Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva har dere betalt for oppgradering til 400v for ladestasjon i hjemmet deres?

Startet av mr.rs4, søndag 26. oktober 2014, klokken 22:35

« forrige - neste »

Harlex

Sitat fra: Leif1 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:12
Har du noe info om hvordan det ser ut fra før i sikringsskapet ditt og lengde på kabel dit du skal etc?

Helt nytt anlegg (2009) 3x80 A inntak på loftet. Det er trukket 3x 50A til sikringsskap mener jeg. La oss anta at jeg kan bruke ene fasen til 32 A 1 fas punkt til bilen.... det er vel snakk om 10 meter med kabel til ønsket kontaktpunkt. Blir nok utpåliggende......
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

arnljon

Sitat fra: Harlex på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:05
Sitat fra: Harlex på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 18:35
Hva med pris på 230v 32 A 1 fas? Hva har dere betalt for det dere som har det?
Ingen?
Tilbud fra Sønnico i Trondheim kr 10900 inkl mva. Inkluderer 10 meter kabel, 32 amp sikring og jordfeilbryter
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

Harlex

Sitat fra: arnljon på torsdag 30. oktober 2014, klokken 15:41
Sitat fra: Harlex på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:05
Sitat fra: Harlex på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 18:35
Hva med pris på 230v 32 A 1 fas? Hva har dere betalt for det dere som har det?
Ingen?
Tilbud fra Sønnico i Trondheim kr 10900 inkl mva. Inkluderer 10 meter kabel, 32 amp sikring og jordfeilbryter
ok det synes jeg var dyrt...  :o Er det kabelen som er så dyr? I såfall trenger jeg ikke mer enn max 1 meter kabel så er den innenfor garasjen... Så kan jeg bruke skjøteledning hvis jeg skal bruke punktet. Jeg klarer meg egentlig helt greit med 16A men vil nå ha en 32A 1 fas tilgjengelig allikevel....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på fredag 31. oktober 2014, klokken 06:39
Sitat fra: arnljon på torsdag 30. oktober 2014, klokken 15:41
Sitat fra: Harlex på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:05
Sitat fra: Harlex på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 18:35
Hva med pris på 230v 32 A 1 fas? Hva har dere betalt for det dere som har det?
Ingen?
Tilbud fra Sønnico i Trondheim kr 10900 inkl mva. Inkluderer 10 meter kabel, 32 amp sikring og jordfeilbryter
ok det synes jeg var dyrt... Er det kabelen som er saa dyr?

Kabelen er ikke dyr. PFXP 3G10 selger jeg for 80,- pr. meter, det blir en åttehundrelapp for 10 meter. Sønnico tar nok mer, men de har neppe guts til å ta mer enn 1500,- for denne?
Jordfeilautomater (2 moduler) kan leveres for kr. 400,-, bruker de en dyrere variant kan vel denne også komme opp i 1500,-. Veggstikket et par-tre hundrelapper (elektroimportoren.no tar 99,-). Da gjenstår over 7500,- til arbeid og festemateriell...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leif1

Et par tusen for jordfeilbryteren. Er en RCCB-type. Skal føle på likestrømsfeil også.
Dette blir vel påbudt etter hvert antagelig.
Konvertitt fra S til X

Harlex

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:01
Sitat fra: Harlex på fredag 31. oktober 2014, klokken 06:39
Sitat fra: arnljon på torsdag 30. oktober 2014, klokken 15:41
Sitat fra: Harlex på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:05
Sitat fra: Harlex på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 18:35
Hva med pris på 230v 32 A 1 fas? Hva har dere betalt for det dere som har det?
Ingen?
Tilbud fra Sønnico i Trondheim kr 10900 inkl mva. Inkluderer 10 meter kabel, 32 amp sikring og jordfeilbryter
ok det synes jeg var dyrt... Er det kabelen som er saa dyr?

Kabelen er ikke dyr. PFXP 3G10 selger jeg for 80,- pr. meter, det blir en åttehundrelapp for 10 meter. Sønnico tar nok mer, men de har neppe guts til å ta mer enn 1500,- for denne?
Jordfeilautomater (2 moduler) kan leveres for kr. 400,-, bruker de en dyrere variant kan vel denne også komme opp i 1500,-. Veggstikket et par-tre hundrelapper (elektroimportoren.no tar 99,-). Da gjenstår over 7500,- til arbeid og festemateriell...
Akkurat... ::) Men så er det jo det dette med å få ting godkjent da... :-\ Skal forhøre meg litt ang. pris hos de lokale.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

boppus

Sitat fra: Harlex på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:05
Sitat fra: Harlex på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 18:35
Hva med pris på 230v 32 A 1 fas? Hva har dere betalt for det dere som har det?
Ingen?

Jeg betalte 9000,- men det var med ekstra kabel til lys på stolpen, koblet til husets fotocellebryter. Om jeg hadde droppet det jåleriet vil jeg anta 7000,-. 230VAC/32A 1-fas. Kabelen er over 20 meter.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

felix

Jeg kontaktet i dag elektriker, og han prøvde å få meg til å gå for 32a eller mer. Men maks for min bil er jo 16a, og da vil jeg trekker 11 kw. I huset så har jeg inn 40a, dette måtte da opp til enten 50a eller 65a. Jeg tror det vil gå greit med 40a, selv om jeg bruker 1 tredjedel til bilen, lading skjer ofte på natten, og da bruker jeg ikke så mye ellers. Noen tanker om at det kan lønne seg i det lange løp med og øke inntaket til huset? Og om det holder med 40a? Noen som har 40a, og bruker 16a lading på alle 3 fasene?

Tuxedo

Sitat fra: felix på mandag 05. januar 2015, klokken 19:20
Jeg kontaktet i dag elektriker, og han prøvde å få meg til å gå for 32a eller mer. Men maks for min bil er jo 16a, og da vil jeg trekker 11 kw. I huset så har jeg inn 40a, dette måtte da opp til enten 50a eller 65a. Jeg tror det vil gå greit med 40a, selv om jeg bruker 1 tredjedel til bilen, lading skjer ofte på natten, og da bruker jeg ikke så mye ellers. Noen tanker om at det kan lønne seg i det lange løp med og øke inntaket til huset? Og om det holder med 40a? Noen som har 40a, og bruker 16a lading på alle 3 fasene?
Har du IT-nett eller TN-nett inn til huset?  16A 400V er betraktelig mer strøm enn 16A 230V, så hvis du transformerer opp 230V til 400V (dvs. du har IT-nett), så blir 40A hovedsikring fort i minste laget.


petersv

Rød 16A er nok i lange baner. 11kW. Hør med flere elektrikere, bør ikke koste mye da dette er vanlig kabel og stikk. Distanse bestemmer ofte pris.

Olatho

Hvor lenge står bilen parkert, og hvor lite strøm har du når du parkerer, og hvor mye strøm trenger du når du skal dra igjen?

Selv med 11kW lader du jo fra 0-100% på godt under ti timer.

Batteritralla

Sitat fra: Mippen på onsdag 29. oktober 2014, klokken 22:57
Sitat fra: Thomas M på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:59
16A virker å holde for de fleste, selv tenker jeg å prøve det først for så kanskje vurdere en løsning fra transnova når den kommer neste år (Q1 2015).


http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/

3-fase 230V 32A inn   -> Type-2 ladekontakt ut med ~11 kW

Hva vil denne koste?

Bildet viser "Jesus Boksen"

Boksen mange har hørt om men ingen har sett (eller hørt om prisen på)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Tuxedo

Sitat fra: Batteritralla på mandag 05. januar 2015, klokken 23:11
Bildet viser "Jesus Boksen"

Boksen mange har hørt om men ingen har sett (eller hørt om prisen på)
Kanskje du bare ikke er sterk nok i troen?  :D
Anbefaler forøvrig ingen å forsøke å gå på vannet i disse dager.  Mye utrygg is i østlandsområdet; flere som har tråkket igjennom og blitt liggende (en stund).

NegativeElectrode

Jeg fikk tilbud fra Sønnico på ladeboks, og 20A kurs, men uten fremføring av kabel til garasjen for kr 19.938,- Litt dyrt kanskje.

Alternativ til å montere ladeboks:
Per i dag har jeg en kabel på 2,5 mm2 og 230V 16A kurs. Ettersom jeg skjønner kan jeg ha en blå CEE kontakt på denne, men kan jeg da bruke kursen til noe annet som lys og garasjeportåpner? Har testet lading av en Tesla på 13A (Schuko) og kjørt porten ned og opp uten problemer.

Jeg bruker noen ganger høytrykkspyler og andre verktøy men kan fint trekke skjøteledning fra huset til dette.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA