Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilpriser og dollarkurs

Startet av edorf, onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

edorf

Når jeg bestilte min første S85 var bilene betydelig billigere i USA enn i Norge. Når jeg nå har bestilt P85D, så ser jeg bilen er ca. $3000 billigere i Norge enn i USA. På samme tid har dollarkursen steget fra ca. kr. 6,00 til kr. 6,60. Kan vi forvente en oppgang i bilprisene i November i år også?

Muffinman

Det er nok mange flere faktorer enn svingninger i dollarkursen som spiller inn. Men jeg som har finalized en bil med levering i oktober 2015 er selvfølgelig spent på om jeg er skjermet mot eventuelle prisøkninger. Bestillingen er jo låst og reservasjonsbeløp er betalt, men husker at jeg måtte signere en kontrakt på forrige bil etter en stund.

Jeg har egentlig ingen tro på prisjusteringer i år, men det blir jo interessant å se videre.

cairnz

Hvis du har bestilt og bekreftet bil til en pris, så er det prisen du skal betale, uavhengig om prisen endrer seg i etterkant.
Elbilist

Muffinman

Skulle tro det ja, men jeg har jo ikke fått noen kontrakt til signering enda.

christian1986

Det er jo klart at dette må bety økte priser framover. Tesla taper nå på å sende bilene til Norge, det vil ikke vedvare.

Tipper vi ser en justering før jul.

MrGekko

Som nevnt har NOK svekket seg rundt 10% i forhold til dollaren på forholdsvis kort tid.
Min følelse er at det vil komme en justering på de norske sidene pga dette.
Kan hende at Tesla har "sikret" seg/kjøpt en fast kurs, da denne var på et lavere nivå. All logikk sier en prisøkning uansett, hvis NOK ikke styrker seg i nærmeste framtid.

10% på en fullspekket P85D vil utgjøre ca 85.000,- hvis det skulle bli en realitet.

edorf

Når var det prisene ble endret i 2013? 1. november?

KrW

Med tanke på høye salgstall er det ikke sikkert det er så lurt av Tesla Norge om de gjør en ny prisjustering oppover. F.eks om Model X både blir dyrere og må være med på en norsk prisoppgang så kan sikkert prisen bli litt for høy for mange.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

MrGekko

Kronekursen som styrer det vil jeg tru. Svekket krone med samme prisnivå vil gi en betydelig svekket bunnlinje for Tesla Norge.

turku

P85D, panorama, luftfjæring, techpakke, next gen svarte, dobbellader, spoiler, vinterpakke

christian1986

En ting er sikkert, de driver ikke med veldedighet. Holder kronekursen seg må de justere opp prisene.

darthy001

Denne situasjonen var en av grunnene til at jeg kastet meg på P85D-bølgen lørdagen når de norske prisene kom. Jeg så nemlig at prisen var lavere enn i USA og vesentlig lavere enn jeg hadde fryktet etter å ha sett de amerikanske prisene på fredagen.

Er vel første gang at bilen er billigere her? Tidligere så har det vel alltid vært ett påslag i forhold til prisene i USA!?

MrGekko

Hvis kronekursen holder seg på dette nivået, "må" prisene i Norge øke.
Er helt unaturlig at bilen skal være billigere i Norge enn i statene, med tanke på de høye arbeidskostnadene, kostnader for frakt og garanti iht forbrukerkjøpsloven(5 år) som vi har i Norge.

christian1986

Håper på at en prisøkning er med på å redusere verditapet på eksisterende bil :P

KrW

Det Europeiske salget er jo ikke så veldig bra enda sammenlignet med USA. F.eks med tanke på reservasjoner av MX så er det langt flere i USA. Det er nesten bare Norge som har så gode priser på elbil. Andre land har gjerne avgifter. Kanskje Tesla har en god avtale om priser til utlandet.?At de tillater seg lavere fortjeneste for å få godt salg verden over.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA