Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lås bilen folkens!

Startet av fonberg, onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:23

« forrige - neste »

fonberg

Jeg kjenner ikke alle muligheter for hvordan man kan ende opp med at bilen står parkert og ulåst, men et par av dem er:

-auto-lås avslått, og man glemmer å låse bilen manuelt med enkelttrykk på FOB-taket
-auto-lås påslått, og man låser opp bilen ved dobbeltklikk på FOB-taket (da er auto-lås deaktivert).
-man klegger igjen en FOB i bilen.

Grunnen til at jeg tipser om dette er fordi jeg parkerte ved siden av en annen TMS i går morres. Den andre TMS-en sto og lada, og jeg la merke til at det pulserte grønt ved ladeporten. Når jeg kom tilbake mange timer senere sto fortsatt den andre TMS-en med pulserende ladeportlys. Jeg klarte ikke å dy meg men trykka på dørhåndtaket til TMS-en, og ganske riktig: dørhendlene kom ut.

Jeg venta til dørhendlene gikk inn igjen før jeg dro derfra (og jeg så ingen andre som fikk med seg det som skjedde). Men moralen er altså: forsikre deg om at du låser bilen din før du setter den fra deg for dagen!

PS. Jeg har flere ganger sett biler stått med pulserende ladelukelys, og jeg har også låst opp ladeluka til andre TMS-er i nærheten med min egen UMC-knapp, så tilfellet over er ikke unikt.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Samboeren min er ekspert på å låse bilen når handleposene er tatt ut, og gå forbi den med nøkkelen i lomma slik at den låses opp igjen uten at hun merker det. Har sikkert skjedd over 100 ganger.

Jeg sjekker alltid med app`en og låser derfra om om nødvendig.

RaBalder

Har gått lang tid før jeg fant ut av den effektive måten å forlate bilen på.

Idet man har gått fra bilen 2-3 meter, så trykker jeg en enkelt gang på nøkkel-taket. Da skal bilen låses og kvittere med et gult blink i blinklysa. Da vet jeg at bilen er låst.


Før denne prosedyren, så sjekket jeg alltid med mobilen. Var aldri sikker på noe som helst idet jeg hadde gått fra bilen.

Tuxedo

Sitat fra: fonberg på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:23
PS. Jeg har flere ganger sett biler stått med pulserende ladelukelys, og jeg har også låst opp ladeluka til andre TMS-er i nærheten med min egen UMC-knapp, så tilfellet over er ikke unikt.
Det med ladeluken skjer dessverre selv om bilen er låst også, med mindre det er fikset i 6.0 (har ikke testet på en stund).

laumb

Jeg har opplevd det samme - da klatret jeg inn i bilen og slo på autolås før jeg dro derfra. :)
Ikke lest noe på forumet om noen som kom tilbake til ladende bil uten å komme seg inn - så det gikk nok fint.

turfsurf

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:47
Sitat fra: fonberg på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:23
PS. Jeg har flere ganger sett biler stått med pulserende ladelukelys, og jeg har også låst opp ladeluka til andre TMS-er i nærheten med min egen UMC-knapp, så tilfellet over er ikke unikt.
Det med ladeluken skjer dessverre selv om bilen er låst også, med mindre det er fikset i 6.0 (har ikke testet på en stund).

Nei, er bilen låst låses ikke ladeluka opp. Den stopper å lade en kort stund, men det låses ikke opp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Spor opp eier vha SMS "regnr EL12345" til 2282 og si fra om at den står ulåst. Vedkommende vil helt sikkert bliglad for beskjed. Gjorde noe tilsvarende for litt siden med en bil som stod med åpent vindu.

Ladeluken er så vidt jeg vet ikke "paret" mot UMC på noen måte (da ville jo ikke SC funke, feks.), men det kunne godt ha vært slik at den ikke kan låses opp dersom bilen ellers er låst. Testa nettopp nå; la igjen nøkkelen oppe og gikk ned til bilen. Den lot fint ladeluka åpnes med UMC og settes til lading. Å ta lading av igjen skla ikke gå uten nøkkel. Får se om jeg tester det seinere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tuxedo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:59
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:47
Sitat fra: fonberg på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:23
PS. Jeg har flere ganger sett biler stått med pulserende ladelukelys, og jeg har også låst opp ladeluka til andre TMS-er i nærheten med min egen UMC-knapp, så tilfellet over er ikke unikt.
Det med ladeluken skjer dessverre selv om bilen er låst også, med mindre det er fikset i 6.0 (har ikke testet på en stund).

Nei, er bilen låst låses ikke ladeluka opp. Den stopper å lade en kort stund, men det låses ikke opp.
Den kan ikke lade når ladeluken er igjen.  Du tenker nok på låsen som holder kabelen fast i bilen, men OP mener at selve ladeluken spretter opp.

Brede

Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:59
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:47
Sitat fra: fonberg på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:23
PS. Jeg har flere ganger sett biler stått med pulserende ladelukelys, og jeg har også låst opp ladeluka til andre TMS-er i nærheten med min egen UMC-knapp, så tilfellet over er ikke unikt.
Det med ladeluken skjer dessverre selv om bilen er låst også, med mindre det er fikset i 6.0 (har ikke testet på en stund).

Nei, er bilen låst låses ikke ladeluka opp. Den stopper å lade en kort stund, men det låses ikke opp.

Åjoda! Ladeluka spretter opp selv om bilen er låst, har gjort det både på egen og andres biler.
Ladekabelen derimot, den låser en ikke opp om bilen er låst.

Edit: du er kjapp Tuxedo!  ;D

Muffinman

Man kan ha det mye morro i Tesla sine lokaler med en ladelukeåpner i lomma, særlig når det er mange biler der. Klakketiklakk  ;D

turfsurf

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:12
Du tenker nok på låsen som holder kabelen fast i bilen

Jepp, stemmer. Så ett lite problem egentling.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

laumb

Sitat fra: cra på onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:06
Spor opp eier vha SMS "regnr EL12345" til 2282 og si fra om at den står ulåst. Vedkommende vil helt sikkert bliglad for beskjed. Gjorde noe tilsvarende for litt siden med en bil som stod med åpent vindu.

Ladeluken er så vidt jeg vet ikke "paret" mot UMC på noen måte (da ville jo ikke SC funke, feks.), men det kunne godt ha vært slik at den ikke kan låses opp dersom bilen ellers er låst. Testa nettopp nå; la igjen nøkkelen oppe og gikk ned til bilen. Den lot fint ladeluka åpnes med UMC og settes til lading. Å ta lading av igjen skla ikke gå uten nøkkel. Får se om jeg tester det seinere.

Jeg kommer alltid til bilen om morgenen bakfra - så jeg må alltid ta et ekstra skritt fram for å ta ut kabelen, står jeg bak kabelen registrerer den ikke nøkkelen og slipper den ikke.

Olatho

Har opplevd dette flere ganger sjøl.
Tror den vanligste grunnen for min del er at jeg har på walk away lock, men må dobbeltklikke på taket av FOBen for å løse ut ladekabel (lader ikke med UMC til vanlig) og da hender det at walk away skrur seg av.

Skulle ønske den alltid var på - og at den var litt kjappere.

Min løsning var å lage meg et lite script som sjekker om bilen har stått i park i mer enn 5 minutter, og fortsatt ikke er låst. Og hvis så er tilfelle, sender meg et varsel på mobilen. 
Dermed kan jeg evt. låse fra appen hvis den ikke har låst seg automatisk.

Øyvind.h

Før var det slik at walk away forble deaktivert om man åpnet med fob, selv om man kjørte etter opplåsing.

Nå derimot reaktiveres walk away om man har kjørt bilen.
Jeg kom flere ganger til ulåst bil før dette ble rettet. Nå derimot er bilen alltid låst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cairnz

Jeg gikk fra bil og nøkkel ved et kjøpesenter i Stockholm. Merket etter ca 40 minutter at det blinket i ladeporten (ladet på 22kW). Huhu, gikk bra da.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA