Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utvikling API

Startet av ortodox, mandag 15. september 2014, klokken 14:21

« forrige - neste »

ortodox

Det jeg tenker på er den OVMS appen hvor kraftig er den iforhold til den standard carwings app, jeg vurderer nå å kjøpe denne ovms modulen med gprs og gps vil bare høre hvilke fordeler er det ved et slikt kjøp?

hma

Ut av boksen gir OVMS "lesetilgang" til et utvalg av parametere. Viktigst er StateOfCharge, batterispenning, temperatur på batteri/motor/motorstyring, ladestatus og posisjon.
Avhengig av hvilen type elbil OVMS er konfigurert for, kan man også få "skrivetilgang" som f.eks starte/stoppe lading, åpne/lukke dørlås, starte forvarming, åpne garasje (homelink).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

ortodox

Dette er utrolig kult jeg ser selvfølgelig at OVMS svarer på mitt spørsmål tusen takk til emil for svaret.
Jeg har bestilt denne OVMS pakken så dette blir spennende fordeler og ulemper ved et slikt modul i bilen som jeg ser for meg :

Ulemper
-En må ha dette tilkoblet med odb kabel samt skjule det hele slik at det ikke sees i det en kjører.
-En må betale for kittet hvor en har kabel for gps gsm samt modulen ca 782kr.
-En trenger sim kort som må pre betales ikke mye det er snakk om men likevel en utgift.

Fordeler
- Ingen avhengighet til Nissan Carwins servere som er noe ustabile.
- Egen app til iphone som heter OVMS som gir noe mer info enn carwings
          - Viser hvor bilen er på kartet (kjekt hvis du ikke husker hvor du har parkert.)
          - Starte stoppe lading(aktuelt for usa strømpriser varierer dag/natt)
          - Låse opp bilens dører (hvis en har glemt nøkler i bilen) ikke sikker om denne fungerer i LEAF.
          - Luft trykk i dekkene
          - Temperatur

- En kan videreutvikle det som ligger allerede fra før i GitHub altså tilpasse kildekoden.

Per dags dato med all funksjonalitet ser jeg for meg uavhengigheten av nissan servere som er mer eller mindre fristende.

Noen av dere andre som kan føye noe mer til dette?






BE

Hvor mye av alle disse funksjonene som teoretisk kan benyttes på OVMS støttes på Leaf ? Støttes noe som helst?
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Lynet

Det er vel i teorien mulig å bruke OVMS til alt mulig som går via Can-bus. Men noe må finne ut hva diverse bits og bytes betyr og skrive det inn i programmet.
Håper noen kan ta tak i dette og utvikle en skikkelig OVMS for Leaf. Har kjørt med OVMS på Think City i et år og den er super  :)
Datatrafikken på GPRS er minimal. Bruker et kontantkort fra Chess, og forbruket er ikke en tier i måneden!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ortodox


haider

Kan man ikke bare bytte "telematics module" og sette inn europeisk eller norsk?
Nissan Leaf 2012 US model
Audi A6 2.0L 2007

ragwo

Drar tråden opp fra glemselen.
Noe fremgang med OVMS på Leaf?
@ortodox: Fungerer kitet du kjøpte?
Eldrid - 2013 Leaf

trondi

Lurer på det samme, hvordan er status?

ortodox

Statusen er at jeg koblet det hele til og skulle bare lese av verdier så var det noe issue med sim kort osv,så jeg kom frem til at bare GPS fungerte,med andre ord Nissan LEAF er ikke støttet enda av OVMS http://www.openvehicles.com/vehiclesupport

Teknisk er det slik at canbus i nissan leaf må leses av, logges og transformeres til et språk som en kan forstå dette har vist ingen gjort enda... :/

Lynet

Leaf spy leser jo direkte på canbus.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA