Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Smart luftfjæring

Startet av PerC, fredag 24. oktober 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

PerC

Hei, flere som har erfaringer med luftfjæring? Har lest i denne tråden men klarer ikke helt å bestemme meg, luftfjæring er det siste tilvalget som jeg vurderer før jeg sender inn bestillingen min. Som jeg ser det nå heller det i 70/30% favør å ikke velge det. Hvor mye lavere er Tesla model S i forhold til en helt "vanlig" bil?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12330.75.html

Nasse

Ikke engeng tenk på det. Luftfjæring er et must...

Har ennå ikke pratet med noen som er fornøyd uten. Bilen oppfører seg helt annerledes i 100 km/t og oppover.

finn_roen

Jeg har ikke luftfjæring på min bil, syntes det fungerer meget bra, har ikke prøvd Tesla med luftfjæring så jeg vet heldigvis ikke hva jeg går glipp av.

PerC

Ser at uten luftfjæring har men en bakkeklaring på 14,4 cm og det er vel ganske normalt på de fleste biler. Ser ikke helt når eller hvor ofte jeg jeg kan få behov for å heve bilen til 16,3 eller senke til 12, men det kan jo hende. Dette blir ikke en lett avgjørelse men den må jo tas i løpet av morgendagen... ::)

Nasse

Vel, du kommer kun til å angre på det du ikke tar med  ::)

Søk litt på forumet her - det er mange som har prøvd begge deler og har klare meninger.
(Hint: De liker luftfjærer...)

Nasse

Og, laster du bilen opp - sørger luftfjærene for at bilen fremdeles er i vater.

Inn og ut av en del parkeringsanlegg har jeg valgt å bruke høy innstilling - men vet ikke hvorvidt det var nødvendig...og er glad jeg ikke fant det ut ::)

Har en skogsbilvei som jeg av og til kjører, og der trengs nok luft ja.


Men stort sett handler luft om komfort, og ikke nødvendighet.

PerC

@Nasse Da er det gjort, det BLE luftfjæring. Merkelig hvor fort man kan skifte mening  ;D, men etter et lite dypdukk i forumet her ser jeg at de aller fleste anbefaler luftfjæring. Gjort er gjort, nå er det natta og kan bare glede meg til vår/sommer 2015  :)

GOS

Sitat fra: Nasse på fredag 24. oktober 2014, klokken 23:53
Ikke engeng tenk på det. Luftfjæring er et must...

Har ennå ikke pratet med noen som er fornøyd uten. Bilen oppfører seg helt annerledes i 100 km/t og oppover.

Dette er tull. Jeg har ikke truffet en som ikke er fornøyd med stålfjærer. Disse er mer enn komfortable nok, og vil vel normalt også være vel så sportslige som de med luft. Har selv ikke angret ett sekund på at jeg droppet luftpakken og har så langt ikke truffet andre med stålfjærer som er misfornøyd med det valget. Bilen min oppfører seg fint i det doble av norske motorvei/landevei hastigheter.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Nasse

Sitat fra: PerC på lørdag 25. oktober 2014, klokken 00:37
@Nasse Da er det gjort, det BLE luftfjæring. Merkelig hvor fort man kan skifte mening  ;D, men etter et lite dypdukk i forumet her ser jeg at de aller fleste anbefaler luftfjæring. Gjort er gjort, nå er det natta og kan bare glede meg til vår/sommer 2015  :)

Tror ikke du vil angre:-)

Og GOS, jeg snakket senest i går med en som hadde testet siste skrik med og uten luft - med samme dekkoppsett - og likte ikke stål når farten kom opp i litt over 100 (merket best forskjell da). Noen klager også på lyd. Men alt er nok smak og behag.
Håper du fortsetter å være fornøyd med stål!

toppi

Jeg har tidligere gitt gode grunner til å droppe dobbeltlader, skinn, og pano, om ikke pengebingen er ubegrenset.
Gratulerer med valg av luftfjærer. Det er så komfortabel å kjøre med, du hadde angret ved hver en ujevnhet i veien, som det jo er en del av her til lands.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Philip Marlowe

Det som jeg er imponert over er at etter siste softwareoppdatering, så husker bilen hvor den skal heve seg.  ;D
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Hyperstress

Nok en gang kommer det unyanserte uttalelser fra personer som ikke aner hva de snakker om. Denne bilen fungerer meget bra med stålfjærer, og jeg har akkurat finalized min andre bil med stål etter å ha gjort sammenligningstest mellom begge deler.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 25. oktober 2014, klokken 08:51
Nok en gang kommer det unyanserte uttalelser fra personer som ikke aner hva de snakker om. Denne bilen fungerer meget bra med stålfjærer, og jeg har akkurat finalized min andre bil med stål etter å ha gjort sammenligningstest mellom begge deler.
Og jeg har finalized min andre bil med luft etter å ha gjort sammenligningstester mellom begge deler.

Smaken er som baken. Jeg ville ikke kjøpt bilen i det hele tatt med stålfjæring. Forskjellene blir mest tydelige på langkjøring.

Hyperstress

Godt mulig luft er bedre på langkjøring og i høy hastighet, men mitt poeng er at det ikke er et MUST slik Nasse kaster ut her. Jeg kjører 23mil t/r jobb i høy hastighet, og bilen er både komfortabet og oppfører seg bra.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

petersv

Tror vi kan si det sånn her jeg; bilen er (stryk det som ikke passer) drit/bra med/uten luftfjering. ;)

Jeg hadde luft, veldig bra det, men brukte ikke hevefunksjonen ofte. Vedlikeholdsutgiftene på sikt er unektelig høyere med enn uten, det er ikke å komme unna, men man kan helt sikkert bygge om fra luft til stål hvis man vil (usikker på om det er billigere enn å bytte luftbelger/kompressorer/slanger dog.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA