette er ingen compliance car, MB har lagt en god del bra arbeid her, feks. radarbasert adaptive cruise/rekupasjon.

Det kan og være at på lignende måte som de vil ta 6.000 kr for topplading av batteri, har de regnet dc hurtiglading som en for dyr risikofaktor i forhold til garantiansvar på batteri.

bno

#51
Sitat fra: moonbuggy på fredag 28. november 2014, klokken 16:35
Igjen:
Dette er en "compliance" car for USA, og MB har foreløpig lagt minimalt inn i dette. Kjøpt inn en pakke fra Tesla og klasket den inn i en B-klasse.

Jeg deler dette synet. Tenk om MB skulle tilby på øvrig sortiment en tank kapasitet som kun muliggjorde bruk av bilen i en omkrets "bestemt av dem". Les by og bynære områder. Derfor er dette en tullebil der MB tydelig demonstrerer sitt ståsted. Videre har de med sitt fravær i forbindelse med utvikling av ladeinfrastruktur også klart tilkjennegitt sitt ståsted. MB fremstår ikke troverdig i relasjon til EV for massemarkedet. Det vil de komme til å angre på slik jeg vurderer det. Da har jeg heller ikke tenkt å støtte en slik organisasjon.
Tok opp denne problemstillingen med min lokale forhandler og ga uttrykk for hvordan det er mulig at en premium leverandør kan forholde seg slik og jeg la til - Das best oder nicht hvor på MB rep. sa at de slagordene ikke gjaldt Elbil. Det er i beste fall arrogant. Hadde spesifisert en full loadet B-klasse, men det blir det dessverre ikke noe av da jeg ønsker å kjøpe "det beste". Jeg kjøper heller av en organisasjon som fremstår troverdig og tar kunden på alvor. Das Auto.

Thomas Parsli

Sitat fra: flux på lørdag 29. november 2014, klokken 00:14
Det kan og være at på lignende måte som de vil ta 6.000 kr for topplading av batteri, har de regnet dc hurtiglading som en for dyr risikofaktor i forhold til garantiansvar på batteri.

Mener du at de er inkompetente, eller kjøper dårligere batterier enn konkurrenten?

Jeg var inntil nå helt sikker på at det var frykt for kannibalisme som var grunnen, men inkompetanse er jo en morsommere forklaring...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

bno

#53
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 29. november 2014, klokken 11:32
Sitat fra: flux på lørdag 29. november 2014, klokken 00:14
Det kan og være at på lignende måte som de vil ta 6.000 kr for topplading av batteri, har de regnet dc hurtiglading som en for dyr risikofaktor i forhold til garantiansvar på batteri.

Mener du at de er inkompetente, eller kjøper dårligere batterier enn konkurrenten?

Jeg var inntil nå helt sikker på at det var frykt for kannibalisme som var grunnen, men inkompetanse er jo en morsommere forklaring...

Thomas

@Flux
Synes Flux har gode kommentarer og meninger, men jeg må anstrenge meg for å forstå hva som menes her?

@Thomas
Strategisk inkompetanse tenker jeg da dekker man det hele... trur eg :o

Thomas Parsli

Jeg er ihvertfall 100% sikker på at det er en "compliance car" internt i Mercedes Benz.
("vi må også ha en sånn elbil")

Det firmaet forblir fossilt i mange år fremover og de som jobber med elbiler i MB føler seg neppe spesielt "hjemme".

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

bno

#55
Godt sagt :o

Ellers en uttalelwe fra Audi CEO
"Audi's research shows drivers want a range of at least 185 miles, Mr. Stadler said."

Det er helt andre toner enn det som er uttalt fra MB med forsøk på ryggdeknibg i en TØI rapport. Merkelig at man kan falle ned på så ulike oppfatninger
kilde Audi
blogs.wsj.com/corporate-intelligence/2013/07/24/audi-will-go-all-electric-once-somebody-invents-a-decent-battery/

– Vurderingen bak dette er at undersøkelser fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) viser at folk lader mest hjemme og at det er viktigst at dette skjer fort her. På det er bilen blant de beste. Dessuten er semihurtiglading mer skånsom mot batteriene, sier kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz-Norge, Christoffer Nøkleby til VG.
Kilde MB
www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/vg-har-proevekjoert-ny-elbil-mercedes-tar-en-tesla/a/23324616/

Råde

Sitat fra: bno på lørdag 29. november 2014, klokken 16:55
Godt sagt :o

Ellers en uttalelwe fra Audi CEO
"Audi's research shows drivers want a range of at least 185 miles, Mr. Stadler said."

Det er helt andre toner enn det som er uttalt fra MB med forsøk på ryggdeknibg i en TØI rapport. Merkelig at man kan falle ned på så ulike oppfatninger
kilde Audi
blogs.wsj.com/corporate-intelligence/2013/07/24/audi-will-go-all-electric-once-somebody-invents-a-decent-battery/

– Vurderingen bak dette er at undersøkelser fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) viser at folk lader mest hjemme og at det er viktigst at dette skjer fort her. På det er bilen blant de beste. Dessuten er semihurtiglading mer skånsom mot batteriene, sier kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz-Norge, Christoffer Nøkleby til VG.
Kilde MB
www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/vg-har-proevekjoert-ny-elbil-mercedes-tar-en-tesla/a/23324616/
Hva folk vil og hva folk gjør er to forskjellige ting. Jeg ønsker (til bil nr 1) lang rekkevidde, men kjører for det meste ganske korte turer. TØI har ryggdekning for sine tall og derfor har MB (Norge) rett i uttalelsen forsåvidt. TØI rapporten har aldri vært grunnlaget for utviklingen av b-klasse - kom i 2014.  Og i så måte tar MB Norge helt feil i sin uttalelse. At andre lignende rapporter har foreligget er nok riktig, men det er nok helt andre grunner til at man har utelatt SC. For det er jo å skyte seg selv i foten (utelukke kjøpergrupper).
e-Golf | X75D

bno

The Mercedes-Benz B-Class is very interesting EV with 5-seating like the LEAF with bit better performance numbers. That there's a "Tesla on the inside" matters less than what can be plugged-in "on the outside". To go anywhere, an EV needs to be plugged in! The type of plug and "miles per hour charging capability" will determine if the B-Class is limited to home-range when charging, or will it have free-ranging mobility?

"Miles per hour charging capability" is as big a factor as "usable battery capacity". The LEAF has one, the Model S has both speed and range capability.

Kilde (se kommentarfeltet):

insideevs.com/with-tesla-inside-2014-mercedes-benz-b-class-electric-drive-zips-from-0-to-62-mph-in-7-9-seconds-puts-bmw-i3-on-the-lookout/

flux

#58
Sitat fra: bno på lørdag 29. november 2014, klokken 12:40
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 29. november 2014, klokken 11:32
Sitat fra: flux på lørdag 29. november 2014, klokken 00:14
Det kan og være at på lignende måte som de vil ta 6.000 kr for topplading av batteri, har de regnet dc hurtiglading som en for dyr risikofaktor i forhold til garantiansvar på batteri.

Mener du at de er inkompetente, eller kjøper dårligere batterier enn konkurrenten?

Jeg var inntil nå helt sikker på at det var frykt for kannibalisme som var grunnen, men inkompetanse er jo en morsommere forklaring...

Thomas

@Flux
Synes Flux har gode kommentarer og meninger, men jeg må anstrenge meg for å forstå hva som menes her?

Skjønner det :)

Det jeg prøvde å skrive var, at på lignende måte som Tesla begrenser garantien og begrenser hastighet på hurtiglading på sin model S 60kwh, tror jeg at Tesla og gir føringer til MB på hva de godtar innenfor garantien de gir til MB på batteripakken.

Tesla sine batteripakker bruker celler med relativ lav "C" faktor, Tesla kommer rundt den begrensningen med å lage store pakker eks 85kwh. Når Tesla så lager en "liten" 32 kWh pakke for MB, tror jeg at Tesla setter begrensninger i forhold til lading på sitt garantiansvar ovenfor MB, og at MB derfor må vurdere om de selv skal bære en utvidet garantiansvar mot sluttkunde.

Jeg tolker 6.500 kr opsjonen for long range som en betaling for et slikt garantiansvar, og ikke som en opsjon MB har laget for å tjene penger på, men mer at de vil "sikre" seg mot estimert tap av følge av flere garantisaker på batteri.

Dersom de har tenkt lignende rundt en hurtigladeopsjon kan det være at de har vurdert risk, cost, benefit slik at de ikke vil tilby det.

4Matic Fanatic

Sitat fra: flux på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:31
...Dersom de har tenkt lignende rundt en hurtigladeopsjon kan det være at de har vurdert risk, cost, benefit slik at de ikke vil tilby det.
De har ihvertfall mistet en god del kunder med den vurderingen, sammen med kort kjørelengde. Den stadige messingen om TØI-rapporten er jo bare BOS-systemets forsøk på bortforklaring av at de ikke har hurtiglading - det ligger jo ingenting fornuftig der.

Naturligvis lader de fleste hjemme - MEN de har da gjerne hele natta på seg før det er behov for fullt batteri.
Like naturlig er det at skal man kunne ha en elektrisk bil som nr1-bil og kunne kjøre utafor byen, da MÅ man ha hurtiglading og kjørelengde godt over 20 mil... selv med vogna på kroken og 4 unger i bilen stopper vi sjelden før vi har rulla 35-40 mil når man skal på tur.

B-klassen er kort og godt for dårlig, det er så dårlig at jeg vil si det må ligge noe bak som vi ikke ser.
Å påstå at Daimler ikke har kunnskap, kompetanse og erfaring når det gjelder det meste som ruller på veien er ihvertfall for dumt - de har de flinkeste folkene i klassen og det har de hatt i langt over 100 år.
De har testet og forsket på hybrid, hydrogen og elbiler i mange mange år - og det er hovedgrunnen til at jeg er så innmari misfornøyd med resultatet vi har fått nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA