Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruk 15.000,- på en protest som svir! (EDIT: Eller gi de til Kirkens Nødhjelp)

Startet av Nasse, onsdag 15. oktober 2014, klokken 01:12

« forrige - neste »

Nasse

@sigurdi, samlet moment fra null er oppgitt til å være over 900 Nm for P85D.

Jeg har forsøkt å finne ut hvor jeg leste 931 Nm eksakt, men har ikke funnet det. Skal du regne på det, er det nok greit å bruke 900 - for å være på den sikre siden.
(Mulig 931 kommer fra en video, og ikke tekst)

Nasse

Sitat fra: Nasse på torsdag 23. oktober 2014, klokken 22:54
@sigurdi, samlet moment fra null er oppgitt til å være over 900 Nm for P85D.

Jeg har forsøkt å finne ut hvor jeg leste 931 Nm eksakt, men har ikke funnet det. Skal du regne på det, er det nok greit å bruke 900 - for å være på den sikre siden.
(Mulig 931 kommer fra en video, og ikke tekst)

Her er i alle fall en video som oppgir det til 930 Nm:

http://youtube.com/watch?v=aNg8zUi0-cY


jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på torsdag 23. oktober 2014, klokken 22:45
Er bare noen få biler i Norge som ikke har D, men usikker om noen som har fått bil i det siste har sjekket om det står noe annet.
Batterier før D kunne og kan ikke lade med mer en 90kW på superladerene mens D kan minst klare 120, er vel sakt 150kW.

Niks, min bil har et B-batteri og lader fint på 120kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi


Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. oktober 2014, klokken 06:39
Niks, min bil har et B-batteri og lader fint på 120kW.
Har den alltid gjort det eller har det kommet en oppdatering?
Er vel kanskje vanskelig å vite pga eventuelt oppdatering kan ha kommet før selve 135kW laderene kom til våre trakter?

Var bare mye diskusjon om begrensninger i begynnelsen.
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

Om en regner med 900 eller 931 betyr litt men ikke så mye.
Regne uten å ha tilgang på utveksling på drive unitene er null verdt om en bruker 900 eller 931.:-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Nasse

Sitat fra: sigurdi på fredag 24. oktober 2014, klokken 06:54
Om en regner med 900 eller 931 betyr litt men ikke så mye.
Regne uten å ha tilgang på utveksling på drive unitene er null verdt om en bruker 900 eller 931.:-)

Vi har regnet med uforandret DU bak og gjort noen antagelser om DU foran. For eksisterende DU finnes ganske mye data ::)

Det betyr at ny DU yter 330 Nm og 221 Hk, med maks hastighet på 250 km/t.

Samlet sett trenger en ikke bomme så mye i området 0-100....

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på fredag 24. oktober 2014, klokken 06:53

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. oktober 2014, klokken 06:39
Niks, min bil har et B-batteri og lader fint på 120kW.
Har den alltid gjort det eller har det kommet en oppdatering?
Er vel kanskje vanskelig å vite pga eventuelt oppdatering kan ha kommet før selve 135kW laderene kom til våre trakter?

Var bare mye diskusjon om begrensninger i begynnelsen.

Jeg har alltid fått 120kW på 120kW laderne, og 105kW på de som leverer det (f.eks Lillehammer).

Det er meg bekjent bare A-batteriene som er begrenset til 90kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Veggen

Korrekt.  Det er kun A batteriet som har begrensing på 90kW.
B og D lader likt, så ingen norske biler har dette problemet.
Såvidt jeg vet har ingen funnet ut hva som er forskjellen på B og D.

sigurdi

Er ikke helt med om dagen. :-)
Men poenget er at Tesla sin batteri avdeling jobber kontinuerlig med batteriteknologien og batteripakkene.
Så er helt naturlig utvikling at de kan ta mer energi ut av dem nå en for noen år siden.
Det ligger og motor kurver i elektronikken og at denne kan endres med valg av motor program er og naturlig.
Når en velger Insane modus, trenger ikke bilen ta hensyn til god drifstoff økonomi osv.

Så motorkurver til Model S er vel aldri gitt ut, kun kurver fra Roadster som ligger ute.
Så at motorkurver for P85 har kompromiss med tanke på forbruk er også logisk, siden en ikke kan velge moduser på denne.  Men kan og være ulike oppsett, med tanke på pådrag osv, men tror ikke dette.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Tesla P85D

I utgangspunkte er det vel prestasjonene og hva bilen klarer å oppnå som er relevant? Om bilen på papiret har 400 hk eller 600 hk spiller vel liten rolle. Er vel mere vesentlig hva den presterer? Har heller en bil som akser 0-100 på 3,4 sek med 500 hk enn en bil som akser 0-100 på 4 sek og 800 hk.

Å hvis jeg ikke husker helt feil hadde vel P85 0-100 på 4,6 sek. Nå er den oppgitt til 4,4 sek. Mulig jeg husker feil, men mener vertfall det var 4,6 før.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Kjell Leaf

Sitat fra: Nasse på fredag 24. oktober 2014, klokken 08:59
Sitat fra: sigurdi på fredag 24. oktober 2014, klokken 06:54
Om en regner med 900 eller 931 betyr litt men ikke så mye.
Regne uten å ha tilgang på utveksling på drive unitene er null verdt om en bruker 900 eller 931.:-)

Vi har regnet med uforandret DU bak og gjort noen antagelser om DU foran. For eksisterende DU finnes ganske mye data ::)

Det betyr at ny DU yter 330 Nm og 221 Hk, med maks hastighet på 250 km/t.

Samlet sett trenger en ikke bomme så mye i området 0-100....
Hvor mye regner du at motoren bak yter i 250 km/t da ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Nasse

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 24. oktober 2014, klokken 14:28
Sitat fra: Nasse på fredag 24. oktober 2014, klokken 08:59
Sitat fra: sigurdi på fredag 24. oktober 2014, klokken 06:54
Om en regner med 900 eller 931 betyr litt men ikke så mye.
Regne uten å ha tilgang på utveksling på drive unitene er null verdt om en bruker 900 eller 931.:-)

Vi har regnet med uforandret DU bak og gjort noen antagelser om DU foran. For eksisterende DU finnes ganske mye data ::)

Det betyr at ny DU yter 330 Nm og 221 Hk, med maks hastighet på 250 km/t.

Samlet sett trenger en ikke bomme så mye i området 0-100....
Hvor mye regner du at motoren bak yter i 250 km/t da ?

Igjen, det er varmgang i batteri-inverter som gjør at en ikke pr idag lar P85 dra over 210. Noen har tidligere også vist at det holder med frontmotoren for å dra fra 210 til 250.

Personlig tror jeg en nå henter ut noen hester fra DU bak også fra 210 til 250. En trenger ikke nødvendigvis ha giret om for det. Og skulle en evt ha giret om for å nå høyere toppfart, trenger ikke det heller påvirke tidene nevneverdig.
Kikker en på de to i ulike kurvene mosbergvik har satt opp, er det ikke så vanskelig å se det.

La oss bare være enige om å være uenige. Har ennå ikke noen hatt bilen sin på bukk og testet når min kommer, skal jeg gjerne gjøre det.

Amoss

Sitat fra: Nasse på fredag 24. oktober 2014, klokken 08:59
Vi har regnet med uforandret DU bak og gjort noen antagelser om DU foran. For eksisterende DU finnes ganske mye data ::)

Selv holder jeg en knapp på at de har endret utveksling bak slik at det er den motoren som driver bilen når man er i de øverste hastighetene, og at frontmotoren stort sett blir en "hjelpemotor" ~0-100 eller noe deromkring. Dette gjør at man har 4-hjulsdrift i lave hastigheter når man trenger det mest, og hjelper med å få ned 0-100 tiden. Koble ut frontmotoren så vil P85D akselerere mye tregere opp til 100 enn en vanlig P85.

... med det sagt så presiserer jeg at dette kun er mine personlige antagelser og nei, jeg har ikke gjort noen utregninger for å regne på det :)


Model S 85D

sigurdi

Dersom en ikke er litt uenige blir det dårlig med diskusjon.:-)
Men Elon, eller JB har uttalt tidligere at topphastigheten var et kompromiss.
Moddet versjon av Model S av US firma, endret utveksling til 11 tror jeg det var og fikk raskere 0-100, men kan ikke huske om topphastigheten gikk ned.
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

Jeg og tror at Tesla har byttet et tannhjul og to i DU bak, og denne har lavere utveksling.
Det en oppnår er likere moment ut på alle fire hjul i lave hastigheter, men mer og mer overvekt på bakhjulene etter jo høyere hastigheten blir.
Så i høy hastighet oppfører den seg mer og mer som en bakhjuls dreven bil, som ikke er noen ulempe.
Motor får også jobbet på samme turtallsområde som tidligere.
Den nye motoren kan være designet for noe større turtalls område og takler hastigheten opp til 255, men bidrar nok til at DU bak får nok kjøling.
Den nye mindre drive uniten, har og annerledes "inpakning" som gir større overflate og får dermed også luftkjøling.
Har lagt ut bilder tidligere, men desverre har jeg dem ikke tilgjengelig nå. :-(
Tenkte å sammenligne DU bak på nye understellet med gamle, usikker om jeg har postet bildene av P85D motorene.
Fikk tatt bilder både av P85D motorene og S60/85D motorene.
Går ut fra det er samme understell, men batteri/software styrt som på S60/85.
Var ikke tvil på at det er samme drive unit fremme og bak på S60/85D.
Den er foresten overraskende kompakt.
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA