Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Outlander PHEV og kulde

Startet av EinG, mandag 29. september 2014, klokken 15:21

« forrige - neste »

EinG

Som ny PHEV eier er jeg spent på hvordan bilen oppfører seg i skikkelig norsk vinterkulde. Er en del i området Geilo - Hardangervidda om vinteren og der er det ikke uvanlig med temperatur fra - 25 til - 35. Noen som har erfaring de kan dele?

Fiffik78

Er det noen i Norge som har fått levert bil så tidlig i år at det har vært kaldt nok?

Men også spent på normal vinter, jeg synes feks allerede nå at AC av eller på påvirker rekkevidden nesten dramatisk mye, og denne bilen står i en tørr og god garasje.
Outlander PHEV 2014

oagjerms

Jeg vurderer en PHEV. Men ser at det skrives flere steder at maks tid for forvarming er 10 minutter. Er dette tilfelle? Og for dere som hadde PHEV sist vinter - er dette i så fall tilstrekkelig?

EinG

Slik jeg har skjønt det er forvarming stilt inn på 10 min, men du kan gjøre flere etter hverandre. Mener og du kan stille dette inn via mobilen, slik at du kan feks ha 3 x 10 min = 30 min. Stemmer det?

EinG

Leste på et engelskspråklig forum (http://insideoutlander.boards.net/thread/400/starting-more-despite-full-battery) at brukere av Outlander PHEV, opplever at bilen ikke kjører i EV modus når temperaturen synker under 0. Selv med fullladet batteri, viser den range ---. Noen her som kan bekrefte eller avkrefte dette? (software oppdatering?)  ??? Litt av min motivasjon for kjøp var å redusere luftforurensing i by også om vinteren... Greit at rekkevidden synker, men ikke at man sitter igjen med en bensinbil om vinteren uansett lengde på kjøreturen...

Fiffik78

Som nevnt over, de første bilene kom vel til Norge i mars eller april i 2014, ergo liter vintertesting på noen. Men jeg er også skikkelig spent. Tipper det er som i en av de nederste postene, skal det leveres varme så klarer ikke batteriet dette alene og man kan dermed skru motoren av eller på ved å skru varmen helt av eller på. Blir spennende. Og ikke minst og spennende rettslig hvis bilen overhodet ikke fungerer som EV dersom det er kaldt, da vil jeg ihvertfall vurdere tiltak.
Outlander PHEV 2014

geos

Sitat fra: EinG på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:31
Leste på et engelskspråklig forum (http://insideoutlander.boards.net/thread/400/starting-more-despite-full-battery) at brukere av Outlander PHEV, opplever at bilen ikke kjører i EV modus når temperaturen synker under 0. Selv med fullladet batteri, viser den range ---. Noen her som kan bekrefte eller avkrefte dette? (software oppdatering?)  ??? Litt av min motivasjon for kjøp var å redusere luftforurensing i by også om vinteren... Greit at rekkevidden synker, men ikke at man sitter igjen med en bensinbil om vinteren uansett lengde på kjøreturen...

Hei,

Hvis du leser hele tråden på insideoutlander forumet, ser du at det er under -15 grader at bensinmotoren går hele tiden. Det er også rekkevidden som viser "---", men dette betyr ikke at batteriet har null rekkevidde. Hvis jeg ikke har misforstått, så betyr vel dette at bilen ikke kan beregne rekkevideen.

Husk også at noen biler utenfor Norge er levert uten elektrisk varmer. Dette betyr at man bensinmotoren alltid brukes til varming av kupeen.  Har jeg forstått dette rett, så leveres alle biler i Norge med elektrisk varmer.

Men, jeg er selv spent på hva rekkevidden på EL i kulde: Jeg får min Instyle+ neste uke, og det blir snart minusgrader her: Får teste dette selv om det betyr å stå opp midt på natta  ;D

geos

Hei,
Jeg bestilte i dag et Webasto anlegg til min PHEV: Har ikke fått annet enn muntlig beskrivelse enda, men det skal bestå av:
a) El-varmeovn for kupe
b) Motorvarmer
c) Fjernstyring av det hele

Jeg håper med dette å redusere problemene med ICE som starter å går i utrengsmål i kulde når man ønsker å kjøre på EL. Regner med å få bilen i løpet av neste uke: Skal rapportere hvordan det hele virker...

pwb

Det er vel Defa det er snakk om siden det er el-varmeovn, hvis det er webasto er det en varmer som går på bensin eller diesel.

geos

Sitat fra: pwb på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:41
Det er vel Defa det er snakk om siden det er el-varmeovn, hvis det er webasto er det en varmer som går på bensin eller diesel.

Hei,

Ja, du har så rett! Skal komme tilbake med data når jeg vet mer :-)

geos

Hei,

Ser ut som det er denne Defa varmeren som blir innstallert i min PHEV.

http://www.defa.com/en/automotive/warmup/products/warmup/warmup_ii_1400_smartstart/

Jeg håper med dette å kunne unngå for mye bruk av ICE på korte turer når det er kaldt...

"Time will show"

TMX

Men det at bensinmotoren går hele tiden når temperaturen er under -15 C er etter min mening helt krise her i Norge  :(
Det vil si at i løpet av en kald vinter i Norge vil PHEV'en mest sannsynlig ha høyere forbruk enn en moderne SUV med lavere vekt og ny diesel motor. Hva er vitsen med å kjøpe PHEV da når du kan kjøre like billig og miljøvennlig med en vanlig diesel suv?

Her må det komme en "pure EV" knapp som gjør at bensinmotoren ikke starter før batteriet er tomt. Hvis ikke så er dette i praksis bare en bil som har noe for seg i varmere strøk enn Norge  :(

pwb


Thomas Parsli

Sitat fra: pwb på fredag 03. oktober 2014, klokken 13:11
Ikke mange dagene med under - 15

Det avhenger vel litt av hvor i landet du bor?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

pwb

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 03. oktober 2014, klokken 13:29
Sitat fra: pwb på fredag 03. oktober 2014, klokken 13:11
Ikke mange dagene med under - 15

Det avhenger vel litt av hvor i landet du bor?

Thomas

Nei. Selv på de kaldeste stedene er det ikke mange dager med under -15 hele dagen flere dager i strekk. Det er vel heller ikke så mange som bor på de kaldeste stedene som vurderer elbil eller hybrid uansett. Så for de aller fleste så vil ikke kulda ødelegge regnestykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA