Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilpriser og dollarkurs

Startet av edorf, onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 05. mars 2015, klokken 21:53
Det er ca 1 mrd biler i verden. Når de alle er elektriske og kjører på fornybar strøm, så vil spare i området 7 mrd fat olje per år, eller ca 20 mill fat per dag. Det er ca 21% av verdens forbruk av olje.

Så klart er man ikke ferdig når man får til dette, men det er absolutt verdt å gjennomføre.

Jeg er ikke uenig med at det er ønskelig og få flere elbiler , jeg tar tallene dine for "god fisk", det og elektrifisere hele verdens bilpark for og oppnå 21% reduksjon mener jeg er veldig lite.


GOS

Sitat fra: cirys1 på torsdag 05. mars 2015, klokken 21:27
Sitat fra: GOS på torsdag 05. mars 2015, klokken 21:03

Her er du nok skikkelige ute og kjører tur. Vil gjerne se det regnestykket hvor du får 5 (bore)rigger i opplag til å brenne like mye fuel som hele Norges bilpark. (Til info så vil en topp-spec'et hypermoderne dypvanns DP-borerigg gjerne ha generatorer OG fremdriftsmaskineri ombord som yter ca 60 MW dersom ALT går på 100%. I snitt når de er i bruk og ligger på DP og borer så bruker de ca 12 MW. Så kan du begynne å regne så finner du ut at 5 slike selv UNDER operasjon er ikke nok energi til å prøve oss som kjører Tesla i Norge engang. Om du samtidig legger til grunn at en slik motor vil brenne under 200 g med diesel per kwh den yter så har du litt data å jobbe med)
Dersom du stadig skal komme med rare påstander så er det fint om du idet minste prøver å begrunne resonnementet ditt om du ikke kan klare å referere til vitenskapelige artikler som underbygger din oppfatning.
Gleder meg til dokumentasjonen din!! :)

En vanlig rigg i transitt bruker 120.000 liter diesel i døgnet, på DP mellom 80-90 kubikk i døgnet, en vanlig offshore båt bruker rundt 80-90 kubikk på transitt og mellom 50-60 kubikk på DP.
Jeg har ingen annen dokumentasjon enn at jeg har snakket med ganske mange styrmenn og kapteiner på mange forskjellige rigger og båter, at alle skulle skrøne og havne på noenlunde de samme tallene ser jeg på som usannsynlig, men det kan jo godt hende..

Og når du legger en slik rigg i opplag (ikke helt "kald") og brenner la oss si rundt om 2500 liter i døgnet så klarer du å få til at 5 av disse, altså 12500 liter, er like mye som alle de 2 millioner bilene som er i Norge? 2 millioner biler med en snitt kjørelengde på la oss si 12000 km og med ett snittforbruk på 0.8 l/mil gir 5 260 274 liter per dag. Er vel ikke helt samme forbruket? Så om du legger rundt 2000 rigger i opplag istedenfor så begynner du vel å nærme deg. (Så kan du sjekke hvor mange borerigger det er i verden og se om du får det til å gå i hop om du legger alle i opplag)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Martinius

Jeez Cirys, du bør legge deg flat. Regnestykket ditt var helt på bærtur! Som sagt, veitrafikken slipper ut omtrent like mye som hele OLJE OG GASS NÆRINGEN, og du snakker om noen rigger, WTF?


emagic

Alstå, rigg i prod = 12MW = 288MWh pr dag


ca 2,5kWh pr mil tilsier at man kan kjøre 115200 Tesla-mil pr DAG, altsp 1.152.000 km.

fordelt på 4000 Teslaer så blir det ca 300 km pr Tesla i Norge pr dag.

For EN rigg....

HVER dag...

Er jo et tankekors.


emagic


jkirkebo

Sitat fra: Toosleezaay på torsdag 05. mars 2015, klokken 22:46
Jeez Cirys, du bør legge deg flat. Regnestykket ditt var helt på bærtur! Som sagt, veitrafikken slipper ut omtrent like mye som hele OLJE OG GASS NÆRINGEN, og du snakker om noen rigger, WTF?

Ironien er jo ellers at om vi går over til fornybar energi i transportnæringen så er det ikke bruk for riggene lengre ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Hva vi synst om hva rigger og båter slipper ut betyr ikke så mye.
Politikeren må forholde seg EU direktivene deres kollegaer har signert.
Det er faktisk at gjennomsnitts utslipp av CO2 på nybilsalget skal under 135gCO2/km i 2015 og 85g/km i 2020.
Hadde den nye kjøresyklussen vært innført nå, hadde  vi kanskje klart kravene, men med gjeldene fiktive tall er vi godt innenfor.
(Diesel bilene er bare så vidt under)
Hadde Norge ratifisert et EU direktiv som satt Max utslipp i Nordsjøen hadde dette vært noe annet.
De kan ikke bytte ut kravene på bilparken som er satt opp for å få bilprodusentene til å lage biler med lavere utslipp med å legge rigger i opplag. :-)
Det setter ikke press på BMW, VW, Toyota osv.
Men kravene om 40% reduksjon gjelder allt, industrien ink olje raffinerier, olje leting, henting har stor andel.

PS jobbet i mange år med store 4 taktere på rigger og skip.
Virkningsgraden på de motorene er svært mye høyere en bilmotorer, samtidig viser prosjekter at hybrid drift gir opp mot 15% reduksjon i utslippene.
Desverre er batteriene den dyreste investeringen og det må en utvikling på dem før dette blir normalt i bransjen.
Mye av offshore innstalasjonene går på gass, delvis pga krav fra staten og delvis pga økonomi. (Drivstoff rett fra kjelleren for å si det slik, naturgass)
All shippsfart of offshore innstalasjoner betaler CO2 og NOX avgift, deler av dette går inn i NOx fondet som selskapene kan søke om midler for å redusere utslippene.
Har selv bygd om motorer der resultatet har vært 10-15% reduksjon i drivstoff forbruk og 20-30% reduksjon på NOx utslipp.

Så Norge gjør svært mye for å redusere utslippene på og rundt norsk sokkel.
En kan jo kalle dette subsidier siden et statlig organ formidler pengene som de kunne tatt inn i statskassen.
Om noen lurer så er det milliarder og ikke millioner som forvaltes i NOx fondet.
Andre land ser på den norske modellen her også som fungerer svært bra.
Hurtigrutene har benyttet seg av dette tilbudet og bygd om Midnattsol og Trollfjord (tror jeg det var), planer for flere.
Horten
Model X90D (18.03.17)

snurrehue

Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. mars 2015, klokken 00:04
Ironien er jo ellers at om vi går over til fornybar energi i transportnæringen så er det ikke bruk for riggene lengre ;)

Hadde det bare vært så enkelt. Ironien er jo ellers at Model S'en du kjører rundt i kom til landet i en container som har vært innom opptil flere fossildrevne skip på sin ferd fra California. Kanskje krysset containeren også USA på et dieseldrevet tog? Og Elon og hans folk (blant annet mekanikerne) har jo hatt opptil flere interkontinentale reiser på et fly drevet av ...! Kanskje går du tur i skog og mark i ny og ne? Og fyrer da opp en primus? Du er muligens elektriker? Da er det jo greit å vite at den typiske elektrikertapen har petroleum som ingrediens ;)

Nei, disse riggene blir vi ikke kvitt så lett, gitt...

jkirkebo

Sitat fra: sangiovese på fredag 06. mars 2015, klokken 02:09
Hadde det bare vært så enkelt. Ironien er jo ellers at Model S'en du kjører rundt i kom til landet i en container som har vært innom opptil flere fossildrevne skip på sin ferd fra California. Kanskje krysset containeren også USA på et dieseldrevet tog? Og Elon og hans folk (blant annet mekanikerne) har jo hatt opptil flere interkontinentale reiser på et fly drevet av ...! Kanskje går du tur i skog og mark i ny og ne? Og fyrer da opp en primus? Du er muligens elektriker? Da er det jo greit å vite at den typiske elektrikertapen har petroleum som ingrediens ;)

Nei, disse riggene blir vi ikke kvitt så lett, gitt...

Boreriggene kan vi kaste om vi går over til fornybar energi på de transportformer som egner seg for det. Da er det mer enn nok fossilt drivstoff i eksisterende felt til å drive de andre transportformene (samt plastproduksjon) i svært mange år.

Forøvrig har jeg mer tro på hydrogen som flydrivstoff enn som bildrivstoff...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Ontopic så er dagens dollarkurs i skrivende øyeblikk: 7,7424

Offtopic: Olje?
Elbilist

Muffinman

Jeg ønsker å lese om bilpriser og dollarkurs...

hma

#490
[Moderator kommentar]
Avsporende dialog om diverse oljeboring er ryddet ut av tråden. Ber samtidig om at dette eventuelt diskuteres et annet sted.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Sjøhyene

Sitat fra: cairnz på fredag 06. mars 2015, klokken 10:04
Ontopic så er dagens dollarkurs i skrivende øyeblikk: 7,7424

Offtopic: Olje?

7,84 nå.
Ikke usansynlig at dollar og euro krysser hverandre i nær fremtid tenker jeg.
Enda mer sansynlig er det nok at vi snart må ut med 8 norske for en dolllar.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cirys1

Er det noen andre bilmerker som har annonsert en slik voldsom prisstigning som Tesla??
Har Chevrolet, Ford, Jeep osv steget like mye i %

Eller for den sakens skyld hva med MB, BMW osv, euro har også blitt sterk det siste halvåret

Eller har de gjort det i det stille??

MR Tesla

USD 7,9
Har nettopp latt naboen få overta en bestilling på fullspekket P85D til gammel pris, heldig nabo  :D

Havebigfun


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA