Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsketenkning - Model S til "Premium" nivå

Startet av Bowers, mandag 15. september 2014, klokken 22:08

« forrige - neste »

hma

Trådstarter har i grunn redegjort for perspektivet og motivasjonen med tråden og at den ikke er (nok) en drittpakke til elbilen og Tesla. Det er helt greit - det må være rom for visjoner og kunne se forbedringspotensiale :)

Dog synes jeg det blir feil å sette Tesla Model S (anno 2014) på båten basert på manglende følelse av opplevd kvalitet. På dette området er det like mange meninger som det finnes potensielle kjøpere. For meg har bilen rikelig med luksuriøse kvaliteter, både på eksteriør, interiør, teknikk og løsninger.

Jeg mener denne kommentaren treffer best:
Sitat fra: OddB på mandag 15. september 2014, klokken 22:40
Jeg tenker at du ikke har satt deg godt nok inn i Teslas historie...

Tesla Model S sin enkeltstående viktigste egenskap, er at den kan kjøres ved bruk av 100% fornybar energi, på lik linje med en fossildrevet bil. Det er hele poenget med bilen - ellers er den omtrent én i mengden.
Personlig skulle jeg ønske at flere kunne verdsette denne unike egenskapen, framfor å bry seg om materialvalg og form. :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Muffinman

#31
Selv om jeg er enig i TS sine betraktninger er jeg der at jeg ikke ville byttet ut min TMS for noe, spesielt på grunn av drivlinjen og det å kunne våkne til full tank hver dag. Det spiller ingen rolle hvilken eksosbil man bruker som eksempel; jeg får ufrivillige tendenser til hoderystning hver gang jeg hører en som går på tomgang hvor hundrevis av deler er i bevegelse for å gjøre, vel, ingenting. Min bil har hatt et uforholdsmessig høyt antall utbedringer på reklamasjon, samme med feil man ikke har funnet og masse som er direkte feilkonstruert. Likevel er det like uaktuelt å velge en eksosbil igjen som å selge ræva til seks brunstige lærhomser. Det bør sette bra perspektiv på hvor bra _konseptet_ er, selv om kvaliteten så langt har vist seg å være et trist kapittel.

Jeg valgte forresten TMS foran en 4-5 år gammel E-klasse. Tatt i betraktning hvor godt en slik later til å være sammenskrudd har trådstarter helt rett i at det er dumt at man ikke har fått på plass "det lille ekstra" som er  standard på konkurrentene. Totalpakka ville blitt komplett uslåelig.

TeslaSvein63

#32
Det virker som om at noen som skriver her innbiller seg at de har en slags påvirkningskraft på befolkningen når det gjelder sine såkalte velbegrunnede synspunkter om TmS som er svært negative. Vel det er nok mange interresserte som pløyer alt av forum og informasjon om bilen for evt kjøp.  Det er klart at noen er ute etter å utnytte dette. Vær klar over at det er slike som har personlig glede av, eller har egen agenda med å sværte dette unge fantastiske bilmerket som garantert er framtiden. Forvirrende blir det også å lese om de som egentlig formidler at alt ved bilen, servisen og konseptet er bare dritten, men alikevel ikke kunne tenke seg noe annet.  Forvirrede høns er det første jeg tenker på, eller sjonglering med virkeligheten. Tar bare et lite eksempel til ettertanke. Fins det et godt sete til en som er 2m  høy og tynn som ei sild? Setene i TMS er jævlig gode for en standard kropsform. Med de ulike justeringsmuligheter går de nok godt utover normalen. Siden bilen ikke er en banereser, er setene i høyeste grad gode. Hva blir det neste? Mangler masasje funksjon? En som gir et negativt bildet på denne måten, gir ett negativt bildet uansett hvordan man unnskylder seg for å fornekte det. Dritt er Dritt uansett fin innpakning.

HåkonE

Drivlinje, teknologi, design, ytelser og plass er premium. 

Utstyr og kvalitet er mellomklasse i EU og muligens premium i USA. Dette om man sammenligner med biler Tesla er ment å konkurrere mot. Utover det blir det selvsagt subjektivt hva som er "bra nok" for den enkelte.


Torz

TeslaSvein63: Jeg leser med glede enkelte av trådene på forumet. Det gjør jeg fordi jeg søker informasjon om bilen, erfaringer, positive som negative, oppfatninger, mv. Dette igjen fordi jeg kunne vært interessert i nettopp en TMS. Et forum sensurert for kritikk mot TMS gir i så måte ingen verdi. Det har faktisk også interesse selv om TMS i denne omgang ikke passet for mitt behov. Her vil det skje utvikling fremover.

Jeg synes de som har bilen selv er ganske flinke til å fremstille fakta. Dette er nyttig info som gjør det verdt å følge med på forumet.

Og jeg skal ikke bruke tråden til noe mer enn å tilføye at TMS tross alt er en flott bil.

Car-El

Sitat fra: Bowers på mandag 15. september 2014, klokken 22:08

...
Jeg har hatt både tyske og japanske biler med bedre lys fra midt på 2000 tallet.
Denne kostnaden ville nok vært noen tusenlapper.

...

Hva tror / hvordan tenker dere?

Æ tenke du lyg! :o 2500-modellen av tyske eller Japanske biler er ennå ikke tenkt på. Ikke en gang 2100-modellene. :P
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

petersv

Min Tesla er fantastisk på mange områder og måter, men interiørfinish er ikke ev av dem ;) Det er jo bra at den neste utgaven bare kan bli bedre, er det ikke?

Håper de lærer litt av traverne når det kommer til sittekomfort og finish/materialkvalitet. Gjør de det så kan det hende jeg oppgraderer før jeg hadde tenkt, om 15 år.

OddB

Her er nok løsningen for de som savner "premiumfølelsen" og har nok penger.. Er sikkert mulig å få den helt skreddersydd, uten en"ert" under seteputen ;)

http://saleen.com/foursixteen.html
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

petersv

Styling og finish er to forskjellige ting. Liker stylingen til tesla, innvendig som utvendig, veldig godt, finishen er det litt å gå på.

Vil definitivt ikke har "mer Amerikansk" bil ala Saleen ;)

TeslaSvein63

Torz : Jeg er sikker på at de fleste inkludert meg ikke har noen ting i mot konstruktiv kritikk, men jeg klarer altså å se forskjellen på det og en  gjennomplanlagt drittpakke av, denne gangen, en som har plukket opp biter fra forumet og satt sammen til en kalkulert negativ framførelse for å ødelegge for Tesla interesserte folk som kanskje står på trappene til å kjøpe. Det kan så absolutt være en konkurrent som troller. Slik er det blitt i dag. Man må ikke være så naiv at man ikke klarer å se det på skrivingen til enkelte folk. Det er solgt mange tusen Tesla MS i Norge og når alt kommer til alt så er det lite feil på disse bilene fra en ny bilfabrikant. Jeg kjenner allerede mange eiere, prater ofte med Tesla folk på ladestasjoner og merkelig nok på tross av alt det negative fokuset her på forumet fra enkelte, er det bare noe småplukk som går igjen.  Den som klager på at det er et dårlig interiør i Teslaen med knaking og skramling, kan jo ikke være vel bevart, ellers så er det et særskilt uheldig tilfelle som ikke fortjener å få hovedfokus.  Det er jo så stille at litt knirk fra sikkerhetselene er kommet på dagsorden. Det ble fikset uten at jeg en gang hadde lagt merke til det. Flott valgfritt treverk, skinn og design som ingen premium bil kan måle seg med. Etter tittelen på denne tråden så har drittpakketrollet gått fullstendig skoen av seg. Jeg skulle selv i ettertid ønsket meg et oppvarmet ratt. Tesla står jo rett og slett på pinne for oss i forhold til andre bilmerker. Å framsnakke en gammeldags eksosbil av type BMW i forhold til TMS er jo direkte på trynet. Mer oppskrytt Bil med feil, mangler og dyr å fikse, skal man lete lenge etter. Det er på tide å begynne å sammenligne elbiler med elbiler og gammeldagse biler med gammeldagse biler. Verden går framover og noen med særinteresser gjør alt de kan for å ødelegge. Det er bare en fornuftig ting å gjøre og det er å forby disse illeluktende forurensende skramlekassene og sette alle kluter til på teknologi til batterier og elbiler ;)

Kallagtunet

Teslasvein63 er du ansatt i Tesla? Eller er du lastet opp tungt med Tesla aksjer?

Øyvind.h

Bowers synes jeg er en av de som faktisk evner å fremstille sitt valg på en saklig og diplomatisk måte. Om du synes hans innlegg var grusomt burde du se hva enkelte andre klarer å lire ut av seg.
Kremeksempelet er brukeren Foxy som manglet fullstendig bakkekontakt, men han sitter antakelig i gjeldsfengsel nå  :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

TeslaSvein, nå må du lese TS' innlegg på nytt, alle hans poenger har rot i virkeligheten. Og tro det eller ei, Tesla er ikke den perfekte bil på alle områder, men totalregnskapet er i Teslas favør, og vel så det, så jeg kommer ikke til å velge noe annet igjen i alle fall :)

snurrehue

Sitat fra: TeslaSvein63 på onsdag 17. september 2014, klokken 02:11
Torz : Jeg er sikker på at de fleste inkludert meg ikke har noen ting i mot konstruktiv kritikk, men jeg klarer altså å se forskjellen på det og en  gjennomplanlagt drittpakke av, denne gangen, en som har plukket opp biter fra forumet og satt sammen til en kalkulert negativ framførelse for å ødelegge for Tesla interesserte folk som kanskje står på trappene til å kjøpe.
...
Å framsnakke en gammeldags eksosbil av type BMW i forhold til TMS er jo direkte på trynet. Mer oppskrytt Bil med feil, mangler og dyr å fikse, skal man lete lenge etter.

TeslaSvein63: dette blir rett og slett for dumt. Her kommer det et velformulert innlegg fra en som vurderte Tesla, men slo det fra seg, og begrunnelse for hvorfor han gjorde det. Et helt legitimt innlegg som jeg kjenner meg veldig mye igjen i. Jeg har selv en Model S, snaut et par måneder gammel. En super bil, men med mange mangler. Ser vi bort fra motoren så sitter jeg igjen mest med en følelse av en helt ordinær bil.

Bilen jeg sitter med kostet meg ca 660000 kroner. Og det er UTEN noe som helst bidrag til felleskassa. Altså ren nettopris til Tesla. Tar vi i tillegg i betraktning at det er omtrent 2 hele år siden de første serieproduserte Model S rullet ut til kundene, mener jeg det er grunn til å forvente at Tesla har fått på plass mye, og fått rettet det meste av barnesykdommer. Det er jo tross alt en "enkel" bil med knapt noen bevegelige deler, ikke sant? Som Teslaselgeren (eller representanten) gang på gang poengterte: service er en frivillig ting. Bremseklosser og -skiver, og vindusviskere og spylervæske er alt som behøver å byttes. En blank løgn, selvsagt, og han var jo også med på at det finnes andre slitedeler som med tid må byttes. Men likevel; det forteller om en bil som bare skal fungere.

Og der feiler den. Dessverre. Joda, den fungerer for det meste. Men det dukker hele tiden opp noe nytt. På knappe to måneder har vi rukket et par verkstedbesøk. Og det går mot et nytt besøk senere i høst. På den korte tida vi har hatt den, har vi allerede vært like mye på verksted med den som totalt for fossilbilene jeg har hatt de siste 6 årene. Og da har jeg bare hatt service på fossilene.
Verkstedbesøkene med Teslaen har hittil kostet meg et par dager med avspasering siden vi bor noen mil unna nærmeste servicesenter. Ikke verdens undergang, men det føles litt bortkasta all den tid avspaseringen går med til det å avlevere og hente en bil på verksted.

Interiørmessig er det ikke så mye som minner om at man har brukt 660000 nettokroner på en bil. Storskjermen er stor og flott, og absolutt et steg i riktig retning. Men jeg står fremdeles fast ved at jeg for en del funksjoner heller foretrekker fysiske knapper, og kanskje et betjeningshjul/joystick. Etter å ha prøvd nye Mercedes C-klasse har jeg funnet min favoritt når det gjelder betjening. Det er en fryd å hvile hånda på midtkonsollen mens man navigerer seg frem, uten å måtte strekke seg etter en skjerm. Men for all del, det er stilig med en storskjerm i bilen. Og den drar tanker mot en blanding av premium og geek, mest premium. Siden jeg er tidligere geek så burde jeg jo elsket skjermen. Men når jeg kjører bil så kjører jeg bil, og jeg knotter ikke med en haug funksjoner på en skjerm.

Likevel, det er to punkter som irriterer meg mer enn noe annet på hele bilen:
- DAB-radioen. 15800 kroner punget jeg ut ene og alene for å få DAB. Jeg lytter stort sett alltid til radio når jeg er på tur, og har de siste årene vært bortskjemt med biler med god DAB-funksjonalitet. Til 15800 kroner må det være lov til å forvente at Tesla har maktet å få ordnet opp i sine DAB-problemer, over ett år etter at problemene ble kjent. Men den gang ei. Kanalliste? Neida, lær deg hvilken blokk kanalen beslaglegger. Stabilitet? Nei, dessverre ikke. Dermed lytter jeg for det meste på en mer eller mindre skurrete FM.
- Mobilstøy. HVOR VANSKELIG KAN DET VÆRE Å FÅ FIKSET DETTE??? Kalenderen viser det herrens år 2014. Det er 20 år siden mobiltelefonene begynte å dukke opp som allemannseie. 20 år hvor bilprodusenter, elektronikkprodusenter etc har vært klar over at mobiltelefoner virker inn på elektronikk. 20 år hvor man har lært seg hvordan man skal skjerme seg mot dette. Og likevel presterer Tesla å feile på dette elementære punktet. Det er 15 år siden sist gang jeg hadde et stereoanlegg hvor jeg måtte passe på å holde mobilen i passe avstand for at den ikke skulle virke inn. Og her, i 2014, har jeg en bil til 660000 kroner hvor jeg må be passasjerene om å enten sette sin mobiltelefon i flightmode eller å legge den i ei lomme nærmest mulig døra...

Jeg ser helst at Tesla overlever og lykkes. Men for at de skal gjøre det så må kvaliteten være på plass. Opplevelsen av en flott bil må være på plass. Og man må få lov til å komme med sine punkter for forbedring. Eller skal vi på forumet bare være en gjeng nikkedukker som i beste sekt-ånd tilber Musk? I sistnevnte tilfelle tviler jeg på at Tesla klarer å overleve.

Når jeg ser hvordan en del Tesla-fantaster argumenterer for Tesla, så går argumentasjonen gjerne i retning "æsj, eksos stinker og tilhører steinalderen" (kjenner du deg igjen, ref hva du selv skriver?). Er det noe bedre enn hva trådstarter skrev?

JO

Som siste innlegg det er totalpakken som er interresant og betrakte, jeg hadde ikke valgt en bil pga massasje seter med inkludert massør i baksetet til å ta nakken. Jeg velger bil utfra en sum av kriterier, det regner jeg med de fleste andre og gjør. Tesla har en meget bra totalpakke selv om noen deler får ett lite minus fortegn. I tillegg har jeg en meget god erfaring sålangt med Tesla som selskap service på ett høyt nivå etter min mening og det er for meg viktig. At bilen får noen småfeil her og der er akseptabelt og forventet, det som betyr noe er hvordan leverandøren håndterer dette og der får Tesla full score hos meg, sålangt har de vist ett servicenivå og en vilje som langt overgår konkurentene.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA