Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsketenkning - Model S til "Premium" nivå

Startet av Bowers, mandag 15. september 2014, klokken 22:08

« forrige - neste »

Bowers

Som man vet så koster det ikke relativt sett såå mye å gjøre tildels små endringer på en bil hvis det gjøres fra tegnebrett stadie.

Jeg er en av de som bestilte en TMS før jeg prøvekjørte den, men endte til slutt opp med å måtte avbestille fordi det ikke føltes rett.
I mitt tilfelle endte jeg opp med en 2013 5-serie istedenfor.

Etter prøvekjøring satt jeg igjen med en skuffelse over kvalitetsfølelsen på bilen og mangel på endel utstyr jeg personlig finner viktigere enn rask akselerasjon.
Jeg bryr meg ikke om miljøfaktoren og heller ikke om pris på drivstoff. Jeg ser det som helt akseptabelt å betale en tier for hver mil jeg kjører i drivstoff. (Dette får være en annen diskusjon) ;)

Men... til stadighet tar jeg meg selv i å tenke "hva om bare..." når jeg ser en TMS på veien.

Så til saken... (Og jeg guestimerer vilt når det kommer til kostnader, samt at jeg forutsetter at ting ble gjort fra starten av slik at man sparer egne utviklingskostnader evt, øker innkjøpskostnader marginalt)

Hva om Tesla hadde gjort følgende...

* Kjøpe seter fra f.eks MB eller en annen produsent med gode seter og sette sitt eget preg på de, evt bare endre formen slik at sidestøtten blir bedre og sitteputen justerbar i lengde samt en skikkelig nakkestøtte.
Skulle de gjort det selv så ville det kanskje kostet maks noen hundrelapper i ekstra skum og et par ekstra mekaniske ledd for å gjøre sitteputen justerbar som f.eks BMW sin.
Dette er et gjentakende klagepunkt fra mange brukere.

* Legge til et par ekstra festepunkter på dashboard og midtkonsoll slik at man ikke kan løfte hele dashboardet oppover og midkonsollen sidelengs.
Kostnad ville kanskje vært toppen noen tikroninger.
Ikke et stort punkt, men noe av det jeg fant svært skuffende i en bil jeg hadde blitt fortalt gjennom medier osv at skulle konkurrere med "premium" merkene.

* Montere justerbare nakkestøtter bak.
Kostnaden kan ikke være mer enn noen få kroner da slike festemoduler til nakkestøtter kan byttes ut på andre biler for hundrelapper i "retail" pris.

* Lyktespylere og nivåregulering. En ting er å selge en bil uten lyktespylere... de programmerer jeg bort på alle bilene jeg har med en gang... men fordi regelverket i hele europa er som det er så kreves de for å ha fullstyrke Xenon på bilen.
Kjøp "hyllevare" og la bilen få nivåregulering og spylere slik at ikke europabilene må kjøre rundt med lys som er så dårlige (etter min mening) at de ligger minst 10 år bak de "store" merkene.
Jeg har hatt både tyske og japanske biler med bedre lys fra midt på 2000 tallet.
Denne kostnaden ville nok vært noen tusenlapper.

* Midtkonsoll
Dette er omstridt, men mitt inntrykk er at majoriteten ville foretrukket noe mer oppbevaringsplass i senterkonsollet. Antallet som har forhåndsbestilt "premium" centerconsol antyder iallefall dette ;)
Å utvikle og implementere en form for midtkonsoll med et par oppbevaringsrom kunne ikke kostet skjorta om det var gjort fra starten av. Her er det ikke behov for å finne opp kruttet på nytt.
Samtidig ville det tatt nøyaktig en testtur med en europeisk mobiltelefon liggende i konsollet for å avdekke svakheten med signaler som slår inn slik de gjorde i en gammel Ford Escort XR3i jeg hadde en gang på 80 tallet.

* Skifte ut rammen rundt skjermen og andre detaljer med ekte alu, evt legge et par tiere mer i kvaliteten på hardplasten som pryder den nå.
Kostnad på kanskje en hundrings eller to?

* Støydemping
Sett en ramme på tilsvarende 4000 NKR og la ingeniørene vise hvor langt de kommer med noen få kilo ekstra dempematter på strategiske steder. F.eks 5-10 kilo ekstra på en bil på 2,1 tonn vil ikke påvirke rekkevidde eller kjøreegenskaper merkbart. Det tilsvarer omtrent en treningsbag liggende i bagasjerommet...

* Belysning
Bruk 500 kroner ekstra på noen meter kabel og en håndfull dioder for å bringe interiør/baggasjeroms belysningen til et langt bedre nivå.

* Vinduspussere
Disse kan også implementeres i en bil uten å finne opp kruttet på nytt. Selv 170.000 kroners koreanske biler har fått til dette bedre enn TMS i mange tilfeller og burde ikke koste rart å gjøre bedre hvis det ble gjort fra planleggingsstadiet.

* Generell kvalitet på pasninger, karosseri, interiør osv. (Fit and finish)
Sett en ramme på noen få tusenlapper i produksjonskostnad til å ta en ekstra justering av pasninger, se til at gummilister både i åpninger og i interiøret er hele og rette.
Osv osv...

* Ratt
Switcher, hjul og knapper av høy kvalitet koster tiere på ebay og skal man kjøpe en rattbetjening eller bare bryterene i hundretusentall fra en produsent av god kvalitet så koster det svært lite pr stk.
Bryterene på rattet oser av kjip kvalitet og kunne vært tatt til et langt høyere nivå for veldig lite penger om det var gjort fra starten av.
Det ville heller ikke kostet stort å gjøre rattet oppvarmet og det er en ting jeg aldri vil være uten i en bil igjen... Ever ;)


Jeg tar ikke med fraværet av sikkerhetssystemer/komfort-funksjoner som HUD, ACC, Pre-crash, driver assistanse systemer osv, osv da dette er en bevisst strategi fra Tesla. Minst mulig som kan lage problemer fra start osv... mange ting er planlagt i kommende produksjons serier og det er greit nok. Dette vet man allerede før man ser bilen ved å lese utstyrslisten.
Design ser jeg også helt bortifra da smaken er som baken. Selv synes jeg den ser flott ut bakfra og tildels fra siden... fronten derimot synes jeg ikke gir inntrykket bilen fortjener. Igjen, KUN min objektive mening...

Så bare for å leke med tanken... om bilen med disse (og sikkert et par ting jeg ikke har nevnt) forbedringene hadde kostet 10-15k ekstra... tror jeg at mange som ble skuffet av kvalitetopplevelsen hadde kastet penger etter Tesla.
Er det bare meg?  Jeg er helt åpen for den muligheten ;)

Jeg skulle rett og slett bare ønsket med en bil med f.eks BMW's kvalitetsfølelse og TMS's egenskaper ;) Sånn er det å ikke bli voksen nok til å slutte å drømme ;)

Og til slutt... absolutt ingenting i dette innlegget er ment negativt om TMS. Jeg elsker at bilen finnes og jeg skulle gjerne byttet ut min egen mot en TMS... om den bare hadde gitt meg den samme "solide" kvalitetsfølelsen som en 5-serie eller tilsvarende gir meg. Med trykk på "meg" for jeg vet at ikke alle setter pris på de samme tingene ved en bil. Heldigvis... verden ville vært kjedelig om alle følte og mente det samme ;)

Hva tror / hvordan tenker dere?

OddB

Jeg tenker at du ikke har satt deg godt nok inn i Teslas historie...
Vær klar over at dette firmaet var et kjøkkenbordfirma for ti år siden, og gikk nesten konkurs for 5 år siden. Utviklingen av den unike drivlinjen og batteriet har nok tatt det aller meste av utviklingsmidlene. Hvis de ikke hadde fått bilen på veien i slutten av 2012 ville det ikke vært noe Tesla i dag.  Ut i fra disse forutsetningene er jeg MEKTIG imponert over kvaliteten på bilen. (Men så har jeg tilbrakt mine 35 år som bileier bak rattet i gamle Opler og Toyotaer..)
Du gjorde et riktig valg å velge en gjennomutviklet bil fra en traust gammel bilfabrikant. De som kjøper den aller første bilmodellen fra et nyoppstartet teknologiselskap bør ta høyde for at alt ikke er 100'%. De har satset på en åpen og minimalistisk stil interiørt. Jeg stusset over mangelen på lagringsplass første gangen jeg så bilen, men nå ELSKER jeg at det ikker er lommer og konsoller over alt.  At det ikke er midtkonsoll er et veldig bevisst designvalg, det skiller bilen fra alle andre og viser hvor mye plass den elektriske drivlinjen gir.
Vi fokuserer på forskjellige ting. Det som jeg synes er kulest å se på er "understellet" som står utstilt i butikkene. Det er DER Tesla skiller seg ut fra alle andre !  Der andre bilfabrikanter stapper frunken  full av elmotor og elektronikk har Tesla laget en skulptur av en drivlinje som de har gjemt mellom bakhjulene. Love it !  :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

pej

Enig med OddB. Du har valgt rett. Skal man kjøre Tesla idag må man være villig til å leve med noen småting. Men jeg syns du beskriver en sliten demobil skal jeg være ærlig. Hadde litt samme følelsen første gangen jeg prøvde bilen, men den bilen som bor hjemme hos meg, den elsker jeg og ville ikke byttet den i noe annet på 4 hjul. Jeg syns også det er viktig at den ikke slipper ut eksos. Faktisk helt avgjørende. Vi har bare elbiler i familien og noe annet en elektrisk drivlinje kommer ikke på tale.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

ofn

#3
Tenker at premium egenskaper i 2014 er:

- Kunne kjøre gratis i hele Europa ut bilens levetid.
- Slippe å besøke bensinstasjon annet enn for å gjøre sitt fornødne.
- Ha 2 kr/mil i drivstoffutgifter. Eller 10 øre som meg selv.
- App hvor man kan kjøle ned eller varme opp bilen før kjøring.
- Få oppdateringer over nettet.
- Kunne fjerndiagnostisere bilen over nettet.
- Silkemyk drivlinje med ett gir og warp drive funksjon.
- Enpedalkjøring
- Regenerering.
- Moderne interiør der det meste av bilens egenskaper er styrt via moderne 17" skjerm og ikke tusen knapper og brytere.
- Kjøre bil uten å slippe ut kreftfremkallende stoffer.
- Kunne kjøre bil på rein norsk vannkraft.
- kjøre bil som føles som fremtiden.

Vet kun om én bil som har alle disse egenskapene.

Smak på ordet eksospotte. Ikke noe jeg forbinder med premium i 2014.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

OddB

Glemte å si at min hovedmotivasjon for kjøpet var å spare miljøet for 70-80 tonn med CO2 og å få være med på starten av den teknologirevolusjonen jeg tror Tesla er i ferd med å dra igang :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

BMW850

Vær klar over at rattet du bemerker har kjip kvalitet er det samme som er i Mercedes S-klasse. Ellers slo det meg også at du beskriver en demo-bil som gjerne har blitt brukt intensivt og av mange. Jeg er veldig fornøyd med min bil og synes jeg har fått veldig mye bil for pengene. Ingen problemer og ingen knirkelyder eller billigfølelse. Bilen virker fast og godt skrudd sammen. Kjøreopplevelsen betyr mye mer for meg enn ennå høyere interiørkvalitet. Men jeg er enig i at setene kunne hatt noe bedre sittekomfort.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Hyperstress

Kjørte en leiebil BMW 3serie en uke nylig. Kjip bil. Kjente ikke igjen noe av premiumfølelsen folk snakker om. (Får tro 5serien  er en annen verden.)
Vet ikke om det var fordi det var i USA og at de muligens produserer biler lokalt med dårligere finish.

Rattet på Teslaen er forøvrig fra MB.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Amoss

Sitat fra: BMW850 på mandag 15. september 2014, klokken 23:01
Vær klar over at rattet du bemerker har kjip kvalitet er det samme som er i Mercedes S-klasse.

Hehe - ja, reagerte litt på det samme. I det ene avsnittet så anbefaler han dem å kjøpe seter fra MB for å gi dem ett kvalitets-løft, og så i ett senere så klager han på kvaliteten til rattet - fra nettopp MB ;)
Model S 85D

Muffinman

Han klager vel på kvaliteten på knappene, ikke på selve rattet. De tror jeg neppe MB står bak? Det er vel for øvrig ikke fra S-klasse, men 2013 E-klasse?

Etter 40.000km på 10,5 mnd i TMS kan jeg ikke annet enn å være enig i 99% av det trådstarter skriver. Og snart kommer vinter nr. 2.

Cobos

Jeg mener å ha lest at akkurat det rattet som Model S har og med de knappene er det som brukes i MB biler fra AMG avdelingen og det er typisk high-end AMG modeller som bruker det rattet med den "bulken" i bunnen slik at det ikke er rundt.
Når det gjelder det med lyktespylere ser jeg poenget, men dette er ikke en billig endring og er nok en ren Europa sak.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

tho

Gode poenger. Spesielt seter og støydemping.

Men:

* Løst dashboard? Ikke på min.
* Belysning. Synes det er bra jeg. Har lyspakke.
* Midtkonsoll. Nei takk. Fint med masse plass.
* Rattet er det samme som Mercedes bruker. Oppvarming? Tja. Brukte det vel en gang, er en sånn kjekt å ha ting en aldri bruker synes jeg.

Synes resten av bilen trekker såpass opp at ingen andre er i nærheten. Blir nok aldri fossil på meg igjen.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Bushy

dette syntes jeg var et godt inlegg jeg. mange av disse punktene er jo det som går igjen her på forumet som folk er missfornøyd med, tilogmed lagd sine egne oppgraderinger for å få det bedre.
men ang løse ting tror jeg dem har forbedret seg en del på nyere/reklamerte biler
S75D sept. 17

Bowers

For å svare flere på en gang...

Jeg glemte å nevne at vi har en TMS i nær-familien og jeg har kjørt flere lengere turer med både første generasjonen og 14-modellene etter at de "nye" setene, speilene osv kom. Inntrykket er noenlunde likt, men utvilsom er det at demobilen var litt mer herjet med. Jeg skiller for min egen del på slitasje, resultater av mange førere og testkjøringer og på det som er fundamentalt for bilen slik den er produsert.

Mange argumenter går på miljø og det er respektabelt i høy grad. Det er imidlertid ikke noe jeg bryr meg om all den tid min ene bil til mange hundre tusen ikke gjør større innhugg i klima-problemene enn å gjøre sitt fornødne på en stor skogbrann. (Ja, en eller annen gang kanskje jeg utvikler en kollektiv samvittighet) ;)

Pris på drivstoff er uvesentlig for min del (annen debatt)

Besøk på bensinstasjoner ser jeg personlig og ærlig talt ikke som et argument. I løpet av et år tilbringer jeg toppen 1,5 - 2 timer på en bensinstasjon (5 min pr fylling hver 14 dag) og den tiden bruker jeg på å vaske over ruter, rydde i bilen eller kjøpe en pølse og Cola mens tanken fylles.
Med 1000-1200km rekkevidde uansett hvor lenge bilen står mellom hver gang den brukes eller hvor kaldt det er så begrenses behovet for tidsbruk på bensinstasjoner seg naturlig.

Knappene på rattet har jeg også lest at kommer fra S-klassen. Jeg har eid og kjørt flere S-klasser, men jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen. Kanskje jeg ikke har lest meg opp nok eller kjørt nok modeller.
Jeg finner ikke igjen knappe-modulene fra TMS i noen bilder av model-S rattet ved et raskt google søk heller, men igjen... jeg tar gjerne feil ;)
Det jeg imidlertid er helt sikker på er at min erfaring med S-klasse bilene har gitt en helt annen feeling når det kommer til kvalitet. Både fra knappene på rattet som er en liten bagatell og resten av bilen.

OddB har noen solide argumenter som jeg kjøper tvert :)
Jeg kjenner Tesla's historie meget godt... jeg klarer bare allikevel ikke å ikke tenke "hva om de bare hadde tatt i bittelitt ekstra på disse enkle tingene... osv osv"
Jeg vet at grensen må gå et sted... jeg er bare ikke skrudd sammen slik at jeg klarer å slå meg til ro med at grensene er dratt rett på undersiden av "meget bra" om du forstår ;)  (My bad... I know)

La meg også svare kjapt på ofn's innlegg (med all mulig respekt og ikke for å plukke fra hverandre andres argumenter :) )

- Kunne kjøre gratis i hele Europa ut bilens levetid.
Drivstoffutgifter utgjør en meget liten andel av en bils total-regnskap. Verditapet ser meget bra ut til nå, men ingen vet hvordan det ser ut om 5 år.
En vektig argument uansett selvom jeg personlig ikke klager på mine drivstoffutgifter.

- Slippe å besøke bensinstasjon annet enn for å gjøre sitt fornødne.
Allerede svart på.

- Ha 2 kr/mil i drivstoffutgifter. Eller 10 øre som meg selv.
Allerede svart på.

- App hvor man kan kjøle ned eller varme opp bilen før kjøring.
Å kunne fjernstyre oppvarming eller nedkjøling av bilen kan jeg i dag.

- Få oppdateringer over nettet.
Har jeg ikke i dag, men har ikke hatt behov da det er ekstremt lite bugs i softwaren som er.
Imidlertid en feature jeg ville satt pris på :)

- Kunne fjerndiagnostisere bilen over nettet.
Det kan jeg i dag, man har aldri hatt behov.

- Silkemyk drivlinje med ett gir og warp drive funksjon.
Vil ha og hadde byttet tvert om resten av bilen ga følelsen jeg liker.

- Enpedalkjøring
En drøm å kjøre med og jeg savner det daglig.

- Regenerering.
Uvesentlig all den tid jeg har den rekkevidden jeg har og om det koster meg en tier eller to pr mil ikke betyr all verden.

- Moderne interiør der det meste av bilens egenskaper er styrt via moderne 17" skjerm og ikke tusen knapper og brytere.
Her står jeg litt delt. Jeg liker prinsippet, men det kan også bli for mye av det gode. Jeg liker linjen TMS har lagt seg på.

- Kjøre bil uten å slippe ut kreftfremkallende stoffer.
Hadde jeg hatt en mer utviklet kollektiv samvittighet hadde det nok stått høyere for meg, men jeg er ekstremt realistisk så jeg vet at min ene bil ikke betyr noe som helst i verdenssammenheng. Shame on me...

- Kunne kjøre bil på rein norsk vannkraft.
Som tidligere nevt...

- kjøre bil som føles som fremtiden.
Det skulle jeg gjerne gjort, men jeg får ikke "fremtidsfølelsen" når store deler av bilen ligger ti-år etter mens andre deler av bilen ligger langt foran. Jeg må ha en komplett pakke, ellers funker det bare ikke ;)  I know... jeg er sær ;)

Hyperstress:
3-serien er en stor skuffelse i mine øyne. Jeg hadde valgt både VW, Kia og flere andre før 3-serien... Jeg kjører innimellom en 13 modell 3-serie og den suger i forhold til 5-serien.
Det er faktisk så stor forskjell mellom 3 og 5-serien at man ikke skulle tro de var fra samme produsent. Shame on BMW...

Og for igjen å nevne OddB's innlegg...
Understellet ala "skateboard" til TMS... Episk og utvilsomt fremtiden i mine øyne.
Jeg har hatt mang en samtale/diskusjon opp igjennom årene hvor jeg har påstått at det er måten å lage bil på. At Tesla nå har realisert det og laget en historisk bil på prinsippet er intet annet enn beundringsverdig all den tid bilbransjen har det med å være veldig konservative og treige. All mulig skryt til Tesla.

Fremdeles tror jeg jeg vil tenke "hva om de bare hadde tatt i litt til..." når jeg kjører forbi en og annen TMS på vei til jobb i morgen. ;)


ofn

Finnes det fortsatt noen i Norge som har kjøpt bmw 5-serie i andre halvdel av 2013 eller 2014 som ikke har startet en tråd her på forumet om hvorfor de (merkelig nok) ikke kjøpte en Tesla? At TMS er den eneste interessante bilen på markedet er en kjennsgjerning, men at alle som kjøper bmw må inn her på forumet og forsvare valget sitt var en overraskelse.  :)
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Bowers

Muffinmann/Amoss:

Det er helt korrekt. Jeg synes knappene står tilbake for resten av bilen, ikke selve rattet. Det er et fantastisk deilig ratt å holde i og akkurat riktig tykkelse etter min smak. Det er tanken på at noen veldig få kroner ekstra til knappene ville hevet kvalitetsfølelsen som ikke sitter helt riktig hos meg ;)
Ang oppvarming av rattet så er det sikkert stor forskjell på hva folk synes er behagelig, men jeg liker å kunne klemme fingrene rundt rattet på vinteren og kjenne at de blir tint opp fremfor å helst bare styre med albuen etter å ha utviklet neglspreng utendørs i 20 minus ;)
Selv om kupeen holder 25 pluss når man setter seg inn så gjør ikke rattet det samme ;) Men... smakssak uten tvil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA