Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte ut C-Zero fra 2012 med en Renault Zoe - Verditap

Startet av dinsdale, fredag 12. september 2014, klokken 08:27

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: stefka på lørdag 13. september 2014, klokken 20:59
Inntil 30.september får du jo den mest gunstige Zoe (med VP) til 200k inklusive vinterhjul og metallic. Skrapeloddaksjonen (alle prøvekjørere "vinner" 20 000) sørger for ti prosent prisreduksjon i forhold til listeprisen. Da var verdifallet for første året allerede unnagjort.

Hadde ikke vurdert Zoe før løsningen på enfaselading problemene faktisk var løst med et ferdig produkt og ikke bare prat.

Og "skrapeloddet" gir jo ikke noen prisreduksjon, bare litt ekstra utstyr inkludert og kanskje utstyr man egentlig ikke ville valgt så det i praksis ikke vil gi noen lavere totalpris.

dinsdale

Hva om man casher ut bilen? Man selger vel Zero for...90-100. Altså ikke lån.

toS

Basert på det som ligger ute på finn så høres 90.000 litt lavt ut? Uansett, en slik bil idag koster vel 150.000 på veien ny så det betyr isåfall 30.000 verditap pr år ut ifra dagens prisbilde. Får du ikke mer for den?
Tenk ellers på folk som kjøper fossilbiler som stadig faller i pris med introduksjon av nye bensingjerrigere modeller. De har det minst like "ille". Han som kjøper c-zero en din derimot kommer til å få et lavt verditap :-) det lønner seg alltid å kjøpe brukt rent økonomisk, slik er det bare. Dette har ingenting med franske biler å gjøre, likt for alle.

Panduck

Sitat fra: dinsdale på fredag 12. september 2014, klokken 08:27
Jeg skal bestemme meg om bytte om kort tid, men er faktisk inne på om jeg skal forlate festen og kjøre fossilt. Om man taper så mye penger er det jo ikke verdt det.

Skal du kjøpe fossilt bør det være fordi du trenger STOR bil, eller har behov for å trekke tilhengere med litt vekt. Å kjøpe en liten bensin / dieselbil i dag ville jeg tenkt meg grundig om før jeg gjorde. Om vi ser på elbilsalget i år sammenliknet med i fjor, er det ikke noe annet enn en revolusjon vi ser starten på. Også utenfor Norge begynner salget å øke kraftig. Prisene går ned, bilene virker sikre og trygge, noe som var et hovedargument mot elbil før. Rekkevidde er det eneste, men med antall ladestasjoner som kommer, er det problemet mindre. Når det kommer en "Leafpriset bil" med 300km rekkevidde, er løpet så godt som kjørt for små bensinbiler.

Dette er iallefall min antakelse: små bensinbiler kommer til å få et voldsomt verdifall, da de ikke vil være i stand til å konkurrere med elbiler.

Hvor lenge jeg kommer til å beholde LEAF'en min vet jeg ikke. Jeg drømmer om de 100km ekstra. I teorien skal det ikke være noe annet enn et nytt batteri når teknologien har kommet litt lengre, men det spørs jo om Nissan kommer til å lage batteri for eldre leafer, eller bare satse på det i nye. Men igjen, når det kommer mange hurtigladere, som faktisk fungerer, vil jeg klare meg godt med rekkevidden.

tomrh

Sitat fra: Panduck på mandag 15. september 2014, klokken 07:56
Å kjøpe en liten bensin / dieselbil i dag ville jeg tenkt meg grundig om før jeg gjorde.
...
Dette er iallefall min antakelse: små bensinbiler kommer til å få et voldsomt verdifall, da de ikke vil være i stand til å konkurrere med elbiler.
Ikke minst at fossilbilene blir gjentatte målskiver for avgiftsøkninger og klimaskatter etterhvert som man vil forurensningen til livs (for det ér en klimarevolusjon på gang i verden). 99 g CO2 er kanskje bra i dag, men om 5 år er det blitt verstingene som skal tas.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

arthur

Sitat fra: toS på mandag 15. september 2014, klokken 00:37
det lønner seg alltid å kjøpe brukt rent økonomisk, slik er det bare. Dette har ingenting med franske biler å gjøre, likt for alle.

Det er en "sannhet" med modifikasjoner og det ligger maaange linker ute på nettet som både støtter deg og som er uenig. Snakker da om noenlunde fornuftige vurderinger og ikke bare rene påstander.
Man bør ellers se med litt skepsis på prisene som selgere legger ut på finn da en bil omsettes for hva en kjøper er villig til å betale hverken mer eller mindre, og ikke hva selger håper på.
Jeg vil tro at for en pen 2012-model av c-zero får man ca 110' inkl.ferdig registrert mens en helt ny koster 140' inklusive vinterhjul og alle utgifter/avgifter.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

toS


Sitat fra: arthur på mandag 15. september 2014, klokken 08:43
Sitat fra: toS på mandag 15. september 2014, klokken 00:37
det lønner seg alltid å kjøpe brukt rent økonomisk, slik er det bare. Dette har ingenting med franske biler å gjøre, likt for alle.

Det er en "sannhet" med modifikasjoner og det ligger maaange linker ute på nettet som både støtter deg og som er uenig. Snakker da om noenlunde fornuftige vurderinger og ikke bare rene påstander.
Man bør ellers se med litt skepsis på prisene som selgere legger ut på finn da en bil omsettes for hva en kjøper er villig til å betale hverken mer eller mindre, og ikke hva selger håper på.
Jeg vil tro at for en pen 2012-model av c-zero får man ca 110' inkl.ferdig registrert mens en helt ny koster 140' inklusive vinterhjul og alle utgifter/avgifter.
Enig i dette med priser på finn.no, men uenig i at franske biler har gjennomgående og generelt veldig høyt verditap, dette basert på egne erfaringer. Verstingene på verditapfronten er dyre tyske biler med maks avgiftsbelastning. De faller som steiner både absolutt og relativt. Broom.no er jo full av slik eksempler daglig. Men en Golf er sikkert ok. Har tenkt på trilling selv som bybil men har vært usikker på reell pris da det ligger så mange høyt prisede på finn. Elbiler er jo litt spesielt marked om dagen.

jkirkebo

Sitat fra: toS på onsdag 17. september 2014, klokken 00:19
Enig i dette med priser på finn.no, men uenig i at franske biler har gjennomgående og generelt veldig høyt verditap, dette basert på egne erfaringer. Verstingene på verditapfronten er dyre tyske biler med maks avgiftsbelastning. De faller som steiner både absolutt og relativt.

Selvfølgelig faller dyre biler med mye utstyr mer enn rimeligere biler. Men prøv å kjøp en fransk bil til 600k og en tysk bil til 600k og se hvilken av de du får mest igjen for etter 3 år... (samme resultat vil du få med biler til f.eks 300k).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA