Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Soul EV vs e-golf - rekkevidde

Startet av RonyTheRunner, fredag 03. oktober 2014, klokken 11:35

« forrige - neste »

RonyTheRunner

Jeg har prøvekjørt både e-golf og Kia Soul EV ved flere anledninger. Jeg har ikke tatt noen standard runder og gjort dette vitenskapelig på noen som helst måte, men det slår meg at 212 km på Kia Soul EV vs. 190 km på e-golf (NEDC) ikke gir et godt inntrykk av forholdet mellom disse to bilene. Kia oppgir 14.7 kWh / 100 km som forbruk ved blandet kjøring. e-golf oppgir 12.7 kWh / 100 km for det samme. Bruker man disse til å beregne kjørelengde, så kommer e-golf ut med 190 km (antar 24.2 kWh tilgengelig batterikapasitet), mens Kia med antagelse om 27 kWh tilgjengelig batterikapasitet får 183 km. Nå sier Kia at de antar 27 kWh som total kapasitet og at tilgjengelig kapasitet er litt over 24 kWh. Da blir teoretisk beregnet rekkevidde enda lavere for Kia. Under testkjøring med begge biler i dag ved 7 grader C ute (uten forvarming av bil) klarte jeg lett ca. 15 kWh / km for begge med blandet kjøring - 50, 60 km/t sone + motorvei 90-100 km/t (50/50) - total tur på 20 km. Det burde gi de to bilene ca. lik total kjørelengde. Men Kia'n startet på 133 km range og endte på 109 km, mens golfen startet på 144 og endte på 123 km. e-golfen var dessuten uten varmepumpe og AC var på på 20 grader hele tiden.

Thomas Parsli

* Jeg synes umiddelbart 20km er for kort strekning for en slik sammenligning
* Varmepumpen har minimal effekt på så korte turer
* Jeg tror EPA-tallene også går Kia's favør
* Estimated range tror jeg ikke er sammelingbart, forbruk må måles eller bilen må kjøres til den stopper
* Hva var batteritemperatur ved start?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RonyTheRunner

Enig at turen er for kort. Jeg har desverre kun kjørt slike turer da det er stor pågang på disse bilene. Men jeg har etterhvert kjørt Kia og e-golfen 4 ganger hver på slike turer. De første gangene ved noe i nærheten av sommertemperatur - 17-18 C. Inntrykket da var at Kia'n lå stødig på 180 km antatt rekkevidde ved start, mens e-golfen lå på 150-160 km. Men dette avhenger jo helt av kjøre-historien på bilen. En ting er derimot helt sikkert - Kia'n sitt guess-o-meter varierer langt mindre en e-golf sitt. Kan virke som de har gjort en god jobb der.

RonyTheRunner

Usikker på batteritemperatur ved start. Begge hadde stått ute og jeg var første bruker på begge.

RonyTheRunner

Kia har vel 120 (HWY) og 92 MPGe (CITY) - blandet = 105 MPGe og en EPA rating på 93 miles. e-golf har jeg ikke sett noen EPA - miles rating på ennå, men mener jeg så MPGe tall på blandet på 105 MPGe - altså det samme som Kia'n.

Thomas Parsli

Det siste jeg hørte var at EPA-tallene på eGolf var redusert til "average range between 70 and 90 miles" (i følge VW). De gikk jo først ut med 118 miles...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RonyTheRunner

Ja. Har sett det samme. De sa 70 - 90 på e-golf, mens de antydet 80 - 100 for Kia - før tall kom for den. Jeg vil tippe EPA - rating på e-golfen vil ligge godt opp på 80 - tallet når den først kommer. Men ut fra tilgjengelig batterikapasitet for de to og ut fra oppgitt snittforbruk ved blandet kjøring, så skjønner jeg ikke at Kia'n kan ligge langt over verken på landeveien, i byen eller på motorveien. På motorveien burde den garantert "straffes" for en rag koeffisient på 0.35 tenker jeg - sånn fra 100 km/t og oppover.


Svg1974

Sitat fra: RonyTheRunner på fredag 03. oktober 2014, klokken 11:35
. Bruker man disse til å beregne kjørelengde, så kommer e-golf ut med 190 km (antar 24.2 kWh tilgengelig batterikapasitet)

E-golf har netto kapasitet på 21.2kWh, 24.2kWh er brutto. 12.4 er snittforbruk, for å oppnå 190 i kapasitet må du ned i mye lavere tall (som er fullt mulig). PS: tallene er bekreftet av Møller i Oslo, og matcher langtidsforbruk.

emil

Har kjørt Soul og eGolf på like turer, i lik trafikk og samme værforhold. De nøyaktige tallene kan nok rotes frem fra andre poster/tråder her, men jeg fikk mer eller mindre samme forbruk på en 2 mils øko-rundtur (1 kWh/mil i 50-60km/t ganske flatt) og litt høyere forbruk på 5 mils normaltur i 80-90km/t. Kjøring med CC på fartsgrense (riktig gps-fart, ikke speedometer fart) i normalmodus, ingen bruk av varme eller AC. Tror Soul lå ca 10% over eGolf i de hastighetene uten forsøk på øko-kjøring.


RonyTheRunner

Har ofte sett total batterikap. på e-golf sitert til 26.8 kWh, men hvis Møller bekrefter mindre, så er kanskje det riktig. 12.7 kWh / 100 km er oftest brukt som snittforbruk på blandet kjøring.


Cowboystrekk

Tror Kia sine dekk har høyere rullemotstand enn Golf sine, bare dekkene kan gi så mye som 7% høyere forbruk. Nå er ikke Soul sine dekk dårlige, men mistenker at Golf sine er bedre. Test de f.eks med Nokian R2 mot R2, klima på samme temp og begge med varmepumpe, da blir det ei fair sammenligning :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA