Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

lydpakke eller ikke

Startet av StevenE, søndag 26. oktober 2014, klokken 23:41

« forrige - neste »

StevenE

For oss er det fortsatt spørsmal om vi skal ha lydpakke eller ikke. Har prøvekjørt TMS60, TMSP85+ og TMS85 med både standard og premium og var ikke særlig 'impressed' med både standard og premium.
Vet at de meste har bestillt med premium lydpakke.

Noen som kan dele erfaringene med standard lyd systemet? Evt komme innom her i Sandnes til oss for å 'prøvehøre'/overbevise da Tesla Stavanger ikke har noe biler med standardpakke tilgjengelig.

Vi hører egentlig mest på bluetooth fra mobilen. Evt en del FM (P3, barerock, MP3). Eneste problem med standard er vel at FM slutter å fungere i 2017. Men da kommer nok Tesla plutselig med en løsning, eller? + at det finnes mange alternativer.
Noen som har dab gjennom ekstern system?

Vi har selv en Mitsubishi Galant 2.5 V6 som har bare 6 høytalere og leverer fantastisk lyd (uten sub).
Planen er selvfølgelig å bestille TMS85D.

p.s. Letet etter diskusjoner om dette her på forumet men fikk bare 'gamle' inlegg opp fra 2013, så derfor spører jeg i et nytt tråd.

Steven
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

Mippen

#1
Jeg hadde samme dilemma men ble overbevist om lydpakke. Uten lydpakke passer for de som ikke er så opptatt av lyden. De som liker litt lyd og som vil selge bilen til best mulig pris anbefales å velge lydpakken. Man får riktig nok ikke så mye igjen for ekstrautstyr når man selger en bil men det hjelper på å ha med enkelte ting når man skal selge. En elbil er også en perfekt bil å ha godt anlegg i.

Har lest litt og folk som har standard anlegget sier det er ok til lydbok og radio, men ikke for å få fram det beste i låtene. Nå er det riktig nok ikke den beste plassen for de store lydfrelste å være i bilen men det er bedre med et godt anlegg i en elbil enn i en bråkete liten vanlig bil. De som har valgt standard sier de ikke angrer. Så du må bare se hva du selv ønsker.
Fremtiden er elektrisk.

Nasse

Vel, lydpakken ble med av kun en grunn - dab+

Har ikke prøvd bil uten lydpakke. Men en ting kan jeg si, og det er at jeg så langt ikke er veldig imponert over lydpakken. Antagelig har dette mest med at kvaliteten på lydkilden er dårlig - både via radioen og den litt dårlige forbindelsen via bluetooth.

Er det mer fornuftige måter å koble til musikk på i bilen?

Mippen

Sitat fra: Nasse på mandag 27. oktober 2014, klokken 00:17
Vel, lydpakken ble med av kun en grunn - dab+

Har ikke prøvd bil uten lydpakke. Men en ting kan jeg si, og det er at jeg så langt ikke er veldig imponert over lydpakken. Antagelig har dette mest med at kvaliteten på lydkilden er dårlig - både via radioen og den litt dårlige forbindelsen via bluetooth.

Er det mer fornuftige måter å koble til musikk på i bilen?
er det aux?
Fremtiden er elektrisk.

Nasse

Sitat fra: Mippen på mandag 27. oktober 2014, klokken 00:27
Sitat fra: Nasse på mandag 27. oktober 2014, klokken 00:17
Vel, lydpakken ble med av kun en grunn - dab+

Har ikke prøvd bil uten lydpakke. Men en ting kan jeg si, og det er at jeg så langt ikke er veldig imponert over lydpakken. Antagelig har dette mest med at kvaliteten på lydkilden er dårlig - både via radioen og den litt dårlige forbindelsen via bluetooth.

Er det mer fornuftige måter å koble til musikk på i bilen?
er det aux?

Nix, ikke som jeg har funnet.

Det er USB, men har ikke fått brukt den til iphone eller ipod (bare lading). Skal kunne spille musikk fra usb stick, men har ikke testet det.

Naphoc

#5
USB fungerer fra stick, ja. Har en stående i porten til enhver tid.
Ellers er det ikke AUX, men du kan effektivt koble til lyd via bluetooth.
Denne er også veldig flink til å huske telefonen når du forlater bilen og senere kommer tilbake. Slipper som regel å måtte "parre på nytt" hver gang du kommer tilbake til bilen.

Nasse


Jepp Naphoc, bluetooth fungerer. Liker ikke lyden via bluetooth fra iphonene, men vet ikke om det er telefonen eller pakkingen via bluetooth sin feil.

Skal teste USB med skikkelige kildefiler, så får vi se...

Naphoc

Den tar jo flac lossless fra USB, så der burde det iallefall ikke stå på filformatet :)

GOS

Sitat fra: Nasse på mandag 27. oktober 2014, klokken 01:50

Jepp Naphoc, bluetooth fungerer. Liker ikke lyden via bluetooth fra iphonene, men vet ikke om det er telefonen eller pakkingen via bluetooth sin feil.

Skal teste USB med skikkelige kildefiler, så får vi se...

IPhone har vel aldri vært god på Bluetooth streaming da de kun mener Airplay skal brukes. Jeg har streamet høykvalitets lyd fra Wimp både fra Android og Windows Phone til TMS'en og der er det ingenting å si på Bluetooth kvaliteten.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

petersv

Jeg hadde uten. Bra lyd, men ikke så mye lyd bak. Det er heller ikke så mye lyd bak med pakka da. Trenger du ikke DAB (dvs. du har mobildekning der du ferdes) er den ikke nødvendig.

Den største fordelen uten pakka er større bagasjeplass (ingen subkasse.)

Nasse

Sitat fra: Naphoc på mandag 27. oktober 2014, klokken 03:08
Den tar jo flac lossless fra USB, så der burde det iallefall ikke stå på filformatet :)

Det høres veldig bra ut!

Sitat fra: GOS på mandag 27. oktober 2014, klokken 07:49
Sitat fra: Nasse på mandag 27. oktober 2014, klokken 01:50

Jepp Naphoc, bluetooth fungerer. Liker ikke lyden via bluetooth fra iphonene, men vet ikke om det er telefonen eller pakkingen via bluetooth sin feil.

Skal teste USB med skikkelige kildefiler, så får vi se...

IPhone har vel aldri vært god på Bluetooth streaming da de kun mener Airplay skal brukes. Jeg har streamet høykvalitets lyd fra Wimp både fra Android og Windows Phone til TMS'en og der er det ingenting å si på Bluetooth kvaliteten.

Hehe, det høres veldig ut som Apple ::) Skal prøve å få testet med noe annet enn iphone.

darthy001

Sitat fra: petersv på mandag 27. oktober 2014, klokken 07:54
Jeg hadde uten. Bra lyd, men ikke så mye lyd bak. Det er heller ikke så mye lyd bak med pakka da. Trenger du ikke DAB (dvs. du har mobildekning der du ferdes) er den ikke nødvendig.

Den største fordelen uten pakka er større bagasjeplass (ingen subkasse.)
Tar virkelig subkassen merkbart med bagasjeplass!? Noen som har bilder med og uten?

cairnz

Sitat fra: darthy001 på mandag 27. oktober 2014, klokken 09:16
Sitat fra: petersv på mandag 27. oktober 2014, klokken 07:54
Jeg hadde uten. Bra lyd, men ikke så mye lyd bak. Det er heller ikke så mye lyd bak med pakka da. Trenger du ikke DAB (dvs. du har mobildekning der du ferdes) er den ikke nødvendig.

Den største fordelen uten pakka er større bagasjeplass (ingen subkasse.)
Tar virkelig subkassen merkbart med bagasjeplass!? Noen som har bilder med og uten?

Du vet der du slenger ladekabler og slikt på venstre side bak? På høyre side ligger subkassen. Det er "plassen" du mister.
Elbilist

Lokführer

Sitat fra: darthy001 på mandag 27. oktober 2014, klokken 09:16
Sitat fra: petersv på mandag 27. oktober 2014, klokken 07:54
Jeg hadde uten. Bra lyd, men ikke så mye lyd bak. Det er heller ikke så mye lyd bak med pakka da. Trenger du ikke DAB (dvs. du har mobildekning der du ferdes) er den ikke nødvendig.

Den største fordelen uten pakka er større bagasjeplass (ingen subkasse.)
Tar virkelig subkassen merkbart med bagasjeplass!? Noen som har bilder med og uten?
Nei, den tar overhodet ikke mye plass.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Mippen

#14
Hvis dere bruker spotify så vet dere vel at det er equalizer i spotify? Det er det på android hvertfall. Det ble en helt ny lydhverdag i min leaf. Var litt skuffet av lyden først men når jeg brukte equalizeren kunne jeg tune lyden slik jeg liker det. Da ble det trøkk fra bose anlegget :)

Edit: les mer om equalizer her. http://www.amobil.no/artikler/na-far-spotify-equalizer/162126
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA