Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fortums hurtiglader og E-Up

Startet av sfjarvik, torsdag 18. september 2014, klokken 01:26

« forrige - neste »

sfjarvik

Jeg har ved flere tilfeller fått feilmelding på Fortums hurtiglader ved McD på Vestby. Første gang ga jeg blaffen og ga opp mens i dag var jeg på telefon med support som ikke kunne gjøre mye. Den hadde fungert med andre biler tidligere i dag, så det kunne være en problem hos VW, mente hun.

Og det kan jo hende.

Så jeg spør - er det noen som får E-up til å virke med Fortums hurtiglader? I så fall hvor? Hva er erfaringene med nettopp den på McD på Vestby?
E-Up sommeren 2014.

oph

Jeg hadde tilsvarende opplevelse på McD ved Gardermoen. Ringte Fortum/nummeret på ladestasjonen og ble fortalt at disse laderne ikke fungerte på e-up. Greit å vite.
VW e-up

Elmo

Sakset fra en annen tråd (forkortet):
Sitat fra: Ohm på søndag 21. september 2014, klokken 16:01
Snakket med en representant fra Fortum på fredag. Jeg var innom den splitter nye hurtigladeren på MC Gardermoen for å sjekke om den fungerte. .....
Ble etter hvert oppringt av en hyggelig og hjelpsom fyr i Fortum, som gav meg følgende svar:
...
- egolf har program 0.9, ikke 1.0 som gjør at den foreløpig ikke kan lades på den stasjonen. Men på Hvam har de en som funker, siden den står på Møllerbutikken.

Dvs at VW må oppdatere bilene til siste versjon av protokollen. Gjelder sikkert eUp også.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Charge and Drive

Det er ikke bilene som må oppgraderes men hurtigladerne.

Til info så kan E-up lade på de aller fleste av våre hurtigladere.
Når det gjelde e-Golf må vi gjøre en oppgradering på de laderne som står på McD. Oppgraderingen er planlagt denne uken, så vi håper dette løser problemet.

Hurtigladeren på Gardermoen vil få en generell oppgradering i løpet av uken.

Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

Øyvind.h

En kamerat forsøkte å lade sin eUP på McDonalds Alnabru og McDonalds ved Lindeberg/Furuset. Ingen virket, så han strandet på Skullerud.
Slike meldinger på Facebook bidrar i hvert fall ikke til flere kunder :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

abj1978

Sitat fra: Charge and Drive på mandag 22. september 2014, klokken 12:02
Det er ikke bilene som må oppgraderes men hurtigladerne.

Til info så kan E-up lade på de aller fleste av våre hurtigladere.
Når det gjelde e-Golf må vi gjøre en oppgradering på de laderne som står på McD. Oppgraderingen er planlagt denne uken, så vi håper dette løser problemet.

Hurtigladeren på Gardermoen vil få en generell oppgradering i løpet av uken.

Jeg antar dette gjelder den som er plassert i Sandvika også? Har forsøkt å lade min e-UP der 3 ganger nå, ikke fungert noen av gangene. Ikke blitt løst ved å ringe inn heller.
Tesla Model S 75D / BMW i3

Elmo

Sitat fra: Charge and Drive på mandag 22. september 2014, klokken 12:02
Det er ikke bilene som må oppgraderes men hurtigladerne.
Du vet sikkert hva du snakker om, men Ohm skrev
Sitat fra: Ohm på søndag 21. september 2014, klokken 16:01
eGolf har program 0.9, ikke 1.0
så må det vel en oppgradering til for at bilen skal komme fra 0,9 til 1,0 ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

olegregert

Skal man lade i Sandvika er backupen Møller på Slependen som har hurtiglader.  Den fungerer på alle WW biler !

Elmo

Sitat fra: abj1978 på mandag 22. september 2014, klokken 20:36
Jeg antar dette gjelder den som er plassert i Sandvika også? Har forsøkt å lade min e-UP der 3 ganger nå, ikke fungert noen av gangene. Ikke blitt løst ved å ringe inn heller.

Jeg har bare forsøkt å hurtiglade eUp én gang, og det var på Fortums lader i Sandvika ved påsketider. Da fungerte det helt uten problem.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Charge and Drive på mandag 22. september 2014, klokken 12:02
Det er ikke bilene som må oppgraderes men hurtigladerne.

Fikk mail fra Fortum igår. Det står bla:
Sitat fra: chargedrive.no@fortum.com
e-Golf - spesifikke utfordringer
Leverandøren DBT har ikke lykkes med å klargjøre sine hurtigladere for e-Golf. Klargjøringen skal i følge leverandøren være klar i løpet av en måned, og vi jobber på spreng med DBT for å sikre en raskest mulig løsning. Ladere av typen Efacec/Garo kan benyttes på kjøretøy som kan hurtiglades med CCS og Chademo.
Leverandøren har funnet feilen og laget en fiks for sine ladere. Vi reiser nå rundt til alle DBT- ladere med en e-Golf og oppdaterer og tester laderen. Oppdateringen skal gi vesentlig bedre stabilitet for lading med CCS.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sfjarvik

Fortums hurtiglader ve McDonalds i Sarpsborg fungerte på lørdag. De har rett og slett gitt opp den gamle, grønne, som fortsatt står tildekket med plastpose. Men de har satt opp en ny lader som hadde Combo til e-Up og schchnaschkepasch eller hva det heter til Leaf og en til jeg ikke vet hva var. Poenget er i alle fall at jeg nå kan lade der. Og det er fint.
E-Up sommeren 2014.

HaraldElBil

Sitat fra: Charge and Drive på mandag 22. september 2014, klokken 12:02
Det er ikke bilene som må oppgraderes men hurtigladerne.

Til info så kan E-up lade på de aller fleste av våre hurtigladere.
Når det gjelde e-Golf må vi gjøre en oppgradering på de laderne som står på McD. Oppgraderingen er planlagt denne uken, så vi håper dette løser problemet.

Hurtigladeren på Gardermoen vil få en generell oppgradering i løpet av uken.

Hei Fortum,

Jeg har en skoda citigo IV fra 2020, og opplever problemer med deres/recharge sine efacec-ladere. Så problemet er tydligvis ikke fikset?

Har hatt bilen på service/oppdatering, så den skal være oppdatert på programvare.

Feilmeldingen jeg får er DTC 10014 (som ifølge efacec-manualen er "overcurrent output".

Saksnummer meldt inn hos Recharge: 00012556

Ellers vet jeg ikke om andre forummedlemmer opplever problemer med disse laderene fortsatt, eller om de bare har sluttet å lade hos Fortum. :-)

(Etter å ha opplevd problemer flere ganger har jeg nå heller begynt å navigere til Mer og Circle-K, da jeg så langt ikke har opplevd å møte en efacec-lader der)

Jeg bistår gjerne i å teste / finne en løsning (holder til i Oslo-området)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA