Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte 12V batteri...

Startet av Cornelius70, lørdag 25. oktober 2014, klokken 09:58

« forrige - neste »

Cornelius70

12V batteriet i min Saxo har nå en hvilespenning på 12,1V etter lading - hvilket vil si at det er modent for utbytting. :P


Så kom jeg til å tenke... :o
12V batteriet i en el-bil brukes jo ikke til å starte motoren, så da faller jo behovet for et batteri med god startstrømskapasitet bort; bruken av 12V batteriet i en el-bil tilsier heller et fritidsbatteri!?


Det første som streifet meg, var at et 12V, 30Ah LiFePO4 batteri fra Alternativ Energi ville være tingen, men det har en maks. kont. strøm på 60A, og det er jo farlig nær hva man faktisk bruker en kald vinterdag - og dessuten vet jeg ikke hva DC-DC'en sier når batteriet er full-ladet, og bms'en til LiFePo4 batteriet kobler bort ladekilden...
Så jeg tror jeg dropper den idéen... :)


Noen som har en mening?
Skulle man søke etter et godt fritidsbatteri, eller bare gå for et standard smf-batteri fra Biltema? :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

TB

http://www.elbil.no/wiki/PSA:Deler

SitatSønnak Superline SB500 er gunstig priset til 796 NOK - rabatt. Det betyr pris ned mot 600 kr avhengig av hvor god en er til å prute.
SB500 testet til godt over 30 Ahr restkapasitet målt etter fastsatt standard med 25A last ned til 10,5V spenning. Dette er det beste mpleresultatet jeg har sett på et batteri i denne størrelsen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA