Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lås bilen folkens!

Startet av fonberg, onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:23

« forrige - neste »

Lacaixxa

Er alle klar over at hvis foben ligger i bilen og man låser med app, så er bilen likevel ikke låst? Dette gjelder selv om appen viser låst bil.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

RE

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 29. oktober 2014, klokken 17:53
Er alle klar over at hvis foben ligger i bilen og man låser med app, så er bilen likevel ikke låst? Dette gjelder selv om appen viser låst bil.

Dette høres logisk ut rent programmeringsteknisk.
\antakelse
Bilen er nok faktisk låst også, helt til noen trykker på dørhåndtaket. da sjekkes det om FOB er innenfor range, noe den er, og dører låses opp/håndtak kommer ut.
\antakelse
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

Oakl

Sitat fra: fonberg på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:23
Jeg kjenner ikke alle muligheter for hvordan man kan ende opp med at bilen står parkert og ulåst, men et par av dem er:

- Hvis en av dørene ikke er lukket ordentlig igjen så vil den heller ikke låse seg.

Kimpala

Jeg trykker aldri på nøkkelen, alltid i lomma og går heller "elegant" forran døra. Slipper da og tenke på om bilen blir låst (med autolås på) :)
X
3

cra

Sitat fra: Kimpala på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:27
Jeg trykker aldri på nøkkelen, alltid i lomma og går heller "elegant" forran døra. Slipper da og tenke på om bilen blir låst (med autolås på) :)

Samme her; dette er trikset. Unntaket er at jeg av og til har nøkkelen i hånda og lukker opp bakluka når jeg nærmer meg bilen med ørten handleposer i nevene. Tror kanskje jeg kunne ønske meg at bilen ble låst opp når bakluka ble åpna, for det hender seg at resten av familien må stå og vente på at jeg blir ferdig med å sete inn varer før de kommer seg inn i bilen. Stort sett bare et problem dersom det regner her på vestlandet. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trøndertesla

Jeg hadde en episode i Trondheim sentrum hvor jeg hentet en noe i trunken, trykket på lukke-luka-knappen og gikk samtidig avgårde. I trunken lå det igjen en PC bag med en helt ny computer. Da jeg kom tilbake ca. 45 minutter senere så så jeg fra avstand at bakluka sto oppe, og tenkte da "shit, nå er garantert PC bagen stjålet". Men, neida, PC bagen lå der og det hadde sikkert passert hundrevis av folk, men ingen tyver. Fantastisk :-) Årsaken til at luka ikke lukket var at hattehylla stakk litt langt ut, så når bakluka møtte motstand (etter at jeg da hadde forlatt åstedet...) så åpnet den igjen. Jeg har etter dette blitt litt flinkere til å passe på :-)


Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Bobbulf

Sitat fra: Trøndertesla på torsdag 30. oktober 2014, klokken 14:14
Jeg hadde en episode i Trondheim sentrum hvor jeg hentet en noe i trunken, trykket på lukke-luka-knappen og gikk samtidig avgårde. I trunken lå det igjen en PC bag med en helt ny computer. Da jeg kom tilbake ca. 45 minutter senere så så jeg fra avstand at bakluka sto oppe, og tenkte da "shit, nå er garantert PC bagen stjålet". Men, neida, PC bagen lå der og det hadde sikkert passert hundrevis av folk, men ingen tyver. Fantastisk :-) Årsaken til at luka ikke lukket var at hattehylla stakk litt langt ut, så når bakluka møtte motstand (etter at jeg da hadde forlatt åstedet...) så åpnet den igjen. Jeg har etter dette blitt litt flinkere til å passe på :-)
Litt OT, men dette fikk meg til å tenke på et tilfelle jeg observerte for litt siden. Jeg var på vei inn i en rundkjøring i nærheten av et sykehus, og rett foran meg kom det inn en begravelsesbil fra venstre med bakluken åpen, og kiste inni. Kisten så ut til å ikke være helt inni varerommet, hehe. Det var saktegående kø gjennom rundkjøringen, og jeg har bilen rett foran meg, og ser at plutselig begynner sjåfør og sidemann å se voldsomt i speil og snu på hodet. Bakluka begynner så å gå igjen, men åpner seg automatisk igjen. Etter et par forsøk kommer sidemannen flau ut og går bak og skubber kisten inn litt så bakluken kan lukke seg.
Tydeligvis noen som har hatt det litt travelt når de skulle lukke luken ja.  Ikke alltid lurt å stole for mye på automatikken  ;D
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Sense


Nei, er bilen låst låses ikke ladeluka opp. Den stopper å lade en kort stund, men det låses ikke opp.
[/quote]

Når jeg var bortreist 10 dager og parkerte på Gardermoen, satte jeg bilen fra meg uten å lade. Fulgte med på appen for å se hvor mye energi som forsvant de første dagene. Alt så greit ut og bilen var åpenbart låst.
Etter 5 dager kom det på appen at ladeporten stod åpen. Kan det ha vært noen andre TMS eiere i umiddelbar nærhet som har åpnet sin egen ladeport, og utløst min i slengen?
Når jeg kom tilbake på Gardermoen fikk jeg bekreftet at ladeporten stod åpen. Bilen var låst, men ladeporten stod åpen og bilen stod ute i ca 5 døgn, i all slags vær. Men ingen skade skjedd.

cra

Sitat fra: Sense på lørdag 01. november 2014, klokken 00:24
Etter 5 dager kom det på appen at ladeporten stod åpen. Kan det ha vært noen andre TMS eiere i umiddelbar nærhet som har åpnet sin egen ladeport, og utløst min i slengen?

Yup, det er sannsynligvis det som har skjedd. Så til alle som åpner luke i nærheten av andre; vær grei og sjekk om du har åpna luka på noen andre, og lsmekk dne i så fal igjen. Til Tesla: Gi oss en opsjon om at ladeluka kun kan åpnes for lading dersom bilen er ulåst. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

navelso

Et tips for å unngå å la bilen stå ulåst over tid (som har skjedd meg flere ganger) er å benytte notify-funksjonen i VisibleTesla.

Elektrifisert:
USA Leaf 2012
S85 levert 22. mai 2014 - solgt august 2016
S70D facelift sept 2016 - S75D og uncork. Til salgs
Model 3 køplass reservert og avbestilt
S100D inventory kjøpt juni 2019
Rabattlink: http://ts.la/olav3716

cairnz

Sitat fra: navelso på fredag 20. mars 2015, klokken 08:46
Et tips for å unngå å la bilen stå ulåst over tid (som har skjedd meg flere ganger) er å benytte notify-funksjonen i VisibleTesla.



Det gjelder kun de som kjører 0.5x.x eller nyere.

Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA