Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mange selger P85 på feil grunnlag...

Startet av Nasse, onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:51

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Her tror jeg det er noen som prøver å trøste seg selv med antall HK. Man kan aldri få en bil på godt over 2 tonn til å akselerere fra 0-100 km/t på 3,2 sekund med under 500 HK. Selv 700 HK er faktisk i minste laget for en slik vekt, men el-motorens høye dreiemoment gjør det mulig.  Det skal mye til å øke akselerasjonen med ett sekund når tidene er så lave, går man fra 4,2 sekund til 3,2 sekund er akselerasjonen forbedret med 24 %, og det er mye. For å oppnå 24% bedre akselerasjon er det ikke nok med 24% mer krefter.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Nasse

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 17. oktober 2014, klokken 13:57
Her tror jeg det er noen som prøver å trøste seg selv med antall HK. Man kan aldri få en bil på godt over 2 tonn til å akselerere fra 0-100 km/t på 3,2 sekund med under 500 HK. Selv 700 HK er faktisk i minste laget for en slik vekt, men el-motorens høye dreiemoment gjør det mulig.  Det skal mye til å øke akselerasjonen med ett sekund når tidene er så lave, går man fra 4,2 sekund til 3,2 sekund er akselerasjonen forbedret med 24 %, og det er mye. For å oppnå 24% bedre akselerasjon er det ikke nok med 24% mer krefter.

Bare husk at vi ikke snakker om standard effektkurver for bensinmotorer her. Hadde det vært forutsetningen, skulle jeg fpmuligens ikke kranglet.


Men - her snakker vi om to elmotorer med ulik giring. Disse gir samlet over 900 Nm drag fra start i jevnt driv. Som en velinformert herre tidligere nevnte har feks P85 sin topp på effektkurven ved ca 60 km/t - da 422Hk. Det er eksakt likt som den nye P85.

Klarer den nye P85D å dra ut 422Hk balansert mellom to motorer allerede fra feks 30 km/t og holde jevn effekt til over 100 tror jeg ikke en trenger mer enn i underkant at 500 Hk for å klare tallene som oppgis på P85D. Batteriet er den begrensende faktoren her.

Ang trøst - jeg vet at min nåværende P85 har 470 Hk motoreffekt - og at min kommende P85D har 691 Hk motoreffekt. Men jeg er fremdeles veldig spent på å se hva reelle og realistiske tall for Hk er for min nye bil  8)

Teslanewbie

Sitat fra: Nasse på fredag 17. oktober 2014, klokken 17:07
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 17. oktober 2014, klokken 13:57
Her tror jeg det er noen som prøver å trøste seg selv med antall HK. Man kan aldri få en bil på godt over 2 tonn til å akselerere fra 0-100 km/t på 3,2 sekund med under 500 HK. Selv 700 HK er faktisk i minste laget for en slik vekt, men el-motorens høye dreiemoment gjør det mulig.  Det skal mye til å øke akselerasjonen med ett sekund når tidene er så lave, går man fra 4,2 sekund til 3,2 sekund er akselerasjonen forbedret med 24 %, og det er mye. For å oppnå 24% bedre akselerasjon er det ikke nok med 24% mer krefter.

Bare husk at vi ikke snakker om standard effektkurver for bensinmotorer her. Hadde det vært forutsetningen, skulle jeg fpmuligens ikke kranglet.


Men - her snakker vi om to elmotorer med ulik giring. Disse gir samlet over 900 Nm drag fra start i jevnt driv. Som en velinformert herre tidligere nevnte har feks P85 sin topp på effektkurven ved ca 60 km/t - da 422Hk. Det er eksakt likt som den nye P85.

Klarer den nye P85D å dra ut 422Hk balansert mellom to motorer allerede fra feks 30 km/t og holde jevn effekt til over 100 tror jeg ikke en trenger mer enn i underkant at 500 Hk for å klare tallene som oppgis på P85D. Batteriet er den begrensende faktoren her.

Ang trøst - jeg vet at min nåværende P85 har 470 Hk motoreffekt - og at min kommende P85D har 691 Hk motoreffekt. Men jeg er fremdeles veldig spent på å se hva reelle og realistiske tall for Hk er for min nye bil  8)

Nasse . Har du ombestemt deg og overtar bilen og ikke tap I depositum ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Så er da heller ikke 0-100km/t tiden på 3,2 sek, men 3,4 sek.

Det som gjør alt så spesielt med TMS er at den mangler girkasse. Det er hestekrefter (moment+giring(rpm)) som er av betydning for hastighet og aksellerasjon, men siden gearration er fast så er det egentlig bare momentet som er interessant likevel. På toppen av det hele virker det som er det er forskjellige giring foran og bak på D og siden Tesla ikke oppgir disse tallene så får vi bare gjette så lenge...

Nasse

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 17. oktober 2014, klokken 18:30
Sitat fra: Nasse på fredag 17. oktober 2014, klokken 17:07
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 17. oktober 2014, klokken 13:57
Her tror jeg det er noen som prøver å trøste seg selv med antall HK. Man kan aldri få en bil på godt over 2 tonn til å akselerere fra 0-100 km/t på 3,2 sekund med under 500 HK. Selv 700 HK er faktisk i minste laget for en slik vekt, men el-motorens høye dreiemoment gjør det mulig.  Det skal mye til å øke akselerasjonen med ett sekund når tidene er så lave, går man fra 4,2 sekund til 3,2 sekund er akselerasjonen forbedret med 24 %, og det er mye. For å oppnå 24% bedre akselerasjon er det ikke nok med 24% mer krefter.

Bare husk at vi ikke snakker om standard effektkurver for bensinmotorer her. Hadde det vært forutsetningen, skulle jeg fpmuligens ikke kranglet.


Men - her snakker vi om to elmotorer med ulik giring. Disse gir samlet over 900 Nm drag fra start i jevnt driv. Som en velinformert herre tidligere nevnte har feks P85 sin topp på effektkurven ved ca 60 km/t - da 422Hk. Det er eksakt likt som den nye P85.

Klarer den nye P85D å dra ut 422Hk balansert mellom to motorer allerede fra feks 30 km/t og holde jevn effekt til over 100 tror jeg ikke en trenger mer enn i underkant at 500 Hk for å klare tallene som oppgis på P85D. Batteriet er den begrensende faktoren her.

Ang trøst - jeg vet at min nåværende P85 har 470 Hk motoreffekt - og at min kommende P85D har 691 Hk motoreffekt. Men jeg er fremdeles veldig spent på å se hva reelle og realistiske tall for Hk er for min nye bil  8)

Nasse . Har du ombestemt deg og overtar bilen og ikke tap I depositum ?

Jada, den verste frustrasjonen har lagt seg. Men er fremdeles irritert på at Tesla lar det se ut som P85 har fått seg et løft mtp effekt, uten at den egentlig har det... Btw - jeg regner ikke med en fullstappet P85D er vanskelig å selge uansett, hverken for meg eller Tesla... Gleder meg til revidert nasjonalbudsjett ::)

Høgis

Må inndrøme at jeg ble revet litt med, men hvor ofte har jeg savnet 4x4 og autopilot? Akkurat nå virker alt annet litt utdatert, men gjorde meg noen tanker....Har ofte hatt lyst på en båt, hvorfor ikke beholde "gråtass" med simple 420Hk og kun bakhjulsdrift og er helt nødt til å holde i rattet hele tiden? for mellomlegget kan jeg beholde bilen og kjøpe f.eks denne http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=52017191.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

jazzwheel

Fossilbåt? Jeg var overbevist om at alle her inne kjørte Tesla fordi de stemte MDG og ønsket å være miljøvennlige.. *host*

timingbeltkiller

Sitat fra: jazzwheel på fredag 17. oktober 2014, klokken 20:31
Fossilbåt? Jeg var overbevist om at alle her inne kjørte Tesla fordi de stemte MDG og ønsket å være miljøvennlige.. *host*
Du er blåøyd!
Hvor mange kjøper Tesla i Sverige og Tyskland?
Hvorfor tror du?

(Nesten) alle er sin egen lommebok nærmest.
Skjønt det ser ikke slik ut når du ser alle som stemmer på H og Frp.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kjell Leaf

Sitat fra: Nasse på fredag 17. oktober 2014, klokken 17:07
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 17. oktober 2014, klokken 13:57
Her tror jeg det er noen som prøver å trøste seg selv med antall HK. Man kan aldri få en bil på godt over 2 tonn til å akselerere fra 0-100 km/t på 3,2 sekund med under 500 HK. Selv 700 HK er faktisk i minste laget for en slik vekt, men el-motorens høye dreiemoment gjør det mulig.  Det skal mye til å øke akselerasjonen med ett sekund når tidene er så lave, går man fra 4,2 sekund til 3,2 sekund er akselerasjonen forbedret med 24 %, og det er mye. For å oppnå 24% bedre akselerasjon er det ikke nok med 24% mer krefter.

Bare husk at vi ikke snakker om standard effektkurver for bensinmotorer her. Hadde det vært forutsetningen, skulle jeg fpmuligens ikke kranglet.


Men - her snakker vi om to elmotorer med ulik giring. Disse gir samlet over 900 Nm drag fra start i jevnt driv. Som en velinformert herre tidligere nevnte har feks P85 sin topp på effektkurven ved ca 60 km/t - da 422Hk. Det er eksakt likt som den nye P85.

Klarer den nye P85D å dra ut 422Hk balansert mellom to motorer allerede fra feks 30 km/t og holde jevn effekt til over 100 tror jeg ikke en trenger mer enn i underkant at 500 Hk for å klare tallene som oppgis på P85D. Batteriet er den begrensende faktoren her.

Ang trøst - jeg vet at min nåværende P85 har 470 Hk motoreffekt - og at min kommende P85D har 691 Hk motoreffekt. Men jeg er fremdeles veldig spent på å se hva reelle og realistiske tall for Hk er for min nye bil  8)
Det du sier er altså at Tesla setter ny verdensrekord i å effektbløff ? De bløffer altså på seg 200 hk ? Det tror ikke jeg . Og hva er vanlig effektkurve for bensinmotoren i dag? BMW's twin turbo motorer har max dreiemoment fra 12-1300 rpm og til rundt 5500 rpm. Når dere har kjøpt deres D modell tror jeg pipa har fått en annen lyd, da er det nok ingen som vil si at den har under 500 hk, da er det nok minst 700......
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mosbergvik

Moment og effektkurva til S (ikkje D variant) :
http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=47712&d=1398288415
(Antar denne er riktig - har ikkje sett at den protesteres på el at andre kurver er vist)

Det er momentkurva som indikerer kor heftig aks og skyv det er i bilen - det er lettest å se på denne kurva for å forstå karakteristikken til akselerasjonen. Det er flat kurve / konstant moment opp til ca 42 km/t for 85P. Og det forenkler med bare et gir. Dvs her vil det vere konstant aks og skyv i seteryggen opp til 42 km/t, deretter avtar aksen. Effekt er definert som moment x turtall - det er ikkje slik at det f.eks. er moment som betyr noko og ikkje effekt - den eine utledes av den andre. I 85P er maks-effekt ein stad mellom 42 og 73 km/t (kanskje 60 som nokon sa), men skyvet er heftigst mellom 0 og 42 km/t, deretter avtar det.

Det kan reknast ut kva som er snitteffekten levert av 85p i området 0-100 km/t ved å sjå på vekt og tida, tilsvarende for 85D. Får bli i morgon med penn og papir. Dette er den interessante effekten å samanlikne mot kvarandre enn maks-effektene til bilene. (Kjører man ofte 150  km/t, autobahn osv, er det interessant med snitteffekten i registeret 0-150)

Griffel

Sitat fra: Mosbergvik på lørdag 18. oktober 2014, klokken 00:45
Moment og effektkurva til S (ikkje D variant) :
http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=47712&d=1398288415
(Antar denne er riktig - har ikkje sett at den protesteres på el at andre kurver er vist)

Det er momentkurva som indikerer kor heftig aks og skyv det er i bilen - det er lettest å se på denne kurva for å forstå karakteristikken til akselerasjonen. Det er flat kurve / konstant moment opp til ca 42 kmmiles/t for 85P. Og det forenkler med bare et gir. Dvs her vil det vere konstant aks og skyv i seteryggen opp til 42 kmmiles/t, deretter avtar aksen. Effekt er definert som moment x turtall - det er ikkje slik at det f.eks. er moment som betyr noko og ikkje effekt - den eine utledes av den andre. I 85P er maks-effekt ein stad mellom 42 og 73 kmmiles/t (kanskje 60 72km/t og et stylle opp som nokon sa), men skyvet er heftigst mellom 0 og 42 kmmiles/t, deretter avtar det.

Det kan reknast ut kva som er snitteffekten levert av 85p i området 0-100 km/t ved å sjå på vekt og tida, tilsvarende for 85D. Får bli i morgon med penn og papir. Dette er den interessante effekten å samanlikne mot kvarandre enn maks-effektene til bilene. (Kjører man ofte 150  km/t, autobahn osv, er det interessant med snitteffekten i registeret 0-150)
Har tillat meg å rette direkte i sitatet.

Skyvet var tildliger generert av 600Nm P85 nå på P85D 900Nm altså 50% mer. Men  Siden toppfarten nå er økt fra 210 km/t til 250 km/t betyr det at gearingen er endret retning relativt mindre skyv i starten, til gjengjeld holdes det oppe noe lenger i hastighet. Så det er nok trolig at denne 50% økningen over en vesentlig del av akselerasjonsområdet fra 0-100 kan gi de 19% raskere akselerasjon som er antydet.
Men hvem har behov for 0-100 på 3,4 sek.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jazzwheel

Den økte rekkevidden kommer vel også som følge av lavere turtall på motoren foran. Det interessante i teksten under er hvorvidt det utelukkende er den fremfre motoren som fungerer over 210km/t. 231hk høres akkurat litt i minste laget ut til 250km/t, men med ekstremt lav luftmotstand så kanskje? Uansett vil aksellerasjonen fra 210-250km/t være langt i fra hva den er i andre sportsbiler siden 470hk motoren bak i praksis er utkoblet hvis den har samme giring som nå.

Hvis maksimal effekt på begge motorer er umulig å oppnå samtidig på grunn av forskjellig giring så er 700hk en bløff når man sammenligner med andre biler, inkludert andre Teslaer uten AWD.

In the comments section, a sharp-eyed reader posted a link to a Tesla patent document describing a "control system for an all-wheel-drive electric vehicle." 

The document describes a system in which the two motors have different torque characteristics and gear ratios matched to different conditions, as we theorized above.

Each motor has what's called a "base speed," defined as "the speed at which the torque declines to 95 percent of the flat peak torque, and will continue to drop off...."

In other words, the base speed is the highest motor rpm at which the motor can provide nearly peak torque.

When gearing is taken into consideration,  this rpm is called the "drive system base speed"--the highest wheel rpm (and therefore car speed) at which near-peak torque is available.

In one example cited in the document, the primary drive motor has a base speed at 7200 rpm. But the assist motor is designed to provide a "much higher" drive system base speed than that of the primary drive motor--either due to a torque curve that maintains its peak to a higher rpm, or due to higher gearing.

Preferably, the document says, the assist motor should have a drive sytem base speed "at least 50  percent higher" than that of the primary drive motor.

TorAtle

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 18. oktober 2014, klokken 01:47
Hvis maksimal effekt på begge motorer er umulig å oppnå samtidig på grunn av forskjellig giring så er 700hk en bløff når man sammenligner med andre biler, inkludert andre Teslaer uten AWD.
Det er ikke så forskjellig giring på de to motorene, så det vil være overlapp et sted der begge yter maks effekt. Hvis jeg skulle råtippe - fra 80-150km/t. Tesla har nok sine ord i behold.

Leste ellers at de to motorene opererer helt uavhengig av hverandre. Hvis den ene feiler vil man fortsatt kunne kjøre til verkstedet. Fiffig!
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

jazzwheel

Hvis det er den fremfre motoren som er giret høyt og gir toppfarten må den yte maks ved 250km/t. Da er det lite sannsynlig at den gjør det allerede fra 100-110km/t hvor den bakre begynner å tape makseffekt. Hvordan mener du det at det løses med overlappforslaget ditt over?

TorAtle

Tok utgangspunkt i denne effekt-kurven og antok at hovedmotoren fortsatt ytet noe i hastighet over 210. Som du sier, det trengs kanskje noe i området 220-230hk for å oppnå 250km/t.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA