Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruk 15.000,- på en protest som svir! (EDIT: Eller gi de til Kirkens Nødhjelp)

Startet av Nasse, onsdag 15. oktober 2014, klokken 01:12

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Boppus på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:41
Tesla tar feil, vil jeg mene, all den tid norsk kjøpslov dikterer 30 dagers angrefrist for kjøp på nettet.

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett/hvor-lang-er-angrefristen
Sitat To ukers tenketid

I utgangspunktet har du rett til å si ifra at du angrer deg i inntil 14 dager.

Men klart, dersom du går dem på klinken og sier "ja, men dere fortalte meg ikke at disse 14 dagene var ihht angrefristloven, og dere sendte meg ikke ett angrefristskjema" så klarer du sikkert å krangle til deg 1 måned ;)
Model S 85D

Dennis

Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:51
Sitat fra: Dennis på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:36
Sitat fra: Nasse på søndag 19. oktober 2014, klokken 23:46

Og for å oppdatere denne tråden også - teoretisk minimum effekt på nye P85D er i størrelsesorden 475-500 Hk...

...ikke 691 Hk.

Det kan jo forklare iveren etter å oppgi "motoreffekt" og ikke reell effekt. Samt at det forklarer hvorfor batteriet ikke trengte særlig oppdatering - en trenger teoretisk kun hente ut i overkant av 10% mer effekt  :-X

Ganske sikker på at en bil på 2.2 tonn ikke klarer 0-100 på 3.4 sek hvis det bare er 475-500hk.
Feks bilen jeg har nå trengte nesten en dobling av effekt for å klare 0-100 på ca 3.2 sek mot 4.7 sek tidligere.

Dersom du gidder å lese i denne tråden, inkl lenker, vil du finne ut at det er fullt mulig -http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17235.msg273045.html#msg273045

elmotorer er noen fantastiske dingser  8)

Hvorfor ligger da en P85+ helt likt på 0-100 som en Porsche Panamera GTS med 430hk (minus sikkert minst 50hk i drivverktap for Porsche sin del) men veier 150kg mindre. Så her snakker man ikke så alt for ulik hk/vekt forhold.

Etter hva jeg finner av info, ser ytelsene til P85 veldig likt ut som ytelser sammenlignet mot en bensinbil med ca 400-420hk på hjula og ca samme vekt på 0-100 tider.
For å få Porsche Panamera ned i 3.8 sek, så måtte Porsche opp til 570hk på Turbo S. Så da virker det ikke usannsynlig at Tesla må opp i 600hk for å komme ned i 3.4.
Forskjellen i følelse av akselerasjon på en bil som gjør 0-100 på 3.4 mot 4.4 er to forskjellige ligaer.

Har selv bestilt en P85D siden jeg synes P85 går langt fra bra nok i forhold til biler jeg er vant med. Så derfor var det perfekt at P85D kom med såpass mye bedre ytelser, for liker selve bilen veldig godt. Så håper de ikke skryter på seg masse effekt her, men gjør den 0-100 på oppgitt 3.4 er jeg fornøyd og for å klare det er jeg ganske sikker på at den trenger minst 600hk. Skal ikke nekte på at elmotoren har et bedre register og kjappere respons ;) men på 0-100 tider så bruker bensinbilen launch control og ligger derfor på det turtallet som er gunstig fra start og automatkassa legger turtallet oppover der det funker best.

Nasse

Sitat fra: Dennis på mandag 20. oktober 2014, klokken 23:15
Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:51
Sitat fra: Dennis på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:36
Sitat fra: Nasse på søndag 19. oktober 2014, klokken 23:46

Og for å oppdatere denne tråden også - teoretisk minimum effekt på nye P85D er i størrelsesorden 475-500 Hk...

...ikke 691 Hk.

Det kan jo forklare iveren etter å oppgi "motoreffekt" og ikke reell effekt. Samt at det forklarer hvorfor batteriet ikke trengte særlig oppdatering - en trenger teoretisk kun hente ut i overkant av 10% mer effekt  :-X

Ganske sikker på at en bil på 2.2 tonn ikke klarer 0-100 på 3.4 sek hvis det bare er 475-500hk.
Feks bilen jeg har nå trengte nesten en dobling av effekt for å klare 0-100 på ca 3.2 sek mot 4.7 sek tidligere.

Dersom du gidder å lese i denne tråden, inkl lenker, vil du finne ut at det er fullt mulig -http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17235.msg273045.html#msg273045

elmotorer er noen fantastiske dingser  8)

Hvorfor ligger da en P85+ helt likt på 0-100 som en Porsche Panamera GTS med 430hk (minus sikkert minst 50hk i drivverktap for Porsche sin del) men veier 150kg mindre. Så her snakker man ikke så alt for ulik hk/vekt forhold.

Etter hva jeg finner av info, ser ytelsene til P85 veldig likt ut som ytelser sammenlignet mot en bensinbil med ca 400-420hk på hjula og ca samme vekt på 0-100 tider.
For å få Porsche Panamera ned i 3.8 sek, så måtte Porsche opp til 570hk på Turbo S. Så da virker det ikke usannsynlig at Tesla må opp i 600hk for å komme ned i 3.4.
Forskjellen i følelse av akselerasjon på en bil som gjør 0-100 på 3.4 mot 4.4 er to forskjellige ligaer.

Har selv bestilt en P85D siden jeg synes P85 går langt fra bra nok i forhold til biler jeg er vant med. Så derfor var det perfekt at P85D kom med såpass mye bedre ytelser, for liker selve bilen veldig godt. Så håper de ikke skryter på seg masse effekt her, men gjør den 0-100 på oppgitt 3.4 er jeg fornøyd og for å klare det er jeg ganske sikker på at den trenger minst 600hk. Skal ikke nekte på at elmotoren har et bedre register og kjappere respons ;) men på 0-100 tider så bruker bensinbilen launch control og ligger derfor på det turtallet som er gunstig fra start og automatkassa legger turtallet oppover der det funker best.

Som sagt, ta en kikk på de reelle tallene til P85 og på utregningene til @mosbergvik (og meg) så ser du at 500 Hk er mer enn nok. Er ikke magi, kun matte.

Dennis

Ikke magi, men for at teori skal stemme med praksis er det mange variabler her som man må huske å ta med. Grep, luftmotstand, temperatur og det faktum at Tesla yter jo ikke samme effekt konstant opp til 100 heller, så derfor må den ha mer toppeffekt i starten for å ta igjen det tapte på slutten. Hadde Tesla P85D hatt en konstant effekt på 500hk hele veien så hadde nok det holdt, men tror ikke det er tilfelle.

Effekten for å klare 1/4 mile på 1 sek mindre er også ganske betydelig. For å klare 1/4 mile på 11.8 sek som P85D er oppgitt til og med en vekt på ca 2280kg med fører, så vil man trenge 610hk. Teslaen har fordel med at den er kjapp i starten, men har en ulempe med at den dabber av i effekt når hastigheten øker, så at den yter litt mer i bånn men mindre etterhvert er nok tilfelle. Hvis jeg bruker samme utregning på 1/4 mile tiden til P85+ som er 12.8 sek og ca 100kg mindre vekt vil den trenge 450hk som stemmer ganske bra med tallene Tesla oppgir på den.

Har brukt denne kalkulatoren:
http://robrobinette.com/et.htm

Så får man se etterhvert om det stemmer, den stemmer veldig bra på bensinbiler og ser ikke ut som den er helt på bærtur med med tanke på P85 heller :)


Nasse

Hehe. Kikket du på grafene til mosbergvik?

Alt du skriver er riktig for en standard bensinbil.

Eksisterende P85 har tilnærmet lineært stigende effektkurve (fra 0) opp til et knekkpunkt rundt 40 mph. Der nåes et effekttak på ca 410 Hk (teoretisk) og 421 Hk reellt. Dette effekttaket kommer ikke av motorens egenskaper (motoren kan yte mer), men er en cut-off pga hva batteri-inverter kan levere. Dette gjør at effektkurven for P85 blir spesiell, og er ikke sammenlignbar med kalkulatoren du viser til (enkeltpunkt kan være likt, men regner du ut en flere punkt vil du se at det ikke stemmer).

Forutsetniningen til mosbergvik (og meg) er at han i sin fig A forventer samme egenskaper ved de nye motorene kombinert, som en har for P85 i dag - det er inverter-batteri som begrenser effekten, ikke motoerne. Vi arbeider ut fra (oppgitte) tall for Nm for de samlede motorene, ca 931 Nm fra start. Teoretisk knekkpunkt blir da på 28 mph og 475 Hk. Teoretisk er 475 Hk maks effekt som trengs.

Jeg er enig i at tapet, spesielt i forhold til grep, blir større enn for eksisterende P85 - men selv om tapet øker fra ca 3% til hele 10% vil ikke dette gjøre at reell effekt trenger være større enn 525 Hk...

Skal du sammenligne effektkurver med bensinbiler, og oppnå en effektkurve som for P85D fra 0-100 tror jeg du måtte gjort som følger:

Ta en Bugatti Veyron med ca 1000 Hk. Programmer inn en maksimum effekt ut på 525 Hk. Kjør. (Mulig den må ligge litt høyere i maks effekt pga "dårlig" automatgir:-)

Sitat fra: Amoss på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:59
Sitat fra: Boppus på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:41
Tesla tar feil, vil jeg mene, all den tid norsk kjøpslov dikterer 30 dagers angrefrist for kjøp på nettet.

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett/hvor-lang-er-angrefristen
Sitat To ukers tenketid

I utgangspunktet har du rett til å si ifra at du angrer deg i inntil 14 dager.

Men klart, dersom du går dem på klinken og sier "ja, men dere fortalte meg ikke at disse 14 dagene var ihht angrefristloven, og dere sendte meg ikke ett angrefristskjema" så klarer du sikkert å krangle til deg 1 måned ;)

Du har ikke angrefrist på en vare du setter sammen for deg selv / gir et personlig preg:

Når varen er fremstilt etter dine spesifikasjoner
Når varen er fremstilt etter dine spesifikasjoner, det vil si varer som er fremstilt på bakgrunn av dine individuelle valg eller dersom varen har fått et tydelig personlig preg, er det ikke angrerett.

Amoss

Sitat fra: Øggen på torsdag 23. oktober 2014, klokken 00:01
Du har ikke angrefrist på en vare du setter sammen for deg selv / gir et personlig preg. Utdrag fra lovdata:

Ja, jeg kjenner til - og har tidligere i tråden her henvist til - dette e-tillegget  (§22e).

Dette du siterte her var ett svar på påstanden om at angrefristen var på en måned.

Sitat fra: Amoss på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:54
Nå er ikke jeg noen jurist, men synes det virker helt klart at e'en kommer til anvendelse her. Du spesifiserer hvordan bilen skal være - og den produseres etter spesifikasjonene. Ett annet spørsmål er jo: er det bilen som er "fjernkjøpt" - du henter den tross alt på "selgers faste utsalgssted" - eller er det reservasjonen? Den har du jo 14 dagers "angrefrist" før ordren blir endelig og depositumet er låst. Selv holder jeg en knapp på det siste...
Model S 85D

Kjell Leaf

Sitat fra: Dennis på mandag 20. oktober 2014, klokken 23:15
Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:51
Sitat fra: Dennis på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:36
Sitat fra: Nasse på søndag 19. oktober 2014, klokken 23:46

Og for å oppdatere denne tråden også - teoretisk minimum effekt på nye P85D er i størrelsesorden 475-500 Hk...

...ikke 691 Hk.

Det kan jo forklare iveren etter å oppgi "motoreffekt" og ikke reell effekt. Samt at det forklarer hvorfor batteriet ikke trengte særlig oppdatering - en trenger teoretisk kun hente ut i overkant av 10% mer effekt  :-X

Ganske sikker på at en bil på 2.2 tonn ikke klarer 0-100 på 3.4 sek hvis det bare er 475-500hk.
Feks bilen jeg har nå trengte nesten en dobling av effekt for å klare 0-100 på ca 3.2 sek mot 4.7 sek tidligere.

Dersom du gidder å lese i denne tråden, inkl lenker, vil du finne ut at det er fullt mulig -http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17235.msg273045.html#msg273045

elmotorer er noen fantastiske dingser  8)

Hvorfor ligger da en P85+ helt likt på 0-100 som en Porsche Panamera GTS med 430hk (minus sikkert minst 50hk i drivverktap for Porsche sin del) men veier 150kg mindre. Så her snakker man ikke så alt for ulik hk/vekt forhold.

Etter hva jeg finner av info, ser ytelsene til P85 veldig likt ut som ytelser sammenlignet mot en bensinbil med ca 400-420hk på hjula og ca samme vekt på 0-100 tider.
For å få Porsche Panamera ned i 3.8 sek, så måtte Porsche opp til 570hk på Turbo S. Så da virker det ikke usannsynlig at Tesla må opp i 600hk for å komme ned i 3.4.
Forskjellen i følelse av akselerasjon på en bil som gjør 0-100 på 3.4 mot 4.4 er to forskjellige ligaer.

Har selv bestilt en P85D siden jeg synes P85 går langt fra bra nok i forhold til biler jeg er vant med. Så derfor var det perfekt at P85D kom med såpass mye bedre ytelser, for liker selve bilen veldig godt. Så håper de ikke skryter på seg masse effekt her, men gjør den 0-100 på oppgitt 3.4 er jeg fornøyd og for å klare det er jeg ganske sikker på at den trenger minst 600hk. Skal ikke nekte på at elmotoren har et bedre register og kjappere respons ;) men på 0-100 tider så bruker bensinbilen launch control og ligger derfor på det turtallet som er gunstig fra start og automatkassa legger turtallet oppover der det funker best.
Helt enig med deg, et amatør regnestykke er ikke det samme som praksis.
Ikke vet de så mye om raske bensinbilers kurve heller.
BMW M5 som veier 1945 kg går 0-100 km/t på 4,3 sek. Max effekt er 560 hk og den har 680 NM fra 1.500 rpm til 5750 rpm. Den gir altså max dreiemoment over hele registeret.
Det er umulig å gjøre 0-100 km/t på 3,4 sekund med så lite effekt som enkelte tror på dette forumet, det hjelper ikke at det er en el-motor. Det virker som at noen har vondt for å ta innover seg at det faktisk har kommet en mye sterkere Tesla enn den de har selv. Det hele minner litt om " Pappa sin bil er raskere enn pappen din sin".
Hvordan kan noen påstå at bilen Tesla oppgir til 692 hk kanskje ikke har mer enn 500 hk og knapt nok det ? Virker ikke front motoren da eller ? Den må jo gi et rimelig godt bidrag siden dere sier at el-motoren yter over et så stort register ? Jeg tror nok at utregningene ikke er av bedre nivå enn at man kan tørke seg i rumpa med dem dessverre, det er nok glemt en del faktorer her, men man får jo det svaret man så desperat vil ha da selvsagt slik at man får sove litt bedre om natten.  ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Nasse

God morgen Kjell Leaf. Stått opp med feil fot? :o

Jeg tar gjerne et veddemål med deg. Jeg tror nye P85D har ca 525 Hk etter Teslas gamle regnemåte. Du tror den har 691 Hk.

Den som er nærmest av oss, hva foreslår du at han skal gjøre?

Og et spørsmål til deg Kjell - hvor mange Hk har min P85, og hvor mange Hk tror du den nye P85 har?
(Hint: De har like mange)

Her er forresten en annen elbil som kommer med ca 500 Hk, og 0-100 på ______?

Sitat fra: Oreo på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 08:50
Ok hadde ikke anledning til å bla meg tilbake, men får jo opp til flere P85D's for "the expected going price of $529,000"
http://blog.caranddriver.com/renovo-motors-coupe-not-yer-ordinary-gas-swilling-half-million-dollar-shelby-daytona-redux/

Ligger i SLS AMG Eletric sitt prisleie for tosetere. Ikke alle vil kjøre rundt i noe så "normalt" som en Tesla.

(Hint: Det er ganske raskt, Kjell. Og fra noen uten samme effektive drivlinje som Tesla)



Og Kjell - jeg sover godt om natten. Gleder meg til min P85D kommer. Håper du får sove bedre fremover. Det er rimelig morsomt å lese alle dine surmaga formuleringer om amatørregnestykker og missunnelser, spesielt siden du selv kommer med slike presise beskrivelser og velfunderte faktaopplysninger.



Nasse

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 23. oktober 2014, klokken 08:55

Ikke vet de så mye om raske bensinbilers kurve heller.
BMW M5 som veier 1945 kg går 0-100 km/t på 4,3 sek. Max effekt er 560 hk og den har 680 NM fra 1.500 rpm til 5750 rpm. Den gir altså max dreiemoment over hele registeret.


Og der har du hele (i alle fall litt) av problemet ditt Kjell. Du tenker kun bensinkurver - og definerer hva som er "hele" registeret ut fra det.
F.eks. en P85 har max dreiemoment fra 0 og opp til ca 40 mph. Det er betydelig bedre enn hva M5 klarer, og grunnen til at M5 ikke henger med P85 i starten på diverse videoer på youtube.

Dennis

Grunnen til at M5 ikke henger på er pga veigrep. Tesla har mye bedre antispinn takket være elmotoren. For at m5 skal klare oppgitt 0-100 tid må den ha en god sjåfør, gode dekk, riktig temp, asfalt med bra grep osv.
Oppgitt 0-100 tid er raskere enn P85, men Teslaen er nok nærmere sin oppgitte tid i de fleste tilfeller.

En bil som man skulle tro har skrytt på seg veldig med effekt hvis Tesla sine tall ikke stemmer er Mercedes sls electric. Den klarer 0-100 på 3.9 og er oppgitt til 750hk/1000nm og veier 2110kg så er egentlig rart den ikke klarer 0-100 mye raskere med tanke på at det 4wd og såpass mye effekt. P85D veier 2200kg og skal gjøre 0-100 på 3.4 sek, så hvis Tesla juger på effekt men 0-100 tid stemmer, så har i alle fall Mercedes tatt i enda mer.

Har selv en Subaru STi med 451hk på hjula, men bilen veier rett under 1500kg, så ca samme hk/kg forhold som P85D (hvis Tesla sin oppgitte effekt stemmer) Den klarer 0-100 på ca 3.2 sek som er rundt samme liga som P85D, men sliter litt med veigrep. I det jeg tar i gang med den så er det nærmest fult med moment og effekt fra 0. Ingen i en bil med forbrenningsmotor som skal gjøre 0-100 raskt som starter på tomgang :P Så ser ikke helt hvorfor det at elmotoren har full effekt fra 0 spiller noe rolle.

Slik kjører jeg min bil hvis jeg skal ha best mulig aks.
https://www.youtube.com/watch?v=2-CUv3eZbhM&list=UUj47z24rUP9j7iC-f1cJNOA

Som man ser så ligger jeg hele tiden innafor turtall område hvor jeg har mest effekt. Så det at jeg bare har 130hk på feks 2800 rpm har ingen verdens ting å si hvis jeg skal kjøre raskt og bruker girene riktig.







Kjell Leaf

Sitat fra: Nasse på torsdag 23. oktober 2014, klokken 10:25
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 23. oktober 2014, klokken 08:55

Ikke vet de så mye om raske bensinbilers kurve heller.
BMW M5 som veier 1945 kg går 0-100 km/t på 4,3 sek. Max effekt er 560 hk og den har 680 NM fra 1.500 rpm til 5750 rpm. Den gir altså max dreiemoment over hele registeret.



Og der har du hele (i alle fall litt) av problemet ditt Kjell. Du tenker kun bensinkurver - og definerer hva som er "hele" registeret ut fra det.
F.eks. en P85 har max dreiemoment fra 0 og opp til ca 40 mph. Det er betydelig bedre enn hva M5 klarer, og grunnen til at M5 ikke henger med P85 i starten på diverse videoer på youtube.
Dette jo bare tull, M5 har mer enn nok krefter i starten men får ikke grep nok. Dette hadde nok vært bedre om den var like tung i ræva som Tesla. M5 er jo aldri under 1500 rpm når den starter fra 0 km/t, og ved 1500 rpm har den jo max dreiemoment på 680 NM. En M5 hadde ikke vært raskere de første meterene selv om den fikk 200 hk til, vel og merke om den ikke kjørte med slicks selvsagt.
Dere mener altså at en Tesla med 80 hk ekstra blir ett sekund raskere ? Er ca 80 hk alt den nye frontmotoren yter da mener dere ? Seriøst ??
Dere overdriver også betydningen av el-drivlinje etter min mening, M5 kjører fra og stopper ikke før 306 km/t.
0-100 mph (160,9 km/t) gjør M5 på 8,3 sek og 0-180 km/t på 9,7 sek.
I følge test på Dinside brukte Model S P85+  hele 9,44 sekunt fra 0-150 km/t, og ( ifølge motortrend) 12,5 sek fra 0-174,5 km/t. det er svært mye saktere enn M5. 
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

sigurdi

P85D så er motor bak og forran ulikt giret, har ikke sett utvekslingen ennå.
Dette er for å gi høyere topp hastighet og bedre drivstoff økonomi.
Den ene motoren (bak) er mest sansynlig giret likt som i dag, mens den andre motoren (fremme) er giret slik at best virkningsgrad oppnås ved høyere hastighet.
Dermed oppnår P85D lengre rekevidde pga større del av normal fartsområdet treffer beste virkningsgrad på motor bak/forran.

I akselerasjonen utregninger må dette tas høyde for, siden driverk kurvene både overlapper og er forskyvd, elmotorer kan en og produsere med tanke på hva en ønsker av moment, turtall, effekt osv.

Så til P85D kommer i en benk som klarer å måle begge motorene på en gang, er det bare ren spekulasjon på hva som er hva.
Tesla har ikke gitt ut noen slike data. :-)

At en tror at batteriene i 2014 har samme begrensninger som batteriene fra 2012 er vel å tro at Tesla ikke jobber med å videreutvikle det de har vært gode og jobbet med siden 2003.
Det er konstant batteriutvikling og at P85D får en batteripakke som leverer mer strøm er vel ikke usannsynlig i det hele tatt heller mer sansynlig.
Det kommer og ny batteripakke til Roadster, blir morro å se de nye 0-100 tidene til denne. :-)
Formfaktor er lik, men nytt innhold. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Nasse

Vel, jeg tror egentlig ikke vi er så uenige som det med første øyekast kan se ut  :P

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 23. oktober 2014, klokken 14:28

Dere mener altså at en Tesla med 80 hk ekstra blir ett sekund raskere ? Er ca 80 hk alt den nye frontmotoren yter da mener dere ? Seriøst ??


Nei, det er ikke det jeg har prøvd å si. Jeg tror motorene kombinert kan yte 691 Hk - også samtidig.
Så har vi regnet litt på om vi tror det er NØDVENDIG for å oppnå ytelsene mtp aksellerasjon, og akkurat på det punktet er vi litt uenige. Men jeg tror ikke en trenger alle hestene - gitt det tilgjengelige momentet.
Jeg tror det er batteriet som begrenser hvor mange Hk som er tilgjengelig, og slik jeg ser det - om batteriet leverer nok til 691 Hk burde aksellerasjonen vært enda bedre...


Sitat fra: sigurdi på torsdag 23. oktober 2014, klokken 19:45

At en tror at batteriene i 2014 har samme begrensninger som batteriene fra 2012 er vel å tro at Tesla ikke jobber med å videreutvikle det de har vært gode og jobbet med siden 2003.


Jeg har bare referert til andre ang batteri i denne diskusjonen. Nå skal en være på en versjon D av batteripakken (tidligere versjoner er i alle fall levert med A og B). Den informasjonen jeg har fått tilsier at det ikke er en ny versjon av batteriet nå. Jeg har desverre ikke de eksakte tallene for hvor mange C batteriet kan levere.


Det blir spennende å få fasiten. Er batteriet og inverterene dimensjonert for hele 691 Hk tror jeg det kommer oppdaterte tall for aksellerasjon før levering - og vi kommer til å se 2-tallet for "insane"-mode :o

sigurdi

Er bare noen få biler i Norge som ikke har D, men usikker om noen som har fått bil i det siste har sjekket om det står noe annet.
Batterier før D kunne og kan ikke lade med mer en 90kW på superladerene mens D kan minst klare 120, er vel sakt 150kW.
Så hva versjon P85D får, finner vi ut når de første i USA får sine biler. :-)
Kom ikke på å krype under og se, men da hadde jeg nok fått litt rare blikk. He he he

Tesla kunne nok laget P85D til å klare 0-100 på 2.8 men da hadde topp hastigheten ikke blitt noe å skryte over.
I P85D var 210 er kompromiss for å klare 0-100 slik den har og for å få beste virkningsgrad på elmotor i bruksområdet. :-)
Utveksling er svært vesentlig siden det er fast gir med 9.73:1.
Så 600Nm gir 600 x 9.73 = 5800Nm etter girutveksling.
Dersom de har endret denne til 11 får en 6600Nm men topp hastighet for denne motor går ned.
Siden bilen har bedre egenskaper ved 100-110km og topphastighet øket 20% er nok utveksling på ene motor 20% lavere. Eks 8
Uten å vite de verdiene vet en ikke momentet ut til hjulene og da regne på effekt moment osv bortkastet.
Er hjulene sine krefter og energi mot underlaget som gir 0-100 tidene, høy utveksling rask 0-100 lav topphastighet og motsatt.
Eks motor bak 8 i utveksling for å øke topphastighet med 20% (max turtall på motor fremdeles 15000rpm)
Dette gir da moment ut fra girkasse på 4800Nm, dette er 1000Nm mindre en P85
Motor fremme får 9.73 (tenkt verdi) gir da 331Nm * 9.73 = 3200
Totalen blir da bare 2200Nm mer i moment ut fra akslingene fra stillestående.

Men som sakt har ikke funnet utveksling på de ulike motorene, så null vits å regne uten vesentlige deler av regnestykket på plass.
Mine tall er bare tatt ut fra lufta for å vise at uten utvekslingen fremme og bak er regnestykkene null værdt.
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA