Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp! Trenger ladeplass i Trondheim til Tesla-Taxi, søker tilgang til 400 volt

Startet av KongKnut, onsdag 17. september 2014, klokken 21:30

« forrige - neste »

KongKnut

Hei,

En kamerat av meg har nå 2 Teslaer i drosjedrift i Trondheim. Hjemme så har han en 25-ampère som ryker hele tiden. Dette er svært dårlig butikk, ihvertfall på 2 biler...

Så han er så gira på å få leid seg et lite lokale, der det er tilgang på nok strøm. Som det er nå, så trenger han vel bare 1 punkt på 400 volt, 32 ampère. Evt hvis det er 230 volt, så kan han få elektriker til å koble en transformator på en 63 ampère. Han kan selvfølgelig betale månedsleie i tillegg til strøm.

Kan du hjelpe? Eller kjenner du noen som kan hjelpe ham?
Jeg synes det er rått at han faktisk har 2 biler i drift nå, han er den eneste her i byen ihvertfall. Men akkurat nå, så går det dårlig....

mvh

Knut Ellingsen

svingen

Det her må vel være bra pr får det lokale kraftlaget,snakk med dem og spør hvor det er 400v om det er i nærheten av kiosk/kaffe og spør om du kan få lov til å sette opp par 22kw hvor 1 er får kunder og 1 er får taxi med egen strøm måler,fleste er nok postivt til det,koster vel kanskje 20 Tusen får en 22kw og 4 Tusen får byggesett med fast kabel. Da blir jo alle fornøgd mulig Bellona eller tessla ovner klubb å blir med å støtte?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Amoss

Evnt. er det vel ikke ett lokale som bør leies, men en (eller to) garasjeplass(er) med tilgang på nok strøm?
Model S 85D

eDooku

Her er det potensiale for inntjening for de gårdeierne i Trondheim som gidder å følge med i timen...
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Oreo

Sitat fra: KongKnut på onsdag 17. september 2014, klokken 21:30
Kan du hjelpe? Eller kjenner du noen som kan hjelpe ham?
Jeg synes det er rått at han faktisk har 2 biler i drift nå, han er den eneste her i byen ihvertfall. Men akkurat nå, så går det dårlig....
Kan desverre ikke hjelpe med plass eller strøm, men er ikke videre så imponert over planlegginga.
2 biler i drift? Sist uke telte jeg tre Tesla drosjer i byen, en sølvfarget, en svart (m/lyst interiør) og en som var foliert i en mørk blåfarge (om ikke dette var den som var sølv noen dager i forveien?).

Foruten å kontakte kraftlaget som nevtn, ville jeg kanskje tatt kontakt med OddB i TOCN og hørt om det gikk an å samkjøre/spleiselag på et eller flere 22kW punkt i byen. Som næringsdrivende er kanskje behovet for ledig kontakt NÅR en trenger det mer prekert. Derav ikke en optimal løsning, men mer som backup. Dette vil kunne gange begge parter, taxieieren og TOCN/Teslaeiere.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

eclipse

Sitat fra: Oreo på torsdag 18. september 2014, klokken 08:54
Sitat fra: KongKnut på onsdag 17. september 2014, klokken 21:30
Kan du hjelpe? Eller kjenner du noen som kan hjelpe ham?
Jeg synes det er rått at han faktisk har 2 biler i drift nå, han er den eneste her i byen ihvertfall. Men akkurat nå, så går det dårlig....
Kan desverre ikke hjelpe med plass eller strøm, men er ikke videre så imponert over planlegginga.
2 biler i drift? Sist uke telte jeg tre Tesla drosjer i byen, en sølvfarget, en svart (m/lyst interiør) og en som var foliert i en mørk blåfarge (om ikke dette var den som var sølv noen dager i forveien?).

Foruten å kontakte kraftlaget som nevtn, ville jeg kanskje tatt kontakt med OddB i TOCN og hørt om det gikk an å samkjøre/spleiselag på et eller flere 22kW punkt i byen. Som næringsdrivende er kanskje behovet for ledig kontakt NÅR en trenger det mer prekert. Derav ikke en optimal løsning, men mer som backup. Dette vil kunne gange begge parter, taxieieren og TOCN/Teslaeiere.

I Stavanger er offentlige Type2 ladere stort sett okkupert av Tesla Taxier, inkludert den på Tesla Service senter. Noe som er fryktelig irriterende for andre som trenger påfyll av strøm. Taxiene kjører jo til en Type2 og kobler seg opp når de venter på kunder.

Jeg mener Taxieiere eller Taxisentralen burde sette opp egne Type 2 stasjoner istedet for å blokkere de som er gratis, men det hjelper vel når leverandørene begynner å ta betalt for Type 2 lading, det er faktisk en fordel at det blir betaling for dem som ikke baserer seg på gratislading, det er alt for få ladepunkter til å dekke behovet. Betaling vil sile ut dem som bare er ute etter å spare noen kroner.

Men trådstarter ønsker jo å betale så det er bra :)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

OddB

Sitat fra: Oreo på torsdag 18. september 2014, klokken 08:54
Foruten å kontakte kraftlaget som nevtn, ville jeg kanskje tatt kontakt med OddB i TOCN og hørt om det gikk an å samkjøre/spleiselag på et eller flere 22kW punkt i byen. Som næringsdrivende er kanskje behovet for ledig kontakt NÅR en trenger det mer prekert. Derav ikke en optimal løsning, men mer som backup. Dette vil kunne gange begge parter, taxieieren og TOCN/Teslaeiere.
Jeg tror kanskje ikke Trondheim sentrum bør være TOCNs største satingsområde. Det er vel ganske bra med offentlige ladere allerede ?
Jeg vil nok anbefale drosjeeieren å få ordnet seg med gode lademuligheter selv. Det vil nok være en god investering på sikt.
25A tyder på at det er lite strøm tilgjengelig hjemme hos han, så da må det kanskje en oppgradering av inntaket til... Ville tro at han kan investere ganske mye i dette istedet for å betale leie for et lokale..?

2 x 32 A 230V vil være nok til å fylle bilene over natta og er ikke dyrt å få til.
2 x 11 kW rød kontakt er bedre hvis man har 400V.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

bb

Sitat fra: eclipse på torsdag 18. september 2014, klokken 17:48
I Stavanger er offentlige Type2 ladere stort sett okkupert av Tesla Taxier, inkludert den på Tesla Service senter. Noe som er fryktelig irriterende for andre som trenger påfyll av strøm. Taxiene kjører jo til en Type2 og kobler seg opp når de venter på kunder.
Tesla Stavanger har satt opp skilt at laderne kan brukes av privatpersoner og at taxier ikke kan lade der.

Det taxiene burde gjøre var å investere i en SC som kun de kan bruke. En 22 kW gir jo greit med strøm, men det kan gå bort verdifull arbeidstid hvis taxien må vente på lading. Alternativet er å ha flere 22 kW ved taxiholdeplassene som er låst med RFID.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Oreo

Sitat fra: bb på torsdag 18. september 2014, klokken 21:28
Det taxiene burde gjøre var å investere i en SC som kun de kan bruke. En 22 kW gir jo greit med strøm, men det kan gå bort verdifull arbeidstid hvis taxien må vente på lading. Alternativet er å ha flere 22 kW ved taxiholdeplassene som er låst med RFID.

Nedetid for en taxi er vel det samme som tapt inntjening, dermed er så hurtig lading som mulig interessant. I så måte burde en SC være i Taxinæringens interesse. I og med at det kun er snakk om en taxieier er vel dette lite interessant?
På ingen måte mente jeg at TOCN skulle sponse Taxinæringen, men tenkte det kunne være interessant å evt. samkjøre en ladeplass med flere ladepunkt. Om det skulle være ved et kjøpesenter ville det nok være naturlig at de tok brorparten av kostnadene. Ser for meg et salig rør om flere taxieiere skulle komme til etterhvert, så jeg skal ikke synes eller mene noe mer om den saken.
Synes bb sitt forslag om 22kW ladestolper ved taxiholdeplassene var lurt, men det er taxinæringens bord.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

eclipse


Sitat fra: bb på torsdag 18. september 2014, klokken 21:28
Sitat fra: eclipse på torsdag 18. september 2014, klokken 17:48
I Stavanger er offentlige Type2 ladere stort sett okkupert av Tesla Taxier, inkludert den på Tesla Service senter. Noe som er fryktelig irriterende for andre som trenger påfyll av strøm. Taxiene kjører jo til en Type2 og kobler seg opp når de venter på kunder.
Tesla Stavanger har satt opp skilt at laderne kan brukes av privatpersoner og at taxier ikke kan lade der.

Det taxiene burde gjøre var å investere i en SC som kun de kan bruke. En 22 kW gir jo greit med strøm, men det kan gå bort verdifull arbeidstid hvis taxien må vente på lading. Alternativet er å ha flere 22 kW ved taxiholdeplassene som er låst med RFID.

Helt enig BB, men jeg kjører daglig forbi Tesla Stavanger og det står stadig en sellysende grønn Teslataxi der. Mulig han har en avtale men han blokkerer ihvertfall ladepunktet som skal være tilgjengelig. Det er en god ide med Teslataxi, men de bør installere egne ladere.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Car-El

Er drosje eier selv. Og har vurdert TMS (eller TMX) i drosje drift. Da har jeg fått pris på å legge opp 22kW til den drosja. Det er noen 22kW her i byen som er gratis. Men dem blir ikke jeg til å benytte meg noe mye av. Litt da det er rett ved der vi bruker å spise lunch.

Æ har ikke så veldig mye penger, men den lille "drivstoffutgiften" skal æ fint dekke. Klare æ å dekke diesel i dag, skal æ klare å dekke strømmen for i morra.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

bb

Sitat fra: Car-El på fredag 19. september 2014, klokken 01:41
Er drosje eier selv. Og har vurdert TMS (eller TMX) i drosje drift. Da har jeg fått pris på å legge opp 22kW til den drosja. Det er noen 22kW her i byen som er gratis. Men dem blir ikke jeg til å benytte meg noe mye av. Litt da det er rett ved der vi bruker å spise lunch.
Hvor mye vil det koste for alt sammen, det vil si strømtrekk + ladeboks og diverse?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Car-El

@bb

Bare småe 36tusenlapper med med "jodrfeil-teller", pent lagt kabel og Mode3-boks på hele 22000W.  Det skal med litt hoderegningen bli innspart på små 36000kilometer. 

Besparelsen (etter litt ustabil hoderegning) skulle bli cirka rundtom 1kr/km. Dette med utgangspunkt i denne drukkenbolten av ei dieselpurka som æ hate rundt i idag.

Kanskje nestegang du ramler innom bygda mi (Tromsø) så kan æ svinge dæ rundt i en elektrisk drosje...   Leke med tanken, men det er noen ting som må på plass først.
1. Det er bare Tesla som er stor nok til å få med seg 4 passasjerer på et vettug og tildels behagelig vis. Og som kan få med seg en passelig mengde bagasje.
2. Servisepunkt bør ikke ligge mere enn 500km unna. Da blir det bare 1000km tur/retur. I dag så er det 1144km (en vei) unna. Det blir litt for langt nå det skal ha 4-5 servicer i året. Beste hadde vært i byen. Men æ tør ikke å holde pusten mens æ venter!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Leif1

Hørtes dyrt ut Car-El.
(om det ikke er mye strekking av kabler med i den prisen + evt trafo.)
"Kirkebøkitet" kan slenges rett i skapet og består av få deler og lite kobling.

Konvertitt fra S til X

bb

Sitat fra: Car-El på fredag 19. september 2014, klokken 13:29
Bare småe 36tusenlapper med med "jodrfeil-teller", pent lagt kabel og Mode3-boks på hele 22000W.  Det skal med litt hoderegningen bli innspart på små 36000kilometer. 

Besparelsen (etter litt ustabil hoderegning) skulle bli cirka rundtom 1kr/km. Dette med utgangspunkt i denne drukkenbolten av ei dieselpurka som æ hate rundt i idag.

Kanskje nestegang du ramler innom bygda mi (Tromsø) så kan æ svinge dæ rundt i en elektrisk drosje...   Leke med tanken, men det er noen ting som må på plass først.
1. Det er bare Tesla som er stor nok til å få med seg 4 passasjerer på et vettug og tildels behagelig vis. Og som kan få med seg en passelig mengde bagasje.
2. Servisepunkt bør ikke ligge mere enn 500km unna. Da blir det bare 1000km tur/retur. I dag så er det 1144km (en vei) unna. Det blir litt for langt nå det skal ha 4-5 servicer i året. Beste hadde vært i byen. Men æ tør ikke å holde pusten mens æ venter!
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA