Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ekstralys

Startet av TAS, torsdag 09. oktober 2014, klokken 21:16

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:37
Det er litt håpløst når man først har gått inn for å lage en energieffetiv bil og spart vekt alle steder. Karbon der det mulig, aluminium, ekstra tynne og lette seter, og så smeller man til med gamle pærer hvor 94% av energien produserer varme ?
Det henger ikke på greip, men tanken var nok at disse lysene bare skulle dekke krav, men "aldri brukes" i praksis. Håpløst uansett.
Håpløst er det vel ikke. Dette er en MegaCity car, og skogene i Norge var nok ikke helt inne i kravspecen. Jeg bor ikke i en MegaCity, men har bare brukt fjernlys 3-4 ganger på 7 mnd...
Det hadde sannsynligvis kostet oss 20 000.- ekstra med LED fjernlys. Noen av de bilene som ble spådd skulle erstatte Xenon med LED, har fremdeles Xenon på fjernlys, og Xenon er ikke billig.
Det kommer sikkert som et velg på en oppgradert i3.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Roman

Sitat fra: moonbuggy på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:37
Det er litt håpløst når man først har gått inn for å lage en energieffetiv bil og spart vekt alle steder. Karbon der det mulig, aluminium, ekstra tynne og lette seter, og så smeller man til med gamle pærer hvor 94% av energien produserer varme ?
Det henger ikke på greip, men tanken var nok at disse lysene bare skulle dekke krav, men "aldri brukes" i praksis. Håpløst uansett.

Dem har da sparsome LED lys i form av ekstrautstyr, du må bare betale noen saftige lapper for det.

moonbuggy

Dem har da sparsome LED lys i form av ekstrautstyr, du må bare betale noen saftige lapper for det

Som jeg har gjort. Litt kjedelig å da å sitte med 55W gamle gule pærer i fjernlysene. Men, som LMOR så riktig kommenterer, fjernlysene var bare "myndighetskrav", de er der, men skulle vel aldri(sjelden) brukes.

Ferry

Det er jo ikke den helt enorme energimengden det er snakk om da. 2 stk. 55-watt pærer bruker i løpet av to timer 2*2*0,055 = 0,22 kWh Det er ikke så store prosentandelen av batteriet på 18,8 kWh. "Alle" andre faktorer har mer å si.

LMOR

Sitat fra: Ferry på fredag 31. oktober 2014, klokken 12:21
Det er jo ikke den helt enorme energimengden det er snakk om da. 2 stk. 55-watt pærer bruker i løpet av to timer 2*2*0,055 = 0,22 kWh Det er ikke så store prosentandelen av batteriet på 18,8 kWh. "Alle" andre faktorer har mer å si.
Riktig, og jeg skulle gjerne snakke med den som kjørte 2 timer på en lading med fjernlys...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Ferry:
Poenget er at man virkelig har lagt seg i selen for få ned vekt og minimisert energiforbruk. Hver enkel bit utgjør ofte få watt, men summert gir det effekt. LED lys har svært mange fordeler, lang levetid, lys effektiv - mye lys med minimalt effektbruk. E-golf har det og personlig kan jeg slett ikke forstå at premium merket BMW ikke har det, spesielt på sin El-bil satsing, hvor synergieffekten er så viktig.

LMOR

Tror ikke e-golf har det jeg tenker på som LED fjernlys til 20 000.-. Se bildene mitt på siden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16501.15.html

Det er mer at de løfter spredningen høyere opp, og litt mer styrke. Kan ikke sammenlignes med Xenon fjernlys. Så fra BMW forventer jeg noe mye bedre når de kommer med noe, eller aller helst Laser når batteriet tillater det...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#52
Sitat fra: bromm på torsdag 30. oktober 2014, klokken 16:01
Siden Torshov var så kjipe på pris, så bestilte jeg her i stedet (409,- inkl. frakt):
http://www.ekstralys.no/products/osram-nightbreaker-unlimited-h11
Me too, forskjellen ble større i virkeligheten enn det som kommer frem på bildet av to i3er ved siden av hverandre. Har nå kjøpt til den andre på bildet også.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ganton

Sitat fra: moonbuggy på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:37
Det er litt håpløst når man først har gått inn for å lage en energieffetiv bil og spart vekt alle steder. Karbon der det mulig, aluminium, ekstra tynne og lette seter, og så smeller man til med gamle pærer hvor 94% av energien produserer varme ?
Det henger ikke på greip, men tanken var nok at disse lysene bare skulle dekke krav, men "aldri brukes" i praksis. Håpløst uansett.

Finner ingen tall på det men tror ikke LED-nærlysene bruker så lite strøm som vi liker å tro, high power LEDs generer mye varme. Kanskje en grunn til at BMW ikke oppgir forbruket  ;) Å bruke kostbare LED til fjernlys som brukes relativt sjeldent gir ikke nok kost-nytte.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

ganton

Sitat fra: Vind på fredag 31. oktober 2014, klokken 07:53
Jeg tror det eneste unntaket fra led lys er fjærnlysene og blinklys forann. Hvorfor kan man sikkert lure litt på.

Nå har jeg kjørt en del i mørket - og med Led hovedlys - så er de så bra at det meste jeg bruker fjærnlysene til er å blike tilbake til motgående biler som tror jeg kjører med fullt lys.

Men har bestilt H11 pærene over - hvitere lys blir bra.  Ser på det engelske forumet at mange også bytter til LED blinklys.

Målte LED-nærlysene når bilen var ny (for å sjekke tap over tid) til 9500lx  i senter (avstand av 150cm). Kunne vært interessant å sammenlikne fjernlysene night-breaker vs original. Har foreløpig bare original å måle på.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

bromm

Sitat fra: ganton på mandag 03. november 2014, klokken 08:29
Målte LED-nærlysene når bilen var ny (for å sjekke tap over tid) til 9500lx  i senter (avstand av 150cm). Kunne vært interessant å sammenlikne fjernlysene night-breaker vs original. Har foreløpig bare original å måle på.
De oppgir jo selv at det er 110% mer lys og 40 meter lengre kjegle (se bilde), så det er fint om du kontrollmåler dette  ;D

Jan-Børre Olsen

Det er vanskelig å måle lys grunnet at LED er veldig monokromatisk. En luxmåler måler synlig lys over et vidt register mens LED gir et lys over et veldig smalt register.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

LMOR

Sitat fra: smaug01 på mandag 03. november 2014, klokken 17:46
Det er vanskelig å måle lys grunnet at LED er veldig monokromatisk. En luxmåler måler synlig lys over et vidt register mens LED gir et lys over et veldig smalt register.
Det er vel halogen målingen gjelder nå. Bildet jeg la inn viser et tydelig sterkere lys, men måling er selvfølgelig best.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jan-Børre Olsen

Målingen antar jeg var halogen vs LED og det er ikke lett.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

LMOR

Sitat fra: smaug01 på mandag 03. november 2014, klokken 19:29
Målingen antar jeg var halogen vs LED og det er ikke lett.
Du misforstod nok da. Noen hadde målt LED, og det ble foreslått å måle standard halogen vs oppgradert halogen på fjernlysene. LED fjernlys er ikke et alternativ.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA