Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva har dere betalt for oppgradering til 400v for ladestasjon i hjemmet deres?

Startet av mr.rs4, søndag 26. oktober 2014, klokken 22:35

« forrige - neste »

Johnny

Det pussige med elbil er at behovet for ladehastighet hjemme, i praksis er omvendt proposjonalt med størrelsen på batteriet. I alle fall virker det slik for meg, uten at jeg har hatt noe annet en TMS. Ikke en gang i løpet av dette første året har jeg hatt annet en rikelig med ladetid på 16A.
TMS og eGolf.

Tuxedo

Sitat fra: Mippen på mandag 27. oktober 2014, klokken 16:22
Men det er vel også anbefalt å lade hurtigst mulig uten å hurtiglade for å beholde kapasiteten til batteriet best. Derfor er det vel kanskje ikke så dumt med for eksempel 32a enfas eller 3 fas? Det er uansett ikke anbefalt å lade mye på schuko pga sikkerhet.
Det er ikke noe poeng å lade hurtigst mulig for å beholde kapasiteten.  Tvert imot er det varme som er Li-batteriets verste fiende, og jo hurtigere lading, jo mer varme genereres det i batteriet (nå skal det sies at Model S har gode kjølemekanismer for batteriet).

Det er fullt mulig (og lovlig) å montere en 32A blå kontakt på en vanlig kurs med 16A sikring.  Da bruker man blått adapter til UMC  og slipper schuko - må bare huske å stille ned ladehastighet til 16A eller mindre første gang man lader (deretter blir dette husket av bilen, basert på lokasjon).

afitch80

Slenger meg på denne jeg og. Vi har 400V 16A i garasjen og det er jeg veldig glad for. Men har kanskje ikke standard kjøremønster. Kommer en del ganger hjem sent på kvelden med lite igjen på batteriet for så og skulle ut på langtur igjen morgenen etter. Da er det veldig fint å lade med 47 km/t. Ikke bare fint egentlig, men nødvendig. Spesielt når vi her i Bergen er ganske langt unna SC'er. Men man må se på eget forbruk. Hvordan bruker man den bilen man skifter ut når man får TMS..

Jeg installere Salto-boks. Altså med type 2 kontakt. Da kan det være et pluss når man en gang skal selge. Ikke bare for TMS, men for de fleste elbiler.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Mippen

Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. oktober 2014, klokken 20:53
Sitat fra: Mippen på mandag 27. oktober 2014, klokken 16:22
Men det er vel også anbefalt å lade hurtigst mulig uten å hurtiglade for å beholde kapasiteten til batteriet best. Derfor er det vel kanskje ikke så dumt med for eksempel 32a enfas eller 3 fas? Det er uansett ikke anbefalt å lade mye på schuko pga sikkerhet.
Det er ikke noe poeng å lade hurtigst mulig for å beholde kapasiteten.  Tvert imot er det varme som er Li-batteriets verste fiende, og jo hurtigere lading, jo mer varme genereres det i batteriet (nå skal det sies at Model S har gode kjølemekanismer for batteriet).

Det er fullt mulig (og lovlig) å montere en 32A blå kontakt på en vanlig kurs med 16A sikring.  Da bruker man blått adapter til UMC  og slipper schuko - må bare huske å stille ned ladehastighet til 16A eller mindre første gang man lader (deretter blir dette husket av bilen, basert på lokasjon).

Du tenker å bruke en blå stikk i stedet for vanlig schuko på eksisterende kurs?
Fremtiden er elektrisk.

Tuxedo


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. oktober 2014, klokken 20:53
Det er fullt mulig (og lovlig) å montere en 32A blå kontakt på en vanlig kurs med 16A sikring.  Da bruker man blått adapter til UMC  og slipper schuko - må bare huske å stille ned ladehastighet til 16A eller mindre første gang man lader (deretter blir dette husket av bilen, basert på lokasjon).
Genialt i sin enkelhet ;)

Snorreholberg

Jeg har montert en 400 V 32 Ampere i fellesgarasjen. Betalte 12.000,- for det. I denne prisen så ligger også en egen strømmåler (som er svindyr for 400V 32Ampere) - 6 meter med 8 kvadrat kabel og en byggsentral (uttak 32 Ampere og 16 Ampere).

Dersom jeg skulle gjort jobben på nytt så skulle jeg droppet strømmåleren - og heller betalt strømmen for alle andre i garasjen (bruker bare strøm til lys ellers - og regningen for fellesstrømmen det siste året har vært på 50 kroner).

Jeg skulle også bare ha lagt 400V 16Ampere - og slik sett sluppet utgiftene til byggsentralen.

Tipper det hadde kommet på ca. 7000,- dersom jeg hadde droppet disse to tingene.

Olatho

Kan ikke si annet enn at det var jævlig billig.
Jeg betalte det samme - eks mva - for en 230V 16A med en type2-boks.

Tuxedo

Sitat fra: Snorreholberg på mandag 27. oktober 2014, klokken 21:41
Jeg har montert en 400 V 32 Ampere i fellesgarasjen. Betalte 12.000,- for det.
Hadde dere da i utgangspunktet et 400V TN-nett som det bare var å koble seg til?  Eller ble det montert en transformator?

sn0le

Støtter forslag om CEE-kontakt (blå industrikontakt) selv om man kun har 16A kurs.
Laget en tråd om det for lenge siden.

Det er sikrere mtp varmgang og brannfare og gir mulighet til å lade med 16A istedenfor "bare" 13A. Det er hele 23% raskere lading. :)

Det beste av alt? Adapteret følger med bilen som standard, og en slik veggkontakt koster ca 100kr. Det er mao ingen unnskyldning for å fortsette å bruke Schuko.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Jeg har 230/400V nett hjemme. Ser ut som sikringene er enfas men kan jeg fortsatt få lagt opp en trefas kurs for eksempel på 16a, eller hva må til?


Når det gjelder å lade med blå industrikontakt, er ikke det egentlig anbefalt å bruke det som nødløsning? Altså det å lade med adapter?
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Lade med skjøteledning er nødløsning.
Teslas blå adapter til UMC er ikke noen nødløsning, men heller mye sikrere enn vanlig stikkontakt (Schuko).
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

hgs

Sitat fra: Mippen på mandag 27. oktober 2014, klokken 16:22
Men det er vel også anbefalt å lade hurtigst mulig uten å hurtiglade for å beholde kapasiteten til batteriet best. Derfor er det vel kanskje ikke så dumt med for eksempel 32a enfas eller 3 fas?

Det du mener her er vel kanskje dersom du lader til veldig høy SOC? Hvis du planlegger slik at bilen er full akkurat når du skal reise er det bedre å lade hurtigere her, siden batteriet da tilbringer kortere tid på "skadelig" høy SOC.
Ved vanlig lading (for vår del 70%) stiller vi tvert imot ned ladestrømmen slik at bilen er ferdigladet rett før vi skal kjøre. Da er batteriet varmt, du slipper økt energiforbruk og begrenset regen, og batteriet har tilbragt lengre tid nær optimal SOC.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Mippen

Sitat fra: hgs på mandag 27. oktober 2014, klokken 23:33
Sitat fra: Mippen på mandag 27. oktober 2014, klokken 16:22
Men det er vel også anbefalt å lade hurtigst mulig uten å hurtiglade for å beholde kapasiteten til batteriet best. Derfor er det vel kanskje ikke så dumt med for eksempel 32a enfas eller 3 fas?

Det du mener her er vel kanskje dersom du lader til veldig høy SOC? Hvis du planlegger slik at bilen er full akkurat når du skal reise er det bedre å lade hurtigere her, siden batteriet da tilbringer kortere tid på "skadelig" høy SOC.
Ved vanlig lading (for vår del 70%) stiller vi tvert imot ned ladestrømmen slik at bilen er ferdigladet rett før vi skal kjøre. Da er batteriet varmt, du slipper økt energiforbruk og begrenset regen, og batteriet har tilbragt lengre tid nær optimal SOC.


Ok :)


Når det gjelder å lade med blått adapter på 16a kurs. Vil ikke jeg belaste kursen 100% da over en gitt tid? Det er vel ikke helt å anbefale... Jeg lader på 16a med leafen min også men det er vel litt sikkerhetsmargin har jeg regnet ut, og gjør det ikke hele tiden. Hvor mange km i timen ca får jeg med 16a og blått adapter?
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Det anbefales vel å ikke belaste 100% på 16A kurs. Jeg går jevnlig over koblingsboks og tilførselskabel til garasjen for å kjenne om det er varmgang.
Ved for dårlig elektrisk anlegg så vil spenningstapet bli høyt, og Teslaen vil justere ned ladehastigheten automagisk hvis det skjer.
Kjører 16A på min kurs for å få 4kW til forvarming istedenfor kun 3,3kW.

Uansett, hvis man vil være på den sikre siden så kan man manuelt justere ned ladehastigheten. Schuko er ikke så trygg, selv på 13A.

Med 16A vs 13A så får man 16km/t istedenfor 13km/t.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA