Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mange selger P85 på feil grunnlag...

Startet av Nasse, onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:51

« forrige - neste »

Nasse

Neida Mosbergvik, jeg kan knapt tenke meg en diskusjon som passer bedre med intensjonen med denne tråden  8)

Jeg tror Tesla har bæsja på leggen mtp de nye oppgitte motoreffektene:

- for nye S60D og S85D er det tilfelle. Begge er oppgitt med 380 Hk, men med helt ulike tider for 0-100. Dette er rart, for jeg er rimelig sikker på at motorene er identiske i de to modellene. For S60D og S85D er de nye effekttallene villedende.
- det meste tyder på at nye P85 er lik den gamle P85 effektmessig. Den har fremdeles samme aks fra 0-100. Men nå oppgis motoreffekt.
Teoretisk minimum makseffekt er ca 408 Hk. Oppgitt effekt har tidligere vært 421 Hk, altså kun 3 % mer enn teoretisk minimumseffekt.
Jeg tror den nye P85 er lik - men er åpen for at det er ny giring på motoren, og at batteri-inverter nå kan gi mer effekt, altså at de har endret effektkurven.
Tror likevel dette er usannsynlig gitt at både aks 0-100 OG toppfart er lik som før. Derfor tror jeg effekttallene for P85 er villedende.

gitt de to overstående, samt våre spekulasjoner og regneøvelser, sier meg at sannsynligheten for at reell effekt fra P85D er 691 Hk er minimal.

Og jeg er rimelig sikker på at 490 Hk er nærmere sannheten enn 691 Hk.

Pokker at jeg ikke kan vedde med Mr. Musk - feks om en P85D  :P

Mosbergvik

Ah, det var du som starta tråden - in the clear:)

Eg trur ikkje Tesla har bæsja på leggen med oppgitt totaleffekt, gitt de oppgitte 350 kw bak og 165 kw foran er reellt. Time will show - det sleppes vel meir og meir info på dette når vi nærmer oss.

Nasse

Sitat fra: Mosbergvik på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 15:01
Ah, det var du som starta tråden - in the clear:)

Eg trur ikkje Tesla har bæsja på leggen med oppgitt totaleffekt, gitt de oppgitte 350 kw bak og 165 kw foran er reellt. Time will show - det sleppes vel meir og meir info på dette når vi nærmer oss.

Misforstå meg rett - Tesla har sitt på det tørre, de oppgir nå motoreffekt (og det er jo korrekt).

Men venter spent på fasiten. Synest det er dumt om en ikke sammenligner epler og epler, når en vurderer om en skal bytte bil.

Kallagtunet

Det er jo litt spesielt å oppggi en effect som ikke kan leveres av "systemet" motor, inverter og batteripakke. Det blir jo som å oppgi effekten på en M5 med nitro innspsprøyting uten at den leveres eller kan kjøres med det....

OleJA

For å konspirere litt: 8)

En oppgitt urealistisk høy effekt, som nå i praksis vil bli begrenset av en 'for liten' batteripakke, er kanskje bare en indikasjon på at dette 'problemet' straks blir løst. F.eks så vil nok en P110D klare å levere nok strøm til at batteriet ikke lengre er en begrensning :o

Så da er det bare å legge P85D'en ut på Finn å stille seg i kø på nytt. ;D

jazzwheel

Kø ja.. Det skulle gått an å abonnere på siste versjon av toppmodellen til Tesla slik at man slapp å følge med på spesifikasjonene i nyhetene :)

Nasse

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:52
Kø ja.. Det skulle gått an å abonnere på siste versjon av toppmodellen til Tesla slik at man slapp å følge med på spesifikasjonene i nyhetene :)

Akkurat det abonnementet ville jeg vært villig til å betale en god del for :-*

En åtteårs avtale takk!

Nasse

Jaja, ikke greit å få ut noe fakta av Tesla her i Norge i alle fall.

- Batteriene skal ikke være endret. Ikke engang på P85D.
- Bakre motor på P85 og inverter-batteri er lik som før.
- To invertere hevdes å være grunn til at en kan øke ytelsen til 691 Hk, mtp den gamle flaskehalsen batteri-inverter

blir ikke noe klokere av dette, fordi

- Da er antagelig P85 kliss lik som før - selv om de kan ha endret effektkurven uten å endre ytelsen fra 0-100. Men gitt at motor-inverter-batteri er som før tviler jeg på det. Nye P85 har da motoreffekt på 470 Hk og reellt 421 Hk...
- De nye 60 og 85 er helt like som før. Det er batteri-inverter som begrenser de. Også her er det forskjell på oppgitt motoreffekt og reelle effekttall.
- Med to motorer og to invertere, er det batteriet som begrenser P85D mtp effekt. Batteriet er uendret  :o

I rest my case.

(691 Hk  ::))

((om "folk" vet hva de snakker om))


jazzwheel

http://www.faqs.org/patents/app/20140257613

Jeg gjør et forsøk med høy grad av sammenfletting og spekulering :)

It will be understood that the gear ratios of transmission/differential elements 105 and 111 may be the same, or different, from one another. If they are the same, FIGS. 2 and 3 show the motor speeds of both motors. If they are different, FIGS. 2 and 3 show the motor speed of the primary motor, with the motor speed of the secondary motor converted based on a gear ratio conversion factor.

As described above and illustrated in FIGS. 2 and 3, preferably assist motor 109 is designed to provide a much higher drive system base speed than the drive system base speed of primary motor 103; more preferably assist motor 109 is designed to provide at least a 50% higher drive system base speed than the drive system base speed of primary motor 103.

Fourth, assuming an assist motor with a relatively flat torque curve, in addition to providing additional power at all speeds, the assist motor provides greatly enhanced performance at high speeds when the primary motor starts losing torque.

Beviser ikke det at grafene for noen sider siden ikke treffer max effekt samtidig? Altså siden de er omregnet til å matche.

Nasse


Er ikke sikker på at jeg klarer å følge den jazzwheel :o men jeg tror det er riktig...

Hvor kurvene treffer max motoreffekt har egentlig ikke vært så viktig i utregningene våre, siden vi sier at max motoreffekt er begrenset av batteriet - vi har egentlig bare regnet på hvilken effekt en minimum må ha for å oppnå akselerasjonen som er oppgitt.

petersv

Hvis det som står der er tilfellet, "relativt flat momentkurve", så er jo maks effekt ved max hastighet.

jazzwheel

Ja, på den ene motoren, mens den eksisterende dropper av veldig tidlig. Altså vil aldri begge motorene yte maks effekt samtidig og derfor er 691hk misvisende.

frankofobia

Mulig å bytte navn på denne tråden? Den er så off topic som det er mulig å komme nå :p
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

Nasse

Sitat fra: darthy001 på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:58
Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:53
Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:32
Ang bløff:

Hva synest du om de oppgitte tallene for (motor)effekt for den nye P85?

Kurvene er som @mosbergvik viste, med cut-off rundt 408 - 422 Hk. Det er ingen endring i tallene fra 0-100 km/t. Det er ingen endring på P85.
Ergo er tallene misvisende - men ikke bløff - det står nå motoreffekt... Før stod det vel effekt.

(Når det er sagt - Tesla kan ha gjort noe med alle nye batteri - og det kan ha gjort mye for aks over 100 km/t, uten at det har påvirket 0-100 nevneverdig. Men det tviler jeg sterkt på)

Det jeg tenker er altså at aksellerasjonskurven for P85 kan være endret, slik at det er mindre rå aks fra start - feks at det nå er jevnere aks og at kurven flater ut på 470 Hk istedenfor på 422 Hk. Det ville i så fall gi en glattere og mer jevn aksellerasjon, som sliter mindre på bilens drivverk...uten at tidene for 0-100 har blitt endret.
Hmm... Det var en teori som var veldig interessant hvis den stemmer! Er jo en tråd her om noen som mener de har fått mindre brutal aks etter en oppdatering av firmware på bilen.

Hvis denne teorien holder vann så er det ett særdeles sexy forsøk på å minimere driveunit-problemene på :)

Ai, da kom fasit på denne....

http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/11/20/2200/Motor/teslatopp-vil-ikke-tilbakekalle-bilene

Sitat
– Noen hevder at bilens ytelser er blitt mindre ved software-oppgradering, stemmer det?

– Nei, men kraften blir distribuert på en annen måte. Det er justert litt på kurvene. Akselerasjonen kan føles mindre voldsom, men det har ingen innvirkning på tiden fra null til 100, forteller Pedersen.

For at dette skal være mulig betyr det høyere maks effekt.


Teslanewbie

Sitat fra: Nasse på fredag 21. november 2014, klokken 17:00
Sitat fra: darthy001 på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:58
Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:53
Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:32
Ang bløff:

Hva synest du om de oppgitte tallene for (motor)effekt for den nye P85?

Kurvene er som @mosbergvik viste, med cut-off rundt 408 - 422 Hk. Det er ingen endring i tallene fra 0-100 km/t. Det er ingen endring på P85.
Ergo er tallene misvisende - men ikke bløff - det står nå motoreffekt... Før stod det vel effekt.

(Når det er sagt - Tesla kan ha gjort noe med alle nye batteri - og det kan ha gjort mye for aks over 100 km/t, uten at det har påvirket 0-100 nevneverdig. Men det tviler jeg sterkt på)

Hva betyr dette for hamle biler ? Har de økt effekten ? Jeg føler ikke økt effekt ved høye turtall ..

Det jeg tenker er altså at aksellerasjonskurven for P85 kan være endret, slik at det er mindre rå aks fra start - feks at det nå er jevnere aks og at kurven flater ut på 470 Hk istedenfor på 422 Hk. Det ville i så fall gi en glattere og mer jevn aksellerasjon, som sliter mindre på bilens drivverk...uten at tidene for 0-100 har blitt endret.
Hmm... Det var en teori som var veldig interessant hvis den stemmer! Er jo en tråd her om noen som mener de har fått mindre brutal aks etter en oppdatering av firmware på bilen.

Hvis denne teorien holder vann så er det ett særdeles sexy forsøk på å minimere driveunit-problemene på :)

Ai, da kom fasit på denne....

http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/11/20/2200/Motor/teslatopp-vil-ikke-tilbakekalle-bilene

Sitat
– Noen hevder at bilens ytelser er blitt mindre ved software-oppgradering, stemmer det?

– Nei, men kraften blir distribuert på en annen måte. Det er justert litt på kurvene. Akselerasjonen kan føles mindre voldsom, men det har ingen innvirkning på tiden fra null til 100, forteller Pedersen.

For at dette skal være mulig betyr det høyere maks effekt.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA