Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbil - Nok en 'hvilken skal vi ha' tråd.

Startet av valvolainen, fredag 24. oktober 2014, klokken 03:23

« forrige - neste »

elektrolux

I ditt tilfelle ville jeg valgt nettop Zoe på grunn av lademulighetene den har. Ingen andre biler tilbyr så fleksibel og rask lademulighet, og den har også markedets beste rekkevidde. ( Utenom Tesla selvfølgelig )

Hva slags stikk har du på jobben? Kun 16A Schuko IT nett? eller finnes det 400V TN som mange industriområder er utstyrt med?

Er det kun 16A IT nett kan du umiddelbart lade med 10A eller i alle fall 8A og fylle på med 10-15 km/t.  Det betyr at du kun trenger lade 2 timer før du har rekkevidde nok til å komme deg hjem om du starter med fulladet batteri hjemme.

Vi har allerede ladet Zoe med 16A fra 230V IT med IT/TN omformer utviklet i Tyskland, og skal teste ut prototypen de neste ukene for å se om denne omformeren fungerer for daglig bruk. Da er du plutselig oppe i 25-30 km/t ladehastighet, eller samme som de andre bilene du nevner og trenger kun lade 1 time for å rekke hjem.

Har du 400V på jobben, eller langs ruten din et sted, trenger du kun 5-10 min ladestopp, så er hjemturen sikret. Akkurat tid for en kaffe på en kafe' med 400V stikk.  ;)

Og så dukker det jo opp type 2 ladestasjoner overalt for tiden, noe Zoe utnytter maksimalt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

valvolainen

Tja, lademuligheter overalt er vel og bra men gjelder ikke de 230 dagene i året jeg kjører på jobb. Stoppe for kaffe er trivelig det, men ikke de 230 dagene jeg skal til og fra jobb.

Har 230V TN nett på jobb går jeg ut fra, siden dette bygget ikke er altfor gammelt.
Forhandler var klar på at det overhodet ikke var mulig å lade på schuko uavhengig om det var TN eller ei.

Kanskje jeg skulle gå til en annen forhandler og be om å få låne bilen på jobb. Kunne testet en vanlig schuko ->type2 kladd der.  Har 22kw ved en annen avdeling hos oss som ligger et sykke unna jeg kan nødfylle hvis det ikke fungerer. Som sagt så likte både jeg og kona bilen veeeldig godt.

Sitat fra: elektrolux på fredag 24. oktober 2014, klokken 14:07
Vi har allerede ladet Zoe med 16A fra 230V IT med IT/TN omformer utviklet i Tyskland, og skal teste ut prototypen de neste ukene for å se om denne omformeren fungerer for daglig bruk. Da er du plutselig oppe i 25-30 km/t ladehastighet, eller samme som de andre bilene du nevner og trenger kun lade 1 time for å rekke hjem.

Hva størrelse er det på din trafo elctrolux?

tinker

Sitat fra: valvolainen på fredag 24. oktober 2014, klokken 14:16
Forhandler var klar på at det overhodet ikke var mulig å lade på schuko uavhengig om det var TN eller ei.

Det er jo rett og slett direkte feil. Du får jo til og med kjøpt schukokladd fra Renault...
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

torlie

"Renault er det eneste merke som inkluderer sjekk av el. anlegget og montering av Wallbox/hjemmelader (1). Easy Charge versjonene leveres med ferdig installert Wallbox/hjemmelader (3,6 kW ladeeffekt). Supercharge versjonen leveres med ferdig installert Wallbox/ hurtiglader (11 kW ladeeffekt). Laderen vil bli installert av en kvalifisert tekniker fra vår samarbeidspartner (transformator installeres også dersom det er nødvendig)."

Kan du ikke høre med Renault om de kan innstallere en supercharger 11kW både hjemme og på jobben din? Så sant dette er ok for din arbeidsgiver og du har planer om å jobbe der noen år fremover burde det la seg løse uten en avskrekkende pris.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

valvolainen

Da er vi jo på nett med gang i skoeske og 2-3 kg  :)
Lader den med 16-ish A i tillegg er det jo gull.

Hadde vært glimrings om TN hadde fungert, da vi nok har det på jobb og jeg er bombesikker på at vi har det hjemme. Ringer netteier og spør nå.
Klarer vi en slik a->b pendling er jeg fornøyd og går for en renault.

Jeg kan nok ikke få laderen på jobb, selv om jeg kanskje kunne klart å grine meg til det, har vi kun et fåtall ladeplasser, og skulle jeg plassere navnet mitt på en av dem ville det nok blitt misnøye blant de andre elbillistene. De er alltid fulle. (Jeg er alltid tidlig på jobb) Og så er det flere schukostikk i parkhuset ved siden av som jeg kan benytte hvis jeg skulle komme for sent en dag.

Flips

Sitat fra: valvolainen på fredag 24. oktober 2014, klokken 14:16
Forhandler var klar på at det overhodet ikke var mulig å lade på schuko uavhengig om det var TN eller ei.
Det er ikke sant. Har selv ladet Zoe på TN-nett med Renaults egen Schuko-kabel. Ingen problemer.

elektrolux

Sitat fra: nime01 på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:53
Hva slags pris snakker vi om for denne kladden/omformeren?

400V stikk krever en egen kladd/boks hvis jeg har forstått det rett?

Vi må vurdere om den skal bygges som en komplett og justerbar semiportabel ladekabel med kladd, eller som en ren IT/TN omformer som krever en ladekabel i tillegg. Sistnevnte er estimert til 10 000 kr.

Vanlige 400V stikk krever et styrekort og rele mellom stikket og bilen. F.eks vår egen B3200S som gir opp til 22 kW lading fra 32A 400V stikk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elmer71

Sitat fra: valvolainen på fredag 24. oktober 2014, klokken 09:51
Meget mulig jeg satt litt knotete i leafen, skal prøves skikkelig til uken.

Jeg venter på en nybestilt Leaf, og er svært spent!  :) Vi valgte Leaf av flere grunner-to av de var at Leaf kunne vi få veldig raskt, og at ejg syntes Leafen var bedre å kjøre og stillere i kupeen enn Kia Soul.
Jeg er spent på hva du sier etter å ha prøvd Leaf-lykke til!  :)
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

svingen

#24
Sitat fra: valvolainen på fredag 24. oktober 2014, klokken 14:51


Jeg kan nok ikke få laderen på jobb, selv om jeg kanskje kunne klart å grine meg til det, har vi kun et fåtall ladeplasser, og skulle jeg plassere navnet mitt på en av dem ville det nok blitt misnøye blant de andre elbillistene. De er alltid fulle. (Jeg er alltid tidlig på jobb) Og så er det flere schukostikk i parkhuset ved siden av som jeg kan benytte hvis jeg skulle komme for sent en dag.

Samme er det på jobben til kona,og stort sett leaf eller tessla leaf ene blinker på 2 av 3  (så over 60%)alltid og tesla folk tviler jeg på kjøre over 25 mil hver  vei hver dag veldig få ladeplasser men kona trenger normalt ikke å lade heldigvis kun 7 mil tur/retur,på jobben vår  er det ikke problem med strøm/parkering alle får det egen parkering  med strøm og her lader og veldig mange og dem kjører ikke langt, men det som går igjen er "er jo gratis å lade og grei og ha nok strøm" tipper hvis du sjekker hos deg er der samme sak,kan lage mail liste og sende mail så kan dere bytte plass i lunsjen Dem trenger jo bare noen timer får å toppe batteriet 90% som kjører kort og bare vil ha gratis strøm. Det Gjør dama på jobb de gangene hu må ha strøm :-)
Blir litt oppgitt over den "snylte" kulturen der ute som ødelegger får dem som må lade
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

valvolainen

Da var leaf prøvekjørt.

Merker at jeg ikke er komfortabel med setene / sittestillingen min. Setet må helt i bakerste hakk, og justeres helt ned. Selv da står rattet i veien for instrumentpanelet slik at den raden med prikker som viser forbruk ikke er synlig i det hele tatt. Den ble noe bedre å kjøre etter noen mil enn først antatt, men setene trakk ned. Jeg fant meg ikke helt til rette i dem. Rattet ble stående for lavt og for langt frem.

Ellers gikk det 56% batteri på vei til jobb idag, med 21 grader i bilen, A/C av, vifte på manuell, men det var varmt idag, 12-15 grader ute. Snittet landet på 148w/km. Det var endel vind idag, dette merkes godt i bilen. CC fungerte ikke, og hele turen ble foretatt i 'eco'. Vanskelig å holde farten bein, det hadde nok vært enklere uten eco da pedalen blir litt mer responsiv. Cc kommer nok til å være påskrudd det meste av tiden, så dette henger jeg meg ikke opp i. Snitthastigheten er jeg usikker på, men den varierte nok fra 80 til 105, mest i 95-ish. Siste mila var det 'hurtiggående kø' med lite variasjon, så det var nok bra for forbruket. (40-50km/t.)
Etter fullading på jobb gjorde jeg motsatt. Plottet inn destinasjonen på gps'en, og gav jernet. Da jeg var kommet halvveis, 45km, hadde jeg 55% igjen av batteri. Fortsatte likegodt i 120 (på speedoet, reel fart et sted rundt 105-110?) og kom frem med forbruk på 210w/km og 9% batteri igjen.
Skjermen / navien var vel også omtrent som forventet. Ikke noe som stikker seg ut, lav oppløsning - men responsiv. Små bokstaver gjør det vanskelig å plotte inn destinasjoner i fart. (kanskje ikke lov heller?). Lysstyrken var også behagelig. Da jeg plukket opp bilen igår lurte jeg litt på hvordan i allverden man skal huske å skru på baklysene. Vi er vant med helautomatikk, og på den gamle bilen vår er det jo alminnelige 'gammeldagse' kjørelys der langlysene ikke fungerer før du skrur på lysbryteren. Dette er en god påminnelse. Da jeg satte meg inn i bilen idag derimot skjønte jeg at det ikke kommer til å bli noe problem, da det kjørelyset bilen har er kun ment for at møtende trafikk skal se deg. På med nærlysene og disse ledlampene var gode. Deilig hvitt lys som lyste opp veien meget bra. Langlysene derimot var dårlige, og siden nærlysene ikke går av når langlysene går på blir man blendet av de skarpe ledlysene rett fremfor deg mens langlysene i gulaktig halogen kaster skygger litt lenger frem.

Bilen innbyr ikke til aktiv kjøring, men det er vel heller ikke meningen. Vekten i bilen kjennes godt, men godt balansert, uten at jeg prøvde noe rallykjøring virker det som at bilen ikke er ekstremt understyrt. Sannheten kommer vel på glatta.

Alt i alt opplevde jeg dette som en helt grei bil, kjedelig er vel et beskrivende ord.
Siste ord er ikke sagt.

valvolainen

Da har vi vært en runde med e-Golf også.

Fra det øyeblikket man setter seg inn i bilen - dette er en klasse opp fra nissan.
Sittestillingen er veldig god, rattet kan justeres godt opp, og setene er kjempegreie.
Den største visuelle forbedringen (jeg likte og la merke til) er i dataskjermene. Disse har skikkelig oppløsning i golfen, og skriften er sylskarp. Smart å dra frem menyene på touch skjermen når hånden nærmer seg, men la de være usynlige ellers. Et flott instrumentkluster var også hyggelig å se i en elbil. Kunne med glans hatt et prosenttall av restkapasiteten, men forbruksmålingene er detaljerte nok. (etter start / etter lading / langtids ), og man får vel efaring med forbruket etter hvert, uansett hva gjettometeret måtte si.

8 mil pendling til jobb, og her kommer den skikkelig deilige ACC til sin rett. legger CC på 100 og flyter avgårde til jeg treffer en trailer. Da legger den seg rett bak. Hvis traileren går for sent, kan jeg bare blinke ut til siden, og bilen begynner umiddelbart å jobbe med å nå 100km/t igjen, selv om jeg enda ikke har svingt ut i andre feltet. Smart!
En mil før jobb blir det ganske tett kø. Bilen følger dette eksemplarisk, og bremser lydig opp bak bilen foran. Hvis jeg slipper å stoppe, trenger jeg ikke røre pedalene. Hvis bilen stopper, så må nudge bittelitt i gassen før den gjenopptar forfølgelsen av bilen foran. jeg kan ikke forestille meg at dette kunne fungert noe bedre. På et tidspunkt dro jeg opp instruksjonsboka midt i tetteste køen og satt og bladde litt mens bilen hinket fremover. Snittforbruk 170w/km, uten ac, våt vei og med cc på 90-100. 23 grader i bilen.
På vei hjem igjen la jeg bilen i 110 og fulgte strømmen. Tørr vei, 8 grader. Etter 6mil økte jeg til 120, og tok 2mil i denne hastigheten. Snittfart etter 10 mil var 81  (kø i en mil) og snittforbruk var 180 w/km. 24 grader i bilen. Snittforbruket hadde vært drastisk lavere hvis jeg hadde satt ned hastigheten til 100 istedenfor å øke den til 120. Hadde 1 mil i rest etter ti mil på veien med hard pedal, t-skjortevær og høy musikk.

Har ikke prøvd noe eco program. Vinterdekkene var premium piggfrie, 195mm brede.

Stereoanlegget var kjempekurant, litt grøtete med heavy metal på høyt volum, men det var standardanlegget, og det fungerte fint.
Lysene var skikkelig skarpe, både nærlys og fjernlys.

Dette var en hyggelig opplevelse, desverre er det lang leveringstid, ellers hadde kanskje avgjørelsen vært lettere?
Tipper VW mister litt salg på dette, og håper konsernet skjønner dette. Alternativet til en e-golf er ikke en vanlig golf.

Tilbake i tenkeboksen.

Vind

Det ser ut som du likte e-Golf - og det er jo ikke vanskelig.  Men har du prøvd i3?  Når du står i kø på motorvei så styrer den også - i tilegg til ACC - det blir man ganske avhengig av ;-)

+ for Golf = Pris, ACC, litt mere plass
+ for i3 = Beste el bil kjøreegenskaper, ACC og kø assistent, Sprek design
- for i3 = litt mindre plass enn Golf, alle liker ikke designen, noe dyrere

Rekkevidde, lademuligheter osv. er omtrent likt for disse - selv om du nok greiere å tyne noen få km mer ut av en i3 - samt at den lader raskere.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Cowboystrekk

Har forstått det sånn at eGolf generelt har bedre rekkevidde enn i3? Ulemper som plass i bagasje og en passasjer mindre, ikke mulighet for skikkelige vinterdekk pga snodig dim (dyre dekk når de skal byttes). eGolf sliter med leveringstid, men om jeg skulle hatt en elbil nr 2 ville jeg valgt den.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Vind

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 30. oktober 2014, klokken 14:42
Har forstått det sånn at eGolf generelt har bedre rekkevidde enn i3?
I utganspunktet har Leaf, e-Golf, i3, Kia alle omtrent lik rekkevidde.  Har ikke erfaring med Kia, men i3 har litt lengre rekkevidde enn både Leaf og e-Golf.  Grunnen er at den er lettere - og har mindre forbruk, samt varmepunpe (noe ikke alle Leaf har og ingen e-Golf enda)

Men vi snakker om kilometer og ikke mange mil i  forskjell.  For daglig bruk betyr det lite - og for langpendling er det jo bare Tesla som gjelder allikevel.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA