Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbake på toget.

Startet av Panduck, tirsdag 16. september 2014, klokken 09:41

« forrige - neste »

Panduck

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Mener-elbilfordelene-gar-ut-over-kollektivtrafikantene-7694008.html

Etter et par uker som elbilpendler har jeg igjen kjøpt mndkort og benytter elmotorene til NSB for å komme på jobben. Det har vært "in" å sette elbilfordeler opp mot vanlig fossilbiler, hvor urettferdig det er at "vi ikke skal betale mens de skal". Nå er det tog vs elbil. (Sikkert ikke første gang)

Som "ny" elbilfører synes jeg det er litt urimelig at jeg faktisk taper penger på å ta toget til jobb fremfor å kjøre elbil. Det er jo ikke det man ønsker. Samtidig ser jeg stor fordel med at folk bytter ut bensinbil med elbil, og det vil være så absurd nyttig å få dyttet denne teknologien ut i markedet. Jo før bensin og diesel blir gammeldags, jo bedre er det.

Dette bør ikke være "elbil vs andre" men "miljøvennlig vs ikke-miljøvennlig". Jeg kommer til å fortsette å ta tog til jobben, men vil gjerne at enda flere skal kjøpe Tesla og LEAF og egolf osv. Tog har fått støtte lenge, og skal fortsette å få det. Elbilfordelene skal en gang ta slutt, da folk etterhvert kommer til å velge elbil uansett. Frem til det bør vi støtte opp om denne revolusjonen.

elektrolux

Vet ikke helt hvordan ditt regnestykke ser ut, men for vårt vedkommende svarer det seg å fortsette å ta tog.

Jr. pendler mellom Stavanger og Egersund med månedskort til 400 kr / mnd.

Skulle han kjørt Elbil ville dette blitt ca 700 km/ uke eller 2800 km / mnd. Selv med gratis strøm i hver ende regnes dekkslitasjen, forsikring, serviceutgifter inkludert vasking og verdifallet på bilen som større enn månedskortet.

Og så er tog mer behagelig og avslappende.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Å kjøpe en elbil for å spare penger sammenlignet med kollektiv er neppe mulig.
En typisk innbygger i Asker med jobb i Oslo kan f.eks få et årskort til 11600kr. I løpet av 10 år altså 116.000,- det skal mye til at elbilen koster mindre enn dette i løpet av en 10 års periode.

Må en alikevell ha en bil og ser på marginal kostnader er vell uansett antall km ekstra forsikring, service, slitasje, strøm fra stikkontakt mer enn 11600,- per år, men kanskje ikke mye mer.

Jeg sparte ca. 3 timer per arbeidsdag noe som gjorde at jeg "gadd" å arbeide 6 år lenger enn jeg ellers ville gjordt, og sparte dermed staten for langt mer penger enn enn den meget omtalte sponsing (hadde bilen ikke gått i stykker ville det nok blitt 8 år). Men altså det var først og fremst kjøringen i kolektivfelt, (med vanlig bil ville daglig innspart tid sammenlignet med kollektiv bare blitt 2 timer, og utgiftene adskillig større).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Panduck

Sitat fra: Griffel på tirsdag 16. september 2014, klokken 11:54
Må en alikevell ha en bil og ser på marginal kostnader er vell uansett antall km ekstra forsikring, service, slitasje, strøm fra stikkontakt mer enn 11600,- per år, men kanskje ikke mye mer.

Jeg må ha bil, man bor ikke i Eidsvoll og baserer seg kun på kolletivt. Årskort koster 16700, jeg får nok strøm på jobben til at jeg kan kjøre "gratis" til / fra jobb. Men snart blir det vel bompenger på oss også, og da blir regnestykket annerledes.

Når jeg velger NSB er det fordi jeg kan slappe av på toget. Drar jeg hjemmenfra med bil kl 6 går det en del raskere enn med tog. Tar jeg toget kl 7:30 (som er et mer behagelig tidspunkt å reise), sparer jeg tid på å ta toget.

Jeg blir og litt irritert på regnestykker som viser hva staten taper i inntekter på elbiler p.g.a avgiftsfridak. "Du burde ha betalt avgifter ville staten tjent xxx på ditt bilkjøp. P.g.a avgiftsfritaket har de tapt pengene". Hadde det ikke vært avgiftsfritak hadde jeg fremdeles kjørt Toyotaen. Staten taper vel ikke penger på et kjøp jeg aldri ville ha gjort?

cra

Sitat fra: Panduck på tirsdag 16. september 2014, klokken 12:32
Staten taper vel ikke penger på et kjøp jeg aldri ville ha gjort?

Det er samme logikk som plateselskapene og filmbransjen bruker, og selvsagt kan du ikke regne alle slike salg/nedlastinger som direkte tap. Skal butikkene begynne å regne tap for hver plomme jeg plukker fra mitt eget tre også, kanskje?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Staten vil også tape penger hvis du handler en Toyota Prius og ikke en BMW X5

Mippen

Det er kampanje her hjemme. I 2 uker får jeg gratis reise med båt og buss til og fra jobb. Tenkte å teste ut.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Tenk på alle de pengene som staten har "tapt" fordi jeg akkurat har drukket et glass vann, i stedet for et glass avgiftsbelagt vodka!

Makan!

Bør jeg føle meg skyldig? Bør jeg ha dårlig samvittighet?

Bør alkolikere hylles som de finansielle redningsmenn av Staten Norge?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Klykken

Sitat fra: Rio på tirsdag 16. september 2014, klokken 21:55
Tenk på alle de pengene som staten har "tapt" fordi jeg akkurat har drukket et glass vann, i stedet for et glass avgiftsbelagt vodka!

Makan!

Bør jeg føle meg skyldig? Bør jeg ha dårlig samvittighet?
nei, fordi kommunale avgifter...? ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 10:12
Jeg samlet regnvann! :D
Snylter!
Jeg mener kommuene bruker altfor mye penger på å renser vannet. Samfunnet taper mye penger på å levere for godt vann. Hvis hver nordmann drikker/bruker 1 liter drikkevann om dagen så blir det 40 kr om man regner to halvlitersflasker til 20 kr stk, altså 10 kr I tapte momsintekter om dagen. Med 5 mill innbyggere blir det da svimlende 18 milliarder I året bare I tapt moms! I tillegg kommer selvfølgelig utgiftene til selve rensingen, samt alle de tapte arbeidsplassene I flaskevannsindustrien!
Det verste av alt er at selv om vi senker kvaliteten så finnes det slike som deg som likevel vrir deg unna.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

#11
Uansett hvordan en vrir og vender på ting, er det hevet over tvil at det blir noe færre kroner i statskassa på grunn av avgiftsfritak på elbil. Hvor mye er vanskeligere å si, mest trolig ville de fleste velge en rimeligere bil. I stede for å kjøpe en Tesla til over millionen velger en en Skoda Superb. Uansett får statskasse mer penger fra Skoda salget enn fra en avgiftsfri Tesla.

En må vel tro at noen av de 50000 som snart har kjøpt seg elbil trolig hadde kjøpt en annen bil om incentivene ikke fantes.

Dersom 20000 kjøper en bil til 250000 går det 1 milliard til statskassa i MVA om dette er fossilbiler.
Hva ville gevinsten bli om denne milliarden ble brukt til sponsing av kollektivtrafikk, vill en slik sponsing redusere salget av biler med 20000 så finner en ikke disse pengene i kassa uansett?

Her har makro-økonomene mer å regne på enn lettvinte betraktninger om vann fra springen.

Helt feil er det å si at hvert Tesla salg er sponset av staten med en million.
Helt feil er det også si at elbil incentivene ikke er en form for sponsing av elbiler, men dette er et bevist valg for en bedre framtid, og hva det koster er mer komplekst enn lettvindte betraktninger rundt avgiftsfritak på hver enkelt bilmodell.

(Gjennomsnittlig engangsavgift og MVA ligger nok i området 160 000 så om elbilsalget reduserer fossilbilsalget med si 10 000 blir "tapet" ca 1,6 milliarder)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arthur

Sitat fra: Electrix på onsdag 17. september 2014, klokken 12:41
Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 10:12
Jeg samlet regnvann! :D
Snylter!
Jeg mener kommuene bruker altfor mye penger på å renser vannet. Samfunnet taper mye penger på å levere for godt vann. Hvis hver nordmann drikker/bruker 1 liter drikkevann om dagen så blir det 40 kr om man regner to halvlitersflasker til 20 kr stk, altså 10 kr I tapte momsintekter om dagen. Med 5 mill innbyggere blir det da svimlende 18 milliarder I året bare I tapt moms! I tillegg kommer selvfølgelig utgiftene til selve rensingen, samt alle de tapte arbeidsplassene I flaskevannsindustrien!
Det verste av alt er at selv om vi senker kvaliteten så finnes det slike som deg som likevel vrir deg unna.

Nå tror jeg at de variable kostnadene på vann er tilnærmet lik null så det eneste som hadde skjedd var at prisen per liter vann hadde gått opp tilsvarende reduksjon i mengde og at statens inntekter i moms derfor hadde forblitt uendret.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rio

Sitat fra: Griffel på onsdag 17. september 2014, klokken 14:48
Uansett hvordan en vrir og vender på ting, er det hevet over tvil at det blir noe færre kroner i statskassa på grunn av avgiftsfritak på elbil. Hvor mye er vanskeligere å si, mest trolig ville de fleste velge en rimeligere bil. I stede for å kjøpe en Tesla til over millionen velger en en Skoda Superb. Uansett får statskasse mer penger fra Skoda salget enn fra en avgiftsfri Tesla.

En må vel tro at noen av de 50000 som snart har kjøpt seg elbil trolig hadde kjøpt en annen bil om incentivene ikke fantes.

Dersom 20000 kjøper en bil til 250000 går det 1 milliard til statskassa i MVA om dette er fossilbiler.
Hva ville gevinsten bli om denne milliarden ble brukt til sponsing av kollektivtrafikk, vill en slik sponsing redusere salget av biler med 20000 så finner en ikke disse pengene i kassa uansett?

Her har makro-økonomene mer å regne på enn lettvinte betraktninger om vann fra springen.

Helt feil er det å si at hvert Tesla salg er sponset av staten med en million.
Helt feil er det også si at elbil incentivene ikke er en form for sponsing av elbiler, men dette er et bevist valg for en bedre framtid, og hva det koster er mer komplekst enn lettvindte betraktninger rundt avgiftsfritak på hver enkelt bilmodell.

(Gjennomsnittlig engangsavgift og MVA ligger nok i området 160 000 så om elbilsalget reduserer fossilbilsalget med si 10 000 blir "tapet" ca 1,6 milliarder)

Jeg mener jeg så et sted at kosten til samfunnet pga forurensning fra fossilbil i Oslo var 2 mrd...

Man må også ta med hva man sparer i helsekroner, reduksjonen i CO2, osv.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 16:13
Jeg mener jeg så et sted at kosten til samfunnet pga forurensning fra fossilbil i Oslo var 2 mrd...

Man må også ta med hva man sparer i helsekroner, reduksjonen i CO2, osv.
Om det sto samfunnskost er nok det inkludert helse. men neppe klima.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA