Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S Dual motor, hvem hopper over til denne?

Startet av olabt, lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:21

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 17. desember 2014, klokken 19:35
det er ingn stress- man kan sikre med en dual TMS med dagens pris- og evt gå over til TMX om det blir aktuellt - og betalbar.
Det er flere indikatorer for at prisene skal opp- derfor blir det antakelig ikke økonomisk tap ved denne strategien- muligens tom gevinst.
Det er min strategi ;) Er ganske sikker på at en TMX vil dekke minst 95% av mine ønsker og behov, en TMS-85D dekker ca 80%. Men 80% er godt nok viss TMX ikke blir betalbar for oss.

MRT

Jeg beholder min P85D,  hva skal jeg med en X ?
Jeg er svært skuffet over  X: lavere 0-100 og dårligere  rekkevidde med P90X med Ludi en på min P85D  uten Ludi. X er såpass kjukk og bred at den ikke får plass i garagen. Jeg venter til X kommer med større batteri og bedre ytelser på nivå med mod S P90D med Ludi: bare å vente et år  så er vi der. Kjenner jeg Tesla rett kjører de allerede tester med mod X P120D med en eller annen ny fartsmode og over 1000 hk !

SurSnasen

#47
Sitat fra: MRT på fredag 04. september 2015, klokken 00:32
Kjenner jeg Tesla rett kjører de allerede tester med mod X P120D med en eller annen ny fartsmode og over 1000 hk !

Warp-mode!

Jeg tviler sterkt på at jeg selv kommer til å fristes av Model X. Ikke har jeg behov for 7 seter, og måkeving-dørene ser ut til å passe svært dårlig der jeg ferdes. I tillegg synes jeg den, ut fra bildene, ser fæl ut. Og jeg er spent på hvordan innvendig løsning er.

Havebigfun

Sitat fra: MRT på fredag 04. september 2015, klokken 00:32
Jeg beholder min P85D,  hva skal jeg med en X ?
trekke henger  ;)
aksellerasjonen er underordnet for de fleste på de ytelsesnivåer TMX befinner seg- bra showeffekt men ikke noe man bruker til daglig.
Det som er verre er bredden- 8 cm bredere enn TMS er mye- mulig det blir showstopperen for meg- i tillegg til Falcondørene som virker tullete under norske forhold- jeg vet mange er uenige i dette siste :o

MRT

Sitat fra: Havebigfun på fredag 04. september 2015, klokken 08:49
Sitat fra: MRT på fredag 04. september 2015, klokken 00:32
Jeg beholder min P85D,  hva skal jeg med en X ?
trekke henger  ;)
aksellerasjonen er underordnet for de fleste på de ytelsesnivåer TMX befinner seg- bra showeffekt men ikke noe man bruker til daglig.
Det som er verre er bredden- 8 cm bredere enn TMS er mye- mulig det blir showstopperen for meg- i tillegg til Falcondørene som virker tullete under norske forhold- jeg vet mange er uenige i dette siste :o
Akselerasjon blir aldri underordnet- det er en del Porsche cajenne turboer etc som må settes på plass og helst skal sees i bakspeilet-( det skal svi litt å være natursvin med stor fossilsuv i 2015) ellers er mere bagasje plass og bedre seter i rad 2 samt falkedørene det viktigste for meg :D

sigurdi

Mer seteplass for halvoksne barn, hengerfeste og sittehøyde som er det viktigste for meg.

Når en ser på bredden på bilen er fundamentet det samme (samme understell), men model S svinger mer inn der speilene er festet og dermed kommer de ikke like langt ut.
Men når X får byttet ut spegl med kamera blir det mye bedre tall. :-)
Men håper vi får de 8cm synlige i bedre plass på innsiden.
Footprinten på asfalten blir den samme som model S.
Horten
Model X90D (18.03.17)

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Havebigfun

etter ca 30k km i TMS, delvis med gateparkering i trange gater i Tyskland og Oslo ønsker jeg definitivt ikke å gå opp i bredden- noen cm mindre derimot hadde gjort seg ::)

sigurdi

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. september 2015, klokken 17:07
Sitat fra: sigurdi på fredag 04. september 2015, klokken 15:50
Footprinten på asfalten blir den samme som model S.

Men ikke inn i garasjen...

Når X får byttet ut speilene sine med kamera så blir den smalere en Model S også når du skal inn i garasjen.

Går an å legge speilene inn. :-)

Men satser på at Auoparkering i egen garasje kommer før bilen kommer til Norge og da kjører bilen selv inn i garasjen. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Havebigfun

Poenget for meg er forsåvidt ikke bare speilene menbilens totale bredde- både når man kjører i trange gater men enda mer når man parkerer gatelangs eller i vanlig trange parkeringshus- det er bulker og skraper jeg frykter- og nå +8cm og kameraspeil om to Tesla-år.

sigurdi

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. september 2015, klokken 08:14
Poenget for meg er forsåvidt ikke bare speilene menbilens totale bredde- både når man kjører i trange gater men enda mer når man parkerer gatelangs eller i vanlig trange parkeringshus- det er bulker og skraper jeg frykter- og nå +8cm og kameraspeil om to Tesla-år.

Ser ikke den store forskjellen desverre:

Speilene er vel det jeg er minst redd for å komme borti med, er no normalt front og bak på bilen som er mest utsattt når en sirkler seg gjennom et trangt parkeringshus.

Her blir jo bilene ganske identiske, men X blir litt høyere, så ser ikke helt den store forskjellen.

Grunnen til at S ikke er like brei med speglene ute er jo innsvingen som skjer i området like før speglene sitt infestings punkt, X har ikke like stor innsving.

Støtfangere osv blir jo det samme og er som oftes får skraper og merker.

Her er litt sammenligninger på bredde, med speil ute og ja X blir en Stor amerikaner.
X5 - 2184mm
Q7 - 2212mm
XC90 - 2140mm

Samtidig er målene på model X basserte på rykter fra USA, vi har ikke offesielle tall ennå, det er viktig å ta med i betraktningen.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Busa

Jeg synes hele breddediskusjonen er litt rar dersom TMX har samme understell som TMS, for om man ser på de bildene som foreligger ser det jo ut som på biler flest, at  (bortsett fra speil) hjulbuene er det bredeste punktet. Videre ser det ut som om hjulene fyller ut skjermen ganske bra, noe som ville være vanskelig dersom bilen er 80mm bredere på noen av disse punktene, særlig forrstillingen vil få feil i hjulgeometri dersom man endrer forrholdet mellom felgens anlegsflate og felgens ytterkant.

Velger derfor å ta de opplysningene som har kommet om bredde med en klype salt, inntill tallene foreligger fra Tesla.
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

petersv

Er vel bare å sjekke sporvidden på S kontra X (når den kommer.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA