Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla tilsvarer gratis kollektivreiser

Startet av NegativeElectrode, tirsdag 16. september 2014, klokken 07:16

« forrige - neste »

hgs

Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 09:05
På spørsmålet om hvorfor jeg tok opp Tesla i denne tråden så ligger vel den enkle forklaringen på det i trådens tittel. Det virker som om en del Tesla-eiere er litt hårsåre og raskt går i forsvarsposisjon uten at jeg på noe sett eller vis har ment å "angripe" dem for valg av bil eller hvor mye de har valgt å bruke på en slik bil. Jeg har vurdert el-bil i mange år, men har ment at prisene har vært alt for høye og derfor valgt å vente, til nå. Valget falt da på en ny Trilling, en Miev, da den dekker vårt "behov", er gunstig i pris og passer bra i kombinasjon med vår fossil-bil. En el-bil med god rekkevidde, hengerfeste og fortsatt gunstig pris (momsfritak osv) vil bli sterkt vurdert når denne befinner seg på veien i et visst antall, ikke før.
Jeg har tro på el-bil som konsept, er for incentiver, men ser ingen grunn til at disse skal være i prosent av bilens pris, men et beløp begrenset oppad til f.eks 50.000 slik at det dekker opp de etter hvert mange "vanlige" el-bilene. Velger man en Tesla så får man samme incentivet som ved kjøp av en Leaf, VW og andre biler, men velger man allikevel å gå for en Tesla så står man fritt til det uten at samfunnet forøvrig skal bidra med 20/25% av den investeringen.  Dette er nokså analogt med at jeg i prinsippet mener at progressiv skatt er riktig uten at jeg med det mener å innlede til en debatt rundt det temaet!

Jeg respekter det synet, men her synes jeg du blander fordelingspolitikk og incentiver. Tesla trenger også drahjelp en stund til, antakelig trenger de det langt mer enn andre fabrikanter som har en rekke fossilbein å stå på. Når man skal ta inn penger til alle mulige god formål må man klare dette uten å ødelegge det man faktisk ønsker å oppnå, nemlig en kraftig reduksjon i bilparkens Co2-utslipp. Det er mange måter å skattlegge "de rike" på som antakelig er bedre både miljømessig og samfunnsøkonomisk. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Rio

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. september 2014, klokken 03:57
Sitat fra: Rio på tirsdag 16. september 2014, klokken 22:25
Poenget er vel å få så mye trafikk over på elektrisk hverdagskjøring som mulig, og det er langt flere som har råd til en elbil til 200 000 kr (som e-UP) enn det er som kan håpe på å kunne bruke 700 000 kr for en ny Tesla.

700k-argumentasjonen har jeg sett mange steder, spesielt i kommentatorfelt. Jeg synes ikke det er så veldig ryddig, da man får en fullt brukbar S85 med vinterdekk og Type 2 kabel til under 550k eller en S60 (med SC) til under 500k.

Joda, men man får en brukt Trilling for under 100 000 kr, fremdeles med garanti. Hvis den har nok rekkevidde for nesten alle dager i året, kan man leie en fin leiebil bare for rentene på de resterende 600 000 eller 350 000 kr.

Jeg skrev selvsagt ikke innlegget du svarte på "mot Tesla" (det er en flott bil, og mange trenger den når de kjører langt), men jeg skrev mot idéen at Tesla er den eneste elbilen som "duger".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Ferry på onsdag 17. september 2014, klokken 00:23
Sitat fra: Rio på tirsdag 16. september 2014, klokken 21:44
For noe übersnobbet piss (unnskyld uttrykket).

Du trenger ikke unnskylde deg, jeg tåler uttrykket "piss" ganske greit. Ellers syns jeg du bommer litt med kritikken. Jeg etterlyser jo en "folkebil" med ok egenskaper. En Octavia eller Passat på el, med rekkevidde nok til at hvermansen klarer seg. Den MÅ ikke gå 50 mil, men den må gå mye lenger enn 10. På den verste dagen i året. Enn så lenge er det kun TMS som klarer det, dessverre.

Sitat
Til din informasjon har Nissan Leaf solgt flere ganger så mange elbiler (ca 150 000) som Tesla har, og VW regner med å selge dobbelt så mange i Norge som Tesla frem til slutten av neste år. Svært mange av disse brukes som bil nr 1.

Når du nevner bil nr. 1 så er vi ved sakens kjerne. Det betinger at det er minst en bil til i husholdningen. Med mer rekkevidde kunne mange klart seg med kun elbilen. Etterhvert kjenner jeg ganske mange med elbil. Felles for dem er at ikke en eneste en har kun elbil. Jeg vet bare om en eneste person som legger opp til å klare seg med kun den ene elbilen, og det er meg selv. Og det med en "kortkjører", ikke Tesla. Til det aller meste vil det fungere helt fint, faktisk bedre enn fossilbil. Men jeg innser at det innebærer noen begrensninger og ulemper som jeg er villig til å ta. Å kjøre halve landet på tvers for å besøke slekt og venner utgår. Det får bli buss, tog, fly eller leiebil. Hyttetur på fjellet på kaldeste vinteren må vi kanskje droppe. Ihvertfall inntil det blir tettere mellom hurtigladerene. Men innen det skjer er det vel flere kortkjørere også, så da er vi like langt. Jeg lurer på hvor mange ladestasjoner en måtte hatt mellom Oslo og Beitostølen hvis all helgetrafikken skulle foregått med kortkjørende elbiler? Det er et regnestykke som er veldig langt unna å gå opp.

Men faktum er at mange familier har både 2 og 3 biler, og å erstatte eksoskilometer kjørt med elbilkilometer for bil nr 2 er like viktig som bil nr 1.

Og poenget er at hvis man har en elbil til 200000 kr så er det veldig mange flere som har råd til den enn hvis den koster en halv millon.

Videre, ser man på hurtigladestatusen så ser du at nesten alle står ubrukt, selv i områder med god dekning. Det er en del folk som kjører langt, men det er prosentvis få som kjører over f. eks. 150 km på en dag - enten det er elbil eller eksosbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 10:09
At Tesla har betydd noe for utviklingen av el-blier, og bedre batterikapasitet, tror jeg nok er riktig, men det kan virke som om enkelte mener at uten Tesla så hadde det ikke vært/blitt noen utvikling i så måte, og det tror jeg er en betydelig overdrivelse. Jeg har levd lenge nok til å se utviklingen av mobiltelefon og PC fra før dette var ukjente ord og begrep og dermed den utviklingen som har kommet på disse to områdene og tror ikke bil er noe annerledes i så måte hva angår utvikling rent generelt.

Avgiftene på el-biler kunne i utgangspunktet være som for alle andre biler, og at dette ble redusert med inntil 50'. Hva er så vanskelig med det?

I så fall vil en Tesla som i dag koster 600k koste nesten 1,1 million kroner så da er det bare å legge ned det salget i Norge ihvertfall. Effektavgiften tar knekken på den.

Fint for bruktprisene våre da, men jeg hadde nok beholdt vår til den ramlet sammen i så fall. Dessverre ville vi neppe fått flere SuperChargere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. september 2014, klokken 10:00
Hvilke avgifter vil du da pålegge elbilene? Merverdiavgift? Vektavgift? Hk-avgift?

CO2 avgiften! ;)

Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 10:19
Men faktum er at mange familier har både 2 og 3 biler, og å erstatte eksoskilometer kjørt med elbilkilometer for bil nr 2 er like viktig som bil nr 1.

Ja, hvis målgruppen kun er familier med 2+ biler så er det greit. Men er det riktig at disse skal få alle incentivene mens enslige og familier som klarer seg med 1 bil ikke får noen? Sagt på en annen måte, er det bedre å støtte familien med stor SUV og fin nr.2 bil enn familien som prøver å bruke mest mulig kollektivt men også må ha en bil til lengre turer?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leif1

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. september 2014, klokken 10:32
Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 10:09
At Tesla har betydd noe for utviklingen av el-blier, og bedre batterikapasitet, tror jeg nok er riktig, men det kan virke som om enkelte mener at uten Tesla så hadde det ikke vært/blitt noen utvikling i så måte, og det tror jeg er en betydelig overdrivelse. Jeg har levd lenge nok til å se utviklingen av mobiltelefon og PC fra før dette var ukjente ord og begrep og dermed den utviklingen som har kommet på disse to områdene og tror ikke bil er noe annerledes i så måte hva angår utvikling rent generelt.

Avgiftene på el-biler kunne i utgangspunktet være som for alle andre biler, og at dette ble redusert med inntil 50'. Hva er så vanskelig med det?

I så fall vil en Tesla som i dag koster 600k koste nesten 1,1 million kroner så da er det bare å legge ned det salget i Norge ihvertfall. Effektavgiften tar knekken på den.

Fint for bruktprisene våre da, men jeg hadde nok beholdt vår til den ramlet sammen i så fall. Dessverre ville vi neppe fått flere SuperChargere.

Nehh.. Med 69 kW...?
Konvertitt fra S til X

jkirkebo

Sitat fra: Leif1 på onsdag 17. september 2014, klokken 10:38
Nehh.. Med 69 kW...?

Andre biler er avgiftsbelagt etter makseffekt, ikke kontinuerlig effekt. Så det hadde nok fort blitt endring i avgiftspliktig effekt på nye registreringer tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Sitat fra: hgs på onsdag 17. september 2014, klokken 10:14
Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 09:05
På spørsmålet om hvorfor jeg tok opp Tesla i denne tråden så ligger vel den enkle forklaringen på det i trådens tittel. Det virker som om en del Tesla-eiere er litt hårsåre og raskt går i forsvarsposisjon uten at jeg på noe sett eller vis har ment å "angripe" dem for valg av bil eller hvor mye de har valgt å bruke på en slik bil. Jeg har vurdert el-bil i mange år, men har ment at prisene har vært alt for høye og derfor valgt å vente, til nå. Valget falt da på en ny Trilling, en Miev, da den dekker vårt "behov", er gunstig i pris og passer bra i kombinasjon med vår fossil-bil. En el-bil med god rekkevidde, hengerfeste og fortsatt gunstig pris (momsfritak osv) vil bli sterkt vurdert når denne befinner seg på veien i et visst antall, ikke før.
Jeg har tro på el-bil som konsept, er for incentiver, men ser ingen grunn til at disse skal være i prosent av bilens pris, men et beløp begrenset oppad til f.eks 50.000 slik at det dekker opp de etter hvert mange "vanlige" el-bilene. Velger man en Tesla så får man samme incentivet som ved kjøp av en Leaf, VW og andre biler, men velger man allikevel å gå for en Tesla så står man fritt til det uten at samfunnet forøvrig skal bidra med 20/25% av den investeringen.  Dette er nokså analogt med at jeg i prinsippet mener at progressiv skatt er riktig uten at jeg med det mener å innlede til en debatt rundt det temaet!

Jeg respekter det synet, men her synes jeg du blander fordelingspolitikk og incentiver. Tesla trenger også drahjelp en stund til, antakelig trenger de det langt mer enn andre fabrikanter som har en rekke fossilbein å stå på. Når man skal ta inn penger til alle mulige god formål må man klare dette uten å ødelegge det man faktisk ønsker å oppnå, nemlig en kraftig reduksjon i bilparkens Co2-utslipp. Det er mange måter å skattlegge "de rike" på som antakelig er bedre både miljømessig og samfunnsøkonomisk.

Tror du at Tesla startet sin produksjon kun med Norge og norske incentiver i tankene? Nei, selvfølgelig gjorde de ikke det og derfor er det ikke noe argument for den enorme fordelen, reduserte skatter og avgifter, som vi gir her i Norge på en så dyr bil, etter mitt syn.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 10:59
Tror du at Tesla startet sin produksjon kun med Norge og norske incentiver i tankene?

Nei, men de hadde helt klart med i tankene at det i enkelte land/stater var en varierende grad av incentiver som kunne hjelpe dem i gang. Norge er ett av disse landene. Det er også klart at incentivene i Norge har hjulpet dem mer enn de hadde drømt eller håpet på, noe som hjelper dem med å komme enda fortere "i mål".
Model S 85D

RunarBT

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:11
Sitat fra: Rio på tirsdag 16. september 2014, klokken 09:56
Jeg er så glad at staten "subsidierte" vannet jeg akkurat drakk.

De "subsidierte" nemlig vannet sammenlignet med avgiftene jeg måtte betale hvis jeg drakk et glass vodka.

Det er med slike innlegg og holdninger jeg føler at el-bilistene skal få problemer med å opprettholde de fordeler man har, dessverre! Til orientering betales vann og avløp samt renovasjon etter selvkostprinsippet.

Og teslaen betales til selvkost, og strømmen har større avvifter enn bensin.

Poenget ditt er?

hgs

Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 10:59
Sitat fra: hgs på onsdag 17. september 2014, klokken 10:14
Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 09:05
På spørsmålet om hvorfor jeg tok opp Tesla i denne tråden så ligger vel den enkle forklaringen på det i trådens tittel. Det virker som om en del Tesla-eiere er litt hårsåre og raskt går i forsvarsposisjon uten at jeg på noe sett eller vis har ment å "angripe" dem for valg av bil eller hvor mye de har valgt å bruke på en slik bil. Jeg har vurdert el-bil i mange år, men har ment at prisene har vært alt for høye og derfor valgt å vente, til nå. Valget falt da på en ny Trilling, en Miev, da den dekker vårt "behov", er gunstig i pris og passer bra i kombinasjon med vår fossil-bil. En el-bil med god rekkevidde, hengerfeste og fortsatt gunstig pris (momsfritak osv) vil bli sterkt vurdert når denne befinner seg på veien i et visst antall, ikke før.
Jeg har tro på el-bil som konsept, er for incentiver, men ser ingen grunn til at disse skal være i prosent av bilens pris, men et beløp begrenset oppad til f.eks 50.000 slik at det dekker opp de etter hvert mange "vanlige" el-bilene. Velger man en Tesla så får man samme incentivet som ved kjøp av en Leaf, VW og andre biler, men velger man allikevel å gå for en Tesla så står man fritt til det uten at samfunnet forøvrig skal bidra med 20/25% av den investeringen.  Dette er nokså analogt med at jeg i prinsippet mener at progressiv skatt er riktig uten at jeg med det mener å innlede til en debatt rundt det temaet!

Jeg respekter det synet, men her synes jeg du blander fordelingspolitikk og incentiver. Tesla trenger også drahjelp en stund til, antakelig trenger de det langt mer enn andre fabrikanter som har en rekke fossilbein å stå på. Når man skal ta inn penger til alle mulige god formål må man klare dette uten å ødelegge det man faktisk ønsker å oppnå, nemlig en kraftig reduksjon i bilparkens Co2-utslipp. Det er mange måter å skattlegge "de rike" på som antakelig er bedre både miljømessig og samfunnsøkonomisk.

Tror du at Tesla startet sin produksjon kun med Norge og norske incentiver i tankene? Nei, selvfølgelig gjorde de ikke det og derfor er det ikke noe argument for den enorme fordelen, reduserte skatter og avgifter, som vi gir her i Norge på en så dyr bil, etter mitt syn.

Nei, men samtlige markeder der Tesla selger godt har incentiver for elbiler. Norge i særdeleshet, men store markeder som f.eks California og Nederland (riktignok fjernet der nå, med negativ virkning på salget) har også dette. Og Kina kopierer nå deler av den norske incentivmodellen. Det blir spennende å følge med på.

Jeg skjønner ikke helt at du klarer å bli så provosert over et gode som bidrar til såpass mye positivt, og som også vi som ikke er rike har mulighet til å benytte oss av. Da synes jeg f.eks det er mer provoserende at man kan sylte ned verdier for flere hundre millioner i død kapital i eiendom og slippe unna skatt på dette. For de rike er nok pengene de sparer på TMS kontra fossilbil småpenger uansett.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. september 2014, klokken 10:06
Sitat fra: tomrh på onsdag 17. september 2014, klokken 09:25
I Norge selges hver tredje elbil i verden, vi er spydspissen for elbilismen i resten av verden, vi bidrar sterkt til å holde markedet oppe.
Det var nå litt å ta i, vi har under 10% av verdensmarkedet.
Jepp, kom etterhvert på at jeg husket feil her, jeg mente egentlig hver tredje ebil i Vest-Europa, jfr. http://www.elbil.no/nyheter/statistikk/3361-norge-dominerer-det-europeiske-elbilmarkedet
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

arthur

Sitat fra: hgs på onsdag 17. september 2014, klokken 12:00
Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 10:59
Sitat fra: hgs på onsdag 17. september 2014, klokken 10:14
Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 09:05
På spørsmålet om hvorfor jeg tok opp Tesla i denne tråden så ligger vel den enkle forklaringen på det i trådens tittel. Det virker som om en del Tesla-eiere er litt hårsåre og raskt går i forsvarsposisjon uten at jeg på noe sett eller vis har ment å "angripe" dem for valg av bil eller hvor mye de har valgt å bruke på en slik bil. Jeg har vurdert el-bil i mange år, men har ment at prisene har vært alt for høye og derfor valgt å vente, til nå. Valget falt da på en ny Trilling, en Miev, da den dekker vårt "behov", er gunstig i pris og passer bra i kombinasjon med vår fossil-bil. En el-bil med god rekkevidde, hengerfeste og fortsatt gunstig pris (momsfritak osv) vil bli sterkt vurdert når denne befinner seg på veien i et visst antall, ikke før.
Jeg har tro på el-bil som konsept, er for incentiver, men ser ingen grunn til at disse skal være i prosent av bilens pris, men et beløp begrenset oppad til f.eks 50.000 slik at det dekker opp de etter hvert mange "vanlige" el-bilene. Velger man en Tesla så får man samme incentivet som ved kjøp av en Leaf, VW og andre biler, men velger man allikevel å gå for en Tesla så står man fritt til det uten at samfunnet forøvrig skal bidra med 20/25% av den investeringen.  Dette er nokså analogt med at jeg i prinsippet mener at progressiv skatt er riktig uten at jeg med det mener å innlede til en debatt rundt det temaet!

Jeg respekter det synet, men her synes jeg du blander fordelingspolitikk og incentiver. Tesla trenger også drahjelp en stund til, antakelig trenger de det langt mer enn andre fabrikanter som har en rekke fossilbein å stå på. Når man skal ta inn penger til alle mulige god formål må man klare dette uten å ødelegge det man faktisk ønsker å oppnå, nemlig en kraftig reduksjon i bilparkens Co2-utslipp. Det er mange måter å skattlegge "de rike" på som antakelig er bedre både miljømessig og samfunnsøkonomisk.

Tror du at Tesla startet sin produksjon kun med Norge og norske incentiver i tankene? Nei, selvfølgelig gjorde de ikke det og derfor er det ikke noe argument for den enorme fordelen, reduserte skatter og avgifter, som vi gir her i Norge på en så dyr bil, etter mitt syn.



Jeg skjønner ikke helt at du klarer å bli så provosert over et gode som bidrar til såpass mye positivt, og som også vi som ikke er rike har mulighet til å benytte oss av. Da synes jeg f.eks det er mer provoserende at man kan sylte ned verdier for flere hundre millioner i død kapital i eiendom og slippe unna skatt på dette. For de rike er nok pengene de sparer på TMS kontra fossilbil småpenger uansett.

Og jeg er over hodet ikke klar over at jeg har blitt provosert over denne problemstillingen i det hele tatt og fatter egentlig ikke hvor du har det fra. Jeg "tillater" meg å mene noe i/til sak og egentlig ikke noe mer enn det. Som jeg også har skrevet så vil jeg sterkt vurdere en el-bil til, har allerede en samt to el-sykler, når/hvis det blir produsert en bil som passer mitt bruksmønster og til en pris jeg finner akseptabel i det totale bildet/regnskapet. Fortsatt uklart? Du mener at "besparelsen" eller subsidiene som de ellers omtales som skal være ubegrensete og jeg mener at de skal begrenses, en meningsforskjell jeg finner fullt ut akseptabel og ikke noe å "hisse" seg opp over.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 15:23
Du mener at "besparelsen" eller subsidiene som de ellers omtales som skal være ubegrensete og jeg mener at de skal begrenses, en meningsforskjell jeg finner fullt ut akseptabel og ikke noe å "hisse" seg opp over.

Greit å være uenige om sak, bør ikke være noe problem det. Men jo, det forslaget du kommer med kan være noe "å hisse seg opp over", da det i dag egentlig kun vil gå ut over nettopp den produsenten som ser ut til å gjøre mest for å oppnå nettopp det som er hensikten bak incentivet.

Hensikten med incentivet er å få byttet ut så mange fossil-/eksos-biler som mulig (helst alle sett på sikt), og for å oppnå dette så må prisene på elbiler ned. Den viktigste faktoren for å oppnå dette er å få redusert prisene på batterier. For å få redusert prisene på batterier så er det viktig å få opp produksjonstakten.

Så vidt jeg vet er den eneste produsenten som aktivt går inn for å øke produksjonen av elbiler og deres batterier så mye som overhode mulig, for derved å få ned prisen på begge deler, Tesla. Tesla er den ene elbilen (av noe volum) som kan bli "straffet" i stor grad av at man endrer fra "ubegrenset" mva sats på 0% til ett fast beløp (som skal ca tilsvare mva satsen på en mye billigere elbil).

Joda, fastbeløp vil også hjelpe, bare at det vil ta mye lengre tid.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA