Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mange selger P85 på feil grunnlag...

Startet av Nasse, onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:51

« forrige - neste »

jazzwheel

Det forundrer meg at det overalt skrives at det er den fremre motoren som har annerledes giring for jeg kan virkelig ikke se for meg hvorfor det ikke skulle være omvendt. Om den bakre var tyngre giret og nå takler 250+km/t så vil en motor foran kunne være lett giret for å hjelpe til på aksellerasjon + grep i lave hastigheter. 4x4 i 100+km/t er jo bare noe for rallykjøring. Får nesten håpe det er på den måten det er løst også.

TorAtle

Absolutt, begge motorene kan forsåvidt være annerledes giret enn på dagens modell.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Mosbergvik

Griffel, takk som retta opp enhetene i mitt innlegg - eg overså mp/h mot km/t i figuren.
-> Dvs at P85 har maks aks og konstant skyv mellom 0  og ca 68 km/t.

Vi veit ikkje utvekslingene for fremre og bakre motor på P85D (eller om bakre utveksling er endret ift P85). Heller ikkje moment- og effektkurvene til D-motorene. Det kan tenkes at den eine momentkurva stuper nedover før den andre. Det er heller ikkje sikkert at begge motorene yter maks effekt samtidig ved nokon hastighet - som er avhengig av momentkurva og utvekslinga foran og bak. Eiere av D kan håpe på at 700hk er ein reell maks-effekt som faktisk kan oppnås ved ein gitt hastighet, og ikkje ein teoretisk sum av to maks-effekter som aldri opptrer samtidig.

Eg velger å anta at Tesla har designet motorene og utvekslingene på ein god måte, der dei har måttet kompromisse mellom høy aks eller toppfart.

Vi kan regne ut snitteffekten til P85 og P85D i øvelsen 0-100 km/t

P85 sin snitteffekt i turtallsregisteret under øvelsen 0-100 blir 258 HK (antatt 2160 kg og 4,4s).
Dvs P85 motoren yter i snitt 258HK i øvelsen der 2160 kg skal akselereres til 100 km/t på 4,4s (antatt null tap mellom motor og hjul/underlag)

P85D sine motorer yter i sum ein snitteffekt på 346 HK (antatt 2239 kg og 3,4s).

Dvs P85D yter 88 HK høyere snitteffekt enn P85 i akkurat denne øvelsen, eller 34% mer.
Sagt på ein annan måte - for å redusere tida med 1s (23%) kreves 34% mer snitteffekt.

Nasse


Da har jeg fra flere hold bekreftelse på at ny og gammel P85 har eksakt like mange hester. Altså 422 reelle hk og 470 motorhk...  ::)

Se feks denne artikkelen:
http://www.greencarreports.com/news/1095000_puzzling-new-power-numbers-for-tesla-model-s-whats-the-deal

Dette betyr nok at antall reelle hester for P85D er betydelig lavere enn 691...

Nasse

Sitat fra: Mosbergvik på lørdag 18. oktober 2014, klokken 17:22
Griffel, takk som retta opp enhetene i mitt innlegg - eg overså mp/h mot km/t i figuren.
-> Dvs at P85 har maks aks og konstant skyv mellom 0  og ca 68 km/t.

Vi veit ikkje utvekslingene for fremre og bakre motor på P85D (eller om bakre utveksling er endret ift P85). Heller ikkje moment- og effektkurvene til D-motorene. Det kan tenkes at den eine momentkurva stuper nedover før den andre. Det er heller ikkje sikkert at begge motorene yter maks effekt samtidig ved nokon hastighet - som er avhengig av momentkurva og utvekslinga foran og bak. Eiere av D kan håpe på at 700hk er ein reell maks-effekt som faktisk kan oppnås ved ein gitt hastighet, og ikkje ein teoretisk sum av to maks-effekter som aldri opptrer samtidig.

Eg velger å anta at Tesla har designet motorene og utvekslingene på ein god måte, der dei har måttet kompromisse mellom høy aks eller toppfart.

Vi kan regne ut snitteffekten til P85 og P85D i øvelsen 0-100 km/t

P85 sin snitteffekt i turtallsregisteret under øvelsen 0-100 blir 258 HK (antatt 2160 kg og 4,4s).
Dvs P85 motoren yter i snitt 258HK i øvelsen der 2160 kg skal akselereres til 100 km/t på 4,4s (antatt null tap mellom motor og hjul/underlag)

P85D sine motorer yter i sum ein snitteffekt på 346 HK (antatt 2239 kg og 3,4s).

Dvs P85D yter 88 HK høyere snitteffekt enn P85 i akkurat denne øvelsen, eller 34% mer.
Sagt på ein annan måte - for å redusere tida med 1s (23%) kreves 34% mer snitteffekt.

Pen regning der :)

Dette viser vel at med riktig effektkurve kan en klare 0-100 med 2239 kg med ca 422 hk gitt at en oppnår maks effekt ved lav nok hastighet og at kurven er jevn.

Jeg tror ikke dette er usannsynlig at en kan klare med to ulike motorer, og det vil i så fall forklare hvorfor Tesla plutselig har valgt å oppgi effekt for motor og ikke for motor-inverter-batteri-kombinasjonen :o

Har vi "skeptikere" rett, vil nesten all økt aksellerasjon hos P85D vs en P85 komme før 60 km/t - men det skal en vel ikke si høyt :-X

Nordtroms

Vi vet selfølgelig ingenting om de tekniske løsningene som er valg på P85D mht utveksling men jeg synes det er velsig rart om ikke den er endret. 215 km/t gir vel med dagens utveksling 16.500 rpm 250 km/h vil si at det snurrer fort rundt. Blir det ikke enda mer motinduksjon i motoren da? Er ikke elektroingeniør så om noen føler seg kallet til å debattere temaet så inntar jeg gjerne den kunnskapen. :)
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Mosbergvik

#36
Det er i alle fall sikkert at med to motorer, med oppgitt maks-effekt kvar på 165 og 350 kw, har man mulighet til eit design som både auker aksen og toppfarten ift P85, ved å velge utvekslingene hensiktsmessig - som jo er oppnådd på D. Noko av aks-forbedringen kan tilskrives 4x4 og betre grep.

Eg bruker ikkje så mange kalorier på kva maks-effekten eigentleg er i teori el praksis - det viktige for aksen er snitteffekt/vekt forhold. Ei bred og høg momentkurve, gir stort snittmoment(areal under momentgrafen) og dermed høg snitteffekt(areal under effektgrafen).

Eksempelvis har F10 Bmw M5 ein snitteffekt på 232 hk i 0-100 km/t øvelsen heile vegen i det girskiftet og omdreining-registeret den må gjennom (antatt 1945kg og 4,4s). M5 eiere slår seg på brystet med 560 hk makseffekt - P85 med 421 hk maks. Og sjølv om M5 også er lettere, klarer P85 øvelsen på same tid - pga sin høge snitteffekt, igjen av elmotoren sin karakteristikk og maks moment allerede fra 0 omdreining.

Eg meiner det er rimeleg å anta at Tesla oppgir riktig og reelt med 700hk maks effekt. Sammenlign litt med P85. Begge har effekt 0 hk ved 0 omdreining. Anta også at maks-effekt ikkje er så langt fra hverandre, at bredden på effektkurven er ikkje vesentleg ulik. Når effektkurvene er like ved start, må 85D vere ca 2 x 34% høgare i andre enden for å oppnå 34% større areal. 68 % opp frå 421hk er 707hk.

Det blir moro og enda meir synsing å gjere dersom eller når vi får vite spekkene til motorene, korleis utvekslingene er og om det er noko motorstyring ellers som er lagt inn for å oppnå spesielle hensikter.

Nasse

Sitat fra: Mosbergvik på søndag 19. oktober 2014, klokken 01:11
Eg meiner det er rimeleg å anta at Tesla oppgir riktig og reelt med 700hk maks effekt.

Mye bra der Mosbergvik :)

En av mange grunner til at jeg tviler er feks at både S60D og S85D oppgis med 380 Hk, men med helt ulike aksellerasjonstider. En annen grunn er at både flere artikler og uttalelser fra Tesla selv sier at ytelsene til P85 er uendret - altså at det er 470 Hk motoreffekt og 422 Hk "reell" effekt (selv om effekten ihht biltilsynet skal være 69 kW :o) )

Jeg har fryktelig lyst å trykke "finalize" på min P85D, men dersom reelle ytelser fra feks 50-100 km/t ikke er endret - er det for meg vanskelig å forsvare å bruke 200-250k på å få 4WD og ACC. De fleste har ikke noe å klage på med Tesla på vinterføre, og bilen stopper ikke bedre på glatt føre med 4WD...

Beslutningsvegring suger  :(

Amoss

Sitat fra: Nasse på søndag 19. oktober 2014, klokken 12:16
En annen grunn er at både flere artikler og uttalelser fra Tesla selv sier at ytelsene til P85 er uendret - altså at det er 470 Hk motoreffekt og 422 Hk "reell" effekt (selv om effekten ihht biltilsynet skal være 69 kW :o) )

Men på den annen side, er det ikke så at flere har rapportert tidligere at reell effekt var høyere enn oppgitt (gitt 100% SOC)?  Uansett, er i alle fall svært mange som rapporterer (relativ stor) forskjell i opplevd effekt basert på SOC.

Så istedet for å si f.eks. (tallene er kun eksempel tall, og ikke her ment å være reelle) "Du får 450HK ved 100% SOC, 430hk ved 90%, 400hk ved 50% og 380hk ved 20% SOC. Ved ett senere evnt. batteribytte til batteri med høyere kapasitet kan du kanskje få enda høyere effekt.", så er det enklere å si "Motoren har en teoretisk effekt på 470hk."

Men ja, er enig i at de i så fall har kommunisert dette svært dårlig.
Model S 85D

darthy001

Som nevnt i forrige post så har vel oppgitte specs for ytelse fra Tesla tidligere vist seg å være lavere enn reelle målinger. Både på effekt og 0-100.

Så hvorfor de plutselig skulle gå motsatte veien klarer jeg ikke helt se. Er også noen ganske mer detaljerte beregninger på tmc-forumet som viser at 691hp vriker veldig logisk for en bil med denne vekten og 4hjulstrekk.

Tror Tesla får det varmt om øra og flust med søksmål hvis det viser seg at antall hester er på 500-tallet på denne bilen. Da får de en frisk henvendelse fra denne karen også.

For noen få år siden så var det en bil fra en japansk produsent som reklamerte med noen få hester for mye på en "folkemodell" i Norge. De endte opp med å måtte tilbakebetale enn sum til alle som hadde kjøpt sen ny pga villedende markedsføring.

pwb



Sitat fra: darthy001 på søndag 19. oktober 2014, klokken 15:07


For noen få år siden så var det en bil fra en japansk produsent som reklamerte med noen få hester for mye på en "folkemodell" i Norge. De endte opp med å måtte tilbakebetale enn sum til alle som hadde kjøpt sen ny pga villedende markedsføring.

Var ikke det erstatning for for mye betalt avgift?

darthy001

Sitat fra: pwb på søndag 19. oktober 2014, klokken 15:30


Sitat fra: darthy001 på søndag 19. oktober 2014, klokken 15:07


For noen få år siden så var det en bil fra en japansk produsent som reklamerte med noen få hester for mye på en "folkemodell" i Norge. De endte opp med å måtte tilbakebetale enn sum til alle som hadde kjøpt sen ny pga villedende markedsføring.

Var ikke det erstatning for for mye betalt avgift?
Ikke slik jeg leste det da eller det jeg finner nå:
http://www.dt.no/nyheter/for-fa-hester-ma-betale-1.3232643

Mosbergvik

Ref "Er også noen ganske mer detaljerte beregninger på tmc-forumet som viser at 691hp vriker veldig logisk for en bil med denne vekten og 4hjulstrekk."

Ja, ikkje berre logisk med nødvendig for å få fysikken til å gå i hop. Samanlikna med både P85 og andre fossilbiler med tilsvarende vekt og ytelse, er man nødt til å ha ein maks-effekt oppi det området her(700 hk) for å klare å flytte såpass tung bil så fort - dvs for å oppnå snitteffekt på 346 hk

Nasse

Sitat fra: Mosbergvik på søndag 19. oktober 2014, klokken 20:19
Ref "Er også noen ganske mer detaljerte beregninger på tmc-forumet som viser at 691hp vriker veldig logisk for en bil med denne vekten og 4hjulstrekk."

Ja, ikkje berre logisk med nødvendig for å få fysikken til å gå i hop. Samanlikna med både P85 og andre fossilbiler med tilsvarende vekt og ytelse, er man nødt til å ha ein maks-effekt oppi det området her(700 hk) for å klare å flytte såpass tung bil så fort - dvs for å oppnå snitteffekt på 346 hk

Vel, akkurat det er jeg uenig i. Effektkurvene for en standard fossilbil og en elbil med to elmotorer kan ikke sammenlignes, og derfor heller ikke brukes som bevis. Avhengig av egenskapene til de to motorene er jeg overbevist om at en kan skape effektkurver helt ulike det en må forutsette for en standard bensinmotor - og med overraskende stor effekt allerede ved lav fart. Derfor tror jeg at en kunne klart seg med mye mindre enn 691 Hk - selv om det gjerne kan være Tesla ikke har valgt å gjøre det.

Når spesifikasjonene på de nye motorene er tilgjengelig, kan jeg sikkert regne ut hvordan motorene ville måtte være satt opp for å få det til - samt lastberegne en optimal fordeling av effekt mellom motorene. Eller i det minste prøve...

Lokführer

Sitat fra: darthy001 på søndag 19. oktober 2014, klokken 15:45
Sitat fra: pwb på søndag 19. oktober 2014, klokken 15:30


Sitat fra: darthy001 på søndag 19. oktober 2014, klokken 15:07


For noen få år siden så var det en bil fra en japansk produsent som reklamerte med noen få hester for mye på en "folkemodell" i Norge. De endte opp med å måtte tilbakebetale enn sum til alle som hadde kjøpt sen ny pga villedende markedsføring.

Var ikke det erstatning for for mye betalt avgift?
Ikke slik jeg leste det da eller det jeg finner nå:
http://www.dt.no/nyheter/for-fa-hester-ma-betale-1.3232643
Tenk å betale 400.000kr for en Nissan  x-trail...
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA