Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dobbeltlader og superlader

Startet av NegativeElectrode, tirsdag 30. september 2014, klokken 08:21

« forrige - neste »

bb

Det vil selvfølgelig være ting noen synes er nyttig som andre overhodet ikke har bruk for. Mitt inntrykk er at flertallet synes dobbeltlader er kjekt. Enten så har de bestilt det på sin bil og nyter godt av det, eller så har de blitt overtalt til å ikke velge det og angrer. Jeg har ikke hørt om mange som har bestilt med dobbeltlader og angret på at de aldri fikk bruk for det.

Hvis man ser på listen over tilleggsutstyr så er det ingen tvil om at de fleste ville valgt tech-pakken siden dette gir veldig mye nytteverdi til tross for prisen. Videre ser man at de fleste har valgt parksensor fordi Model S er en stor bil og sensoren ikke kostet så mye. Når det gjelder barneseter medfører dette ikke bare økning i pris, men også økt vekt og bortfall av ekstra bagasjeromsplass.

De fleste kan forutsi før man får bilen om tilleggsutstyret vil komme til nytte eller ikke. For eksempel barneseter. Men det var derimot vanskelig for meg å vite om jeg ville få nytte av dobbeltlader eller ikke. Jeg sendte faktisk en mail og ba om å ta bort dobbeltladeren. Men så fikk jeg vite at bilen allerede var i produksjon og at den ville bli forsinket hvis jeg omspekket den.

Det jeg derimot angrer på er vinterpakka. Denne trodde jeg at jeg ville få nytte av. Men så viste det seg at forvarming av bilen via appen eliminerer behovet for varme i setene bak. Selv om jeg har glemt å forvarme bilen vil 6 kW varme fra første sekund være godt nok. Og etter mange timer med kjøring i snøvær har jeg funnet ut at oppvarmede viskere og dyser ikke hjelper i det hele tatt. Det som hjalp var å slå på defrosteren til frontruta (standardutstyr).
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Trustno1

#16
Jeg bestillte med dobbeltlader, og har hatt minimal nytte av dette foreløpig. Avlikevel angrer jeg ikke på at den ble kjøpt inn. 10.000kr er såppas liten del av en bil til 660k (i mitt tilfelle) at det var egentlig lite å lure på. Når man regner at bilen skal holde kanskje 15 år, så er det snakk om under en tusenlapp i året for å ha dobbellader.

Pr i dag så tror jeg ikke behovet for dobbellader er spesielt stort, men slik jeg ser det så vil dette bli veldig nyttig på sikt når landet blir "teppebombet" med type 2 på stort sett alle steder man skulle oppholde seg (arbeid, butikker, attraksjoner etc). Dette avhenger selvfølgelig av elbilens suksee, og at type2 blir en regjerende standard i fremtiden.

Man vil som bb tidligere nevnte kunne slippe "nedetid" ved superchargers, og kunne ta reisen i ett jafs og heller bruke "endelading" mens man gjør ærende man har planlagt. Skal man regne "timelønnkost" på dobbelladeren over bilens levetid, så tror jeg denne i mange tilfeller vil bli svært dårlig, men dette kommer selvfølgelig ann på hvordan type2 nettet bygges ut samt forbruksmøster.

Personlig var jeg ikke vært i tvil når man først koster på seg en slik elbil, ladingen er en svært viktig del :)

Øyvind.h

Jippii. Enda en enkeltlader vs dobbeltlader-tråd :)
Nøyer meg med å si at jeg selv har hatt bruk for den, og at det finnes mange scenarier hvor dobbeltladeren kommer til sin rett. Alt fra redundans og bilens bruktverdi, til ladestopp hvor man ikke trenger lade mye eller ladestopp som skal vare noen timer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sondell

For meg er 10000 mye penger for noe jeg nesten ikke har bruk for. Men det er jo helt avhengig av hvor man kjører og hvordan.  22 kW er jo uansett ikke nok til lade på langtur annet enn som range extender hvis du skal litt lenget enn du har rekkevidde til. Eller lade på plass når du er framme. Og det er igjen spørsmålet hvordan man bruker bilen. Snur man oftest innen noen timer eller har man god tid...
Hvis jeg en gang i bilens levetid kommer tape noen timer grunnet enkeltlader så skal jeg tenke på at det er den beste timelønn jeg hatt så langt ;).
Jeg angret på valget av dobbeltlader i starten. Men med nye supercharger nettverket gjør jeg det ikke lenger. Men igjen, spørs hvor du bor och hvor du kjører. 
Måtte droppe bil nå på en tur Oslo-umeå fordi E4 mangler SC. Hadde ikke hjulpet med 22 kW der. 180 mil på 36 timer...

eclipse

Du må ikke være i tvil, kjøp dobbeltlader. Jeg har enkeltlader og treger som en hund på det.

Hvis du kommer til en 230V 32A Type 2 ladestolpe med enkeltlader så får du kun ladet med 16A, altså ca 3,6 kW f.eks.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

cra

Du kommer neppe til å angre på å ha dobbeltlader (med mindre du plutselig skulle være i beit for 10.000 kroner og alt av lånemuligheter og kreditter ellers er maxet ut), men som med alt av tilleggsutstyr er det du som sitter med "fasit" for deg. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: sondell på onsdag 01. oktober 2014, klokken 14:06
Måtte droppe bil nå på en tur Oslo-umeå fordi E4 mangler SC. Hadde ikke hjulpet med 22 kW der. 180 mil på 36 timer...

Når de superladerne som er oppført under "Vinter 2014-2015" er operative, så kunne en dobbelt-lader være forskjellen mellom om denne turen kunne løses praktisk eller ikke, forutsatt tilgang på 22kW ladepunkt i Umeå eller mellom Sundsvall og Umeå. Antar den nordligste "prikken" på østkysten av Sverige er ~Sundsvall.
Model S 85D

Bonefish

Kan kun snakke for min egen del. Har kjørt 30000 km med 3 turer til sverige fra vestlandet. 2 av dem har vært med retur til vestlandet samme dag. Da var eneste superladepunktet på Gol. Klarte det fint med enkellader.
Selfølgelig er det bedre med raskere lading, men uansett hvordan en vrir å vender på saken blir det mindre og mindre utfordrende å ha enkeltlader slik SC nettet blir bygd ut.
Jeg droppet dobbellader med hensikt å skaffe Chademo adapter, med den erfaringen jeg har nå blir det ikke kjøpt om Tesla noen gang får det ferdig.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Car-El

I dag var jeg ved et kjøpesenter. Fikk ladet 80km kontra 40km på den timen (nesten en time) jeg var der. Det betyr at det ikke er så viktig med å få stresset med å lade før helgen.

Og så skal Car-El (bilen allså) på servise den 17 november. Da blir det 2timer, isteden for 3-4timer i Narvik. Så 2-3 timer på Fauske, isteden for 5-6timer. Så satser jeg på 4 timer ved Fru Haugans Hotell i Mosjøen mot nesten 8timer. Hele strekket blir det spart 9-10timer en vei. Så med returen ble det spart opp mot et døgn...    10000/20= 500kr/timen på denne turen... Greit(punktum)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sn0le

Ser for meg at en del plasser (hoteller o.l.) som ikke har 400V vil sette opp Type-2  m/7,4kW.
Det gir de fleste bilene nok juice for en overnatting f.eks.
Men litt surt må jo det bli for de med enkeltlader å kun få 3kW fra et slikt ladepunkt.
Selv n Leaf uten ekstraladeren vil lade kjappere på slike punkter.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sturle

Vi har hatt mykje god bruk for dobbeltladar i ferien; basert i Berlin med mange turar derifrå.  Veldig nyttig å kunne lade med 22kW der vi skulle, og ha full tank før retur til "hytta".  Den praktiske rekkjevidda vert ein del lenger med dobbeltladar.  Somme stader er det berre 11kW, og då går det tregt.  Etter nokre køyreturar til stader utan ladar, tek vi med bilen på ein tur til sentrum.  Vi kan godt strekkje handleturen eller museumsrunda til tre timar med ei god ispause, for å fylle batteriet heilt opp.  Å måtte hale ut byturen til seks timar fordi vi må lade, trur eg ville vere veldig frustrerande.  Spesielt for ungane.  Undervegs er dobbeltladaren òg praktisk.  Det er ikkje noko problem om kona ein omveg innom Lübeck for å kjøpe marsipan, for på den tida kona brukar i Niederegger-butikken får vi lada det vi brukte på omvegen.

Til dagleg har vi derimot ingen bruk for dobbeltladar.

Car-El

FEIL!

En Tesla med enkelt lader vil ved et Type2 ladepunkt trekke 16A. Og da blir det 3,7kW. Så er det minus på virkningsgraden på laderen og så er det identisk med en Nissan Leaf med den lille laderen.
Har Nissan den store laderen så er det en annen sak.


Veldig utafor tråden. Hva koster det å få den store laderen til Nissan?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

fonberg

Sitat fra: Car-El på onsdag 01. oktober 2014, klokken 19:16
I dag var jeg ved et kjøpesenter. Fikk ladet 80km kontra 40km på den timen (nesten en time) jeg var der. Det betyr at det ikke er så viktig med å få stresset med å lade før helgen.

Og så skal Car-El (bilen allså) på servise den 17 november. Da blir det 2timer, isteden for 3-4timer i Narvik. Så 2-3 timer på Fauske, isteden for 5-6timer. Så satser jeg på 4 timer ved Fru Haugans Hotell i Mosjøen mot nesten 8timer. Hele strekket blir det spart 9-10timer en vei. Så med returen ble det spart opp mot et døgn...    10000/20= 500kr/timen på denne turen... Greit(punktum)

-og med det regnestykket så har du betalt ned dobbeltladeren på den ene turen :)
(Hilsen en stakkar med bare en ussel enkeltlader...
EDIT: til gjengjeld har jeg bare 15 min. å kjøre til Tesla på Lade ;) )
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Car-El

@fonberg

DIN P__s!  >:(

Æ har bare 24....   TIMER!  :D

P.S. Du har ikke ei seng å låne bort?  :P
(Har fikset det.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

fonberg

Sitat fra: Car-El på torsdag 02. oktober 2014, klokken 13:00
@fonberg

DIN P__s!  >:(

Æ har bare 24....   TIMER!  :D

P.S. Du har ikke ei seng å låne bort?  :P
(Har fikset det.)

Bare si fra hvis du trenger seng og 16A over natta, så ordner jeg det :)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA