Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: jazzwheel på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:15
DU inkluderer inverter, og siden det er forskjellig inverter på P/P+ og S så må det finnes to forskjellige typer DU.
Jeg spurte spesifikt om dette i "frykt" for at de kunne montere feil, og svaret jeg fikk var at DU ble bestilt etter VIN slik at det ble rett.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Bjoris

13.000 km, når vi passerte Tr.heim på vei sørover i sommer på ca 9000 km hørte jeg tydlig klunkingen, men jeg har flere ganger etterpå prøvd å få det frem uten hell, ble nok fiksa i 6.0, hehe... Rart, men sånn er det altså...

pej

jeg har fortsatt "matching numbers" så min blir et samleobjekt med klunkelyd:)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

ctr46

Fikk klunkelyd etter ca 8 uker (mai 2014). Tror vi hadde kjørt 3-4000 km. Har nå rullet 16.000 og det klunker fortsatt!

Ingen fiks for det i SW 6.0 :)
.

El-boy

Noen som har sett konstruksjonen av Drive Unit, lageroppsett?

Det høres vitterlig ut som det er virrelyden fra gåent lager på min. Og den har ikke vært kjørt hardt. Lyden høres best ved svak belastning (forover) til null belastning.

Og her kaster jeg en vill påstand ut til ulvene:
Har Tesla og event lagerprodusent bommet med konstruksjonen her ??? den er kanskje sterk nok i utgangspunktet ? men hvis bruk av koniske rullelager (som er svært vanlig) og disse går med (stort) lagerglapp og er ubelastet tar det kroken på slike lager. Konisk lageroppsett må ha belastning for å overleve. Er det denne shimmen på 0.115mm som skal fjerne lagerglappet det er vist til tidliger her i tråden??? Slakke i lager kan lage klonkelyd...

Celter

Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

SSK

Sitat fra: Celter på onsdag 08. oktober 2014, klokken 14:05
19000 km. Ingen klunkelyd.

18900 km. Ingen klunkelyd.
Svart P85+, levert 23. september 2013
BMW iX40 2022
Audi Q4 50 2021
Polestar 2 2021
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S P85 2013

Rasmus.B

21000 km uten klunkelyd.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

pej

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 08. oktober 2014, klokken 20:37
21000 km uten klunkelyd.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Da er du en av de heldige. Min påstand er at det bare er et tidsspørsmål på alle bilene dessverre. Har klunk hos meg etter 16.000km men får samme svar som flere andre, at det må bli verre først. Tør ikke ta med familien på langtur i denne bilen lengre dessverre. Da blir det leiebil. Nå har det vært flere som har hatt havari den siste tiden så dette kan bli en kjip vinter for Tesla er jeg redd.. Håper de får fikset dette før model x. Men der har man jo en backup motor da:)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

bb

Jeg merket klunkelyden like etter påske. Det vil si ved ca. 35k km. Nå ved 80k km har klunkingen blitt så ille at kona har kommentert at jeg kjører rykkete i kø. Det er vel et tidsspørsmål før jeg lager en video der jeg står ved siden av veien med nødblink på og venter på redningsbil.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Rasmus.B

#40
Tror det er mange flere havarier en det man leser om her inne. Personlig har jeg sett to havarier. Den første var en kollega som var på vei til jobb på Gardermoen. Der røk driveunit helt uten forvarsel. Han hadde akkurat nok fart til å trille inn på parkeringen til ett av hotellene, og satte fra seg bilen der.

Det andre tilfellet var på vei opp mot Gjelleråsen retning Nittedal. Der sto det en Tesla med nødblinken på. Jeg kom med Leafen min og stoppet for å tilby hjelp. Der var også drivunit røket tvert av. Kunne høre motoren spinne rundt, men ingen fremdrift.
Tenker at hvis jeg har sett to tilfeller må det være ganske mange havarier rundt om kring. Jeg tar det hele med knusende ro. Dette fikser Tesla. Håper bare at min driveunit havarerer før garantien går ut, så har jeg en fresh start med ny og forbedret? driveunit.
En annen kollega fikk sin Tesla for en uke siden. Han forteller at han opplever en helikopterlignende lyd når han kjører i ca 80 km/t. Er det ett forvarsel på dårlig driveunit?

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Muffinman

Sitat fra: bb på onsdag 08. oktober 2014, klokken 21:32
Jeg merket klunkelyden like etter påske. Det vil si ved ca. 35k km. Nå ved 80k km har klunkingen blitt så ille at kona har kommentert at jeg kjører rykkete i kø. Det er vel et tidsspørsmål før jeg lager en video der jeg står ved siden av veien med nødblink på og venter på redningsbil.
Jeg merket også klunking først ved 35K. Slakken økte fra ca. 19K, så økte det på med diverse ulyder fram til skifte ved gode 37K. Da saget, gnagde, virret, brummet, pep og hvinte det i alle retninger.

Økende slakke i den nye driveuniten fra ca. 4000km.

TeslaK

Greit å være mentalt forberedt på at den kan ryke når som helst men håper bare ikke det skjer et sted det kan skape farlige situasjoner..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

tho

Har hatt klunkelyd siden 10k nå 13k. Ikke ille men det er merkbart. En kollega av meg fortalte på facebook i dag om at hans D.U konka ut etter 15k i Tyskland. Bilene er levert på omtrent samme tid, Mars 2014. Nå er er jeg bekymert. Ikke bra verken for meg eller Tesla  :o
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Epleskreller

Har ingen slakk eller klunk etter 32k, men sirkelsagelyden har jeg hatt siden en gang mellom 10 og 15k km.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA