Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler som sniker

Startet av sveander, onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:41

« forrige - neste »

sveander

Få ting er så lite sjarmerende som når vi elbilister sniker i køen.
Jeg har to eksempler.

Elbiler som kjører fra Mortensrud og skal til Ryen. Er det kø så kjører mange av i Skulleruddumpa for så å kjøre på igjen 300 meter lengre fremme. Lite sjarmerende

I dag morges så kommer en hvit Buddy fra Ryen og mot Bryn. Han ligger i avkjøringsfilen til Manglerud helt bort til krysset og må over helttrukket hvit linje. Lite sjarmerende.

Så , nå er det sagt.

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Powerflux

På de nevnte strekkningene er jeg helt uenig med deg!
Man må benytte de smutthullene som finnes og er man lokalkjent så gjør man jo det!!!



Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

cra

Å bruke lokalkjennskap er helt legitimt. Å krysse heltrukken linje er det ikke. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

#3
Sitat fra: sveander på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:41
Få ting er så lite sjarmerende som når vi elbilister sniker i køen.
Jeg har to eksempler.

Elbiler som kjører fra Mortensrud og skal til Ryen. Er det kø så kjører mange av i Skulleruddumpa for så å kjøre på igjen 300 meter lengre fremme. Lite sjarmerende

I dag morges så kommer en hvit Buddy fra Ryen og mot Bryn. Han ligger i avkjøringsfilen til Manglerud helt bort til krysset og må over helttrukket hvit linje. Lite sjarmerende.

Så , nå er det sagt.
Jeg har bodd på Mortensrud før, og så ofte slike idioter som brukte av/påkjøringsfelt i skulleruddumpa for å snike i køen. Heldigvis svært få som er så frekke, så folkeskikk virker relativt utbredt :)

Skulle likt å se noen gjøre det samme i kassen på rema. "Jeg bare går forbi deg på siden her jeg og steller meg lenger frem, for det er jo fysisk mulig"  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Powerflux

For å ta det litt detaljert så er det hele litt mer nyansert enn at noen bare SNIKER!!
Når man kommer ned fra Brattlikollen og svinger ut på E6 så kommer man rett ut i et flunkende nytt kollektivfelt. Dette ender opp i rundkjøringen på Ryen og skal man da videre mot Bryn så må man altså ta påkjøringsfeltet til E6 igjen. Dette påkjøringsfeltet går rett over i avkjøringsfeltet til Manglerud og det kan da ikke være noe galt i å holde høyre felt så langt det lar seg gjøre før man fletter over i det som blir høyre felt videre mot Bryn!
At det blir definert som  sniking er helt bøst!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

pwb

Sitat fra: sveander på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:41
Få ting er så lite sjarmerende som når vi elbilister sniker i køen.
Jeg har to eksempler.

Elbiler som kjører fra Mortensrud og skal til Ryen. Er det kø så kjører mange av i Skulleruddumpa for så å kjøre på igjen 300 meter lengre fremme. Lite sjarmerende

I dag morges så kommer en hvit Buddy fra Ryen og mot Bryn. Han ligger i avkjøringsfilen til Manglerud helt bort til krysset og må over helttrukket hvit linje. Lite sjarmerende.

Så , nå er det sagt.
Ved Skullerud så er det viktig å legge seg ut i påkjøringsfeltet og bremse opp snikere. Jeg gjør det hele tiden, når jeg selv er i ett påkjøringsfeltet så tilpasser jeg farten og fletter inn ved enden. Mange sure idioter bak, men det blir bedre flyt i flettingen i hvertfall.

Thomas Parsli

Vi kan nok ikke forventer mer av en som kjører elbil enn en som kjører fossilbil (se bare hva pwb skriver), så et resultat av at det har blitt mange elbiler er at det har blitt mange egoistiske tullinger.

Men diskusjoner om kollektivfelt begynner å bli kafkanske av natur:

* Hvis man kjører i kollektivfelt når det ikke er kø, missbruker man kollektivfeltet!
* Hvis man kjører i kollektivfeltet når det er kø og bruker venstrefeltet ved påkjøringer er dette å snike (forbi de andre i kollektivfeltet)

Når fossilbiler i tillegg skaper problemer ved påkjøringsfelt med vilje (kjører frem til enden av feltet og propper igjenn kollektivfeltet) har man bevist at det er bak rattet man treffer sosiopatene...

* Å kjøre av veien, for så å kjøre på igjenn er asosialt og skaper mer kø
Det er dessverre ikke forbudt

* Å krysse sperrelinjer er forbudt, forenklet forelegg er pt. 3200,- og du kan miste lappen
Dette gjelder også å krysse sperrelinjen i starten av påkjøringsfelt.

* Hvis vi tar hensyn til hverandre kommer vi alle tidligere frem.
Jeg slipper frem biler som har vikeplikt på E18 (praktiserer fletting når det er kø) og synes det stort sett er fossilbillistene som oppfører seg dårlig.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Sitat fra: pwb på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:49Ved Skullerud så er det viktig å legge seg ut i påkjøringsfeltet og bremse opp snikere. Jeg gjør det hele tiden
Så du påtar deg rollen som selvutnevnt "snike" politi :o
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

pwb

Sitat fra: Powerflux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 23:04
Sitat fra: pwb på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:49Ved Skullerud så er det viktig å legge seg ut i påkjøringsfeltet og bremse opp snikere. Jeg gjør det hele tiden
Så du påtar deg rollen som selvutnevnt "snike" politi :o
Nei, gjør bare mitt for at køen skal flyte

Powerflux

Sitat fra: pwb på torsdag 30. oktober 2014, klokken 04:55
Sitat fra: Powerflux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 23:04
Sitat fra: pwb på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:49Ved Skullerud så er det viktig å legge seg ut i påkjøringsfeltet og bremse opp snikere. Jeg gjør det hele tiden
Så du påtar deg rollen som selvutnevnt "snike" politi :o
Nei, gjør bare mitt for at køen skal flyte
Altså  selvutnevnt "snike" politi ::)
En oppgave hverken du eller andre har noen rett til å utnevne dere selv til ???
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Øyvind.h

Sitat fra: Powerflux på torsdag 30. oktober 2014, klokken 07:49
Sitat fra: pwb på torsdag 30. oktober 2014, klokken 04:55
Sitat fra: Powerflux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 23:04
Sitat fra: pwb på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:49Ved Skullerud så er det viktig å legge seg ut i påkjøringsfeltet og bremse opp snikere. Jeg gjør det hele tiden
Så du påtar deg rollen som selvutnevnt "snike" politi :o
Nei, gjør bare mitt for at køen skal flyte
Altså  selvutnevnt "snike" politi ::)
En oppgave hverken du eller andre har noen rett til å utnevne dere selv til ???
Men som de fleste applauderer, fordi det bidrar til flyt og hindrer snikere. 
Motsatt effekt har det når folk bruker av/påkjøringsrampe for å snike i køen i Skulleruddumpa. Alle blir forbanna.

Det finnes ikke snike-politi på nærbutikken heller, så hvem som helst kan gå forbi køen og stelle seg foran alle andre.

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 29. oktober 2014, klokken 22:26
Når fossilbiler i tillegg skaper problemer ved påkjøringsfelt med vilje (kjører frem til enden av feltet og propper igjenn kollektivfeltet) har man bevist at det er bak rattet man treffer sosiopatene...
Godt poeng. Fossilbil-sjåfører som utnytter påkjøringsfelt til det fulle og fletter et sted det skaper stopp i køen istedenfor å flette et sted flyten ikke ødelegges er jo gjennomdiskutert. Det er jo sågar deler av årsaken til at elbiler trues med å bli kastet ut av kollektivfeltet, fordi de blir stående i kø bak folk som fletter på en uhensiktsmessig måte.

Ser man antallet biler som passerer skulleruddumpa hver dag er det bare en liten brøkdel som er så frekke at de legger seg i avkjøringsfeltet og deretter rett i påkjøringsfeltet for å snike noen hundre meter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. oktober 2014, klokken 11:01
Ser man antallet biler som passerer skulleruddumpa hver dag er det bare en liten brøkdel som er så frekke at de legger seg i avkjøringsfeltet og deretter rett i påkjøringsfeltet for å snike noen hundre meter.

Det er jo mulig å vise hva man mener til disse bilene, istedenfor å kjefte på et forum de neppe leser...

Jeg slipper ikke inn snikere på E18 som bruker avkjørinsramper (med vikeplikt) som forbikjøringsfelt og skaper kaos. Ved et par anledinger har jeg tutet og blinket med lyset når de prøver å presse seg frem, men min instilling er at sosiopater må fortelles at de kjør noe uakseptabelt -hvis ikke vil de fortsette med det.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

valvolainen

Jeg henger også på hornet når noen åpenbart sniker og skal presse seg inn. Er ikke snau der.

sveander

er fint å se at flere mener som meg. Mitt poeng er at elbilister trenger alle positiv omtale. Jeg har aldri opplevd å ikke bli sluppet inn med elbil, men starter vi med å snike der det snikes kan så forsvinner den "creden"

Bilene jeg ser snike ved Manglerud har kjørt 30 meter forbi stipla linje og bryter heltrukket. Det rare er at jeg har bare sett elbilister gjøre det.  Nå løser det seg jo selv når det blir kollektivfelt til Bryn.

De 300 meter de tjener ved Skullerud lager jo ekstra kø. Om alle holdt seg i køen så ville det gå glattere.

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Powerflux

Sitat fra: sveander på tirsdag 04. november 2014, klokken 15:15

Bilene jeg ser snike ved Manglerud har kjørt 30 meter forbi stipla linje og bryter heltrukket.
Å bryte heltrukket linje er selvsagt på trynet men legger du deg inn før dette så følger du bare trafikkstrømmen på vanlig måte ut fra Ryen rundkjøringen og det har derfor ikke noe som helst med sniking å gjøre!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA