Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem leverer High-Fi lydanlegg?

Startet av Persn, onsdag 17. september 2014, klokken 12:17

« forrige - neste »

Persn

Jeg har bestilt med lydpakke, men etter mye søk rundt omkring har jeg ikke greid å finne ut hvem som produserer komponentene og hvem som er leverandør. Andre bilmerker reklamerer med "Bose", "Harman Kardon" etc mens Tesla er ukjent. Jeg syntes det spilte meget bra i bilen jeg prøverkjørte, og den hadde lydpakka. Tviler ikke på at det er kvalitet i komponenter, men av ren nysgjerrighet hadde det vært morsomt å visst hvem som leverer høytalere, sub, forsterker etc.

Ventetiden frem til desember virker som en EVIGHET.........

OW

Etter hva jeg har skjønt i andre diskusjoner så er mye av lydanlegget til Model S laget "in house". Hva det egentlig betyr vet jeg ikke, men har aldri sett noen har skrevet noe om hvem som eventuelt produserer det for Tesla.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Sjøhyene

De sier jo at de lager lydsystemet selv. Men det innebærer sikkert bare at de setter ferdige komponenter sammen på sin egen måte. Hvem som lager alle komponentene som inngår i lydsystemet har jeg heller aldri sett at noen har kunnet gi noe svar på.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Nick

Kan ikke svare på spørsmålet ditt. Men la meg si det sånn, hadde det vært Bose/HK eller andre "kvalitets" leverandører så hadde nok Tesla skrytt av det. Tviler ikke på at det kommer en oppgraderingsmulighet etterhvert, med kjent leverandør. Jeg ble overasket over hvor dårlig "hi-fi" anlegget egentlig var.

Noen som vet om noen har oppgradert i ettertid? Eventuelt hvem som tar på seg slike oppdrag? Første jeg tenker er bilradiospesialisten.

Persn

Ja, har også sett de lager det "in-house". Regner alikevel med at de ikke produserer komponentene selv, men kjøper disse eksternt for så å bygge ei pakke i bilen. Det er vel noen sertifiseringer etc som må oppfylles for å kunne kalle det "Ultra HI-FI lydanlegg"?

Sjøhyene

Sitat fra: Nick på onsdag 17. september 2014, klokken 12:36
Kan ikke svare på spørsmålet ditt. Men la meg si det sånn, hadde det vært Bose/HK eller andre "kvalitets" leverandører så hadde nok Tesla skrytt av det. Tviler ikke på at det kommer en oppgraderingsmulighet etterhvert, med kjent leverandør. Jeg ble overasket over hvor dårlig "hi-fi" anlegget egentlig var.

Litt offtopic og definitivt en smaks-sak dette her, men alt i alt har vel anlegget fått gode tilbakemeldinger fra folk som har greie på det. Jeg har ikke spesielt god greie på lyd men syns subjektivt sett at det låter veldig veldig bra.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Jeg synes også anlegget spiller utrolig bra, og har skikkelig punch når jeg drar på. Det eneste jeg har merket meg er at det varierer litt mellom sanger hvor bra jeg synes det spiller (antakelig fordi anlegget passer bedre enkelte sjangere fremfor andre), og jeg savner lydnivå-utjevning av kanaler da blant annet NRK MP3 har et veldig lavt lydnivå som internett-kanal (hører kun på internett, ikke DAB eller FM). De andre kanalene jeg hører på er fra Norge (NRK) samt USA og Nederland. De fra USA og Nederland har likt og korrekt nivå. NRK MP3 har svært lavt nivå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tonl

Sitat fra: Persn på onsdag 17. september 2014, klokken 12:37
Ja, har også sett de lager det "in-house". Regner alikevel med at de ikke produserer komponentene selv, men kjøper disse eksternt for så å bygge ei pakke i bilen. Det er vel noen sertifiseringer etc som må oppfylles for å kunne kalle det "Ultra HI-FI lydanlegg"?


Oppgradert lydanlegg har Dolby surround som det stilles en viss krav til for å bruke varemerket "dolby".

HåkonE

Har holdt på med lyd på høyt nivå i mange år, og har vel muligens norges mest komplekse kinosystem etter mange år med "galskap". Mine stalltips:

1. Ikke legg vekt på logo på stereoanlegg til biler. Tesla lager det åpenbart ikke selv, men de er det mange andre som ikke gjør heller. Den eneste tryggheten du får med en fin logo er at de neppe hadde turt å sette den der om lyden var direkte dårlig.

2. Lyd er subjektivt. Det som er fantastisk for noen er middels for andre. For 17 000kr kan man kjøpe bilstereo som har mye bedre lyd enn Tesla sin pakke, men det er ikke slik bilprodusenter priser tillegg. Når bilprodusentene tar slike priser er det ofte snakk om pappelementer med små magneter, mindre A/B forsterkere og en liten 6,5-8" bass som henger nærmest i friluft. Det er snakk om hundrelapper i innkjøp. Men det blir selvfølgelig kalibrert til å låte greit innenfor de rammene de har.

3. Dolby merket er verdt omtrent merket det kommer med. Det er bare et filter (i denne sammenheng). De fleste skrur det av, men på enkelte systemer kan det brukes effektivt får å maskere andre problemer eller får å få mer lyd ut av unødvendige mange høyttalere. Tesla har også gått for kvantitet fremfor kvalitet. Det forstår jeg - mange høyttaler, fancy logo og "masse watt" selger (men det svir i et audiofilt hjerte). Mange elementer skaper en hel REKKE med problemer. Less is more. Jeg registrerer at flere Tesla eiere velger å skru dolby av.

4. Ingen kvalitetskrav til ultra, superduper eller sinnsyk lyd. Kun markedsføring. 

Det som overrasker meg positivt i Tesla er dynamikken man får. Støygulvet (ved lav fart) er så lavt at man får mye mer ro rundt musikken. Således blir lyden bedre enn mitt H/K anlegg (BMW), selv om de koster det samme. Jeg kan akseptere og forstå at Tesla ikke kan ta seg råd til kostbare elementer, men med eget OS kunne de lagt til mer funksjonalitet rundt for eks. EQ og streaming slik at man kan bedre utnytte det man har.

Kort sagt tror jeg mange vil bli fornøyd med det orginale anlegget, og mange vil blir fornøyd med "ultra" (spesielt om man spiller litt høyere/ønsker mer fundament i musikken), men de som kommer fra litt mer kostbare høyttalere satt opp skikkelig og tror de får det samme vil bli skuffet. Flere i USA som har begynt å modifisere anlegget på Model S, men som følge av at "alt" er integrert og styrt fra en enhet, tilsynelatende uten linjeutganger, er det litt mer utfordrende å bygge om. Det er jo også greit å vite hva man driver med når man begynner å koble seg på det elektriske systemet til en avansert elbil.

Enda kortere sagt - be om en demo. :)

Asarin

Sitat fra: Haknys på onsdag 17. september 2014, klokken 13:55
...

Kort sagt tror jeg mange vil bli fornøyd med det orginale anlegget, og mange vil blir fornøyd med "ultra"

...

Enda kortere sagt - be om en demo. :)

Jeg var helt sikker på at jeg kom til å "trenge" det oppgraderte anlegget, siden jeg ville være sikker på å ha god lyd i bilen. Etter en prøvelytting av to biler, en original og en med oppgradert, så var valget klart - det holder i lange baner med det originale anlegget for mine ører.

Noe kjipt at DAB+ da faller bort, så får man se om det kommer en god løsning på det senere.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Persn

Sitat fra: Haknys på onsdag 17. september 2014, klokken 13:55
Har holdt på med lyd på høyt nivå i mange år, og har vel muligens norges mest komplekse kinosystem etter mange år med "galskap". Mine stalltips:

1. Ikke legg vekt på logo på stereoanlegg til biler. Tesla lager det åpenbart ikke selv, men de er det mange andre som ikke gjør heller. Den eneste tryggheten du får med en fin logo er at de neppe hadde turt å sette den der om lyden var direkte dårlig.

2. Lyd er subjektivt. Det som er fantastisk for noen er middels for andre. For 17 000kr kan man kjøpe bilstereo som har mye bedre lyd enn Tesla sin pakke, men det er ikke slik bilprodusenter priser tillegg. Når bilprodusentene tar slike priser er det ofte snakk om pappelementer med små magneter, mindre A/B forsterkere og en liten 6,5-8" bass som henger nærmest i friluft. Det er snakk om hundrelapper i innkjøp. Men det blir selvfølgelig kalibrert til å låte greit innenfor de rammene de har.

3. Dolby merket er verdt omtrent merket det kommer med. Det er bare et filter (i denne sammenheng). De fleste skrur det av, men på enkelte systemer kan det brukes effektivt får å maskere andre problemer eller får å få mer lyd ut av unødvendige mange høyttalere. Tesla har også gått for kvantitet fremfor kvalitet. Det forstår jeg - mange høyttaler, fancy logo og "masse watt" selger (men det svir i et audiofilt hjerte). Mange elementer skaper en hel REKKE med problemer. Less is more. Jeg registrerer at flere Tesla eiere velger å skru dolby av.

4. Ingen kvalitetskrav til ultra, superduper eller sinnsyk lyd. Kun markedsføring. 

Det som overrasker meg positivt i Tesla er dynamikken man får. Støygulvet (ved lav fart) er så lavt at man får mye mer ro rundt musikken. Således blir lyden bedre enn mitt H/K anlegg (BMW), selv om de koster det samme. Jeg kan akseptere og forstå at Tesla ikke kan ta seg råd til kostbare elementer, men med eget OS kunne de lagt til mer funksjonalitet rundt for eks. EQ og streaming slik at man kan bedre utnytte det man har.

Kort sagt tror jeg mange vil bli fornøyd med det orginale anlegget, og mange vil blir fornøyd med "ultra" (spesielt om man spiller litt høyere/ønsker mer fundament i musikken), men de som kommer fra litt mer kostbare høyttalere satt opp skikkelig og tror de får det samme vil bli skuffet. Flere i USA som har begynt å modifisere anlegget på Model S, men som følge av at "alt" er integrert og styrt fra en enhet, tilsynelatende uten linjeutganger, er det litt mer utfordrende å bygge om. Det er jo også greit å vite hva man driver med når man begynner å koble seg på det elektriske systemet til en avansert elbil.

Enda kortere sagt - be om en demo. :)


Supert svar Haknys. Ryddig og greit svar på mitt spørsmål :)


Cato76

Lyd og Bilde testet anlegget i bilen (8. mars 14) og ga lydkvaliteten 6/6 stjerner og omtaler videre "Sjelden har vi hørt lyd fra et bilanlegg som er så kontrollert og knivskarpt i alle frekvensområdene"

http://www.lydogbilde.no/test/tesla-model-s
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

HåkonE

#12
Asarin: DAB ville ikke jeg vektlagt så mye. Dekningen er så som så, og etter min mening er nettradio fremtiden. Der virker Tesla å være enig. Trådløst nett bygges ut for hver dag, og nettradio er ikke begrenset av bånd eller en gitt kvalitet. Det er også ubegrenset hva slags informasjon som kan sendes sammen med kanalen, og ALLE radiostasjoner kan delta på "gildet" uten store investeringer.

Ang. Lyd & Bilde testen:
Tesla er IKKE dårlig sammenlignet med konkurrenter og hayfay-pakker *i samme prisklasse* og fraværet av motorstøy gjør mye for musikkopplevelsen, så sett i forhold til pris er det nok verdt en høy karakter. Men man må være tonedøv eller teknisk steril om man ikke klarer å få til forvrengning på Model S, og man har neppe bilstereo som fagområde om dette er det "beste" man har hørt.

Det betyr ikke at man ikke kan bli strålende fornøyd, men det er greit å ha beina litt plantet på jorda når man begynner å sammenligne med "alt" på markedet.

Jeg bygde for litt siden et anlegg i en liten firmabil for en venn. Det var en liten klasse A/B forsterker, et ganske dyrt Focal frontsett, en Pioneer 12" i liten trykk-kammer kasse og en Pioneer spiller med god EQ. Totalt kanskje 12 000kr i deler (eks. arbeid). Spiller MYE klarere, høyere og renere enn Tesla på alle typer musikk, og dynamikk nok til å kjenne det sparke skikkelig i brystet. Ikke 30 høyttalere, og helt uten Dolby. Men det er satt sammen basert på fysikk, og ikke markedsføring. Vesentlig forskjell.   

Men skulle Tesla gått den veien hadde nok pakken blitt en del dyrere, og solgt mindre naturligvis. Bilprodusenter skal tjene godt på tilleggsutstyret. B&O lager et greit anlegg til blant annet Audi og BMW. Men prisen blir deretter.

Jeg tror Tesla har valgt riktig strategi for seg og majoriteten av sine kunder.

MartinP

For en audiofil er bruk av EQ bannlyst - ren signal inn og minst mulig forvrengning av signal gjenom anlegget. Har ikke fått min Tesla enda men det lille jeg rakk å høre fra "ultra" anlegget var ikke så ille - bedre enn uten i hvert fall.

Leif1

Syns også den lydpakken deres spiller klart og fint. Litt ujevn frekvensgang er mitt inntrykk. Og det kunne de fint fikset med dsp om de tok seg tid. Alt her er jo digitalt fra før. Tror dette kan være årsaken til at mange syns det låter bra på en type musikk og dårlig på andre. Et homogent og nøytralt anlegg er ikke så lett å få til, og drar en det for langt så blir det rett kjedelig å høre på.

I likhet med Haknys her er jeg ødelagt av basillen. Dog har jeg klart å begrense meg til to kanaler.  :P
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA