Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?

Startet av Torpedo Ted, søndag 14. september 2014, klokken 19:05

« forrige - neste »

Muffinman

#195
Min bruker også 200wh/km som utgangspunkt. Men jeg har jo hatt ytterligere dropp på omkring 20tkm ETTER denne første omgangen i fjor sommer, og de siste 8-10km forsvant med en av de siste softwareoppdateringene. Jeg lurer veldig på hva som foregår. Jeg har kjørt 85.000, men degradering skjer gradvis og ikke i store jafs tilfeldigvis samtidig med oppdateringer.

EDIT: Mener at beregningen innledningsvis tok utgangspunkt i 206wh/km, og at tkm ved 100% viste rekkevidde til tom. Så opparbeidet den seg de 5kWh i reserve ved å bruke en lavere verdi på tur nedover. Bruker muligens fast verdi nå.

Muffinman

Sitat fra: OleJA på fredag 04. september 2015, klokken 21:00Får vel ca 330km på 90%
Det er nøyaktig det samme som min bil viste på 90% før oppdateringen tidlig i august. Da falt det til 323 v/90% som nevnt lenger framme i tråden.

olesb

Sitat fra: Muffinman på fredag 04. september 2015, klokken 17:58
En stund siden, men endte vel på knappe 70kWh hvis jeg ikke husker feil. Det var før siste oppdatering og reduksjon av indikert rekkevidde.  Etter tømmingen ladet jeg til 100% på 7kW. Det tok 74kW, og fratukket 10% tap skulle det bli knapt 67kw.

Jeg er faktisk såpass konspiratorisk at jeg tror noe er endret på bilen aka en del av batteriet utilgjengeliggjort for å omgå en eller annen feil/svakhet. Årsaken til det er flere:

- Det er bare en del av bilene som fikk reduksjonen, ikke alle.
- Hvis årsaken var at estimering av rekkevidde er komplisert skulle ikke disse bilene fått nøyaktig 20tkm reduksjon samtidig.
- Hvis drift var en faktor skulle ALLE biler endret seg og man skulle hatt et datasett med spredning for hele flåten som ikke gav noen mønstre
- Det er konsekvent en reduksjon av indikert rekkevidde. Hvorfor er det aldri en økning når man foretar slike justeringer?
- Hos meg forsvant de første 20tkm med oppdatering, deretter fulgte jeg ikke så nøye med men de siste 9-10 tkm forvant helt klart med en nylig oppdatering.
- Jeg kjører samme strekning veldig ofte (200x2km) og så ved første reduksjon at bilen plutselig spiste flere % på turen, selv om energiforbruket var det samme.
- Det er ingen grunn til at man skulle justere indikasjonen på hverken en del av bilene eller alle all den tid det fungerte utmerket slik det var, og meningsløst at man skal fjerne 40tkm - over 10% - på godt under to år bare for å få mer realistisk visning.
- Tesla har ingen annen forklaring enn at "alt skal være i orden".

Litt kjipt om de har gjort en del av kapasiteten utilgjengelig og jeg evt må ha nytt batteri på garantien om noen år. Da får jeg et brukt batteri med tilsvarende restkapasitet som det gamle...

Merker meg at Leaf fra 2011 gjerne kan ha rullet 100.000km med dype sykluser hver dag og ha tapt langt under 10% av batterikapasiteten, så for Tesla hvor SOC ligger i ideelt område meste av tiden pga stor pakke bør tapet være langt mindre.

[/konspirasjonsmodus]

EDIT: Kan jo legge til at 100% soc nå gir omtrent nøyaktig like mange tkm som 90% gav det første året.

Husker selv at jeg mistet 10-15tkm på min tidligere S85 etter en update(var det 5.8 til 5.9 eller 5.9 til 6.0?). Er vanskelig å si om det bare var estimeringen av rekkevidde som ble justert eller om det faktisk var en reell nedgang.

På min nye 85D som har gått 7000 km har jeg 408 tkm ved 100%, typical tilsvarer ca 185 wh/km i min bil, noe som skal tilsvare 75,5 kWh batterikapasitet.

Hvis vi sammenligner med din som har 355tkm ved 100% SOC, og typical km i din bil tilsvarer 200 wh/km, tilsvarer det en batterikapasitet på 71 kWh. Det vil si at du har ca. 94 % av kapasiteten til min bil.

Jeg tror den eneste måten å komme til bunns i dette på er å sammenligne din bil med en nesten splitter ny. Se hvor mange kWh dere klarer å få ut av batteriet, ved samme kjørestil og forbruk, og se hvor stort tapet er i praksis.
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

sondell

Sitat fra: Muffinman på fredag 04. september 2015, klokken 20:19
Sitat fra: sondell på fredag 04. september 2015, klokken 18:15
@muffinman
Jeg mistet jo også 20 km den oppdateringen.
Jeg kjørte tom igår. 2.7-2.8 KWh under 0 tkm. Er vel mindre det også enn andre opplevt. Så det er i hvert fall ikke slik at mere er lagt tilgjengelig under 0 tkm.
Kanskje det er forsvunnet kapasitet i begge ender? Hva var ditt totale forbruk på turen?
Sjekket dessverre ikke det. Men gjorde jo en 0-100% test ganske nylig. De fakta jeg har nå er:


  • Jeg får uten range mode 375 km på 100 % og 337 km på 90 % rett etter lading er ferdig
  • Bil har gått 3100 mil. Registrert 29. nobember 2013. Batteritype D.
  • Energiappens Project range er det samme som typical range når forbruket i appen er 200 Wh/km. MEN hvis jeg tar brukt energi fra Total Energy og deler med antall tkm brukt så får jeg alltid 189 Wh/km uten range mode, 187 Wh/km med range mode.
  • Hvis vi kan stole på Total Energy så har jeg da 375*0.189 = 70.9 kWh.
  • MEN sist gang da jeg testet 100%-0% så hadde jeg 3 kWh tilgjengelig over 100%. Det vil si det tog 3 kWh på Total Energy för tkm begynte å telle ned. Det skulle da gi bortimot 74 kWh tilgjengelig totalt.
  • Denne gang som jeg nå kjörte tom, så hade jeg ikke disse extra 3 kWh i topp. Detta er jo enda mere snodig. Har värt omtrent samme vär begge gangene. Så i siste tomkjöringstest så hade jeg da 71 kWh tilgjengelig vil jeg gjette. At dette varierer er jo veldig merkelig. 375 tkm ved 100% er derimot veldig konsekvent. (380 med range mode)
  • Denne gang når jeg kjörte tom så var alltså reserven på sånn 2.7-2.8 kWh för "Car shutting down"

När jeg ser det gamle bildet fremfor meg som viser på 5.1 kWh tilgjengelig i reserve og ~76 kWh för det så er det veldig langt fra. Og jeg har kjört bare 1/3 av deg.

I bb sin nylig slåtte lengderekorde så var jo i fölge videoen Total Energy på 76.4 kWh ved 0 tkm. Det var med nyere 85D da.

At jeg kan ha 3 kWh tilgjenglig over 100% ene gangen og ikke den andre sier vel noe om at det i hvert fall er software styrt.

Jeg hade en gang etter full lading kun 27 tkm. Den gangen hadde bunnsystemene i bilen mistet all info fra de fleste cellene i fölge Tesla Service jeg ringte til. Jeg måtte resette bilen, tror det var ved å holde scrollhjulene inne veldig mye lenger enn det man gjör for å bare restarte skjermen.

Bonk3rs

@Muffinman Opplever det samme som deg. Jeg har s85 fra nov. 13 kjørt 49k
Har "mistet" 40km på under to år.
Merker meg nå de siste dagen at temperaturen har begynt å spille inn. Så det er vel bare snakk om tid før vi har like lang rekkevidde som en 70D.

Men jeg kom over denne siden som hadde en interessant tabell.
https://www.advancedautobat.com/industry-reports/2014-Tesla-report/Extract-from-the-Tesla-battery-report.pdf

Litt ned på siden kan man se hva et Tesla batteri egentlig har av kapasitet.


X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Jejl

#200
Jeg fikk oppgitt at jeg hadde brukt 73,5 kwh da jeg hadde ladet til 100% og kjørte til jeg fikk "charge now" for 3 uker siden.
Har P85 sept-13 kjørt snart 40.000km.

Brukte opp batteriet på 4 og ettellerannet timer. Det er vel slik at jo fortere du kjører og bruker opp batteriet jo mindre kwh får du ut?

TR

Min S60 har "mistet" i overkant av 40tkm.

Levert april 2014, 42'km. På S60 er dette et ganske betydelig tap og jeg har forsøkt å få et svar på hva som kan ha skjedd; "batteriet er like stort som før, det er bare beregningene som er endret".

Det tror jeg ikke på. Tkm er tkm, i mitt tilfelle beregnet ut fra 215wh/km. Tapet bekreftes også ganske så nøyaktig på de vanligste langturene mine.

Muffinman

De viser altså til at beregningene er endret. Det er jo helt meningsløst at bare en andel av bilene skal få beregningene endret så dramatisk, mens andre biler ikke skal få det. Og hvis forbruket som tkm baseres på er likt mens indikerte tkm minker er det noe fishy ute og går her. Jeg kan skjønne at man kan ha mindre variasjoner, men 40tkm reduksjon på en 60 er jo gjerne opp mot 15%.

Enten er dette rett og slett uforholdsmessig stor degradering, justering gjort av leverandøren aka legge inn større buffer for å begrense en eller annen defekt  - eller en kombinasjon. Over 10% reduksjon på under to år på en så stor pakke er bare ludicrous. Det burde ligge på maks 2-4%, avhengig av bruksmønster. Jeg kommer til å følge dette nøye videre, og rette en henvendelse til Tesla når jeg har litt mer info. Håper å få tatt en 100-0 kjøring om ikke så alt for lenge.

TR

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. september 2015, klokken 09:29
De viser altså til at beregningene er endret. Det er jo helt meningsløst at bare en andel av bilene skal få beregningene endret så dramatisk, mens andre biler ikke skal få det. Og hvis forbruket som tkm baseres på er likt mens indikerte tkm minker er det noe fishy ute og går her. Jeg kan skjønne at man kan ha mindre variasjoner, men 40tkm reduksjon på en 60 er jo gjerne opp mot 15%.

Enten er dette rett og slett uforholdsmessig stor degradering, justering gjort av leverandøren aka legge inn større buffer for å begrense en eller annen defekt  - eller en kombinasjon. Over 10% reduksjon på under to år på en så stor pakke er bare ludicrous. Det burde ligge på maks 2-4%, avhengig av bruksmønster. Jeg kommer til å følge dette nøye videre, og rette en henvendelse til Tesla når jeg har litt mer info. Håper å få tatt en 100-0 kjøring om ikke så alt for lenge.

Ganske nøyaktig 15% ja, fra 90%=275 til 90%=234. På under halvannet år. Jeg har 235km til hytta, så tenk deg problemet... Jeg bidrar gjerne med info til en henvendelse til Tesla!

cra

Snakker dere reell kjørelengde her, eller er det tallet på Guess-O-MeteretTM det er snakk om?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bonk3rs

I mars 2014 skrev Julie Gerome at de jobbet med SW uppdate for å eliminere dette problemet.
I følge forumet på Tesla.com var det mange bekymringer rundt dette i 2014. Det ble vist sent et felles brev fra en gruppe i US.
Var vel rundt sw 5.8 eller før. Rart at det da har gådt gærne veien for mange av oss.
Har vært mere rolig hvis tallet har vaka et sted mellom 380/390tkm.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Muffinman

Sitat fra: cra på tirsdag 08. september 2015, klokken 14:49
Snakker dere reell kjørelengde her, eller er det tallet på Guess-O-MeteretTM det er snakk om?
Info om dette i flere av innleggene, men man reagerer altså innledningsvis på at indikerte tkm har minket mye. Når man så også observerer at det går flere % på samme kjørelengde evt at man ikke får ut like mange kwh som før støtter det teorien om at tilgjengelig energi er redusert. Det ble spekulert i om mer var flyttet under 0% for å øke reserven, men sondell sin tomkjøring avkrefter det (han har også fått redusert indikerte tkm og kjørte ca 15km fra 0 før bilen stanset). Jeg har også observert mistenkelig lite energi forbrukt fra 100-0, og for lite medgått til å lade bilen opp til 100% igjen.

Skal som nevnt prøve å ta en tomkjøring igjen, men må ha en langtur å starte på. Livet er for kort til å bare kjøre rundt og rundt for å tømme bilen :)

E_S

:)

Bonk3rs

X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

GOS

Sitat fra: P85TMS på tirsdag 08. september 2015, klokken 19:57
Jeg får 347tkm og 386tkm. Har aldri kjørt under 50tkm og har ladet 100% to ganger. Det som bekymrer meg mer er økningen i vampire drain. Mister nå opp mot 1tkm per time selv om alle innstillinger er satt for å optimere tkm. Always connected er av, energy saving på osv. P85, Mai -14, 30kkm.
Jeg har også registrert en økning, men langt fra så mye tap som du har. Jeg har gått fra 3.5tkm i vampire drain til 9 per døgn i løpet av de siste månedene. Har en mulig (dårlig?) teori om at 12v batteriet begynner å bli dårlig og krever da stadig opplading fra det store?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA