Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Unormal dekkslitasje????

Startet av olaover1, torsdag 16. oktober 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: Hrafn på mandag 20. oktober 2014, klokken 16:45
2112 og 2212 - betyr det ikke at du har fått dekk i 2014 som var produsert i mai 2012 ? Kan det være riktig ?
Det har ikke noen betydning om de er lagret riktig. Uansett ville bare gummien blitt hardere og ville gi dårligere egenskaper men mindre dekkslitasje, så alderen her er ikke årsaken bortsett fra at det kan ha vært en dårlig serie.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

Nye dekk holder seg ny i 5 år hvis de lagres riktig, kjølig og mørkt.
Fremtiden er elektrisk.

olaover1

Ser ikke ut til at lønner seg å klage til byttdekk.com heller. Som et plaster på såret skulle jeg få 10% avslag ved kjøp av 2 nye. Synes det er litt for dårlig jeg da men....??
Er det noen her som har erfaring med dette dekket da? Ser det får mye skryt i tester
http://www.byttdekk.com/dekk/goodyear/goodyear_efficientgripperformance/#item=52480
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Thomas Parsli

Nå sier jo Hankook selv at dekkene slites fort ("Wear" på Performance-tabellen, http://www.hankooktire.com/global/passenger-cars-tires/hankook-ventus-s1-evo2-k117.html
) og dekkene er sportslige så jeg er ikke så overrasket over at de bare holdt 20.000km

Forskjellen på 2012 (bakdekkene) og 2013 (fordekkene) forklarer også greit med at de ble så fort nedslitt at 2013-modellen fikk en gummiblanding som holder lenger...
Men jeg tipper 2012-dekkene sitter langt bedre på tørr asfalt ;)

Jeg har god erfaring med Bridgestone Ecopia EP150 på vår Leaf, de holdt to sesonger (~53.000km totalt) og kan til nød brukes en sesong til (litt dårlig drenering på sidene, bra midt på dekket).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Råde

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 17. oktober 2014, klokken 18:40
Det er vel syting i nesten alle trådene der nå...

* Bilen viser seg å falle i pris
* Tesla driver innovasjon
* Gamle biler kan ikke oppgraderes til nye biler
* Biler som er i produksjon kan ikke avbestilles (så man får D-modellen) uten at man taper depositum
* Tesla lyver (bruker samme norm som resten av bransjen) om effekten på nye modeller, så effekten på gamle virker nå lavere
* Nye sikkerhetsfunksjoner gjør den "gamle" modellen usikker/ubrukelig


Thomas

Spot on!!! (Knegg knegg)
e-Golf | X75D

olaover1

Takker for tips Thomas Parsli:) Tar gjerne i mot flere dekk anbefalinger.
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Råde

Har selv kjøpt inn goodyear efficientgrip performance etter anbefalinger i e-Golf forumet. Har 225/40-18, men har bestilt bil med varmepumpe så jeg har av naturlige grunner ikke prøvd enda.

Dekket fremheves som stillegående, med godt grep og lav rullemotstand, selv i den dimensjonen. Fikk etter mye ringing rundt en pris på 6000,- ferdig på felg.
e-Golf | X75D

leaf-newbe

bare for å være sikker på at jeg ikke har misforstått det hele.
senario er føgende.

du har en Leaf (års modell?) hvor langt har den gått totalt?
du har selv satt på disse dekkene og kjørt kun en sesong (det vil si kun kjørt en sommer)
du har kjørt 20000km på dette dekksettet uten å ta av dekkene eller byttet om fram og bakdekk (eventuelt at det ikke er gjort på service) veldig vanlig at en rokerer om for og bak hjul om hjulene tas av på service.
hva er ditt snitt forbruk?

i så tilfelle ville jeg tippe på at bremsene henger på på bakhjulene. (har du sjekket slitasje på bremseskiver og klosser? er slitasje lik foran og bak?)

på min forige bil hadde jeg problemer med at bremsene på et av bakhjulene hang på. noe som resulterte i flere ting.

dekket på dette hjulet var ca dobbelt så mye slitt som det andre bakhjulet. bremseskive og en av klossene var mere slitt en den andre siden. i tillegg hadde jeg lagt merke at snitt forbruket på diesel hadde økt fra ca 0,46 til 0,67.

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Thomas Parsli

Her er det snakk om billig-dekk som jeg har sett andre også klager på (utslitt etter 15.000km).
Tror ikke dette skyldes noe annet en dårlig "thread wear", noe som sannsynligvis har vært et kompromiss for å få godt grep.

Bremser som henger merker man godt på en elbil...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

olaover1

Leaf-newbe.
Dette er en 2013 mod. Levert ny fra nissan leverandør okt 2013.
Kjøpte et sett med nye felger og dekk som ble satt på rundt april i år. Kjørt kun 1 ses. (denne sommer)
Kjører mye så kjørt ca 20000 km. Bilen er nå gått 26500km. Ikke byttet om denne ses.
Merka godt forbuket økte da jeg satte på disse til ca 1,74.
Normal slitasje på klosser og skiver.
Har nok bare vært uheldig med dekkvalget, men de så jo grei ut på "papiret" da jeg bestillte.
Trodde ærlig talt at ett dekk til 1100 kr stykket skulle holde lenger enn 20 tusen km da jeg aldri har opplevd maken selv på langt billigere dekk brukt på langt mer motorsterke biler. Og dette var til og med på bakhjula. Ja man lærer tydeligvis noe nytt hver dag. Aldri mer Hankook. Satser på et annet merke neste sesong.
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

valvolainen

#40
Nå vet jeg ikke om det er slike dekk, men performance dekk slites mye fortere enn vanlige premiumdekk. mye mykere gummiblanding som gjør bilen fantastisk å vrenge rundt hjørner og stopper på en femøring. Prisen er høyere dekkslitasje.

Edit: Av en eller annen grunn så jeg ikke bildet i post #1 (!)
Det blir jo noe annet. På leafen er det jo famdekka som gjør absolutt alt, bakdekka dilter bare etter.
Hvis bakdekkene er jevnt slitt ned begge to skjønner jeg ikke stort.
Da kan jo ikke bremsene henge på, og om de gjør er det bare å ta en lang tur og kjenne med lanken på felgen om den er varm. Ellers regner jeg med at du prøvde å dreie hjulene ved bytte? eller stod brekket på kanskje. Jekk opp og prøv og drei.

At to av dekkene du har fått skulle være dårligere enn de to andre virker veldig usannsynlig?

Kvikken

Mente det stod i avisen i sommer om bander som dro rundt og slipte ned dekk hos folk for å øke omsetningen hos dekkselgere. Hvorvidt det var en aprilsnarr husker jeg ikke men det hørtes i grunn slik ut så det må nok ha vært det hehe :P

Bare kom på det når jeg så disse bildene.

Thomas Parsli

Sitat fra: valvolainen på fredag 24. oktober 2014, klokken 21:42
At to av dekkene du har fått skulle være dårligere enn de to andre virker veldig usannsynlig?

Ikke når fordekkene er produsert et annet år en bakdekkene -og Hankook har gjort store endringer på dekk før.
Det flere som klager over Hankook dekk som slitens helt ned på 15-20.000km så jeg er vel heller overrasket over at fordekkene ikke er nedslitte...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

valvolainen

Slitasjen på en slik bil er vel omtrent dobbel på fremdekkene??

Thomas Parsli

Ikke ved relativt normal kjøring.
Jeg synes Leafen inviterer til raskere kjøring, ikke "burning" som sliter ned  forhjulene.

Det er klart at forhjulene generellt slites mer enn bakhjulene (både ved bremsing og svinger), men forskjellen er ikke så stor som man skulle tro.

Jeg skal ta biler av dekkene på vår vil når jeg bytter, men sist jeg sjekket var det ikke store forskjellen foran og bak. Jeg ser slitasjen først og fremst på sidene (Bridgestone Ecopia EP150 med ~10% høyere lufttrykk enn anbefalt) hvor de nå drenerer dårligere enn jeg skulle ønske.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA