Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilpriser og dollarkurs

Startet av edorf, onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

edorf

Det kan jo hende de har tenkt å senke prisene i USA, når salgsøkingen på grunn av D avtar. De har jo øket produksjonen ganske masse, så de klarer nok å lage hver enkelt bil billigere.

christian1986

Vanskelig å spå. Intensjonen med Model S er jo å få kapital til å kunne bygge Model III. Folk mente jo at forrige prisøkningen kom til å skremme vekk kjøpere, men virker ikke slik.

MrGekko

Ja, høyere produksjonskapasitet kan muligens senke prisene i USA, og jevne ut svekkelsen av NOK på denne måten.
I oktober/november i fjor, da NOK svekket seg, gikk prisene i Norge opp, mens de ble vel justert noe ned i de fleste andre europeiske land.

jkirkebo

Sitat fra: christian1986 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 10:17
Det er jo klart at dette må bety økte priser framover. Tesla taper nå på å sende bilene til Norge, det vil ikke vedvare.

Tipper vi ser en justering før jul.

Tesla har garantert sikret seg mot kortsiktige valutasvingninger og tjener nok derfor like mye på hver bil nå som for 6 måneder siden. Men slik sikring har jo en tidshorisont, enten begrenset på tid eller (sannsynligvis) volum. Så når denne er i ferd med å gå ut må de sette nye priser i god tid i forveien etter de nye betingelsene de får.

Dette betyr også at om kronen styrker seg så tjener ikke Tesla noe ekstra av den grunn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

christian1986

Det har de nok helt klart, dårlig formulert av meg. Mente framtidige biler.

Uansett, jeg tror på justering. Ingen hemmelighet at Tesla har fin avanse på Model S, så skeptisk til at de plutselig har lyst til å dele den med oss.

edorf

Enda 10 øre til på dollar. 6,71 nå.
En dag vil nok sikkert sikringen gå tom.

Knut Erling Øen

Tipper månedsskiftet november/desember som for to år siden eller allerede nå i oktober/november som i fjor.
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2019. Plaid Sort bestilt 27. jan 2021

ELTesla

Jeg føler litt på dette jeg også.

En ting er sikkert. De kan øke prisen uten å ha for store forklaringsproblem til det norske folk.
USD 01.11.13: 5,96
USD 31.10.14: 6,73

Kjell Leaf

#23
10% på kronekursen er enormt mye for de som driver eksport. Jeg aner ikke hvor mye av prisen på Tesla S som er fortjeneste for Tesla, det koster jo å produsere også.
Men som eksempel : Hvis bilen koster 800.000,- de har 100.000,- i fortjeneste på en bil, da vil 10% endring i kronekursen resultere i at overskuddet faller fra 100.000,- til 20.000,-.
Dersom de tidligere tjente 70,000,- pr bil vil de nå ha 10.000,- i minus pr.bil. (forutsatt pris på 800.000).
Nå er ikke utsalgsprisen så høy fra Tesla rikken da både forhandlere + frakt også skal ha penger, men dette var bare et eksempel på hvor alvorlig endring i kurs kan være.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:08
10% på kronekursen er enormt mye for de som driver eksport. Jeg aner ikke hvor mye av prisen på Tesla S som er fortjeneste for Tesla, det koster jo å produsere også.
Men som eksempel : Hvis bilen koster 800.000,- de har 100.000,- i fortjeneste på en bil, da vil 10% endring i kronekursen resultere i at overskuddet faller fra 100.000,- til 20.000,-.
Dersom de tidligere tjente 70,000,- pr bil vil de nå ha 10.000,- i minus pr.bil. (forutsatt pris på 800.000).
Nå er ikke utsalgsprisen så høy fra Tesla rikken da både forhandlere + frakt også skal ha penger, men dette var bare et eksempel på hvor alvorlig endring i kurs kan være.

Tallene er nok ikke så ille for Teslas del da de har bruttomarginer i området 25-30%. Sikkert nærmere 30% på en toppmodell. Så bilen til 800k tjener de nok oppunder 250k på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:21
Tallene er nok ikke så ille for Teslas del da de har bruttomarginer i området 25-30%. Sikkert nærmere 30% på en toppmodell. Så bilen til 800k tjener de nok oppunder 250k på.
Spørsmålet er antakelig hvor mange biler (med margin 250) de må selge for å tjene inn investeringskostnadene. Svaret er antakelig så høyt at først massesalg av Model 3 kan gi netto på bunnlinja.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

MR Tesla

Med dagens dollarkurs er min toppspekkede p85d i bestilling billigere i Norge enn i USA
Og samme pris som de stater i us der man får 7500 usd i tax credits- tror prisen på en toppspekket mod X fort kan runde milionen når prisene kommer- kanskje like greit å klare seg i hverdagen med en P85D som en Mod X som jeg egentlig venter på  :)

Eggemi

I frykt for økt pris pga. dollarkursen og dens utvikling ble det bestilt Model S her i heimen og før helga. Nå kan jeg knapt vente! ;D

timingbeltkiller

Nå har svenskekrona passert 0,91. Og jeg har måttet ta hull på siste milliarden.
Vi blir raskt fattiglemmer alle her i ullteppe- og steinrøyslandet nord for moralsirkelen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Sjøhyene

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:21
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:08
10% på kronekursen er enormt mye for de som driver eksport. Jeg aner ikke hvor mye av prisen på Tesla S som er fortjeneste for Tesla, det koster jo å produsere også.
Men som eksempel : Hvis bilen koster 800.000,- de har 100.000,- i fortjeneste på en bil, da vil 10% endring i kronekursen resultere i at overskuddet faller fra 100.000,- til 20.000,-.
Dersom de tidligere tjente 70,000,- pr bil vil de nå ha 10.000,- i minus pr.bil. (forutsatt pris på 800.000).
Nå er ikke utsalgsprisen så høy fra Tesla rikken da både forhandlere + frakt også skal ha penger, men dette var bare et eksempel på hvor alvorlig endring i kurs kan være.

Tallene er nok ikke så ille for Teslas del da de har bruttomarginer i området 25-30%. Sikkert nærmere 30% på en toppmodell. Så bilen til 800k tjener de nok oppunder 250k på.

Og så kommer alle de kronene og ressursene som blir brukt på service innenfor garantien, superlader strøm og 3G tilkobling og diverse annet småtteri.
Blir overrasket om det er noe særlig mer enn 10% igjen i snitt per bil.

Så en økning på 10% i USD vs NOK er nok ganske garantert å gi prisøkning på sikt. Spørsmålet er nok bare hvor lenge de venter.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA