Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS 21" pirelli vinterdekk fra tesla

Startet av Øggen, fredag 24. oktober 2014, klokken 22:50

« forrige - neste »

Øggen

Det er nå mulig å bestille 21" vinterdekk på felg hos Tesla for den nette sum av 35000.
Verdt det??

MrGekko

Prismessig: Ja (til å være originalhjul)
Utseendemessig: JA
Komfortmessig: Kan diskuteres

Jeg har hele tiden tenkt å gå for 20" (245/40-20) m/kontinentale vinterdekk.

Dette skal nå revurderes etter at 21" originalhjul ble et alternativ :)

jkirkebo

Sitat fra: Øggen på fredag 24. oktober 2014, klokken 22:50
Det er nå mulig å bestille 21" vinterdekk på felg hos Tesla for den nette sum av 35000.
Verdt det??

Hadde man enda kunnet fått Nokian R2 i 21" så ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lurium

Ref:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/kritikk-mot-teslas-vinterdekk-men-naa-blir-bilen-skodd-for-norske-forhold/a/10105512/

"Pirelli-dekket er et såkalt kontinentalt vinterdekk."

"- Nordiske piggfrie vinterdekk er normalt mye sikrere enn et kontinentalt vinterdekk. De nordiske dekkene takler mye bedre ekstreme føreforhold som vi kan oppleve i Norge, Sverige og Finland, blant annet med vann på snø og is. De kontinentale dekkene er nærmest laget for barkmarkskjøring, gjerne i litt høyere hastigheter, sier produktsjef for personbildekk, varebil- og SUV-dekk i Nokian, Fredrik Hauge."


Med andre ord 21 tommer og helårsdekk... ja det kan bli artig hvis man kommer på et sted med underkjølt regn :)

Muffinman

#4
Felgstørrelsen har vel ikke så mye å si, men enig i at kontinentale vinterdekk kan være et uheldig valg den dagen man seiler i vei på blankisen.

Usikker på om Nokian lager kontinentale vinterdekk, men om de lager kun nordiske må man ta det i betraktning når man vurderer uttalelsen fra Hauge.

EDIT: Uansett er 35.000 en rimelig måte å skaffe seg et sett 19" til senere vinterbruk og et sett 21" til sommerbruk. Det skulle vel bli omkring 44.000 å ta bilen på 21" og kjøpe et sett 19" med Pirelli i tillegg, i forhold til å ta biln på standard 19" og kjøpe et sett 21" med Pirelli som vil koste 35.000. Det blir en del sjonglering med dekk riktignok. Enten salg eller slite ut selv.

bull

Som nevnt i siste kommentar her så kan man altså få orginale tesla hjul på både 19" og 21" for den nette sum av 35000. Spørs om jeg må sende en mail til tesla å bytte 21" til 19" og legge til 21" vinterhjul heller :D

darthy001

@Muffinman og @bull

Men hvis man ønsker 21" på sommer og 19" med Nokian R2 så lønner vel ikke dette seg? Min hadde blitt 14300NOK billigere med dette trikset, men da må jeg jo også kjøpe to sett ekstra med dekk, bytte og eventuelt selge de medfølgende dekkene!? Er det virkelig noen etterspørsel etter disse dekkene?

Mener jeg har lest her at bare Nokian-dekkene koster ca10000NOK, og regner med at 21"-dekk ikke akkurat er billigere!?

Alt var så mye enklere når P85D var nesten uten valg :o

darthy001

Hvilke 21"-dekk har forresten P85+ blitt levert med i Norge som standard?

Muffinman

Sitat fra: darthy001 på lørdag 25. oktober 2014, klokken 18:34
Men hvis man ønsker 21" på sommer og 19" med Nokian R2 så lønner vel ikke dette seg? Min hadde blitt 14300NOK billigere med dette trikset, men da må jeg jo også kjøpe to sett ekstra med dekk, bytte og eventuelt selge de medfølgende dekkene!? Er det virkelig noen etterspørsel etter disse dekkene?
Skal man tenkte økonomi må man vel satse på å slite ut dekkene som følger med selv. Da blir det 21" Pirelli sommerstid en eller to sesonger, og 19" GY i evigheter  :P

Men uansett, poenget er at 35K for 21" m/Pirelli er rimelig, og at man får "mye" for pengene ved å velge dette sammen med 19" originale sommer. Anvendeligheten av dette "mye" er dog ikke optimal.

jkirkebo

Sitat fra: darthy001 på lørdag 25. oktober 2014, klokken 18:35
Hvilke 21"-dekk har forresten P85+ blitt levert med i Norge som standard?

Michelin Pilot Sport PS2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bull

@darthy001 Jeg tenker at jeg kan slite ut hjulene som de er først. Så bytte om permanent :)

lurium

Ja med P85D så sliter du de nok fort ut. Men før du velger 21 bør du sjekke dekkprisene. Da forstår du fort hvorfor enkelte av oss velger å kjøre på 19-20.

Selv kommer jeg til å gå for PH Turbin 2 19 felg på sommer på min P85D.
Da har jeg råd til å gi på litt uten å blø ut ørene i dekk kostnader.

Som dekk1 kompisen min sier "Tesla spiser dekk!".

21 tommer dekkbytte kommer fort på 18-20 lapper for kvalitetsdekk.

Muffinman


lurium

#13
Ja 3x var kanskje litt mye, mer 2,5x. Men kjapt søk på dekkonline.com viser jo bildet.

Michelin Pilot SPORT PS2 Michelin Pilot SPORT PS2 245/35 ZR21 ZR RF mit Felgenschutzleiste (FSL)
245/35 ZR21 ZR RF med felgbeskyttelseslist (FSL)
Pris 21' =  3269 x 4 = 13 lapper + omlegging og frakt.

Dunlop SP SPORT 01 A Dunlop SP SPORT 01 A 245/45 ZR19 98Y mit Felgenschutz (MFS), *
245/45 ZR19 98Y med felgbeskyttelse (MFS) *
Pris 19' = 1640 x 4 = 6 lapper + omlegging og frakt.

Falken Azenis FK453 Falken-Ohtsu Azenis FK453 245/40 ZR20 99Y XL mit Felgenschutz (MFS) BSW asymmetric BSW
245/40 ZR20 99Y XL med felgbeskyttelse (MFS) asymmetric
Pris 20' = 1937 x 4 = 8 lapper + omlegging og frakt

Muffinman

Prisene varierer nok en del, kjøpte PS2 hos dekkonline for ca. 2450 pr stk i sommer. Da lå de fleste kvalitetsdekkene derfra og opp til ca. 3000.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA