Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri

Startet av Magsjo, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 20:59

« forrige - neste »

Magsjo

Jeg har nettopp tatt ned batterikassa og har målt alle blokkene mine. En blokk hadde eksplodert så jeg droppa å måle den;)

15 av blokkene lå på 6,37 +- 0,3 volt.
De siste tre hadde avvik fra dette, ett på 3,83, ett på 4,98 og ett på 5,11.
Må/bør jeg bytte alle 3?

elektrolux

Ja. Alle 3 må byttes. Du bør også montere Robometer så du vet at reparasjonen er vellykket. Til sist anbefales omprogramering av Simotion så du reduserer stresset på batteriet
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Magsjo

Vet du hvem som gjør omprogramering på østlandet?

elektrolux

#3
Kun Elbilhjelpen.no i Skandinavia. Det er kun en uke siden dette ble mulig. Tenk hvor mange flere Classic vi hadde hatt på veiene hadde dette vært tilgjengelig i 2005.

Planlegger tur østover i nær framtid , og tar da med utstyret.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Magsjo

Endelig er batterikassa ferdig og dårlige batterier byttet.
Er det noe jeg må tenke på før jeg løfter kasse tilbake på plass?

elektrolux

Legg ut 3 ledninger: + / - og senter mellom 9 og 10 blokken. Da kan du gjennomføre manuelle målinger på batterihalvdelene og sammenligne disse ved lav ladetilstand og med varmeapparatet på.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Magsjo

Ok. Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Kan du sende et bilde av det?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Magsjo

Det ser jo greit ut. Men jeg la merke til at min batteripakke har + og - på motsatt side av bildet. Er det feil/unormalt?

Magsjo

En ting til: hvilket tverrsnitt bør jeg ha på spenningsjekkkablene?

elektrolux

Vet kun om en Think med + og minus på motsatt side av hva dette bildet viser. Og det kostet meg en lader.

Minus skal være nærmest kontaktorboksen, og pluss skal være lengst vekke.

Legg opp 0,75mm kabel med 1A sikringer mot batteripolene. Det gir deg maks 200W ut av kassen. Uten sikring risikerer du 50 kW nok til å smelte større metallgjenstander som skrujern og skiftenøkler.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Magsjo

Jeg hadde satt en rekke feil vei i kassa. Godt jeg ikke sluttet kretsen .

elektrolux

He he

Svoger gjorde det, og ene batteripolen forduftet. Redde likevel blokken med å bore ned en gjengestav.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ebye

Skal nett sette inn battkassen og lurer på: Hva er det hvite stoffet som termometerfølerne i batt nr 3 og nr 16 er pakket inn i?
Er det kritisk at hullet er fyllt med dette fettet/klisset?
Hvor får man tak i slikt?(når en vet hva en skal spørre etter...)

elektrolux

Det er varmeledende pasta.

Helt unødvendig.

Om nødvendig; tape fast sensoren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA