Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisering av hjemmet

Startet av Go-carter, mandag 15. september 2014, klokken 12:00

« forrige - neste »

Go-carter

Hei!

Jeg har alltid hatt sansen for å automatisere hjemmet, for det første for å gjøre ting enklere men også for å kunne ha mer kontroll over ting.

Nå har det seg slik at jeg endelig har fått kjøpt meg hus, og nå kommer da ideene på løpende bånd. Er det noen som har forslag/erfaringer til hvilke system som er best?

Clas-Ohlson har Zipato-box, et relativt nytt produkt som jeg forstår det. Samtidig finnes Vera, og Z-wave. Disse tre opererer vel alle innenfor samme frekvensbånd, ergo de er kompatible.

Er det noen fallgruver? Evt. hvilke systemer er best? Takk for input :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Clas med flere selger også en slik styringssak som kan kontrollere en del ulike merker (mulig det er den du sikter til)? Både en USB-versjon som styres/fjernstyres fra en PC, og en "standalone" som styres over web. Trur den heter Tellstick eller noe slikt. Har en del fjernstyrte Nexa-brytere selv, men så langt ingen overordnet styring/kontroll. Men sysler også med tanken på automatisering. Spørs om det ikke blir solceller først.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Go-carter

Nexa er den gamle løsningen til CO som du nevner. Den har jeg også brukt noen år med god erfaring. Det er de nye produktene deres jeg er nysgjerrig på :)

Fant blant annet ut at EU og US har forskjellige frekvenser. Gjør ebayhandling litt mer komplisert.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Breezec

Jeg bruker usb-modellen på denne linken http://www.rfxcom.com/store/Transceivers til å styre mine Nexa-dingser. Modellen støtter både inn- og utdata. Leser data fra trådløse termometere, som jeg igjen bruker til å styre varme av/på.
2022 Model 3 Performance

jonorunde

har kjøpt relativt mykje z-wave-greier på http://smarthus.info
har bla styring av varme med nattsenking, sensorer for bevegelse/temp/lys i alle rom, automatisk styring av lys++

funker rimelig bra :)

bruker en "Homecenter2" som kontroller -gir masse muligheiter

jon o

Go-carter

Takk for innspill! Homecenter hadde jeg ikke lest om. Forstår det nå at det er en veldig brukervennlig versjon av de andre, men til 2-3 ganger prisen.

Men du er fornøyd med systemet? Greit å sette opp? Er det noe nytteverdi i det(som f.eks. scener/scenarioer/nattsenking), eller går du lei etter en stund? :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Sabohn

Jeg studerte en del løsninger for ettermarked opp mot hverandre med tanke på pris, men også tilgjengelighet og fleksibelitet.

Jeg falt ned på 433Mhz utstyr med RFxcom usb sender/mottager og Homeseer 2 PRO på en windowdinstallasjon jeg har på en eksisterende mediapc.

Jeg er meget fornøyd med resultatet. Har automatisert alle punkter i huset mitt (126kvm over 2 etasjer) for ca 12000kr.
Homeseer gir det ultimate i flexibilitet etter min mening. Det finnes masse hjelp til scripting og annet oppsett. Har HStouch på mobil og tabletter med egen design over huset og alle funksjonene som lys og temperaturstyringer/termostater

Det er masse protokoller som støttes av RFxcom så jeg har em god blanding av utstyr. Mest Nexa, men også Anslut og noe europris-greier. Billig og funker. Termometer kjøper jeg på Teknikmagasinet. Viking, med lcd-display for under 150kr pr. Stk.

Man blir litt bortskjemt av dette:
Utebryter for å slå av all innebelysning
Nattabryter for å bare ha litt dempet belysning for ungenes dobesøk.
Flere temperatursoner med styring av nattsenking og dagtemp bassert på ukedager og helg.
Laget en lysvekking som erstatter bråkete vekkerklokker og gjør at de som skal opp tidligere faktisk ikke vekker hele huset. Det blir lys de stedene som trengs og varer i 20 min til unga har gått til skolen eller jeg har dratt på jobb.
Mulighetene er kun begrenset av fantasien... Neste blir dørlås med keyless entry bassert på WiFi og egen app til android - telefonene våre.
Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA